Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Joss
#370828
Af en toe word ik er zo verdrietig van... Een vriend van mij heeft een katje opgenomen... Ik schat zo'n 4 weekjes oud, oogjes onder de etter en snotverkouden... Herkomst... niemand weet het en ze is graatmager... Ze zoekt naar de tepel als ze bij je ligt en ze is bibberig... :'( :'(

Behalve uiteraard naar de dierenarts gaan, wat kunnen we nog meer voor dat katje doen w.b. het eten bijvoorbeeld... Want dit dappere dametje heeft het zwaar en we willen er alles aan doen om haar weer een beetje boven Jan te krijgen...
Door Femke
#370863
toen ik Frodo kreeg (nestje in de sloot gegooid, dus ik kreeg hem al met 3 à 4 weken) heb ik hem bijgevoerd met instant melk voor jonge katjes. Weet zo niet hoe het heette maar ik denk dat je het wel bij de DA kunt krijgen. Ik voerde het met een heel klein flesje en later met een injectiespuit zonder naald.

Daarnaast had ik een warmwaterzak gevuld waar hij lekker op ging liggen, hij kon zichzelf niet goed warm houden.
Na een paar dagen begon hij een beetje speciaal blikvoer te eten (nu zou ik hem CB voorzetten) maar de eerste week bleef het afwachten of hij het zou redden. Hij had vlooien, wormen, onstoken ogen, oren en hij was zoo mager...

Frodo heeft het echter gered, woont nu bij mijn moeder. Tis wel altijd een ukkepuk gebleven :-* :-*

sterkte met dit katje.......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#370874
Ik zou even een kvv halen en dat bij kleine beetjes geven,en warm houden dat is het belangrijkste, met 4 weken moeten ze zelf kunnen eten maar misschien is het toch nog raadzaam kittenmelk bij je DA te halen.

Succes
Door *wendy*
#370881
melkpoeder bij je dierenwinkel gaan halen en dat voeren. Om de twee uur. Uitkijken met injectiespuitjes. Je geeft gauw teveel en dan stikt ze. (dit omdat alles dicht zit)
Nog geen vaste voeding geven. Tenzij je zeker weet dat ze dit aankan, wel zachte voeding dan zoals pap.

Oogjes heel voorzichtig schoonmaken met gekookt lauw warm water.

Waarschijnlijk niesziekte, dus zeker uitkijken met andere katten. Zou haar wel apart zetten dus, met een lekkere warmwater zak. En haar in een handdoek wikkelen met voeren die je in het kamertje achter kunt laten zodat je kleren schoon blijven. Na het eten met een vochtig doekje haar bips en plassertje afnemen. (ook al kan ze dit misschien al zelf, ze heeft gewoon extra zorg nodig)

Ik zeg niet zomaar wat. Heb heel veel katten opgevangen en helaas ook grootgebracht.
Door Helen
#370901
Bij de Da hebben ze een speciale katten forumule voor kittens en zieke katten die aan moeten sterken. Ik heb laatst stage gelopen bij een DA en daar ook een kat mee gevoerd. Ben vergeten hoe het heet. Het zit in kleinezakjes, zodat je net een hele pot open hoeft te maken. Je kan het niet in de dierenwinkel krijgen. Dat zou ik halen.
Door Kefraya
#370915
Aanvullend op de bovenstaande adviezen zou je ook op internet kunnen zoeken naar stichtingen die moederloze kittens opvangen. Die hebben veel ervaring met dit soort zaken en kunnen je laten zien hoe je het kitten schoon moet maken na de voeding en evt. tips geven omtrent de gezondheid. Dan voel je je meteen wat zekerder, want het is natuurlijk wel een heel klein hummeltje...
Heel veel succes!
Door Ine
#371018
Joss schreef: Af en toe word ik er zo verdrietig van... Een vriend van mij heeft een katje opgenomen... Ik schat zo'n 4 weekjes oud, oogjes onder de etter en snotverkouden... Herkomst... niemand weet het en ze is graatmager... Ze zoekt naar de tepel als ze bij je ligt en ze is bibberig... :'( :'(

Behalve uiteraard naar de dierenarts gaan, wat kunnen we nog meer voor dat katje doen w.b. het eten bijvoorbeeld... Want dit dappere dametje heeft het zwaar en we willen er alles aan doen om haar weer een beetje boven Jan te krijgen...
Is er niet ergens een lieve moederpoes in de buurt, die kittens heeft en deze misschien tijdelijk kan adopteren? Net als bij Syl destijds?
Ik woon helaas tever weg voor jullie :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#371238
ine schreef: Is er niet ergens een lieve moederpoes in de buurt, die kittens heeft en deze misschien tijdelijk kan adopteren? Net als bij Syl destijds?
Ik woon helaas tever weg voor jullie :-\
Ik zou zelf niet een met niesziekte besmet kitten bij mijn nest leggen.
Gebruikersavatar
Door Joss
#371254
ine schreef: Is er niet ergens een lieve moederpoes in de buurt, die kittens heeft en deze misschien tijdelijk kan adopteren? Net als bij Syl destijds?
Ik woon helaas tever weg voor jullie :-\
Dat zou misschien het beste zijn, maar dit katje is echt behoorlijk ziek en ik ben bang dat Syl wel eens gelijk zou kunnen hebben wb het overbrengen van het gesnotter...

1 Lichtpuntje vandaag, ze deed een poging om te spelen... Dus ik heb goeie hoop...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#371351
Als je bij een kinderboerderij in de buurt zit kun je ook om schapenmelk gaan vragen, dit is namelijk bijna gelijk aan kattenmelk, invriezen in een ijsklont bakje en je kunt het een tijd bewaren.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 16 aug 2005, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doedels
#371368
Ik heb ook ooit zo'n opdondertje gehad. Ik heb toen een poppen baby flesje gekocht en daar de kittenmelk mee gevoerd. Dat ging heel goed. Het is wel een heel klein poesje gebleven. Het was de meest bijzondere kat die wij ooit hebben gehad. Onze Chica. Ze is 18 geworden.
Gebruikersavatar
Door Joss
#371477
Daar fleurt mijn dag weer helemaal van op... 18 jaar... geweldig !! Nou hopen dat kleine Sparky, zo heeft ie haar gedoopt ook zo'n succesverhaal wordt...
Door Doedels
#371911
Joss schreef: Daar fleurt mijn dag weer helemaal van op... 18 jaar... geweldig !! Nou hopen dat kleine Sparky, zo heeft ie haar gedoopt ook zo'n succesverhaal wordt...
Zet 'm op Sparky :D
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door