Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ynexes
#373416
Eind september komt ons nieuwe flatcoatpupje naar huis. :D
Bij de fokker wordt ze groot gebracht met RC puppybrokken :(Onze huidige hond, ze is 16 maand staat volledig op barf, sinds een zestal maanden, voorheen kreeg ze ook een jaar brokken, ze komt van de zelfde fokker. Nu zou ik de puppy meteen verse voeding willen geven en totaal geen brokken meer. Hoe ga ik best te werk zodat ze geen problemen krijgt zoals bv. diarree e.d. want een pup van 7 weken is toch veel gevoeliger dan een 1 jarige. Misschien eerst met Duck uitmuntend beginnen of toch Barf ? Moet ik extra supplementen toevoegen zoals vitamines ?
Laatst gewijzigd door ynexes op zo 21 aug 2005, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#373418
Je kan wel meteen beginnen te barfen met een pup. Volgens mij heeft Lizzy dat ook gedaan en er staat ook een menu van Linga (de pup van Lizzy) op bp. Misschien kan je daar naar kijken.
Ik bedenk nu trouwens dat die van Lizzy bij de fokker al vers kreeg, dus misschien dat dat wel wat uitmaakt.
Ik hoop dat Lizzy reageert.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 21 aug 2005, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ynexes
#373439
Laura2004 schreef: Je kan wel meteen beginnen te barfen met een pup. Volgens mij heeft Lizzy dat ook gedaan en er staat ook een menu van Linga (de pup van Lizzy) op bp. Misschien kan je daar naar kijken.
Ik bedenk nu trouwens dat die van Lizzy bij de fokker al vers kreeg, dus misschien dat dat wel wat uitmaakt.
Ik hoop dat Lizzy reageert.
Erg bedankt voor de tips. Ik heb ergens ook gelezen om gekookt water over het vlees te gieten. Eigenlijk kreeg de puppy van Lizzy al vers bij de fokker en mijn puppy zal een brokkenetertje zijn !
Gebruikersavatar
Door sylvia
#373521
ynexes schreef: Erg bedankt voor de tips. Ik heb ergens ook gelezen om gekookt water over het vlees te gieten. Eigenlijk kreeg de puppy van Lizzy al vers bij de fokker en mijn puppy zal een brokkenetertje zijn !
Geeft niks hoor, toen ik Donna ging halen bij haar fokker kreeg ze ook eukanuba ik heb haar direct in één keer overgezet op carnibest
Door tieneke
#373607
Als de pup gezond is in 1 keer overschakelen op rauw ;)
Door lantsoght
#373611
Onze pup kreeg ook bij de fokker Royal Canin maar ik heb nog een andere hond van 20 maand en die eet Carnibest of gewoon rauw. Die kleine wou al na 2 dagen geen brokken meer eten en heb die dan ook vers gevoerd en zonder problemen. Het is zelfs onze 1e pup die geen diarree gekregen heeft. Dus gewoon vers voeren is veel beter. :P
Door Lizzy
#373667
Ik had inderdaad de mazzel dat mijn pup al vers at bij de fokker. Ze had daar al zoveel afwisselende voeding gehad dat ik gewoon direct fullflash met Linga ben gaan barfen. Ze was al gewend aan kippennekken, had al vis gegeten, had al groentemixen gegeten, dus voor mij was het echt gemakkelijk.

Ik denk dat jij kunt beginnen met platgeslagen kippennekken. En dan moet je even aankijken hoe dat gaat. Geef je nu ook groentemixen aan je volwassen honden? Ik zou dat ook aan de pup geven, maar mogelijk moet je het vlees eerst malen en goed mengen met de groentes om te zorgen dat ze allebei wel binnen krijgt.

Ik geef de kleine eigenlijk exact hetzelfde als de grote honden. Met uitzondering van de grotere eetbotten. De kleine krijgt kippennekken, kippenvleugels (nog steeds platgeslagen), kippenkarkassen, eendennekken en parelhoennekken. Ze krijgt een paar keer per week een lekker groot bot om op te kluiven en dat vindt ze geweldig! (ik gebruik daarvoor kalfswervels). Ze krijgt ook wel lamsribben maar ze eet alleen het vlees eraf en daarna neem ik het bot weg. Deze grote botten kan ze nu nog niet eten, maar ze mag ze nu ook nog niet eten van ons. Te hard.

Ik zou (als ik jou was) direct beginnen de pup probiotica te geven. Van een goed merk. Want je pup heeft (met het opgroeien op steriele voeding) direct al een achterstand qua darmflora. Je kunt de darmen met een probiotica goed 'boosten'. Ik zou zelf Akropharma of Protexin kiezen. Protexin moet je bestellen via de dierenarts en Akropharma verkopen ze in veel reformwinkels (de probiotica van Akropharma heet "acidophilus").
Door ynexes
#373754
Lizzy, mijn da vindt het geweldig dat mijn oudste rauw vlees en groenten eet (positief hé) maar..... ze vindt dat ik wel risico's zal nemen met de pup. Puppy's groeien heel snel en hebben supplementen nodig zoals fosfor, calcium en vitamines enz. Ik neem het wel met een korreltje zout hoor, maar ze heeft me toch ergens bang gemaakt. Mensen hier op het forum geven mij de raad toch meteen KVV te voeren, kan ik eigenlijk niks verkeerd mee doen of heeft u een andere mening ? Nog een vraag : Probiotica hoe dien je dat toe ? Staat er uitleg op een bijsluiter ?
Bedankt voor de raadgevingen,
Laatst gewijzigd door ynexes op ma 22 aug 2005, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Borke
#373774
ynexes schreef: Lizzy, mijn da vindt het geweldig dat mijn oudste rauw vlees en groenten eet (positief hé) maar..... ze vindt dat ik wel risico's zal nemen met de pup. Puppy's groeien heel snel en hebben supplementen nodig zoals fosfor, calcium en vitamines enz. Ik neem het wel met een korreltje zout hoor, maar ze heeft me toch ergens bang gemaakt. Mensen hier op het forum geven mij de raad toch meteen KVV te voeren, kan ik eigenlijk niks verkeerd mee doen of heeft u een andere mening ?
In kvv zit alles wat je hond nodig heeft.
Als ik opnieuw met een pup zou beginnen, dan startte ik direct met kvv en dan wat experimenteren met een beetje zelf samenstellen.
Door Lizzy
#373793
ynexes schreef: Lizzy, mijn da vindt het geweldig dat mijn oudste rauw vlees en groenten eet (positief hé) maar..... ze vindt dat ik wel risico's zal nemen met de pup. Puppy's groeien heel snel en hebben supplementen nodig zoals fosfor, calcium en vitamines enz. Ik neem het wel met een korreltje zout hoor, maar ze heeft me toch ergens bang gemaakt. Mensen hier op het forum geven mij de raad toch meteen KVV te voeren, kan ik eigenlijk niks verkeerd mee doen of heeft u een andere mening ? Nog een vraag : Probiotica hoe dien je dat toe ? Staat er uitleg op een bijsluiter ?
Bedankt voor de raadgevingen,
Zeker positief. Maar misschien moet ze zich nog wat verder in de materie verdiepen. Want fosfor en calcium zit gewoon in vlees en botten. En vitamines/mineralen zitten gewoon in vlees, orgaanvlees, botten, groente, eieren, etc. KVV is kant-en-klaar versvlees. Dit is compleet. Maar als je goed zelf samenstelt dan is KVV echt niet beter als zelfs samenstellen hoor. Ook niet voor een pup. Een pup kan prima en goed groot worden op zelf samengesteld. Ja, ook op kant-en-klaar versvlees maar ook op zelf samengestelde maaltijden. Vroeger deed men niet anders!

Maar goed, als je het eng vindt om zelf de voeding samen te stellen (doen jouw honden het goed op jouw zelf samengestelde voeding? Waarom zou je pup het er niet goed op doen?) : dan zou je ook kunnen kiezen om het aan een fabrikant over te laten en een goed kant-en-klaar versvlees te geven. Een goed kvv is in ieder geval vele malen gezonder/beter als brokken. Als je brokken gaat geven dan weet je zeker dat je je hond steriele voeding voert en nooit een goede darmflora kan opbouwen zoals een vers/rauw gevoerde hond dat doet.

Probiotica zijn goede bacterieen. Als je via de zoekfunctie van Barfplaats probiotica intikt, dan heb je een week leesvoer :D! Maar als je naar bijv. deze site van de dierenarts Atjo Westerhuis gaat : http://www.uwdierenkliniek.nl/home.html en dan kiest voor de bibliotheek en dan voor PROBIOTICA in de categorie Medicijn Info, dan kun je ook lezen wat het is en waar het onder andere goed voor is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 aug 2005, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pup
#373797
Lizzy, hoe oud is jouw pup. Ik heb vandaag de mijne (6 maanden oud ) lamsribbejtes gegeven maar wel in stukjes gehakt. Die zijn ongekauwd naar binnen gegleden. Kan dit kwaad?
Door Lizzy
#373804
pup schreef: Lizzy, hoe oud is jouw pup. Ik heb vandaag de mijne (6 maanden oud ) lamsribbejtes gegeven maar wel in stukjes gehakt. Die zijn ongekauwd naar binnen gegleden. Kan dit kwaad?
Onze pup is 12 weken. Lamsribben krijgt ze alleen met veel vlees. Ik laat haar het vlees eraf eten en neem dan de botten weg. Maar ja, mijn pup is nog echt een baby. Een hond van 6 maanden kan al best een ribbetje eten, mits ze niet te hard zijn (en niet op lege maag - ook niet als het bot redelijk veel vlees bevat). Ik heb hier wel eens lamsbotten die ik met de schaar kan doorknippen. Die krijgt onze pup ook als ze wat ouder is. Ik heb hier ook wel eens lamsribben daar hebben zelfs mijn volwassen honden nog moeite mee. Snoeihard. Die krijgt onze pup het komende jaar nog niet en waarschijnlijk nooit (ik ga ze denk ik van het menu afschrappen).

Hoe heb je de lamsribben in stukken gehakt? Waren ze hard/zacht, de botten? Hoe groot waren de stukjes waarin je ze gehakt hebt? Zijn het grote ribben (ongehakt)? Als ze groot zijn dan zou ik ze zelf niet hakken maar er naast gaan zitten en haar zelf laten eten (en dus in de gaten houden hoe ze eet, wat ze er mee doet - desnoods vast houden en haar er kleine stukjes vanaf laten bijten). Ze moet er (vind ik) zelf op 'kauwen'. Er kleine stukjes af schrapen/bijten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 aug 2005, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pup
#373807
Ik heb ze bij de islamitische slager gehaald en ze waren al per stuk gehakt zeg maar. Toen ik thuis kwam zag ik dat er veel vlees aan zat en een paar reepjes bot. Dus geen hele ribben ofzo. Ik heb die met een hakmes in 1 keer in stukjes gehakt. Dus echt veel bot zal het niet geweest zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door