Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#371647
Naar aanleiding van het stukje in het Tijdschrift voor Diergeneeskunde komen hygiene-regels aan bod.
Ik woon klein, heb een kleine keuken en moet daar het mensen- en diereneten klaarmaken.
Ik doe dat dus in 1 keuken op 1 aanrecht met dezelfde attributen. Uiteraard was ik alles af en gebruik dagelijks schone doekjes e.d.
Ik hanteer echter geen speciale hygiene-regels, gebruik geen schoonmaakzijn en/of dettol.
Ik heb geen kleine kinderen waar ik rekening mee moet houden maar begin me nu wel bezorgd te maken over de manier waarop ik omga met dat vlees voor de honden. Is dat nodig, moet ik met meer rekening houden. Moet ik meer weten en doen.

Kortom, ik ben zeer benieuwd naar wat jullie doen/niet doen en waarom w.b. de hygiene t.a.v. vlees voor de dieren.
Laatst gewijzigd door bas rouge op wo 17 aug 2005, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#371651
Ik doe niets bijzonders. Gewoon zoals ik mijn eigen eten klaarmaak zo maak ik ook het eten van de honden klaar. Mijn honden en ik hebben een goeie weerstand dus wij kunnen wel tegen een stootje. :D
Door Helen
#371656
Wij zijn smeerpoetsen. Wij doen ook alles in dezelfde keuken en met dezelfde attributen. Wel gaat alles in de vaat en het aanrecht wordt schoongemaakt met zo'n uitspoelbaar keuken doekje die daarna weer uitgespoeld wordt en ergens anders voor gebruikt (tot de wekelijkse doekjes wasdag ;D). Vaak gebruiken we wel zo'n wegwerpdoekje erna die geimpregneerd is schoonmaakmiddel.
De konijnen liggen naast het gasfornuis onder een folietje te ontdooien en het vlees zit in een bakkie naast ons eten in de koelkast.
Laatst gewijzigd door Helen op wo 17 aug 2005, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#371663
bas rouge schreef: moet ik met meer rekening houden. Moet ik meer weten en doen.
Nah...wanneer je nog steeds niet ziek bent geworden en je honden zijn okay...dan doe je 't wel goed hoor, dus niet over in zitten. ;)
Door Lizzy
#371665
Wij hebben 1 keuken en 1 aanrecht. Wij hebben praktisch voor alles "hondengereedschap" en "mensengereedschap" in de keuken. Enige uitzondering daarop vormt de keukenschaar. Maar verder hebben we een aparte snoeischaar, tang, messen en snijplank voor het honden-eten. En natuuuurlijk heb ik ook een aparte theedoek om de hondenspullen af te drogen.

Ook wordt het hondeneten vooral aan 1 kant van het aanrecht gemaakt. Als we grote voorraden vlees binnen krijgen, dan gaat het hele aanrecht leeg, doen we ons werk en ontsmet ik de hele handel daarna met chloor. Het aanrecht, de kraan, de handgreepjes en keukendeurtjes en daarna gaat het doekje de was in, op 90 graden.
Twee keer per dag maak ik hondeneten. Daarna ontsmet ik aanrecht (de kant van de honden), kraan en daarna het vaatdoekje. Als ik dat gedaan heb, dan kook ik een grote sloot water in de waterkoker en giet ik dat eerst door de gootsteen en over de stop en daarna doe ik de stop erin en het vaatdoekje en giet ik het restant van het kokende water over het aanrechtdoekje en dat laat ik even staan. Het doekje vervang ik om de dag. Evenals de theedoeken en handdoek (die vervang ik dus niet te vaak maar we hebben een vaatwasser + ik droog mijn handen altijd af aan keukenpapier. We hebben zo'n Tork-keukenrol-ding hangen).

(het vlees dat onze honden eten is ook geschikt voor menselijke consumptie maar bij ons komt er gewoon bij dat ik vegetarier ben. Ik ga niet op dezelfde plank waar we het hondenvlees snijden ook mijn eigen eten snijden. Brrr).
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 17 aug 2005, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#371670
Het meeste vlees dat ik mijn honden geef is ook voor menselijke consumptie geschikt. Ik ga daar dus ook met dezelfde manier mee om als met mijn eigen eten. (zelfde aanrecht, snijplank en messen).
Als er bv kippenpoten in de diepvries liggen kan het zijn dat de honden ze krijgen, of ikzelf. ;).
Wel ben ik voorzichtig met kruisbesmetting tussen rauw vlees en andere etenswaren en kookgerei.

Als ik met pens bezig ga (dat vind ik echt een uitzondering) , dan gaat daarna wel alles in de vaatwasser en een glorixdoekje over het aanrecht.

Ontdooien doe ik gewoon in een afgesloten diepvriesbakje in de koelkast, of als het wat sneller moet op het aanrecht.
Door bowie
#371695
Ook hier 1 hoek keuken waarin alles gebeurt als ik klaar ben pak ik een sopdoek neem alles af giet heet water door de gootsteen en klaar is kees .
Wel heb ik een aparte plank voor hun vlees op te snijden en een aparte hakbijl maar voor de rest niet .
Ik heb wel een blokhut /schuur met een keuken blok en daar staan ook de vriezers en een ijskast in .
Voor de honden hun eten maar het aanrecht gebruik ik eigenlijk nooit .
Gebruikersavatar
Door Nitus
#371795
Oeps, ik val geloof ik ook onder de categorie smeerpoetsen :-[. De kruidenmix en ander hondenvlees staat gewoon in onze eigen koelkast (wel in een goed afgesloten bak).
Ik snijd het vlees en de Carnibest trouwens wel op een honden snijplank, daar snijd ik niet m'n eigen spullen op. Om de bakken af te wassen hebben wij wel een honden afwasborstel maar die ligt wel gezellig naast onze mensen afwasborstel, dus of dat echt nut heeft? :-\ Bakken drogen doen we meestal met een velletje keukenpapiertje.
Als ik met hondenvlees geknoeid heb gaat er hier wel een glorixdoekje over het aanrecht, maar de kraan daar heb ik nog nooit aan gedacht ::), dom hè?
Door Doedels
#371801
Ik doe het zelfde met het hondenvoer als met mijn eigen eten. Alleen gebruik ik voor de honden een apparte snijplank. Ik was mijn handen extra goed na het hanteren van gevogelte. Verder let ik op voor kruisbesmetting. Met name groente/vlees. Ik eet geen vlees en ik weet dat ik erg gevoelig ben voor bacteriën die een voorkeur hebben voor vlees. En verder weet ik dat er een hoop mis gaat. Ik heb vroeger hygiëne adviezen gegeven in grootkeukens, heb een vader met smetvrees en ben erg hygienisch opgevoed. Dus ik ben me voortdurend bewust van besmethaarden en risico's. Ach, ik weet ook welke gruwelijke bacteriën er groeien in de meest schone keukens :P Ik maak me er maar niet druk om...
Door Erna
#371803
Hier ook 1 keuken en 1 aanrecht.

Als we vlees voor de honden gehaald hebben dan snijden en verpakken we dat buiten. Alles gaat op de (houten) tuintafel en na afloop gooien we daar een emmer chloor overheen. We hebben speciaal honden gereedschap maar dat gaat gewoon in de afwasmachine. Twee speciale hakblokken, een professionele van hout en een van plastic voor het minder grove snijwerk. Die worden ook buiten schoongemaakt en komen niet meer in huis. De honden eten ook zoveel mogelijk buiten.

Doekjes, handoeken en theedoeken worden meestal 2 keer op een dag vervangen.

Komt het zo uit dat we in de keuken moeten snijden en hakken dan gaat er een zeiltje over de keukentafel en dat wordt na afloop buiten weer afgesopt. De keukenvloer wordt over het algemeen 2 keer per dag gedweild als de honden binnen eten.

Nu ik dit allemaal zit te tikken vindt ik het best schoon bij ons ondanks dat het altijd een zootje is met 9 honden in huis.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#371804
Ik voel me een aardige viespeuk als ik dat zo lees! :-X
Door Helen
#371812
mb schreef: Ik voel me een aardige viespeuk als ik dat zo lees! :-X
idem
Door Doedels
#371843
Lupa schreef: ach hier maak ik hamburgers van de carnibest en bakt dat voor me zelf op ;D
als ik zelf geen eten in huis heb kijk ik ook in de vriezer van de honden en pik af en toe ook een kippenbout of zoiets, dus ik zou niet weten waarom ik 2 keukens zou moeten hebben
Mijn man steelt goed bevleesde lamsribben, lamsnek en aast op het geitenvlees. Ik moet het met mijn leven beschermen ;)
Door bas rouge
#371861
Lupa schreef: ach hier maak ik hamburgers van de carnibest en bakt dat voor me zelf op ;D
Yeah, sure 8)

Toch wel verschillend als ik dat zo lees, hoe mensen omgaan met het bereiden van vleesmaaltijden en de omgeving en attributen.

Regelmatig zijn mijn honden en ik elders, daar is een tuin, ideaal dacht ik. Kan ik ze mooi buiten voeren maar ik ben daar met vlees niet meer welkom. Ook niet in de tuin want dan komt het vlees toch eerst door het pand heen. Tja, nu voer ik ze gewoon altijd thuis, er zijn dus echt wel mensen die het gruwelijk goor vinden en onhygienisch bovendien dat vlees voor de honden. Terwijl ik me wel afvraag wat het verschil is met kip voor jezelf en kip voor de hond. Zitten in een kipkarkas heel veel meer bacterien dan in een kipfilet?
Laatst gewijzigd door bas rouge op wo 17 aug 2005, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door