Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Marissie
#380713
Sinds zaterdag hebben wij een klein zwerf poesje van ongeveer 8 weken uit Griekenland. We waren daar op vakantie en konden het weer niet laten ::). Ze hebben haar daar gevonden op het vliegveld van Corfu en wij hebben haar in het vliegtuig meegenomen naar Nederland.
Nu wilen we haar graag goed voer geven. Onze honden krijgen Energique en ik wil dat eigenlijk ook aan haar gaan voeren. Ze vind het erg lekker, want ze heeft vanmorgen al iets Energique gegeten. Nu heb ik een paar vragen, want we willen niet dat ze tekorten aan voedingsstoffen en hoeveelheid voedsel krijgt.

* Hoeveel gram Energique heeft de kitten nodig en over hoeveel porties per dag verdeeld?

* Hoeveel taurine heeft een kitten nodig en hoe kunnen we haar dat geven? Kun je ergens taurine tabletjes van 100 mg kopen en waar, ik heb ze alleen nog maar gezien van 500 mg.

*Weet iemand hoeveel mg taurine er in 100 gram hart en soepvlees zit? En maakt het uit welk soort hart je neemt, dus kippen,- runder,- of lams hart?

*Is het voeren van alleen Energique aangevuld met taurine via hart of een supplement voldoende voor een kitten?

Veel vragen weer. Ik hoop dat jullie er antwoord op kunnen geven. Andere tips zijn ook van harte welkom.
Ik kijk uit naar jullie reacties. Bedankt vast.

Groetjes Mariska en Kerkyra (de kitten).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#380914
Het toevoegen van taurine is eigenlijk alleen bedoeld voor voeding voor katten die verhit is , omdat taurine verdwijnt bij verhitting. Wat je kunt doen is gewoon de energique voeren maar dan 1 maaltijd per dag vervangen door of een bakje soepvlees of lams of runderhart (met gemalen eierschaal)
In rood vlees zit namelijk het meeste taurine.
Door Marissie
#381020
Dus als ik het goed begrijp, hoeven we ons geen zorgen te maken dat er een gebrek aan taurine ontstaat bij onze kitten als ik haar Energique geef. Hoeveel gram rood vlees moet ik haar per dag dan erbij geven? En hoeveel Energique ongeveer? Ze eet tot nu toe alles wat we haar voorzetten, ws omdat ze een zwervertje is.
En wat de eirerschaal betreft, ik neem aan dat dit ongekookte schaal is en hoe malen jullie deze?
Weer wat vragen, maar een kitten is voor ons ook nieuw en de boekjes zeggen niet veel over vers vlees, alleen vaak over "vlees" uit blik :-X.
Bedankt vast.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381039
Marissie schreef: Dus als ik het goed begrijp, hoeven we ons geen zorgen te maken dat er een gebrek aan taurine ontstaat bij onze kitten als ik haar Energique geef. Hoeveel gram rood vlees moet ik haar per dag dan erbij geven? En hoeveel Energique ongeveer? Ze eet tot nu toe alles wat we haar voorzetten, ws omdat ze een zwervertje is.
En wat de eirerschaal betreft, ik neem aan dat dit ongekookte schaal is en hoe malen jullie deze?
Weer wat vragen, maar een kitten is voor ons ook nieuw en de boekjes zeggen niet veel over vers vlees, alleen vaak over "vlees" uit blik :-X.
Bedankt vast.
Ik weeg eigenlijk nooit wat ik geef ik geef gewoon zoveel ze willen eten zeker als ze kitten zijn. ik neem aan dat je nog 3 of 4 keer voert gewoon even kijken als ze haar schaaltje in één keer leeg eet iets meer geven, eigenlijk moet ze haar schaaltje leeg eten en voldaan overkomen.En dat geld ook vor de maaltijd rood vlees.
Eierschalen maal ik met een electrische koffiemolen.
Door Marissie
#381043
Sorry sorry voor alle vragen. We voeren haar idd meerdere malen per dag en ze eet alles in 1 keer op tot nu toe. Hoeveel eierschaal poeder moeten we per dag geven? En van ongekookte eierschalen? Is dit voor de calcium? En heeft een volwassen kat dit ook nodig? We hebben namelijk ook nog een volwassen kat die ik over wil zetten op Energique.
:-[

Groetjes Mariska.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381048
Marissie schreef: Sorry sorry voor alle vragen. We voeren haar idd meerdere malen per dag en ze eet alles in 1 keer op tot nu toe. Hoeveel eierschaal poeder moeten we per dag geven? En van ongekookte eierschalen? Is dit voor de calcium? En heeft een volwassen kat dit ook nodig? We hebben namelijk ook nog een volwassen kat die ik over wil zetten op Energique.
:-[

Groetjes Mariska.
Door de energique hoef je geen gemalen eierschaal te doen daar zit al calcium in , in het andere vlees doe je een theelepel op een pond vlees, dus op 1 schaaltje hoeft maar een klein beetje.

Ja eierschaal is voor de calcium.


Ennehhh je vragen vooral blijven stellen hoor, daar is dit forum voor ;)
Door Marissie
#381165
Bedankt voor de tips, hier kunnen we wat mee.
Alleen de eierschalen, moeten die nou ook ongekookt zijn, of mogen het ook gekookte eierschalen zijn?

Groetjes Mariska.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#381563
Marissie schreef: Bedankt voor de tips, hier kunnen we wat mee.
Alleen de eierschalen, moeten die nou ook ongekookt zijn, of mogen het ook gekookte eierschalen zijn?

Groetjes Mariska.
ik doe alleen ongekookte schalen gebruiken.Het beste is nog van kippen bij een boer met scharrelkippen want er worden schaalverharders gebruikt bij de gewone eieren. Als ik eieren krijg van een kennis die zelf kippen heeft dan zijn de schalen altijd veel zachter dan die uit de winkel.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door