Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lil
#375868
Een van mijn katten eet al twee weken heel erg slecht, maar omdat ze er goed uitziet maakte ik me niet zo veel zorgen, ik dacht dat het te wijten was aan haar kieskeurige buien. Ik ben nu vijf maanden geleden verhuisd, en de katten van vijf en drie kunnen pas sinds vier maanden naar buiten. Nu is me net opgevallen dat er een half aangevreten vogel onder de serre ligt :-X
Nu pas valt me ook op dat ik al eerder veren in de tuin heb zien liggen, maar ik heb er niet bij stil gestaan dat de rest van de vogel waarschijnlijk al helemaal opgegeten was :-[
Kan of moet ik hier iets tegen doen? Ik ben bang voor halsbandjes met belletjes omdat de kat van een kennis van mij is gestorven doordat ze zichzelf aan haar halsbandje had gewurgd. :'(
Door 202spots
#375871
Ik zou ze gewoon de vogels laten vangen.... :-\
Als je perse 'n belletje om wil doen, dan zou ik kijken naar 'n bandje wat met klitteband of 'n drukkertje word vastgezet inplaats van met 'n gesp.
zodat het los gaat wanneer ze ergens blijven hangen.
(Of eventueel zelf maken)
Door Lil
#375875
Ja, vinden ze hier thuis ook het allerbeste, we zijn namelijk van zo natuurlijk mogelijk, alleen het idee, moest echt moeite doen om de resten op te ruimen. Drie keer slikken en in de kliko ermee... :-X
Gebruikersavatar
Door sylvia
#375921
Hier vangen ze ook vogels en muizen, ik laat ze gewoon gaan, tis de natuur, een gezonde sterke vogel laat zich biet zo makkelijk vangen.
Door Nelly
#376328
Ook hier worden - voornamelijk muizen - gevangen, heel af en toe een vogeltje. En idd. zoals Syl zegt, een gezonde slimme vogel laat zich echt niet zomaar vangen. Ik zou de kat gewoon laten doen, daar is hij/zij voor gemaakt.
Door Lil
#376383
Bedankt voor jullie positieve reacties. Was gewoon een beetje overdonderd dat mijn schootpoesje wat jaren lang binnen is geweest een echt roofdier blijkt te zijn ;)
Door Ster
#376408
Ik verdenk 1 van mijn katten er ook van. Laatst voerde ik voor het eerst een stukje kippenek aan de twee. Aapie (is bijna altijd binnen) vond het wel lekker ruiken, maar wist zich echt geen raad met een niet zacht of fijngestampt stukje voedsel en keek me een beetje ongelukkig aan. Komt Meissie binnen (is altijd buiten en komt alleen binnen als het echt rotweer is of om te (vr)eten), en duikt met een vanzelfsprekende dosis zelfvertrouwen op de nek om hem in no-time in stukken te knagen en in te slikken. Ik wilde haar net gaan aanmoedigen (zoals ik daarvoor bij Aapie had gedaan), toen ik het laatste stukkie haar strot in zag verdwijnen. K stond erbij en keek ernaar ;D ;D, die meid heeft gewoon allang ongemerkt ervaring opgedaan, dat weet ik bijna zeker ;D Leuk toch, dat de katten zichzelf kunnen onderhouden! Er zijn wel wat geruchten over verstoring van de wildpopulatie door het jagen van huiskatten, maar ik ben zelf alleen maar trots op mijn meissie! Scheelt weer wat bioindustrie voer, zo kun je t ook bekijken.
Door Lizzy
#376554
Ster schreef: Ik verdenk 1 van mijn katten er ook van. Laatst voerde ik voor het eerst een stukje kippenek aan de twee. Aapie (is bijna altijd binnen) vond het wel lekker ruiken, maar wist zich echt geen raad met een niet zacht of fijngestampt stukje voedsel en keek me een beetje ongelukkig aan. Komt Meissie binnen (is altijd buiten en komt alleen binnen als het echt rotweer is of om te (vr)eten), en duikt met een vanzelfsprekende dosis zelfvertrouwen op de nek om hem in no-time in stukken te knagen en in te slikken. Ik wilde haar net gaan aanmoedigen (zoals ik daarvoor bij Aapie had gedaan), toen ik het laatste stukkie haar strot in zag verdwijnen. K stond erbij en keek ernaar ;D ;D, die meid heeft gewoon allang ongemerkt ervaring opgedaan, dat weet ik bijna zeker ;D Leuk toch, dat de katten zichzelf kunnen onderhouden! Er zijn wel wat geruchten over verstoring van de wildpopulatie door het jagen van huiskatten, maar ik ben zelf alleen maar trots op mijn meissie! Scheelt weer wat bioindustrie voer, zo kun je t ook bekijken.
;D ;D ;D

Komische! Ik heb er beeld bij hoe jij dacht je katje te moeten stimuleren een kippennekje te eten en jij erachter kwam dat je gewoon een rover in huis hebt ;D
Door Doedels
#376711
Lil schreef: Bedankt voor jullie positieve reacties. Was gewoon een beetje overdonderd dat mijn schootpoesje wat jaren lang binnen is geweest een echt roofdier blijkt te zijn ;)
Mijn binnenkatten vingen vroeger de vogels van het balkon. Dan kwamen ze binnen en liepen grommend door de kamer met een dikke duif of zielig roodborstje in hun bek. Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe een suffe theemuts op slag kan veranderen in een roofdier. Dan zijn honden toch wel sukkels vind ik.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#376844
Doedels schreef: Mijn binnenkatten vingen vroeger de vogels van het balkon. Dan kwamen ze binnen en liepen grommend door de kamer met een dikke duif of zielig roodborstje in hun bek. Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe een suffe theemuts op slag kan veranderen in een roofdier. Dan zijn honden toch wel sukkels vind ik.
Ja totdat je je hond roept en hij niet luistert en je hem moet gaan zoeken en hij onder een boom een zelfgevangen eend ligt op te eten, dan zijn het geen sukkels, maar moordenaars :-\

Voor een kat is het ook veel meer geaccepteerd dat ze vogels en muizen vangen dan van honden, katten doen dat nou eenmaal en als je hond dat doet dan is hij/zij vals
Door Lil
#376973
oeps! ;)

Ja, het wordt van honden minder geaccepteerd, maar nu heb ik gelukkig een hondje met verlatingsangst. Een keer heeft hij op een konijn gejaagd, het gevangen (het was gezond, hij heeft het gedurende 10 kilometer opgejaagd in een moordend tempo) en toen ontdekt dat ik er niet meer was. Gelukkig hadden we een vermoeden waar hij was en hebben we hem deels tegenmoet kunnen rijden met de auto. Toen hij terugkwam rennen was hij doodmoe en erg bang. Als hij nu een konijn ziet kijkt hij me aan en komt hij snel aan de voet lopen, toch wel handig. ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#377015
Lil schreef: oeps! ;)

Ja, het wordt van honden minder geaccepteerd, maar nu heb ik gelukkig een hondje met verlatingsangst. Een keer heeft hij op een konijn gejaagd, het gevangen (het was gezond, hij heeft het gedurende 10 kilometer opgejaagd in een moordend tempo) en toen ontdekt dat ik er niet meer was. Gelukkig hadden we een vermoeden waar hij was en hebben we hem deels tegenmoet kunnen rijden met de auto. Toen hij terugkwam rennen was hij doodmoe en erg bang. Als hij nu een konijn ziet kijkt hij me aan en komt hij snel aan de voet lopen, toch wel handig. ;D

Ja dat is zeker handig, gelukkig hebben mijn huidige honden nog nooit iets gevangen (behalve Bunny die heeft wel muizen gevangen) maar onze afghaan heeft wel eens een eend gevangen, ze heeft nog de hele avond verheerlijkt haar bek af liggen likken, pffffffff nu ik eraan denk, die had die lading eenden die de kliko in vertrokken zijn wel lekker gevonden denk ik ::)
Door 202spots
#377818
Er is hier wel is 'n trage duif die 't slachtoffer valt in eigen tuin...
Rauw vlees gewend he....dan vallen ze alles aan. ;)
Of ze hebben 'n hagedissie te pakken, maar die laten hun staart vallen en lopen dan vlug zonder staart verder
en stomme hond staat met staartje in de bek te kijken!!

de katten brachten af en toe 'n rat in de keuken, waarvan je dan s'morgens op je nuchter maag alleen de pootjes, de staart, de tanden en groene gal op de vloer terug vond.... :-\
Door Lil
#377867
202Spots schreef: de katten brachten af en toe 'n rat in de keuken, waarvan je dan s'morgens op je nuchter maag alleen de pootjes, de staart, de tanden en groene gal op de vloer terug vond.... :-\
Leen me die katten eens, ik wil namelijk afvallen en op die manier is dat succes gegarandeerd! ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door