Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roadie
#380312
Mijn honden, een Border Collie van 3 (20 kilo) en een bastaard van 7 jaar oud (29 kilo), krijgen Farmfood en af en toe, gemiddeld 1 dag in de week Carnibest. Ik lees nu al een aantal jaren over Barfen en ben nu zo ver dat ik het zelf wel eens wil proberen. Maar mijn man vindt het enigszins onzin om veel geld aan hondenvoer uit te geven. Zelf ben ik wel tevreden over Farmfood. De honden zien er goed uit, zijn fit en vrolijk en nooit ziek. Toch zou ik best willen barfen en het lijkt mij dat dat ook steeds makkelijker wordt tegenwoordig, omdat veel slagers weten dat hondenbezitters graag rauw vlees willen voeren. Tenminste, ik denk dat je 10 jaar geleden nog raar werd aangekeken als je vlees voor je hond wilde hebben. Nu plaatsten ze ze hun bestellijsten al hier.
Maar goed, als ik het zo inschat denk ik dat Barfen helemaal niet zo duur hoeft te zijn en misschien wel goedkoper kan dan brokken. Is dat zo?

Nog even over mijn man, hij houdt veel van de honden en heeft best wat voor ze over, maar is niet overtuigd van de verschillen tussen slechte en minder slechte brokken en tussen minder slechte brokken en diepvriesvlees. De honden zijn immers gezond en nooit ziek? Hij vraagt zich dus af of hondenbrokken nu echt zo slecht zijn.

Voor 2 honden ben ik nu ongeveer een halve kilo FF per dag kwijt, is nog geen euro per dag. Is het mogelijk om voor een euro per dag (of minder) goed te Barfen? Ik heb een auto en reis voor mijn werk dagelijks zo'n 100 kilometer heen en 100 kilometer terug en ik zou dus makkelijk even om kunnen rijden voor ingredienten.
Wie-o-wie kan mij daar wat over vertellen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#380321
De prijs van barf valt en staat geheel met de verkrijgbaarheid, dus goede adressen.
Vuile runderpens b.v. sommigen krijgen het gratis bij het slachthuis, voorverpakt en gemalen is het vaak nog niet echt goedkoop te noemen (logisch), ik betaal hier 3,50 voor een hele pens die gemiddeld tussen de 8/12 kilo weegt. Geef je je hond in dit geval een pondje pens dan ben je dus goedkoper uit als met brok. Zo ook met de kipkarkassen, die varieren een beetje van 0,10 t/m 0,75 per kg. Lever en hart zijn over het algemeen wat duurder, zo rond de 2 euro per kilo, maar daar geef je geen ponden van per dag. Groenten zijn ook duur, maar dan kun je b.v. aan het eind van een markt weer wat goedkoper scoren of proberen een deal te sluiten met je groenteboer/supermarkt dat jij de onverkoopbare groenten voor een prikkie afneemt. Lamsbotten e.d. zijn vaak iets duruder maar dat wordt naar mijn mening dan weer gecompenseerd door b.v. de goedkope pens.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380323
Hoe duur het barfmateriaal is ligt aan je adresjes.

Ik ben het er volstrekt niet mee eens dat brokken gezond voer zijn. Ik heb zelf jaren zeer slecht gegeten (en nu nog niet optimaal) ik heb 29 jaar gerookt als een ketter en ik ken mijn huisarts amper, dat wil dus niet zeggen dat ik nooit ziek was dankzij mijn levenswijze(voeding en roken) maar dat ik nooit ziek was ondanks mijn manier van eten en roken.

Een hond is een zoogdier net als de mens, wat voor de mens geldt, geldt ook voor de hond , er gaat niets boven gevarieerd vers eten. Het verschil is dat wij omnivoren zijn en de hond een opportunistische carnivoor, maar net als dat het voor ond niet gezond is alleen uit potjes en zakjes te eten is dat voor de hond ook zo. Doodgekookte rommel van wazige herkomst aangevuld met chemische mineralen en vitamines kan natuurlijk nooit zo gezond zijn als vers eten waar alles in zit, ook die dingen waar men nu nog niet eens weet van heeft dat ze er in zitten (en waar dus ook geen chemische vervangers voor zijn )

Als je volledig doorhebt wat een brok is dan komt er nooit meer 1 in de voerbak van je huisdier.
Ik weet uit jarenlange ervaring dat versvoer essentieel is voor een optimaal gezonde hond die strak in het pak zit zonder die zachte binnenkant die gemaakt wordt door de grote hoeveelheden koolhydraat die de hond te verstouwen krijgt als hij brok of blik te eten krijgt.

Ik weet niet in welke regio je woont maar je zou eens kunnen kijken of er bv slachthuizen in de buurt zitten.
Door roadie
#380926
Bedankt voor jullie reacties! :)
Angelique schreef: De prijs van barf valt en staat geheel met de verkrijgbaarheid, dus goede adressen.
Vuile runderpens b.v. sommigen krijgen het gratis bij het slachthuis, voorverpakt en gemalen is het vaak nog niet echt goedkoop te noemen (logisch), ik betaal hier 3,50 voor een hele pens die gemiddeld tussen de 8/12 kilo weegt. Geef je je hond in dit geval een pondje pens dan ben je dus goedkoper uit als met brok. Zo ook met de kipkarkassen, die varieren een beetje van 0,10 t/m 0,75 per kg. Lever en hart zijn over het algemeen wat duurder, zo rond de 2 euro per kilo, maar daar geef je geen ponden van per dag. Groenten zijn ook duur, maar dan kun je b.v. aan het eind van een markt weer wat goedkoper scoren of proberen een deal te sluiten met je groenteboer/supermarkt dat jij de onverkoopbare groenten voor een prikkie afneemt. Lamsbotten e.d. zijn vaak iets duruder maar dat wordt naar mijn mening dan weer gecompenseerd door b.v. de goedkope pens.
Dus als ik je goed begrijp, maakt het bij handig inkopen qua prijs niet eens zoveel uit in vergelijking met brokken? We hebben een grote vriezer, dus een kilootje of 20,30 aan hondenvlees zou ik kunnen bewaren.

Ik weet dat brokken misschien niet altijd even gezond zijn en ik zou wel graag Barf willen voeren, maar ik ben bang dat ik in mijn onnozelheid toch iets verkeerd doe, terwijl de honden op dit moment gezond en fit zijn (of in ieder geval lijken). Ik kan me ook niets voorstellen bij 'strak in het pak', want in mijn ogen zitten mijn honden goed in hun vel, zeker de Border Collie, die heeft ook keiharde, vlakke spieren, ik kan me niet voorstellen dat die nog keiharder zouden kunnen. En hun vachten glimmen mooi.
sylvia schreef: Hoe duur het barfmateriaal is ligt aan je adresjes.

Ik weet niet in welke regio je woont maar je zou eens kunnen kijken of er bv slachthuizen in de buurt zitten.
Ik woon vlak bij Marum en ik had al ergens gelezen dat in Drachtstercompagnie een slager zit die vlees voor honden verkoopt en ik kan ook wel eens via Joure rijden. Dat moet wel lukken dus.

Het probleem is alleen dat ik geen idee heb of iets goedkoop is of juist duur, ik zou me bijvoorbeeld zo kipkarkassen aan laten smeren voor een euro per kilo en dan niet weten dat het duur is.
Plus dat ik, als ik in zo'n winkel sta, geen idee heb wat ik kan combineren, dat moet ik dan eerst weer nazoeken op Internet. Misschien moet ik die bestellijsten er maar eens bijhouden.

Hoe kom ik aan een goede gehakt/vleesmolen? Ik heb al even op Marktplaats gekeken en daar stond 1 op voor iets van 5 euro, maar ik heb geen idee hoe zo'n ding werkt en of het dus geschikt is voor wat ik ermee wil doen. Ik zou graag, zeker in het begin, de botten iets willen vermalen om maag/darmbeschadigingen te voorkomen.

En wat moet ik met een pens van 8 kilo? In 1 keer voeren of zelf in stukken hakken/zagen/knippen? Mijn man ziet me aankomen ... :-\
Door Mevroi Kruim
#380965
Die pens in stukken is zo gebeurd hoor ;D ik doe er een in een minuut of 10, in stukken van een pond, per kilo in een zakkie (of 2, voor de stank), in de vriezer, klaar. Met een scherp mes is het prima te snijden.
In een keer voeren, tja, ik weet niet hoeveel jouw honden wegwerken per maaltijd, maar 4 kilo in eens is voor gevorderde barfers, van die types die daarna dan 3 dagen niks eten ;D ;D Dus echt op z'n wolfs, za'k maar zeggen. Daar zou ik zeer zeker met brokkenhonden niet mee beginnen.

En verder is barfen ongeveer net zo ingewikkeld als mensen te eten geven, dus bv je gezin dagelijks van gezond en verantwoord voedsel voorzien. Je hoeft er echt geen opleiding in de voedingskunde voor gehad te hebben, er zijn handige richtlijnen te vinden alhier in de bibliotheek, en verder is het gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Een richtlijn kan bv zijn dat je ongeveer kijkt naar de verhoudingen spier/bot/orgaan in een (potentieel) prooidier, en dat ruwweg aanhoudt. Maar met de Barf rekenhulp gaat het helemaal makkelijk.

En je honden hoeven echt niet elke dag alle bestanddelen van de voeding in de juiste verhoudingen binnen te krijgen hoor. Kijk bv maar eens bij de menu's van honden onder Hoe eet je hond. Als ze maar over bv een week alles binnenkrijgen dan zit je absoluut goed. En net als bij mensen is variatie in wat ze eten geen probleem, soms eten ze wat meer kip, dan weer een tijd meer rund of schaap bv, net wat er te krijgen is. Honden zijn dieren die qua voeding best veel kunnen hebben (dat blijkt ook wel als je je eens gaat verdiepen in wat er allemaal aan rotzooi en onzin in brokken zit) dus als ze eens een week bv wat meer bot eten en en andere week wat meer pens zullen ze echt niet last van gebreksziekten krijgen.

Prijzen van barf-onderdelen: ga er maar van uit dat alles dat mensen zelf eten duurder is dan zaken die mensen niet eten. Lever of spiervlees (rund/kalf/schaap/lam) zijn duurder dan bv hart of botten. Kip is iha goedkoop, en kipkarkassen en -nekken heel goedkoop. Konijn of parlehoen, da's erg afhankelijk van leveranciers. Hoe minder tussenpersonen in de handel hoe goedkoper, dus bij de slachterij ben je vaak minder kwijt dan bij de slager. De Islamitische slager kijkt er helemaal niet van op als je lamsbotten, pens of koppen wilt kopen; de keurslager heeft ze niet ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 05 sep 2005, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#381514
roadie schreef: Hoe kom ik aan een goede gehakt/vleesmolen? Ik heb al even op Marktplaats gekeken en daar stond 1 op voor iets van 5 euro, maar ik heb geen idee hoe zo'n ding werkt en of het dus geschikt is voor wat ik ermee wil doen. Ik zou graag, zeker in het begin, de botten iets willen vermalen om maag/darmbeschadigingen te voorkomen.

En wat moet ik met een pens van 8 kilo? In 1 keer voeren of zelf in stukken hakken/zagen/knippen? Mijn man ziet me aankomen ... :-\
Wat wil je met een vleesmolen, hier hebben ze daar tanden voor :D

De pens kun je aan 1 stuk geven, lappie van circa 1kg. oid, of je snijdt 'm in hapklare stukken en gooit het per pond og kg in de vries. Dit doe je gewoon als je man niet thuis is. (wat niet weet..... ::) ;D
Door roadie
#381641
Kruimel schreef: Die pens in stukken is zo gebeurd hoor ;D ik doe er een in een minuut of 10, in stukken van een pond, per kilo in een zakkie (of 2, voor de stank), in de vriezer, klaar. Met een scherp mes is het prima te snijden.
In een keer voeren, tja, ik weet niet hoeveel jouw honden wegwerken per maaltijd, maar 4 kilo in eens is voor gevorderde barfers, van die types die daarna dan 3 dagen niks eten ;D ;D Dus echt op z'n wolfs, za'k maar zeggen. Daar zou ik zeer zeker met brokkenhonden niet mee beginnen.
Ze krijgen nu 3 keer per dag eten, maar ik neem aan dat Barfen beter over 2 keer verdeeld kan worden of zelfs 1 keer per dag? Dat is waarschijnlijk ook handiger ivm de stukken vlees enzo.
Kruimel schreef:Prijzen van barf-onderdelen: ga er maar van uit dat alles dat mensen zelf eten duurder is dan zaken die mensen niet eten. Lever of spiervlees (rund/kalf/schaap/lam) zijn duurder dan bv hart of botten. Kip is iha goedkoop, en kipkarkassen en -nekken heel goedkoop. Konijn of parlehoen, da's erg afhankelijk van leveranciers. Hoe minder tussenpersonen in de handel hoe goedkoper, dus bij de slachterij ben je vaak minder kwijt dan bij de slager. De Islamitische slager kijkt er helemaal niet van op als je lamsbotten, pens of koppen wilt kopen; de keurslager heeft ze niet ;D
Raar eigenlijk dat kip goedkoop is, dat is voor mensen meestal andersom. Ik denk dat ik eerst maar begin met de nekken en ribben en wat orgaanvlees. Die koppen, karkassen en vleugels doe ik later nog wel eens.
Angelique schreef: Wat wil je met een vleesmolen, hier hebben ze daar tanden voor :D

De pens kun je aan 1 stuk geven, lappie van circa 1kg. oid, of je snijdt 'm in hapklare stukken en gooit het per pond og kg in de vries. Dit doe je gewoon als je man niet thuis is. (wat niet weet..... ::) ;D
Nou, die vleesmolen had ik in gedachten voor de kippevleugeltjes en karkassen. Ik vind het toch wel eng om dat soort botten te geven. Misschien wel door de jarenlange indoctrinatie over hoe gevaarlijk dat wel niet is... Dat vind ik ook het voordeel van Carnibest, dat is tenminste allemaal gemalen dus niet eng.

En inderdaad, dit soort activiteiten kan ik beter doen als ik alleen thuis ben. Als mijn man thuiskomt en hij zou allerlei organen of een gevilde schapenkop op het aanrecht zien liggen, denk ik dat hij gillend wegrent. Dat maakt het op zich ook wel lastiger, want ik denk niet dat ik hem zo ver krijg dat hij de honden barf voert als ik er niet ben, ook al zou ik het vantevoren klaar leggen. Hij houdt niet zo van vlees waaraan je kunt zien dat het een dier is geweest.
Mijzelf maakt het niet zoveel uit. Ik ben geen vegetarier, maar ik stel het wel op prijs als mijn vlees dan tenminste wel een goed leven heeft gehad.
Door Eowyn
#381729
grappig, mijn (ex) man dacht er ook zo over, mijn vriend ook, wat hebben die mannen toch? ??? Zijn toch van die menselijke wezens met oerinstincten, jagen, doden, ??? pff, heb een keer een kuiken in stukken geknipt voor de kat en de fretten, mijn God, zijn hart begaf het bijna!

Zouden wij dan toch het ''sterke'' geslacht zijn ;D ;)

Liefs Eo
(of je doet net als ik, je gaat bij je man weg en voert gewoon wat je wilt! ;) maar das een grapje uiteraard!)
Door Lizzy
#381788
Eowyn schreef: grappig, mijn (ex) man dacht er ook zo over, mijn vriend ook, wat hebben die mannen toch? ??? Zijn toch van die menselijke wezens met oerinstincten, jagen, doden, ??? pff, heb een keer een kuiken in stukken geknipt voor de kat en de fretten, mijn God, zijn hart begaf het bijna!

Zouden wij dan toch het ''sterke'' geslacht zijn ;D ;)

Liefs Eo
(of je doet net als ik, je gaat bij je man weg en voert gewoon wat je wilt! ;) maar das een grapje uiteraard!)
;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zo heb ik het nooit bekeken maar verroest, je hebt gelijk!!! Waar zijn onze jagers gebleven ;D ;D ;D?

(Leo doet gelukkig nergens moeilijk over, is net zo enthousiast als ik en heeft een groot deel van het vlees halen en in porties verdelen als zijn taak op zich genomen en draait zijn hand ook niet om voor een schedeltje ;D).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#381837
roadie schreef: , die vleesmolen had ik in gedachten voor de kippevleugeltjes en karkassen. Ik vind het toch wel eng om dat soort botten te geven. Misschien wel door de jarenlange indoctrinatie over hoe gevaarlijk dat wel niet is... Dat vind ik ook het voordeel van Carnibest, dat is tenminste allemaal gemalen dus niet eng.
Kan me voorstellen dat je dat eng vind. Echter een goed molen is best duur. Wat nog wel een optie is dat de meeste poeliers die karkassen verkopen deze ook in gemalen vorm verkopen, dit is dan meestal ietsje duurder dan de hele (maarja, werk en verpakking ) maar je kan daar wel mee beginnen totdat jij gewend bent aan het idee.
Door Red_Hunter
#381846
Eowyn schreef: grappig, mijn (ex) man dacht er ook zo over, mijn vriend ook, wat hebben die mannen toch? ??? Zijn toch van die menselijke wezens met oerinstincten, jagen, doden, ??? pff, heb een keer een kuiken in stukken geknipt voor de kat en de fretten, mijn God, zijn hart begaf het bijna!

Zouden wij dan toch het ''sterke'' geslacht zijn ;D ;)

Liefs Eo
(of je doet net als ik, je gaat bij je man weg en voert gewoon wat je wilt! ;) maar das een grapje uiteraard!)
Goh ik heb ook al zo'n man, dus op zijn dagen kvv, heel soms geeft hij wel een stukje bot als ik dat nog over had van de dag ervoor, maar je moet niet denken dat hij het aanraakt hoor. Nee dat gaat gelijk uit het bakje de tuin in. ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#381937
Angelique schreef: Kan me voorstellen dat je dat eng vind. Echter een goed molen is best duur. Wat nog wel een optie is dat de meeste poeliers die karkassen verkopen deze ook in gemalen vorm verkopen, dit is dan meestal ietsje duurder dan de hele (maarja, werk en verpakking ) maar je kan daar wel mee beginnen totdat jij gewend bent aan het idee.
Mijn vleesmolen was 5 euro, via Marktplaats, en die doet het prima! Manlief (jawel ;D) maalt er de botten voor de katten mee, botten uit 4 kilo kipkarbo's in 10 minuten in katklare vorm.

Kip is iha goedkoper dan rund ofzo, hier op de markt kosten bv de kippenpoten 6 euro voor 3 kilo, daar kom je nergens mee als je rund wilt kopen (althans voor menselijke consumptie).

Wat betreft botten: ribben (van kalf of lam bv, rund moet je nooit voeren, veel te hard) zijn veel meer werk, en harder, dan kippenbotjes. Dus als je rustig aan wilt beginnen is kip juist een prima optie. Vooral ook omdat je bij bv karbo's de botten netjes in spiervlees ingepakt krijgt, dan moeten de honden er eerst goed op kauwen en je loopt veel minder risico's. Ook zijn kippenbotjes eigenlijk kuikenbotjes, braadkippen zijn 6-9 weken oude kuikens waarvan het bot nog niet helemaal verbeend is. Het is deels van dat zachte kraakbeen, je kunt ze zo buigen.
Ter illustratie: van mijn 5 katten eten er 4 zonder enig probleem kippennekken en vleugels. En nummer 5 is 15, met nog maar een half gebitje, en weegt in goeie doen nog geen 2 kilo. Die krijgt de boel geplet met een hamertje en kauwt ze dan ook weg.
Hij houdt niet zo van vlees waaraan je kunt zien dat het een dier is geweest.
Jottem! DAT is vaak het probleem! Mooi samengevat :D
:D

Maar je hoeft natuurlijk helemaal niet met koppen te beginnen, da's trouwens ook geen beginnerswerk om die op te eten. En ik zit vrijwel nergens mee qua barf maar koppen .... gisteren weer 3 van de Islamiet meegekregen, in stukken gezaagd, zonder ogen, maar evengoed :-X :-X :-X maar de hondjes smullen en daar gaat het maar om.

En wat dacht je van visje? Sardienen vinden veel honden lekker, ze zijn op de markt meestal makkelijk te krijgen, en het voert zo handig: werp - vang - kauw -weg ;D ;D Voor een keer per week heel gezond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door