Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Loeka
#373936
Vandaag heb ik mijn ouwetje van ongeveer 11 preventief op de "ouwe kattenkwalen" laten testen. De uitslag was niet goed.

Haar Ureum was15.6, het eiwitgehalte was 105, maar haar Crea was goed 114. De verhouding Urea/Crea is 136 en dat is weer niet zo slecht, als ik het tenminste goed begrepen heb.

De da vond het het beste om over 1 a 2 maanden nog een keer te testen om te zien hoe het er dan voor staat. Dus nog geen dieet of Fortekor. De da wist trouwens te vertellen dat het nog niet zeker is of Fortekor wel werkt bij katten.

Heeft iemand een idee hoe ik deze (helaas) verstokte brok/blik kat kan helpen? Als na de hertest blijkt dat haar nieren idd een stuk minder zijn wilde ik toch Fortekor gaan proberen, daar hoor ik goede verhalen over. Zitten hier bijwerkingen aan vast?
Laatst gewijzigd door Loeka op ma 22 aug 2005, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#374073
Helaas (of voor mij gelukkig) heb ik hier helemaal geen ervaring mee, dus kan ik je niet helpen, maar ik wil wel even laten weten dat ik het heel vervelend vind en ik hoop dat het meevalt.
Eet ze ook geen gekookte maaltijden?
Door Femke
#374108
Loeka schreef: Vandaag heb ik mijn ouwetje van ongeveer 11 preventief op de "ouwe kattenkwalen" laten testen. De uitslag was niet goed.

Haar Ureum was15.6, het eiwitgehalte was 105, maar haar Crea was goed 114. De verhouding Urea/Crea is 136 en dat is weer niet zo slecht, als ik het tenminste goed begrepen heb.

De da vond het het beste om over 1 a 2 maanden nog een keer te testen om te zien hoe het er dan voor staat. Dus nog geen dieet of Fortekor. De da wist trouwens te vertellen dat het nog niet zeker is of Fortekor wel werkt bij katten.

Heeft iemand een idee hoe ik deze (helaas) verstokte brok/blik kat kan helpen? Als na de hertest blijkt dat haar nieren idd een stuk minder zijn wilde ik toch Fortekor gaan proberen, daar hoor ik goede verhalen over. Zitten hier bijwerkingen aan vast?

mischien nu alvast homeopatische middelen geven om de nieren te ondersteunen?

homeopathische ondersteuning met behulp van Solidago virga aurea (drainage) en Lespedeza sieboldi ( terugdringen van de uraemie) in de vorm van MacSamuel Niertonicum®

ik las verder dat het ureum gehalte pas gaat stijgen als er een nierfalen van 50 % is :o :o

daarnaast is het erg belangrijk om ook probiotica te geven...
hier heb je een linkje: http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html en dan in de bieb kijken ;)
Door Rosita
#374146
Volgens mij zegt de Crea veel meer over de conditie van de nieren dan het Ureum. De Crea mag max iets van 145 zijn en het Ureum 14. Wanneer een kat niet nuchter is bij het prikken zit je volgens mij al snel rond die 14 (eten heeft niet zo heel veel invloed op de Crea). Ook gaat volgens mij de Crea veel eerder stijgen dan het Ureum wanneer de nieren niet meer goed werken.

Als je echt zeker wilt zijn dat de nieren van jouw kat goed werken moet je de urine laten nakijken op eiwitlekkage. De bloedwaarden kunnen dan namelijk nog goed zijn terwijl de nieren toch niet meer 100% werken (bij heel veel katten ouder dan 7 jaar is er sprake van eiwitlekkage). Zoals je weet is het een progressieve ziekte. Ik heb een paar maanden geleden op de website van het AMC gelezen dat wanneer mensen met eiwitlekkage ACE-remmers (zoals Fortekor) gaan gebruiken de kans op nierfalen met 50% afneemt.

Bij mijn Dante heeft Fortekor enorm geholpen. Wat ik merkte was dat hij minder ging plassen. Ik denk wel dat het bij de ene kat beter werkt dan bij de andere kat, afhankelijk van de ernst en oorzaak van de nierproblemen.

Groetjes Rosita
Door Loeka
#374153
Ik heb net het stukje gelezen waar Femke naar verwees. Daar schrik ik toch wel weer erg van. Dat betekent dat haar nieren al voor minimaal 50 % niet werken :o

Er wordt daar ook gesproken over het urineonderzoek wat Rosita schrijft. Daar is nu ook een alternatief voor, via bloedonderzoek. Dan hoeft ze maar 6 uur opgenomen te worden ipv 24 uur... De tests worden vooral aanbevolen voor de twijfelgevallen, wat ze duidelijk is.

Ze heeft ook eigenlijk niet de symptomen die daar genoemd staan, alleen heeft ze tandvleesontsteking. Ik weet wel dat ik geen 2 maanden kan afwachten en ondertussen niets doen. :-\
Door Loeka
#374441
sylvia schreef: Eet ze ook geen gekookte maaltijden?
Ja dat lust ze wel. Gekookte kipfilet doet ze een moord voor ;D
Zou gekookt een optie zijn en dan aangevuld met supplementen?
Overigens eet ze Animonda stiekum aangevuld met een piepklein beetje CB wel. Doe ik dat bij een ander blikvoer laat ze het altijd staan ::)
Door Lizzy
#374466
Mijn kat heeft ook nierproblemen (ze is 18) en ze krijgt Fortekor. Bij Snuf helpt dat heel erg goed! Ze drinkt veel minder en is best levendig. Verder zou ik (als ik jou was) zoveel mogelijk blikvoer en zo min mogelijk brok geven. Alleen gekookte kip lijkt me wel erg eenzijdig trouwens. Lust ze helemaal niks rauw? Lust ze wel gekookte vis? En gemalen bot?
Door Loeka
#374473
Lizzy schreef: Mijn kat heeft ook nierproblemen (ze is 18) en ze krijgt Fortekor. Bij Snuf helpt dat heel erg goed! Ze drinkt veel minder en is best levendig. Verder zou ik (als ik jou was) zoveel mogelijk blikvoer en zo min mogelijk brok geven. Alleen gekookte kip lijkt me wel erg eenzijdig trouwens. Lust ze helemaal niks rauw? Lust ze wel gekookte vis? En gemalen bot?
Ze heeft ooit een rauw stukje kipfilet op, maar nadat dat ingevroren geweest was moest ze het niet meer. Gekookte koolvisfilet eet ze ook graag. Maar rauw? Al smeer ik het aan haar pootje, likt ze het er nog niet af. Ze laat het er gewoon opzitten totdat het opgedroogd is en er af valt :-\

Verder toont Minet gelukkig helemaal (nog) niet ziek. En dat wil ik graag zo houden door haar voeding aan te passen en evt Fortekor te geven....
Door Lizzy
#374474
Loeka schreef: Ze heeft ooit een rauw stukje kipfilet op, maar nadat dat ingevroren geweest was moest ze het niet meer. Gekookte koolvisfilet eet ze ook graag. Maar rauw? Al smeer ik het aan haar pootje, likt ze het er nog niet af. Ze laat het er gewoon opzitten totdat het opgedroogd is en er af valt :-\

Verder toont Minet gelukkig helemaal (nog) niet ziek. En dat wil ik graag zo houden door haar voeding aan te passen en evt Fortekor te geven....
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij weinig ervaring heb met gekookte voeding voor katten... Ik denk wel dat je blikvoer zou kunnen afwisselen met gekookte vis/kip een calciumpreparaat en een vitamine/mineralenpreparaat zoals bijv die van de Groene Os. Maar of je kat daar persee veel wijzer van wordt...? Ik durf het je niet te zeggen. Ik denk je deze topic ook even door zou kunnen nemen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=12777

Misschien vind je daar ook nog wat nuttige tips (over het verlagen van fosfor met geklaarde boter, eieren, solidago en Fortekor).
Door Loeka
#374475
Uiteraard heb ik het relaas van Snuf meegelezen. Wenne heeft me zelfs al een pb gestuurd met een overzicht aan maatregelen die ik zou kunnen nemen.

Gekookt eiwit heb inmiddels geprobeerd... Mot mevrouw niet. Gelukkig heb ik hier ook paar minder kieskeurig katten rondlopen ;D
Door amber2
#374490
Even een paar vraagjes tussendoor hoor als het mag, wij hebben ook een oude kat met slecht werkende nieren en ik lees hier over Fortekor: wat doet dit middel precies, heeft het ook bijwerkingen en hoe duur is het...?
Door Lizzy
#374493
Ik heb geen idee hoe duur het is, eerlijk gezegd.... Het is eigenlijk een middel bij hartproblemen en de bijwerking van het middel bleek goed te werken bij nierproblemen (nieren die niet meer goed functioneren).

Fortekor bevat dus Benazepril. Bijwerkingen: bloeddrukdaling, vermoeidheid en sufheid.
Door Rosita
#374721
Ik betaal iets van 14 euro zoveel voor 14 tabletten. Katten tot 5 kg kijgen 1/2 tablet per dag. Dat is dus iets van 50 eurocent per dag voor de meeste katten.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door