Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door carlala
#374503
Ik geef Pepper vaak s'ochtends komkommer met feta of huttekase.
Nu pureer ik de komkommer niet.

Moet ik dat voortaan wel doen??
Laatst gewijzigd door carlala op di 23 aug 2005, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#374506
Geef je plakjes? Stukken gesneden?
Wanneer je in ieder geval zal raspen dan krijgt ze er meer voedingswaardes uit.
In grovere vorm is het meer vulling denk ik. :-\
Door carlala
#374518
ik haal de schil er niet af en ik snij ze in kleine blokjes....

Dat dacht ik naderhand ook, het is meer vulling dan voeding.

Ik ben er ook nog helemaal niet in thuis.
Volgens mij doe ik maar een zooi.

Ik geef dus ochtend komkommer met huttekase of feta, zal 100 gr zijn.
S'middag 1 kippevleugel, of half blikje tonijn/haring, etc..
Avond 330 gram Bibi. (330 is makkelijker dan 350, kan ik nml. elke keer 1 rol opsnijden ;D)

Als ik meer kippevleugels geef is zijn poep erg droog.
Door 202spots
#374593
carlala schreef: ik haal de schil er niet af en ik snij ze in kleine blokjes....
Dat dacht ik naderhand ook, het is meer vulling dan voeding.
Ik ben er ook nog helemaal niet in thuis.
Volgens mij doe ik maar een zooi.
Ik geef dus ochtend komkommer met huttekase of feta, zal 100 gr zijn.
S'middag 1 kippevleugel, of half blikje tonijn/haring, etc..
Avond 330 gram Bibi. (330 is makkelijker dan 350, kan ik nml. elke keer 1 rol opsnijden ;D)
Als ik meer kippevleugels geef is zijn poep erg droog.
Probeer 'n beetje bladgroente te pureren en geeft dat erbij, of smeer 'n beetje olijfolie op de vleugel voordat je 'm geeft of geef er 'n klein beetje lever bij.

Ik zou ook geen feta geven, maar huttekaas of yoghurt.
inplaats van alleen maar stukjes komkommer zou ik er wat fruitpuree door doen.

't lijkt me ook verstandig wanneer je eerst wat meer in de bieb gaat lezen voordat je zomaar wat gaat rommelen.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=1
Door peerle
#374618
idd, je kan best vragen stellen als je de algemene regels niet begrijpt, en het kan zeker geen kwaad om die regelmatig eens door te lezen ;).
En wat je daar zegt over droge poep : dat is niet erg, het is juist zo dat honden die op BARF overstappen veel minder en drogere ontlasting hebben, wat juist goed is om onstekingen van de anaalklier te voorkomen (het is wel belangrijk dat je ziet dat je hond er niet heel veel moeite mee heeft, maar dat het allemaal nog 'vlotjes passeert' ;D).
Laatst gewijzigd door peerle op wo 24 aug 2005, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door carlala
#374629
202Spots schreef: Probeer 'n beetje bladgroente te pureren en geeft dat erbij, of smeer 'n beetje olijfolie op de vleugel voordat je 'm geeft of geef er 'n klein beetje lever bij.

Ik zou ook geen feta geven, maar huttekaas of yoghurt.
inplaats van alleen maar stukjes komkommer zou ik er wat fruitpuree door doen.

't lijkt me ook verstandig wanneer je eerst wat meer in de bieb gaat lezen voordat je zomaar wat gaat rommelen.
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforum.php?f=1
dat fruitpuree, mag dat ook van een kinderpotje zijn.
Want Hij eet geen appel, geen banaan, geen mandarijn.
Ook bijna geen groente, ja doperwten, wortel uit de pot en komkommer :-\
Door peerle
#374643
carlala schreef: dat fruitpuree, mag dat ook van een kinderpotje zijn.
Want Hij eet geen appel, geen banaan, geen mandarijn.
Ook bijna geen groente, ja doperwten, wortel uit de pot en komkommer :-\
ja, ik hoor wel van mensen dat ze dat uit een potje kopen, maar dat komt op de lange duur nogal prijzig uit ipv zelf met een staafmixer (of een chique groente/fruitpers) gewoon mixen. Ben je zeker dat je hond geen banaan of appel eet ? Heb je het allemaal dooreen, met een ratio van 60% groenten 40% gehakt al gegeven, met wat yoghurt of huttenkase erover ? Als hij het echt niet lust, bof, dat heeft geen haast. Je hoeft bij gf-mixen niet persé er 20 groente -en fruitsoorten in te doen, gebruik gewoon niet maandenlang dezelfde groenten en fruit (maar als je dat wat seizoensgebonden doet is het meestal niet te moeilijk om te variëren). Je kan nu dus gewoon erwtjes en wortelen en komkommer gebruiken om de hele mix van de maken, dooreen doen met wat gehakt en zie of hij het dan nog niet lust ;). Veel succes !

ps : bedoel je met 'wortelen uit de pot' gekookte wortelen, voor jezelf ? Je hond mag wel wat tafelrestjes eten, maar het is de bedoeling rauwe wortelen te gebruiken !
Door carlala
#374682
rauwe wortelen haalt hij zijn neus voor op, netjes gepureerd met een heerlijk komkommertje en wat tonijn erbij, nee hoor....
uit de pot, idd een restje van tafel, mmmmmmmm
Maar we geven niet op!
Door 202spots
#374817
carlala schreef: dat fruitpuree, mag dat ook van een kinderpotje zijn.
Want Hij eet geen appel, geen banaan, geen mandarijn.
Ook bijna geen groente, ja doperwten, wortel uit de pot en komkommer :-\
Als hij helemaal geen fruit wil eten dan laat je 't gewoon weg.
Doperwten worden niet aangeraden als hondenvoer, bevatten teveel zetmeel en zijn te zoet.
Groente uit potjes is ook tijdens de bewerking verhit/gekookt en kan je beter niet geven, dan kan je net zo goed de tafelresten geven.
Wanneer je 'n paar soorten groenten pureerd dan hoef je dat niet in 1 keer tegelijk te geven.
(vries in bakje van ijsklontjes)
Begin gewoon met 1 eetlepel groentemix door 't vlees te mengen.
Als ie er aan gaat wennen kan je iets meer gaan geven.
een ratio van 60% groenten 40% gehakt
Meer groentes dan vlees is helemaal niet nodig en word door de meeste honden niet eens gegeten.
Mijn honden (die meer groentenmix krijgen dan de gemiddelde hond) krijgen echt geen 60% groentemix met 40% vlees....
Door 202spots
#375035
peerle schreef: En wat je daar zegt over droge poep : dat is niet erg, het is juist zo dat honden die op BARF overstappen veel minder en drogere ontlasting hebben, wat juist goed is om onstekingen van de anaalklier te voorkomen (het is wel belangrijk dat je ziet dat je hond er niet heel veel moeite mee heeft, maar dat het allemaal nog 'vlotjes passeert' ;D).
Er is verschil tussen ontlasting wat heel licht van kleur is en heel erg hard, en dat is meestal het gevolg van TEveel bot, en niet genoeg vlees.
En dan is er ontlasting wat "droog" is, en 'n beetje krorrelachtig uit elkaar valt wanneer er gepoept word.
Dan moet er iets van olie of vetter vlees gegeven worden.
De ideale poep moet stevig zijn en er makkelijkuit komen. :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 24 aug 2005, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#375036
carlala schreef: wat doe je door de groenten heen om het beter te kunnen pureren??
Wanneer het gelijk gebruikt word dan kan je er wat biogarde of 'n rauw ei bij doen, anders desnoods 'n scheutje water.
Door carlala
#375044
202Spots schreef: Er is verschil tussen ontlasting wat heel licht van kleur is en heel erg hard, en dat is meestal het gevolg van TEveel bot, en niet genoeg vlees.
En dan is er ontlasting wat "droog" is, en 'n beetje krorrelachtig uit elkaar valt wanneer er gepoept word.
Dan moet er iets van olie of vetter vlees gegeven worden.
De ideale poep moet stevig zijn en er makkelijkuit komen. :-\
pep zijn poepie was dus wat korrelig.
dus de tip gebruiken om wat olie over de vleugel te doen?
Nu dat we minder kippevleugels geven, we gaven er eerst 3,
is zijn poep wel beter van structuur (heerlijke praat ;D)
Laatst gewijzigd door carlala op wo 24 aug 2005, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door carlala
#375046
202Spots schreef: Wanneer het gelijk gebruikt word dan kan je er wat biogarde of 'n rauw ei bij doen, anders desnoods 'n scheutje water.
thanks :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door