Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door peerle
#381873
Hoe zouden we mensen er meer bewust van kunnen maken wat de nadelen zijn van brokjes, wat de voordelen zijn van BARF of KVV ? Ik heb er geen idee van. Ik ben eens gaan peilen bij een forum waar ik vaak kom, of ze er wat van wisten, en dit was het antwoord :
http://www.tammeratten.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1266
Ik ken enkele van die mensen, en het is zeker geen onwil, ze geloven gewoon niet echt dat brokjes of BARF zoveel verschil uitmaken, en als ze het wel geloven, zeggen ze vaak dat ze het wel zouden willen doen maar er jammer genoeg geen tijd voor hebben...
Wat kan je doen om de mensen om je heen te informeren ? Er is zoveel informatie, dat ik vaak niet weet waar te beginnen als ik mensen wat wil uitleggen, en natuurlijk begrijpen ze dan ook maar 1/10 van het concept.
Door amber13
#381922
Via de link kom je niet bij de goede topic terecht, dan moet je ingelogd zijn, maar ik heb al een beetje een beeld van de reacties. Volgens mij zijn sommige mensen gewoon zo s.....eigenwijs en staan ze niet open voor nieuwe dingen. Toen ik voor het eerst op dit forum kwam, geloofde ik ook trouw dat brokken prima waren, maar eenmaal een beetje verdiept in de materie, kwam ik er al snel achter dat brokken helemaal niet zo goed zijn. Sindsdien ben ik ook helemaal anti-brok en pro vers, maar het valt me op, dat als ik met "brokkenvrienden" over vers praat, en ze vertel hoe brokken eigelijk precies gemaakt worden en wat er in zit ("ga maar na hoeveel conserveringsmiddelen je nodig hebt om het zogenaamde vlees in de brokken een half jaar houdbaar te maken" ::)) bij deze argumenten beginnen ze zelf toch ook te twijfelen aan hun geweldige :P brokken. Waarschijnlijk ben ik steeds de goede mensen tegen gekomen, want een paar voeren inmiddels ook vers en zijn zich ook eens aan het inlezen. Wanneer mensen dit echt niet willen, kan je denk ik met 10000 argumenten aankomen, maar het help toch niks. Dan denk ik maar; "dat zegt maar net hoe jullie wijs jullie met je hond zijn, als je je niet eens wil verdiepen in iets dat voor je trouwe vriend het beste is"
Door Anneke V
#381986
Ik ken het gevoel ook....
Ik dacht ook dat brokken het beste voer was...totdat ik begon rond te zoeken & oa hier terecht kwam.

Wat ik soms nog vraag is of ze wel al eens wetenschappelijke artikels of onafhankelijke analyses gezocht & gevonden hebben over brokken ipv zomaar te geloven wat de producent zegt ( want die vind zijn product toch altijd het beste, die denkt alleen aan zijn winstmarge).

En als ze zeggen dat Barf teveel werk is raad ik Duck of andere kvv's aan...

Konden honden maar praten... ;D
Door peerle
#381999
o ja, je moet ingelogd zijn, dat was wel dom van me...
ik had een poll geopend, met de vraag : wat geef jij je kat/hond te eten (het is een rattenforum btw) ? Antwoorden:
brokjes : 86% (32 stemmen)
blikvoer : 0%
kvv : 0 %
BARF : 2% (1 stem, ikke ;))
andere, nl. : 10 % (4 stemmen)
Totaal : 37 stemmen...
Met 'andere' bedoelden ze vooral een eitje, brood of pasta door de brokjes af en toe. Er waren een paar mensen die soms wel rauwe botten en pens gaven, ze hadden zich ingelezen maar konden de tijd niet vinden...en er was ook een verhaal van een kat die er ineens geweldig uitzag sinds ze 1 keer per week een eendagskuiken kreeg :). Het is jammer dat door de brokjes mensen gewend zijn geraakt aan "een hond verzorgen, dat is een schep brokken in zijn bak mikken 2x per dag", anders zouden ze nu niet zeggen dat BARF teveel moeite was...
wanneer zijn we zover dat we gaan zeggen dat koken voor onszelf of onze kinderen de moeite niet is, we kopen elke dag wel 'dinner compleet' ? :-\
Door Debora
#382342
Sja misschien als ze het met eigen ogen zien. Ik kreeg vandeweek een compliment van een vrouw op wiens hond ik 3 weken had gepast. Beestje heeft al die tijd Carnibest gehad (en kippenekjes enzo) en was er helemaal gek op, stond te dansen. Die vrouw was erg tevreden over hoe de hond eruitzag, mooi & slank. En volgens haar was ze kwa gedrag ook veranderd (of dat nou aan die 3 weken Carnibest gelegen heeft weet ik niet). Maar ze was meteen wel erg geïnteresseerd in Carnibest. Vrijdag komt de hond weer een dagje en dan zal ik er wat meer op ingaan, misschien gaat ze overstag ;)
Door Lizzy
#382372
peerle schreef: Hoe zouden we mensen er meer bewust van kunnen maken wat de nadelen zijn van brokjes, wat de voordelen zijn van BARF of KVV ? Ik heb er geen idee van. Ik ben eens gaan peilen bij een forum waar ik vaak kom, of ze er wat van wisten, en dit was het antwoord :
http://www.tammeratten.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=1266
Ik ken enkele van die mensen, en het is zeker geen onwil, ze geloven gewoon niet echt dat brokjes of BARF zoveel verschil uitmaken, en als ze het wel geloven, zeggen ze vaak dat ze het wel zouden willen doen maar er jammer genoeg geen tijd voor hebben...
Wat kan je doen om de mensen om je heen te informeren ? Er is zoveel informatie, dat ik vaak niet weet waar te beginnen als ik mensen wat wil uitleggen, en natuurlijk begrijpen ze dan ook maar 1/10 van het concept.
Ik denk dat je jezelf eerst moet afvragen waarom je dit wilt. En ik denk dat je je dan af moet vragen hoeveel je er voorover hebt. Want:

Mensen die niet willen: die willen niet en waarom zou je deze mensen toch willen overtuigen? Dat roept vaak alleen maar heel veel weerstand op waardoor ze hun kont nog verder in de krib gooien.....

Mensen die geinteresseerd zijn: dat zijn volgens mij de mensen aan wie je uit moet leggen hoe het zit. Leg ze uit wat de nadelen zijn van brokken. Maar geef ook eerlijk aan dat er nadelen zijn verbonden aan vers/rauw voeren. Want laten we wel wezen: niet iedereen heeft zin om een vriezer te kopen voor z'n hond.... Maar goed, dit zijn volgens mij de mensen die je uit kunt leggen hoe het zit, waarom brokken ongezond zijn, waarom vers/rauw beter is en hoe ze dat zouden moeten aanpakken.

En de eerste categorie mensen leest/luistert heus wel mee. En soms beginnen ze dan te schelden of worden boos (als je de 2de categorie mensen uitleg geeft) en noemen ze jou doordrammerig enzo, maar volgens mij is het zaak om vooral niet boos te worden. Want dat roept alleen maar nog meer weerstand op. Wat wel het aller, allerslechtst werkt is mensen proberen een schuldgevoel aan te praten of het gevoel te geven dat zij niet genoeg van hun huisdier houden. Als het in discussies die kant op gaat, dan begeeft de discussie zich op een hellend vlak en gaan mensen zich afsluiten. Wat ik me ook levendig kan voorstellen.....

Dus om het kort samen te vatten: op een vakkundige en rustige manier aan mensen die geinteresseerd zijn uitleggen hoe het zit.
Door peerle
#382393
je hebt gelijk lizzy, er zijn mensen die gewoon niet willen luisteren, ze hebben al beslist dat brokken voor hun (ja niet voor hun natuurlijk ;)) goed is, als ik me afvraag waarom ik mensen zou willen overtuigen dan kom ik uit bij : ik zou willen dat ze zien wat ik zie, het verschil tussen brokken/blik en vers, niet alleen in gezondheid en vacht en tanden enzo, maar ook in het plezier van voor je hond te zorgen, zoals hij/zij het verdient, ik vind zelfs dat ik een betere band heb met mijn hond nu...
als ze zich op voorhand al afsluiten, denk ik : jammer, ik wilde graag dat je het ook kon zien...
Ja het kost moeite en er zijn nadelen en zeker zeg ik dat, maar sinds wanneer meet je af hoeveel je doet voor iemand van wie je houdt ? Je gaat toch ook niet elke dag tegen je gezin zaniken dat je vandaag wéér naar de winkel bent geweest voor hun, en een uur in de keuken hebt gestaan...dat doé je toch gewoon ? Maar ja, dat is wat ik denk, en andere mensen denken weer wat anders, ik zal m'n uitleg idd beperkt houden tot ik merk dat ze geïnteresseerd zijn, als ze het niet zijn kan ik ze vast toch niet verder helpen... ::)
Laatst gewijzigd door peerle op do 08 sep 2005, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#382411
Overtuigen kun je mensen niet, maar bewust maken wel. En zo af en toe heb ik daar wel pittige discussies voor over. Dat mensen gaan nadenken over hoe het beter kan. En of dat nou een andere brok is zonder chemische rotzooi of KVV of zelf samenstellen maakt mij niet uit. Ze hebben toch wat veranderd, dus wordt er nagedacht. Dat B.A.R.F. zoveel beter is dan brok, dat is voor mij een vaststaand feit. ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#382417
peerle schreef: je hebt gelijk lizzy, er zijn mensen die gewoon niet willen luisteren, ze hebben al beslist dat brokken voor hun (ja niet voor hun natuurlijk ;)) goed is, als ik me afvraag waarom ik mensen zou willen overtuigen dan kom ik uit bij : ik zou willen dat ze zien wat ik zie, het verschil tussen brokken/blik en vers, niet alleen in gezondheid en vacht en tanden enzo, maar ook in het plezier van voor je hond te zorgen, zoals hij/zij het verdient, ik vind zelfs dat ik een betere band heb met mijn hond nu...
als ze zich op voorhand al afsluiten, denk ik : jammer, ik wilde graag dat je het ook kon zien...
Ja het kost moeite en er zijn nadelen en zeker zeg ik dat, maar sinds wanneer meet je af hoeveel je doet voor iemand van wie je houdt ? Je gaat toch ook niet elke dag tegen je gezin zaniken dat je vandaag wéér naar de winkel bent geweest voor hun, en een uur in de keuken hebt gestaan...dat doé je toch gewoon ? Maar ja, dat is wat ik denk, en andere mensen denken weer wat anders, ik zal m'n uitleg idd beperkt houden tot ik merk dat ze geïnteresseerd zijn, als ze het niet zijn kan ik ze vast toch niet verder helpen... ::)
In het vette zeg je dus min of meer al....je hebt niks voor je hond over, je houd niet genoeg van 'm om over wat extra werk heen te kijken, IK doe dat wel gewoon, dus Ik ben geweldig en jij bent een luie pigmee enz enz. daarmee laat je mensen uit hun stoel schieten, en terecht. De liefde voor een hond gaat niet uitsluitend door de maag. Ken er ook zat die brokken eten, het daar wonderwel prima op doen en die verder een wereldleven hebben qua aandacht en bezigheidjes enz. Er zijn ook zat mensen die ook geen tijd en energie willen steken in hun eigen maaltijden, dus waarom wel in die van hun hond. so be it. Het is hun leven, mogen ze op hun manier leven en dat ik het anders doe, maakt mij slechts een ander, maar geen beter persoontje.
Door peerle
#382431
ook gelijk angelique, ik voelde het ook toen ik het typte...maar ik bedoel eigenlijk ook dat je niet zonder waarden en normen kan.
Maar ja, dat is wat ik denk, en andere mensen denken weer wat anders,
dit stukje is ook belangrijk, wat ik daarvoor in het vet zei, dat laat zien wat IK (persoonlijk, voor mij) belangrijk vind en wat niet (wat je eet is wie je bent, ik vind voeding belangrijk, maar bv. uiterlijk veel minder), dus ik bedoel : ik VIND niet dat als je eten maakt voor mensen (of dieren) van wie je houdt, dat de kleinste moeite dan te veel is. Daarmee wil ik niet persé zeggen dat anderen HELEMAAL lui zijn, mss gaan zij wel op 3 cursussen per week en rijden ze elke dag een grote omweg om met hun honden op de mooiste plekjes te kunnen wandelen, en dat doe ik weer niet. Maar je kan moeilijk beweren dat brokjes geven aan je hond voedingsgewijs veel moeite doen is. Dat is net als elke dag een opwarmmaaltijd eten en dit ook aan je gezin geven, altijd hetzelfde, je koopt het gewoon per grote zak. Dan kan je nog elke dag 5 uur met je kinderen spelen en hun helpen bij hun huiswerk en 's avonds nog een mooie wandeling en een verhaaltje voor het slapen gaan (duidelijk geen luie mensen die niet om hun kinderen geven dus), maar het blijven opwarmmaaltijden. Nog even voor de duidelijkheid: Ik vind mezelf niet beter dan een ander, ik beweer ook niet dat ik de waarheid in pacht heb.
Laatst gewijzigd door peerle op do 08 sep 2005, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door