Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sheela
#379519
Wat voor water geven jullie de katten? Kraantjeswater?
Ik zou hen wel bronwater willen geven maar dat is mij toch te duur voor al die 9 katten en zeker als je het alle dagen moet verversen.
Ik las dat er mensen het kraantjeswater filterden met Brita.
Iemand er ervaring mee?

Ik weet dat er van die elektrische fonteintjes bestaan, vrij duur toch, maar die moet je toch ook vullen met water.
Mijn katten drinken echt niet veel en ik zou ze toch willen stimuleren om hen wat meer te laten drinken.
Sommigen lusten graag het water waarin kip is gekookt, maar ja, dan is het weer geen versvoer meer.
Door Debora
#379524
Ik vind het water hier uit de kraan van dusdanige kwaliteit dat ik het ze dus uit de kraan geef. No way dat ze bronwater krijgen hoor en niet omdat dat te duur zou zijn, ik vind het gewoon onzin
Gebruikersavatar
Door sylvia
#379541
Als je katten rauw vlees eten krijgen ze al aardig wat metabolisch vocht binnen, en ze hebben veel minder vocht nodig dan wanneer ze brokken zouden eten.
Hier in Nederland is het kraanwater van dusdanige qualiteit dat het geven van bronwater niet nodig is.
Door 202spots
#379552
Ik geef gefilterd water.
Mijn honden drinken trouwens heel graag 't water waarin ik hun RMB heb ontdooid. ;)
Door Robian
#379562
Ik heb zo'n elektrisch fonteintje, ehh de katten dus.
Daar doe ik gewoon kraanwater in.

Ik verschoon dat water 1 keer in de twee dagen.
Door Femke
#379645
ik heb een brita waterkoker maar alleen maar omdat het water in zwolle zo hard is dat ik dan iedere 3 dagen m'n waterkoker kan ontkalken.
Heb er nooit over nagedacht de katten gefilterd water te geven, eerlijk gezegd ;)
Door sheela
#379934
Oké,

Ik ben al wat gerustgesteld.

Nu hier in mijn streek zit er wat meer kalk in het water dan in andere streken. Maar het valt nog wel mee, en zeker niet in die mate zoals bij jou Femke. Ik kan met waterkokers en wasmachines heel lang doen zonder te ontkalken.
Testaankoop (een magazine die van alles wat er op de markt komt onderzoekt) verzekert dat het kraantjeswater van België van even goede kwaliteit is als bronwater.
Ik geloof het niet echt, maar kom, testaankoop staat er wel om bekend heel kritisch te zijn en serieuze onderzoeken te doen.
Ik stelde de vraag omdat ik me afvroeg dat als er teveel kalk zou kunnen zitten in het water dat aanleiding kan geven tot oxaalstenen in de urine.

In heel wat natuurvoedingswinkels verkopen ze die Brita.
Op het laatste gaat ge nog geloven dat er toch echt iets mis is met kraantjeswater.
Maar ja ook in de altenatieve wereld doen ze aan reklame,zelfs al is hun produkt niet echt nodig.

Bedankt voor de reacties :)
Sheela
Door amber2
#380328
Volgens mij heb ik ook al op jouw vraag gereageerd op het kattenpraat-forum.
Het hangt heel erg van je woonplaats af van wat voor kwaliteit het kraanwater is. Het klopt dat je in Nederland en Belgie natuurlijk ervan uit kunt gaan dat het water vrij schoon is en je er niet ziek van wordt. Maar in sommige plaatsen gebruiken ze bijvoorbeeld ondergrondse waterbronnen als leverancier van kraanwater, en dit kan dus van dezelfde kwaliteit zijn als bronwater. Op andere plaatsen komt er gewoon gezuiverd water uit waterzuiveringsinstallaties uit de kraan wat dus vaak al vele malen eerder datzelfde proces heeft doorlopen. Dit laatste water smaakt niet hetzelfde als bronwater dus op die manier kan je het herkennen; het heeft geen lekkere smaak en je drinkt er niet makkelijk een paar glazen achter elkaar van op omdat het gewoon niet echt lekker fris is. Dit water bevat nog minimale resten van bijvoorbeeld zware metalen en medicijnen (het is bekend dat vooral de hormonen van de pil nog in kleine hoeveelheden in veel kraanwater zijn terug te vinden) en vaak een teveel aan kalk. Dit soort dingen zijn er dus prima uit te halen met een Brita-filter wat dan toch net even wat meer doet dan de waterzuiveringsinstallatie. Dit proef je daarna dan ook heel duidelijk als je het Brita-water drinkt! Wij en onze kat ook drinkt dit water echt veel liever. Als we in de Ardennen op vakantie zijn merk ik echter dat het daar bijvoorbeeld niet nodig is om het water nog extra te zuiveren, dat zal dus wel grond/bronwater zijn wat er uit de kraan komt. Het hangt dus heel erg af van de plaats waar je woont.
Energetisch gezien is het nog weer een heel ander verhaal wat erbij komt. Namelijk het gegeven dat water informatie op kan slaan (denk maar aan homeopatische middelen die ook op die manier werken) en het dus eigenlijk niet gezond is om water te drinken wat al eerder door mensen gebruikt is en al eerder weer door zo'n waterzuiveringsinstallatie is gekomen. Er is een keer een onderzoek gedaan door een Japanner die maakte foto's van de waterkristallen en het bleek dat bijvoorbeeld leidingwater in grote steden of water dat aan house-muziek was blootgesteld totaal geen structuur meer had in de waterkristallen en alleen maar een chaos liet zien. Echt bronwater daarentegen gaf de mooiste symmetrisch kristallen. Om kraanwater ook van alle energetische balast te ontdoen heb je ook speciale apparaatjes die je aan je waterleiding kan bevestigen oid.
Door sheela
#380340
Amber,

Bedankt voor je info.
Over dat energetische had mijn arts het ook over.
Maar ik wist niet dat er apparaatjes bestonden om die verstoringen weer te verhelpen.
Kan jij mij hierover wat meer vertellen? Merken bvb en waar ik het kan bestellen?
Gebruik jij dat ook? Samen met de Brita dan?
Door Lil
#380645
Ik drink zelf gefilterd water, maar dan niet vanuit een brita (heb dit vroeger wel gehad). Brita zuiverd met een koolstoffilter en ik heb nu een apparaat dat zuiverd met een natuurlijke filter (schone klei en zand). Maar dit apparaat is heel erg duur. Aangezien ik het zelf gebruik krijgen de dieren dit ook (die liter per dag doet er niet toe en ze vinden het veel lekkerder, ze trekken nu hun neus op voor kraanwater)
Door jeanne
#380688
hier gewoon kraanwater hoor, dat drinken wij zelf ook.
(ik heb sjonnie nog nooit zien drinken trouwens, hij zal heus wel drinken, maar ik heb het hem nog nooit zien doen)
Door Femke
#380879
Lil schreef: Ik drink zelf gefilterd water, maar dan niet vanuit een brita (heb dit vroeger wel gehad). Brita zuiverd met een koolstoffilter en ik heb nu een apparaat dat zuiverd met een natuurlijke filter (schone klei en zand). Maar dit apparaat is heel erg duur. Aangezien ik het zelf gebruik krijgen de dieren dit ook (die liter per dag doet er niet toe en ze vinden het veel lekkerder, ze trekken nu hun neus op voor kraanwater)
ik heb de filter van de brita wel eens opengemaakt voor ik hem weggooide en weet je wat ik dacht: hmpf, nogal duur, 5 euro per stuk voor een bakkie zand :-X

wat er binnen in de filter van de brita zit lijkt echt gewoon op duinzand. Maar nogmaals, ik gebruik hem alleen omdat ik niet gek ben op thee-met-kalkresten :-X
Door sheela
#381140
Vandaag gewoon naar mijn homeopatische arts geweest.
Ik legde hem de vraag voor. Hij drinkt nooit kraantjeswater, niet alleen om dat er teveel mineralen (dus belastend voor ons lichaam omdat ze niet door ons lichaam kunnen worden geassimileerd) inzitten maar omdat het energetisch dood is.
Zoals Amber trouwens zei. Er zit geen magnetisme meer in.


Hij zei me eens een test te doen : gewoon een bakje met kraantjeswater, eentje met Brita gefilterd en dan bronwater.
De 3 bakjes naast mekaar, dezelfde inhoud en dan na 2 dagen bvb de cc-inhoud meten.
Ik zie ook wel hoor dat mijn katten weinig drinken. Als ze het kunnen gaan ze van stilstaande plasjes drinken, van vijverwater (en ik kan je verzekeren, het is stilstaand, zit vol zand en algen. Ik zou er eens werk moeten van maken om er een filter in te zetten en het laten bewegen zodat het weer energetisch opgeladen wordt).
Maar ja, dan gaat men natuurlijk ver.

Lil, wat is dat voor een apparaat dat je gebruikt? Waar koop je het? En hoeveel kost het?
Ik zou het niet alleen voor de katten gebruiken maar ook voor ons (koffie, soep, thee, aardappelen en groeten....)
Gebruikersavatar
Door Mischa
#399769
Ooit las ik dat je kraanwater een tijdje moet laten staan, omdat katten de chloorsmaak van vers water niet lekker vinden. Dat was me nooit opgevallen, toch doe ik het sinds ik deze tekst onder ogen gehad heb zo:

Een grote schaal (formaat saladekom) met Amsterdams leidingwater 1-2 keer per week verversen: krijg er nooit klachten over en wel zo makkelijk.
Door Nelly
#399935
Hier staat altijd een emmer water (voor de honden) en een bak water (voor de katten) Allebei gewoon kraanwater. Toch, als ze de kans krijgen, drinken ze het liefst buiten uit de vijver, zowel de honden als de katten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door