Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Truus
#376993
Wat ik, en met mij misschien meerderen, afvraag is het volgende.

Is het gewicht van een hond op versvlees te vergelijken met het gewicht van een hond op brokken?

Ik zie altijd dat versvleeshonden gespierder zijn, een bredere borstkast hebben b.v. terwijl er volgens mij geen vet op zit.

Toch kijken we vaak naar de kilo's en ook de D.A.

Wat is jullie ervaring?
Door Lizzy
#377000
Ik kijk niet naar de kilo's (in geval van Brutus/Pinkel). Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het in kilo's echt uitmaakt want volgens mij was Brutus op brokken 31 kilo en is hij dat nog steeds. Maar ik weet wel dat ik brokkenhonden 'slap' vind. Geen 'strak in het pak honden'. En ook al zijn ze nog zo netjes op gewicht (de brokkenhond): Ik vind het een slappe hap.
Door Truus
#377006
Het verschil is altijd duidelijk te zien en te voelen. Het blijven babyhonden terwijl versvleeshonden echte stevige honden zijn die tegen een stootje kunnen.Overigens wegen wij nog wel, het is bij ons gewoon een tik . Spieren geven gewicht en bij b.v. de D.A. wordt altijd gewogen, vandaar dat ik andere ervaringen wel zou willen weten.
Door Sam22
#377183
Ik heb wel het idee dat mijn pup minder hard gegroeid is (ze begint nu pas echt verschil te tonen qua lichaam) dan haar broertjes en zusjes (die wel brokken eten). Ook hebben die puppies een echte 'puppy'buik. Dat heeft Kelsey ook niet en ook niet gehad...
Laatst gewijzigd door Sam22 op zo 28 aug 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#377201
Mijn honden voelen veel steviger aan sinds ze rauw eten. Ik heb altijd magere gespierde honden gehad. Ze wogen ook altijd veel in vergelijking met rasgenoten. Die vond ik altijd slapper en vaak te dik. En toch vind ik mijn honden nu weer een stuk steviger aanvoelen. Hafan is al een tijdje niet gewogen, maar die voelt op het moment loodzwaar. Ik vind zijn rug ook gespierder, maar hij is absoluut niet dikker. Dus of het gewicht werkelijk is toegenomen weet ik niet zeker, maar ze voelen wel steviger. En ze zijn zwaarder dan dat ze er uitzien. Dus als je ze optilt denk je: :o
Door Lizzy
#377205
Sam22 schreef: Ik heb wel het idee dat mijn pup minder hard gegroeid is (ze begint nu pas echt verschil te tonen qua lichaam) dan haar broertjes en zusjes (die wel brokken eten). Ook hebben die puppies een echte 'puppy'buik. Dat heeft Kelsey ook niet en ook niet gehad...
Ik weet niet of Linga minder hard groeit (ze heeft geen broertjes of zusjes die brokken eten), maar ik weet wel dat zij geen puppy-buik heeft en nooit heeft gehad. Zij ziet eruit als een strak, atletisch hondje en ik merk dat andere mensen dat ook vinden. Sommige mensen vinden haar soms in eerste instantie wat dun, totdat ze aan haar voelen. Dan vinden ze haar heel stevig. Ik vind haar niet te vergelijken met die slappe popjes van pupjes die brokjes eten....
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377244
Karin & Pyrs schreef: Die Zwitserse keurmeester van gisteren kende volgens mij ook alleen maar 100% brokken hondjes ....... ::) ::) ::)

Ja dat is een nadeel van vers voeren en showen, de keurmeesters zijn het niet meer gewend en vinden je hond vaak niet uitgezwaard genoeg, terwijl ze anderen laten winnen die gewoon vadsig zijn met het idee dat die al wel uitgezwaard zijn. Het is eigenlijk te triest voor worden dat keurmeesters niet eens meer weten hoe een gezond in het pak zittende jonge hond er uit hoort te zien en te voelen.
Door Daisy75
#377245
Lizzy schreef: Ik kijk niet naar de kilo's (in geval van Brutus/Pinkel). Ik weet ook eerlijk gezegd niet of het in kilo's echt uitmaakt want volgens mij was Brutus op brokken 31 kilo en is hij dat nog steeds. Maar ik weet wel dat ik brokkenhonden 'slap' vind. Geen 'strak in het pak honden'. En ook al zijn ze nog zo netjes op gewicht (de brokkenhond): Ik vind het een slappe hap.
Hahhaa slappehap honden.......nou daar wil ik wel even op invallen.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar ik vind wel dat het ook ligt aan wat er met de honden gedaan word hoor.
Kijk ik die nu van de brokken af is sta nu natuurlijk achter barf ;D, maar heb hiervoor 5 jaar brokken gevoerd aan me teefje en 3 aan me reu en die waren/zijn echt geen slappe hap hoor!
Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat mijn honden wel dagelijks aan de fiets lopen, gemiddeld 15 km.
Verder loop ik veel met ze en veel door duinen en strand.....geloof me geen slappe hap ;D
Dus ook een brokkenhondje kan strak in zn vel zitten geloof me, heb zat voorbeelden van vrienden van me met hun honden, maaaarrrrr ook die trainen net als ik met hun honden.
IK moet nu wel zeggen dat ik vind dat mijn honden het voorbeeldig doen op Kvv en ik vind het voeren ook erg leuk zo....en ik geloof zeker dat het beter is dan brokken, absoluut, daar hebben jullie me van overtuigd!!! :)
Door Doedels
#377683
KayleighShanden schreef: Hahhaa slappehap honden.......nou daar wil ik wel even op invallen.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar ik vind wel dat het ook ligt aan wat er met de honden gedaan word hoor.
Kijk ik die nu van de brokken af is sta nu natuurlijk achter barf ;D, maar heb hiervoor 5 jaar brokken gevoerd aan me teefje en 3 aan me reu en die waren/zijn echt geen slappe hap hoor!
Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat mijn honden wel dagelijks aan de fiets lopen, gemiddeld 15 km.
Verder loop ik veel met ze en veel door duinen en strand.....geloof me geen slappe hap ;D
Dus ook een brokkenhondje kan strak in zn vel zitten geloof me, heb zat voorbeelden van vrienden van me met hun honden, maaaarrrrr ook die trainen net als ik met hun honden.
IK moet nu wel zeggen dat ik vind dat mijn honden het voorbeeldig doen op Kvv en ik vind het voeren ook erg leuk zo....en ik geloof zeker dat het beter is dan brokken, absoluut, daar hebben jullie me van overtuigd!!! :)
Ik hoor graag over 6 maanden van je wat je van je honden vindt 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377687
KayleighShanden schreef: Hahhaa slappehap honden.......nou daar wil ik wel even op invallen.
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk maar ik vind wel dat het ook ligt aan wat er met de honden gedaan word hoor.
Kijk ik die nu van de brokken af is sta nu natuurlijk achter barf ;D, maar heb hiervoor 5 jaar brokken gevoerd aan me teefje en 3 aan me reu en die waren/zijn echt geen slappe hap hoor!
Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat mijn honden wel dagelijks aan de fiets lopen, gemiddeld 15 km.
Verder loop ik veel met ze en veel door duinen en strand.....geloof me geen slappe hap ;D
Dus ook een brokkenhondje kan strak in zn vel zitten geloof me, heb zat voorbeelden van vrienden van me met hun honden, maaaarrrrr ook die trainen net als ik met hun honden.
IK moet nu wel zeggen dat ik vind dat mijn honden het voorbeeldig doen op Kvv en ik vind het voeren ook erg leuk zo....en ik geloof zeker dat het beter is dan brokken, absoluut, daar hebben jullie me van overtuigd!!! :)
En dan nog ook al zijn ze getraind zijn ze anders dan vershonden, maar over een aantal maanden zul je dat zelf ervaren. Buiten dat worden de meeste honden niet afgetraind en een ongetrainde vershond zit strak in het vel en een ongetrainde brokken hond is zacht vanbinnen
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 29 aug 2005, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fester
#377692
Ik vind het ook moeilijk waar je nu precies op moet letten bij een vleeshond. Mijn honden zijn inderdaad steviger geworden gespierder en voller. Maar ik let er nog steeds op of dat ik de ribben voel. Dat is toch goed of niet ???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377693
fester schreef: Ik vind het ook moeilijk waar je nu precies op moet letten bij een vleeshond. Mijn honden zijn inderdaad steviger geworden gespierder en voller. Maar ik let er nog steeds op of dat ik de ribben voel. Dat is toch goed of niet ???
Ook een vershond kan te dik worden hoor ;)
Dus de ribben kunnen voelen is gewoon goed.
Door Doedels
#377694
fester schreef: Ik vind het ook moeilijk waar je nu precies op moet letten bij een vleeshond. Mijn honden zijn inderdaad steviger geworden gespierder en voller. Maar ik let er nog steeds op of dat ik de ribben voel. Dat is toch goed of niet ???
Ja zeker. Bij elke hond moet je de ribben kunnen voelen. Maar bij een vershond zijn de spieren harder.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377695
Doedels schreef: Ja zeker. Bij elke hond moet je de ribben kunnen voelen. Maar bij een vershond zijn de spieren harder.
volgens mij is het ook het ontbreken van een zachte onderhuidse vet laag. Een lichaam dat draait op een koolhydraat verbranding slaat eerder onderhuids vet op, een lichaam dat op vet verbranding draait doet dit niet zo snel vandaar dat er een strak en gespierd interieur overblijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door