Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#379058
Ondanks dat hart een spier is valt het in mijn ogen onder orgaanvlees. Het heeft ook een ander eiwitstructuur als spiervlees. En omdat een prooidier gemiddeld voor 0.60% tot 1,50% uit hart bestaat, vind ik het gevaarlijk om te stellen dat hart spiervlees is. Want, als je hart tot spiervlees gaat rekenen, dan geef je al snel veel te veel hart (waardoor de voeding totaal uit onbalans raakt). Een prooidier bestaat namelijk voor zo'n 70% uit spiervlees.
Door Borke
#379133
Lizzy schreef:Een prooidier bestaat namelijk voor zo'n 70% uit spiervlees.
En spiervlees is zonder bot?!

Zo ja, waarom geven wij dan (bron BARF rekenhulp) slechts 60% rauwe vleesbotten (50%vlees/50% bot)?
Zouden we dan niet minder bot en meer vlees moeten geven?
Door Lizzy
#379142
AstridStraver schreef: En spiervlees is zonder bot?!

Zo ja, waarom geven wij dan (bron BARF rekenhulp) slechts 60% rauwe vleesbotten (50%vlees/50% bot)?
Zouden we dan niet minder bot en meer vlees moeten geven?
Ja, dat is zonder bot. Een gemiddeld prooidier bestaat voor zeg even 10% uit bot. Kaal.

Ik vind 60% vleesbotten ook aan de hoge kant. Hoewel ik heb gemerkt dat veel honden het er prima op doen, op 60% (en zelfs hoger).

Dit is het percentage bot wat Ian Billinghurst voorschrijft trouwens. Dus niet zozeer het percentage van de BARF rekenhulp of Barfplaats.

Maar goed, mijn honden doen het niet goed op 60%. Ze poepen kanonskogels. Ik voer ze daarom eerder 40% bot (dus 20% kaal bot). Maar dat is nog altijd zo'n 5% a 10% meer als in een prooidier voor komt.

Ik heb mijn honden ook minder bot gevoerd (10% en 15%) en ben daar om diverse redenen mee gestopt en voer nu tussen de 40% en soms zelfs 50%:

*Mijn honden kregen te dunne ontlasting waardoor 2 van de 3 van hen problemen kreeg met de anaalklieren.
*Mijn honden vinden vleesbotten het allerlekkerste wat er bestaat. En dat komt goed uit want vleesbotten zijn altijd nog duurder als spiervlees (kostenaspect telt niet echt mee maar toch wel een beetje - ik betaal 1,50 voor vleesbotten die voor 60% a 70% bestaan uit vlees en de rest uit bot en voor dezelfde hoeveelheid vlees betaal ik vaak het viervoudige).
*De gebitten van mijn honden werden op 10% en 15% bot weer vuil (ondanks dat ik het vlees in grote lappen gaf en veel halve/hele prooidieren voerde) en deze blijven op 40% a 50% wel schoon.
*Ik heb honden gezien die op 10% a 15% bot zijn opgegroeid en ik vind dat ze zwakke polsen en voeten hebben. Wanneer ze meer gevoerd krijgen vind ik de polsen sterker (en vergeet niet dat een wolf niet het postuur heeft van een gemiddelde middelgrote/grote hond). Wetenschappelijk kan ik dat niet verklaren.

Maar, mij zal je niet horen zeggen dat je niet 15% (gemiddeld) bot kan voeren. Ik vind het prima wanneer mensen dit percentage aanhouden. Ik geef alleen zelf meer en vind dat ik daar goede redenen voor heb.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 01 sep 2005, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#379158
Waar geef je dan meer van ? Als je 10-20% minder bot geeft, moet je ergens anders meer van geven, geef je dan meer spiervlees ?
Door Lizzy
#379160
Elvira schreef: Waar geef je dan meer van ? Als je 10-20% minder bot geeft, moet je ergens anders meer van geven, geef je dan meer spiervlees ?
Ja inderdaad, meer spiervlees. Ik voer ongeveer 40% a 50% vleesbotten, 15% groentemix, 15% orgaanvlees, 5% tafelrestjes en 15% a 25% spiervlees.
Door klaas
#379741
Lizzy schreef: Ondanks dat hart een spier is valt het in mijn ogen onder orgaanvlees. Het heeft ook een ander eiwitstructuur als spiervlees. En omdat een prooidier gemiddeld voor 0.60% tot 1,50% uit hart bestaat, vind ik het gevaarlijk om te stellen dat hart spiervlees is. Want, als je hart tot spiervlees gaat rekenen, dan geef je al snel veel te veel hart (waardoor de voeding totaal uit onbalans raakt). Een prooidier bestaat namelijk voor zo'n 70% uit spiervlees.

Dus een prooidier bestaat voor 70% uit spiervlees?? ;D
Als we van bot een gemiddelde nemen tussen de 10 en 15%, dan is dat 12,5%. Dat is samen al 82,5%. Hart is 1,5% volgens jou, maakt 84%. Ik heb elders gelezen dat je zegt dat lever uit 4% bestaat van een prooidier. Dat maakt dan samen 88%.

Er blijft 12% over, je wilt me toch niet vertellen dat maar 12% resteert voor maag, darmen, nieren, longen, alle klieren, geslachtsorganen, tong. slokdarm, luchtpijp, strottehoofd, knarsbeen, vet, bindweefsel, bloed, ogen, tanden, huid, opperhuid, pels enz.... ::)
Door klaas
#379750
En als 4% van een prooidier uit lever zou bestaan, zou een rund van 500 kilo een lever hebben van 20 kilo? ::)
Een volwassen rund heeft een lever van een kilo of 8, en dan heb je al een hele flinke. Kun je nagaan, ik heb er geeneens verstand van. ;D ;D
Door 202spots
#379788
klaas schreef: En als 4% van een prooidier uit lever zou bestaan, zou een rund van 500 kilo een lever hebben van 20 kilo? ::)
Een volwassen rund heeft een lever van een kilo of 8, en dan heb je al een hele flinke. Kun je nagaan, ik heb er geeneens verstand van. ;D ;D
Maar sinds wanneer is 'n koe 'n prooidier dan ???
Ik denk als je b.v 'n konijn van hooguit 5-6 pond hebt, of 'n wilde fazant van 2-3 pond, dat je dan toch heel andere verhouding gaat krijgen?

En de huid/pels,bloed/darmen word meestal toch niet bij 't slacht gewicht gerekend?
Ik denk dat je eerder moet denken aan totaal van bot/spiervlees/vet/orgaan verdeling.
Laatst gewijzigd door mahuni op za 03 sep 2005, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#379797
Ik denk dat als je er vanuit gaat dat het ideaal is om hele prooidieren te voeren, dat je dan het bloed, de huid pels enz wel mee moet rekenen en dan heb je niets te maken met het slachtgewicht.
Een koe is in zoverre een prooidier dat als je de dieren in tweeen deelt, roofdieren en prooidieren (eten of gegeten worden) je een koe niet echt tot de roofdieren kunt scharen. Bovendien is een van de voorvaderen van de koe een favoriet maaltje voor een hoop voorvaderen van onze hond en is tie in ieder geval behoorlijk verwant aan een prooidier.
Had Roger niet een keer een heel hert ontleed om achter de verhoudingen bot / prooidier te komen? Dan is het ook mogelijk om de verhouding spiervlees / prooidier uit te rekenen, en orgaanvlees / prooidier (misschien heeft ie dat zelfs wel gedaan :D).
Ik heb alleen weinig plek / zin om zelf een heel hert in onze achtertuin te gaan ontleden ;D de buren kijken al zo raar af en toe om de verzameling botten bij ons achter 8) ;D ;D ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#379798
HAHAHAHA dat ken ik.... die gezichten van de buren. Had hier afgelopen week 8 kg geitenvlees met bot, 5 pensen, 9 kg hartjes en zeker 10 kg kipkarkassen liggen. EN maar verpakken..... ;D ;D ;D
Door Lizzy
#379802
klaas schreef: Dus een prooidier bestaat voor 70% uit spiervlees?? ;D
Als we van bot een gemiddelde nemen tussen de 10 en 15%, dan is dat 12,5%. Dat is samen al 82,5%. Hart is 1,5% volgens jou, maakt 84%. Ik heb elders gelezen dat je zegt dat lever uit 4% bestaat van een prooidier. Dat maakt dan samen 88%.

Er blijft 12% over, je wilt me toch niet vertellen dat maar 12% resteert voor maag, darmen, nieren, longen, alle klieren, geslachtsorganen, tong. slokdarm, luchtpijp, strottehoofd, knarsbeen, vet, bindweefsel, bloed, ogen, tanden, huid, opperhuid, pels enz.... ::)

Beste Klaas, ik heb het over gemiddelden. En natuurlijk is niet ieder prooidier gelijk. Ik heb hier alleen maar geprobeerd aan te tonen dat een hart maar een klein onderdeel is van een prooidier en daarom niet als spiervlees beschouwt moet worden. Bestudeer dit gerust even:

http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm

(een rat bestaat bijv. voor 85.94 uit Flesh, Skin, Blood, Fur, snap je?).

En wat is jouw punt?

Groetjes, Lizzy
p.s., misschien kun je jezelf even voorstellen in de daarvoor bestemde categorie. Dat is wel zo aardig!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 03 sep 2005, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#379842
chooky schreef: Ik denk dat als je er vanuit gaat dat het ideaal is om hele prooidieren te voeren, dat je dan het bloed, de huid pels enz wel mee moet rekenen en dan heb je niets te maken met het slachtgewicht.
Een koe is in zoverre een prooidier dat als je de dieren in tweeen deelt, roofdieren en prooidieren (eten of gegeten worden) je een koe niet echt tot de roofdieren kunt scharen. Bovendien is een van de voorvaderen van de koe een favoriet maaltje voor een hoop voorvaderen van onze hond en is tie in ieder geval behoorlijk verwant aan een prooidier.
Had Roger niet een keer een heel hert ontleed om achter de verhoudingen bot / prooidier te komen? Dan is het ook mogelijk om de verhouding spiervlees / prooidier uit te rekenen, en orgaanvlees / prooidier (misschien heeft ie dat zelfs wel gedaan :D).
Ik heb alleen weinig plek / zin om zelf een heel hert in onze achtertuin te gaan ontleden ;D de buren kijken al zo raar af en toe om de verzameling botten bij ons achter 8) ;D ;D ;D ;D ;D
Bij mijn weten hebben Ordell/Roger dat samen gedaan en was dit de uitslag:

"Eergisteren bij een kennis een reekalf mee helpen slachten. Ik was benieuwd naar de percentages spiervlees, organen, bot en overige bestanddelen, omdat ik qua voeding zoveel mogelijk een prooidier wil benaderen. Voornamelijk het botpercentage interesserde me, omdat ikzelf vind dat 15% bot meer dan voldoende is. De uitkomst was, na weging;

- 13 % bot. Voor mij is het nu duidelijk, tussen de 10- 15% bot is voldoende, het bot van de onderpoten wordt niet gegeten, alleen stukgebeten voor het merg, sommige stukken harde wervels blijven ook liggen. samen met de kaakbeenderen.
- Er kwam bijna 7 kilo zuiver bruikbaar spiervlees af en
nog een halve kilo taaie pezen met wat vette stukjes.
Het spiervleespercentage kwam op 50%
- 15% orgaan (niet alleen pens, lever en nieren, maar ook hersenen, ogen, tong, strot ed.)
- 7% vet en pezen

De rest van het dier, waaronder ongeveer 10% haar, opperhuid en onderhuid, hoeven, huid en verder de darmen, longen en geslachtsklieren en ander weefsel, bloed ed. vormen de overige 5 %"

-------------

Komt dus niet helemaal overeen met de analyse van bijvoorbeeld een rat:

Bot: 4,7%
Organen: 9,37%
Rest (spiervlees, bloed, huid): 86%

En de analyses van een muis zijn ook weer heel anders. Die van een konijn ook weer. Dus zo zullen die van een bizon niet overeenkomen met een reekalf.
Gebruikersavatar
Door chooky
#379855
Lizzy schreef: Bij mijn weten hebben Ordell/Roger dat samen gedaan en was dit de uitslag:

"Eergisteren bij een kennis een reekalf mee helpen slachten. Ik was benieuwd naar de percentages spiervlees, organen, bot en overige bestanddelen, omdat ik qua voeding zoveel mogelijk een prooidier wil benaderen. Voornamelijk het botpercentage interesserde me, omdat ikzelf vind dat 15% bot meer dan voldoende is. De uitkomst was, na weging;

- 13 % bot. Voor mij is het nu duidelijk, tussen de 10- 15% bot is voldoende, het bot van de onderpoten wordt niet gegeten, alleen stukgebeten voor het merg, sommige stukken harde wervels blijven ook liggen. samen met de kaakbeenderen.
- Er kwam bijna 7 kilo zuiver bruikbaar spiervlees af en
nog een halve kilo taaie pezen met wat vette stukjes.
Het spiervleespercentage kwam op 50%
- 15% orgaan (niet alleen pens, lever en nieren, maar ook hersenen, ogen, tong, strot ed.)
- 7% vet en pezen

De rest van het dier, waaronder ongeveer 10% haar, opperhuid en onderhuid, hoeven, huid en verder de darmen, longen en geslachtsklieren en ander weefsel, bloed ed. vormen de overige 5 %"

-------------

Komt dus niet helemaal overeen met de analyse van bijvoorbeeld een rat:

Bot: 4,7%
Organen: 9,37%
Rest (spiervlees, bloed, huid): 86%

En de analyses van een muis zijn ook weer heel anders. Die van een konijn ook weer. Dus zo zullen die van een bizon niet overeenkomen met een reekalf.
Thanks Lizzy,
Dat reekalf bedoelde ik.
Wel bijzonder dat een klein proooidier, zoals een rat dus NOG minder botpercentage heeft, zo rond de 5 % maar!!!
En die site heb ik gelijk aan mijn favorieten toegevoegd.
Door Lizzy
#379856
Overigens voeren ze bij raw feeding ongeveer deze percentages:

10 - 15% bot (kaal)
70 - 80% vlees (spiervlees)
10% orgaanvlees waarvan ongeveer de helft aan lever.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door