Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door noah nhidsi
#375683
Wij zijn van plan een vriezer aan te schaffen, maar vragen ons af hoe zo groot we de vriezer het best kunnen kopen en hoe lang je ingevroren vlees kunt bewaren. Verder hebben we nog de volgende vraag, onze rottweiler reu is bijna twee jaar en weegt 43 kg, moeten wij hem dan 2-3% van dit gewicht geven of van zijn ideale lichaamsgewicht, of moeten wij meer% geven om dat rottweiler reuen ongeveer tot hun derde jaar doorgroeien.

Gr. Roelf en Edith
Door Lizzy
#375720
noah nhidsi schreef: Wij zijn van plan een vriezer aan te schaffen, maar vragen ons af hoe zo groot we de vriezer het best kunnen kopen en hoe lang je ingevroren vlees kunt bewaren. Verder hebben we nog de volgende vraag, onze rottweiler reu is bijna twee jaar en weegt 43 kg, moeten wij hem dan 2-3% van dit gewicht geven of van zijn ideale lichaamsgewicht, of moeten wij meer% geven om dat rottweiler reuen ongeveer tot hun derde jaar doorgroeien.

Gr. Roelf en Edith
Dat hangt een beetje af van of je parttime barft of fulltime barft en hoeveel ruimte je hebt om de vriezer neer te zetten. En of je je barf-adresjes in de buurt hebt zitten en dus klein in kunt slaan of niet. Op zich zeg ik altijd "koop zo groot mogelijk". Want ik zit nu met vier losse vriezers (3 kasten met 7 lades en 1 kist) en nog had de kist van mij 3 keer zo groot mogen zijn!

Het meeste vlees kun je wel een jaartje bewaren. Groentemix veel korter, een week of 3.

Qua de hoeveelheid die je moet voeren: is 43 geen ideaal gewicht voor hem dan? Als hij eigenlijk meer moet wegen, dan kun je hem ook gerust 5% van zijn lichaamsgewicht geven. Voor volwassen honden geldt dat je tussen de 3% en 8% van het lichaamsgewicht kunt voeren. 3% is voor grote honden/honden die weinig actief zijn en 8% is voor kleine/drukke hondjes. Belangrijk is om te voeren met de ogen. Word hij te dik: minder voeren. Word hij te mager: meer voeren. Een Rottweiler van 2 jaar zou ik zelf beschouwen als volwassen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#375729
Jou rottweiler reu moet nog 'uitzwaren', hij heeft nu zijn defenitieve gewicht en vorm nog niet, toch zou ik hem eerst maar eens de hoeveelheid van een volwassen hond geven, het is makkelijker je hond wat dikker te krijgen dan 'm te laten afvallen ;).
Let er gewoon op of je zijn ribben kunt voelen, dat is voor mij altijd maatgevend geweest, onze rottweilers waren (en is) altijd tamelijk schraal want ik vind een vette rottweiler afschuwelijk. De 'massa' die een rottweiler hoort te hebben moet van zijn bespiering komen (vind ik).

Dan de vriezer, tja, ben het met Lizzy eens, koop 'm zo groot mogelijk ;D. Wij hebben een 240 liter kist en een 96 liter kast. Met 1 hond zitten die nu niet vol, maar toen we nog 2 honden hadden, was het soms wel krapjes, vooral als we net ingeslagen hadden.
Als je het aantal liters van de diepvriezer(s) door 2 deelt heb je ongeveer het aantal kilos wat je kwijt kan (aan kilo's kan je ietsje meer kwijt). Het ligt er dus aan wat je wilt gaan inslaan en hoevaak. Ik wilde in de kist graag minimaal 120 kilo Carnibest kwijt kunnen omdat ik dan zeker voor de grootverbruikerskorting in aanmerking kwam.
Vlees dat ik ingevroren koop (zoals bv CB) kun je vaak wel een jaar bewaren, wat ik zelf invries probeer ik binnen 3 maanden op te maken.
Door 202spots
#375855
Ik zeg ook koop zo groot mogelijk!!! ;D
Zelf vind ik de kastmodel met "planken" en deur waar je ook kan spul in doet makkelijker dan de "kist" model waar je alles ondersteboven moet halen om te zoeken.
Ik heb ook meestal voor 3-4 maanden RMB voorraad.
Groentemix bevries ik langer dan 3 weken hoor!!
Meestal maak ik om de 6-8 weken nieuw.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door