Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#3781
Ik zit er al een poosje over na te denken om Balou een keer per dag te voeren ipv twee keer. Schultze heeft dat vind ik mooi geformuleerd: " Carnivores are not grazing animals who should eat continually throughout the day. Digestion requires a lot of the body's energy, and an adequate break between meals is necessary to use that energy for healing and other body functions."
Nou Billinghurst is het hier ook mee eens en JdBL ook geloof ik, maar die geeft 's avonds vroeg vaak een kleine granenmaaltijd of zo en 's avonds heel laat de hoofdmaaltijd.

Ik vroeg mij dus eigenlijk af wat anderen doen en met welke gedachte erachter. Maw, wie voeren er een keer per dag en wie meerdere keren per dag en waarom? ;)

groetjes Helen
Door ester
#3782
ik 2keer omdat ondanks dat ze niet groot is, geen zin heb in maagtorsies, en omdat ze anders honger heeft.

En omdat ik de maaltijd van s'avonds af kan stellen op wat ze die dag gehad heeft.

Geef ik bijv. ***** s'morgens dan moet ik opletten wat ik overdag aan lekkers geef, als ze s'morgens een beetje krijgt, dan kan ik als ze veel tussendoortjes heeft gehad s'avonds minder geven. Zo wordt ze niet te dik.
Door Lizzy
#3783
Ik voer ook twee keer per dag omdat ik 1 maaltijd van 1 kilo per hond teveel vind in 1 keer. Ze ploffen dan bijna uit elkaar :D. Ik voer een van mijn honden zelf meer dan 2 keer per dag omdat zij gegarandeerd heel erg misselijk wordt (en bloat krijgt) wanneer ze niet meerdere keren per dag eet.

Ik denk dat het erg per hond en per situatie afhankelijk is hoevaak je de hond voert....

Groetjes, Lizzy
Door Paul_Barte
#3784
Ester i.p.v. ****** mag je op dit forum rustig het beestje bij de naam noemen!!!

Helen,
We hebben het er van de week ook al een klein beetje over gehad.... 1x dus. Dit heb ik altijd al zo gedaan en net als veel anderen gaan de honden bij mij rond de leeftijd van 1 jaar naar 1 maaltijd per dag.
Net als bij Roger eten mijn honden niet op een exact tijdstip. IK bepaal wanneer ze eten en niet de honden. In de regel varieert dat tussen 17.00 en 10.00 uur.
Waarom? Een vleeseter eet nooit meerdere keren per dag (kijk maar naar de natuur!!). Ze eten zich vol en gaan pas weer eten als ze honger krijgen. Tevens ben ik van mening dat het beter is voor de spijsvertering en het minder energie kost en beter 1x per dag lekker vol gegeten als 2 of 3x per dag eten en nog honger hebben!!
Door Helen
#3785
Ik voer ook twee keer per dag omdat ik 1 maaltijd van 1 kilo per hond teveel vind in 1 keer. Ze ploffen dan bijna uit elkaar :D. Ik voer een van mijn honden zelf meer dan 2 keer per dag omdat zij gegarandeerd heel erg misselijk wordt (en bloat krijgt) wanneer ze niet meerdere keren per dag eet.

Ik denk dat het erg per hond en per situatie afhankelijk is hoevaak je de hond voert....

Groetjes, Lizzy
Haha, Balou ploft nooit ;D Dus dat is makkelijk.
Door ester
#3786
haha ja dat wil ik wel maar het woordje a..l.l.e.s. kan ik niet typen ??? dan verschijnen er sterretjes, ook in mijn mail
Door Helen
#3787
ik 2keer omdat ondanks dat ze niet groot is, geen zin heb in maagtorsies, en omdat ze anders honger heeft.

En omdat ik de maaltijd van s'avonds af kan stellen op wat ze die dag gehad heeft.

Geef ik bijv. ***** s'morgens dan moet ik opletten wat ik overdag aan lekkers geef, als ze s'morgens een beetje krijgt, dan kan ik als ze veel tussendoortjes heeft gehad s'avonds minder geven. Zo wordt ze niet te dik.
Weer een citaatje van Schultze: Feeding once per day may be a new idea to people who have breeds believed to be prone to bloat. But research has found that dogs who eat table scraps and homemade food are less likely to bloat than dogs eating a commercial food only. On the Ultimate Diet, my deep-chested big dogs have never experienced bloat."

groetjes Helen
Door Lizzy
#3789

Weer een citaatje van Schultze: Feeding once per day may be a new idea to people who have breeds believed to be prone to bloat. But research has found that dogs who eat table scraps and homemade food are less likely to bloat than dogs eating a commercial food only. On the Ultimate Diet, my deep-chested big dogs have never experienced bloat."

groetjes Helen
Nieuwe studies hebben aangetoond (zegt men) dat het soort voeding geen invloed heeft op maagtorsie (of ik dat geloof, dat is een tweede!). De meeste honden krijgen trouwens maagtorsie op een lege maag...

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 jul 2003, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door qyan
#3790
2 keer per dag, ben bang voor een maagtorsie.
de da ziet me liever 3 keer per dag voeren, omdat hij gevoelige darmen heeft, maar daar begin ik niet aan.
1 keer een te grote hoeveelheid zou de darmen te veel belasten ofzo ???
heb wel een tijdje 3 keer per dag gegeven, 2 weken ofzo, maar dan hefet hij de hele dag door honger he.
2 keer per dag vindt ik genoeg.
´s ochtends krijgt ie gewoon al zijn vlees, 500 gr en ´s avonds fytomix. gaat prima, maar 1 keer per dag durf ik echt niet, dobers zijn mij te maagtorsie gevoelig.

gr wendy
Door qyan
#3791
maagtorsie op een lege maag ???
dus als ik met qyan naar het bos ga, voordat hij ´s ochtends heeft gegeten dan is de kans op een kanteling dus het grootst en kan ik hem dus beter iets te eten geven ???
Door Lizzy
#3792
maagtorsie op een lege maag ???
dus als ik met qyan naar het bos ga, voordat hij ´s ochtends heeft gegeten dan is de kans op een kanteling dus het grootst en kan ik hem dus beter iets te eten geven ???
Hoi Wendy, de grootste kans op maagtorsie (zegt Utrecht) is 's nachts. Ik geef mijn honden dus 's avonds (net als jij) wel eten en dan hebben ze dus eten in hun maag tot de volgende ochtend.

Maar, nieuwe onderzoeken hebben ook uitgewezen dat vooral honden die vaak misselijk zijn, wat kan lijden tot een bloat, grote kans hebben op maagtorsie. Nou, dat klopt. Ik heb zo'n exemplaar hier in huis....

Groetjes, Lizzy
p.s., ik betwijfel of carnivoren maar 1 keer per dag eten. Volgens mij hangt dat erg af van de grote van de prooi.
Door qyan
#3793
ok, dus met uitlaten is de maag inderdaad ook niet helemaal leeg dan.
qyan is ´s ochtends wel snel misselijk, vooral als hij te druk gedaan heeft en nog niets heeft gegeten.
´s avonds, vergeet het wel eens, of dat we later thuis zijn of iets, heeft hij eigenlijk nooit last van misselijkheid, hoe druk hij ook doet.
maar, hou het wel lekker bij mijn 2 keer, die dobers hebben toch al zo snel kantelingen. een dober van ene tante en ene vriendin van mijn moeder zijn er ook ana overleden, dus durf toch het risico niet te nemen.
gr wendy
Door roger
#3794
<<p.s.,  ik betwijfel of carnivoren maar 1 keer per dag eten. Volgens mij hangt dat erg af van de grote van de prooi.<<

Volgens Mech zijn observaties heeft een roedel wolven (15 tot 16 in zijn geval) 12 tot 24 uur nodig om het spiervlees en orgaan te verorberen.
Dit gebeurd in twee tijden , 6 uur na de eerste vreetbeurt begon de tweede, nog steeds vlees.

De dag na de "kill" blijft dus alleen het skelet over.

De roedel blijft in de buurt van het skelet en soms komen er wolven af en aan om op de botten te kauwen.

Tegen het einde van de tweede dag word de roedel terug onrustig en begint een nieuwe jacht.


Dus die tweede dag valt er niks te rapen dan wat kluifwerk op de botten.

Gr.
Roger

.
Door roger
#3795
Volgens Mech zijn observaties heeft een roedel wolven (15 tot 16 in zijn geval) 12 tot 24 uur nodig om het spiervlees en orgaan te verorberen.


Nog vergeten te vemelden, het ging hier om een volwassen caribou
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door