Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#378434
Ik gaf het Brutus 1 maal per dag.

Hoe komt het dat ze zo mager is? Hoe zwaar is ze en hoe zwaar zou ze mogen zijn? Eet ze misschien nog maar pas vers?
Door conleeuw
#378442
Lizzy schreef: Hoe komt het dat ze zo mager is? Hoe zwaar is ze en hoe zwaar zou ze mogen zijn? Eet ze misschien nog maar pas vers?
Ze is een windhond achtige, ze hoort ongeveer 40 kilo te wegen, ik weet niet precies wat ze weegt, maar ze weegt nu zeker geen 40 kilo.
Ze eet al vanaf pup deel van haar dag voer rauw
250 gram brokken en joghurt en visolie en botten en nou ik kan nu een lijst maken maar ... - en ongeveer 600 gram vlees. Sinds, junie vrijwel volledig vers. Ze is nooit dik geweest, maar heeft de laatste twee maanden ecth een dipje in gewicht meegemaakt. Haar energie niveau is niet echt denderend, Zij is geen goede eter dus enter Satinballs.
Kan ik haar ook meer per dag geven of is dat ongewenst
Door Lizzy
#378445
Je kunt het haar iedere dag geven. Maar ik vraag me wel af waarom ze een dip heeft gehad. En waarom haar energie niveau niet denderend is. Ik heb waarschijnlijk het e.e.a. gemist, maar is ze ziek geweest?
Door conleeuw
#378448
nee ze is niet ziek geweest. In December is ze ziek geweest (diaree, geen energie) maar daar was ze al weer bovenop. Ze is wel loops geweest in Junie, maar haar vorige loopsheid heeft niet zo'n erge en langdurige effect op haar gehad.
Door Lizzy
#378452
conleeuw schreef: nee ze is niet ziek geweest. In December is ze ziek geweest (diaree, geen energie) maar daar was ze al weer bovenop. Ze is wel loops geweest in Junie, maar haar vorige loopsheid heeft niet zo'n erge en langdurige effect op haar gehad.
Ik weet niet maar volgens mij zegt de vorige loopsheid niet altijd wat over de nieuwe loopsheid. Het kan best zijn dat ze daar toch last van heeft.

Is het misschien ook een idee om chlorella en stuifmeelpollen te geven aan haar, als kuurtje? Dit werkt ontgiftend + geeft energie en bevat vitamines en mineralen.

En anders misschien toch eens bij de DA langs voor onder andere een bloedonderzoek (ook van haar schildklier)...
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 aug 2005, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#378453
Ik ga in Duitsland met een aantal deerhound eigenaren spreken over hun ervaring met voeren. Het zijn honden die erom bekend staan dat ze over het algemeen geen goede eters zijn, ik weet dat de fokker van mijn hond ook honden heb die niet hun gewicht kunnen handhaven op volledig vers, maar hoe en wat weet ik niet precies. Zo zal er ook een nederlandse stel zijn die drie deerhounds hebben die ook vers voeren (ik weet dat ook hun soms problemen hebben) ik ga ze allemaal uithoren en kijken wat voor mogelijke oplossingen er zijn voor Jazz.
Een vriendin van mij is dierenarts en staat niet negatief tegenover vers, maar zij is zondag op bezoek geweest en schrok zelf ook van hoe mager Jazz is.
Vraag is natuurlijk hoe los ik dit op. Ik denk om mee te beginnen, alvorens ik meer info heb van andere Deerhound eigenaren wil ik Satinballs proberen.
Door conleeuw
#378455
Als ze traag is van een onderactieve schildklier (wat niet een typisch probleem is van dit ras) dan zou ze toch aankomen, en als ze een overactieve schildklier had (wel een Deerhound probleem) dan zou ze toch niet zo traag zijn, dan zou ze juist goed eten en niet aankomen. ongeveer twee maanden geleden is zij nog door de APK gegaan.
Ik wacht Duitsland af, veel praten met andere over hun ervaring en kijken wat ik kan doen, anders wel even langs de DA alvorens ik zelf aan het modderen ga.
Door conleeuw
#378483
nog een vraagje over satin balls. Ik heb net 5 kilo gehakt gehaald en rijstpap en dies meer. Nou wil ik de original satin balls maken, wat precies moet ik met de gelatinne doen? Moet ik ze nu wel eerst weken zoals in de nederlandse recept sta? en zo ja, waarin, koud water of warm water?
Door conleeuw
#378489
Femke schreef: voeg anders ook wat extra schapenvet toe aan haar eten. Helpt hier altijd als een trein ;)
Dat is een goed idee, zal ik doen en ik heb nog wat in huis, ik heb net bij alle slagers gevraagd of ze rundervet hadden, maar is bij ons in dorp nergens te krijgen.
Door 202spots
#378523
conleeuw schreef: Moet ik ze nu wel eerst weken zoals in de nederlandse recept sta? en zo ja, waarin, koud water of warm water?
In de original recept worden die kleine zakjes met gelantine poeder gebruikt en dat word er zo als poeder doorheen gedaan.
Wanneer je blad gelantine hebt,dan moet je koud water gebruiken zodat het zacht word,wanneer je heet water gebruikt dan lost 't op. ;)

TEveel honing is ook niet goed, dus ik zou de gewone troop gebruiken.
Door Lizzy
#378525
conleeuw schreef: en dan nog, mag ik honing ipv stroop gebruiken of is dit een no-no?
Ik vind rauwe honing beter. Daar heeft een hond nog wat aan. Anders ahornstroop. Dat bevat ook nog wel wat goede dingen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 31 aug 2005, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#378541
Lizzy schreef: Ik vind rauwe honing beter. Daar heeft een hond nog wat aan. Anders ahornstroop. Dat bevat ook nog wel wat goede dingen.
Volgende keer, ik heb toch nooit supermarkt honing in huis.
Ik heb nu gewoon molasse gebruikt, en de helft van de gelatine in koud en de helft in warm water gedaan, inderdaad in warm water lost het helemaal op. Raar spul trouwens gelatine.
Ik heb nu dus balle staan draaien voor mijn gevoel 10 jaar ;D, tot over mijn ellenbogen in gehakt mengsel, Border Collie bij mijn voeten, je weet maar nooit wat er naar benede valt.
Biedt ik het Jazz aan , heeft ze nog het lef om haar neus ervoor op te trekken. :'( Maar ik laat mij niet zomaar kisten. Ik smeer het gewoon aan haar poot, "oh, kijk nou, troep op mijn poot, effe schoonmaken" "dat is nog lekker ook". dus heeft ze voorzichtig een klein stukje aangepakt en gegeten. Nu even afwachten en dan later mischien weer een klein stukje (een kwart pingpong balletje) eerst kruipen dan lopen.
Bedankt in ieder geval voor jullie input, volgende keer ga ik mischien honing proberen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door