Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#369
Afbeelding[img]

Dit kreeg ik dus vandaag gratis en voor niets van mijn slagertje. Hij had alleen zo'n haast, dat hij niet meer duidelijk kon vertellen wat het was... Het zijn in ieder geval lamsbotten... Dat platte ding is volgens mij een stuk schouder...hier heb ik het kraakbeenstuk vanaf gezaagd en aan Saar gegeven. De rest heb ik weggemikt...
Maar nu die andere twee botten...volgens mij zijn het delen van de poot, klopt dit?? Ik weet dat je beter geen dragende botten kunt geven, maar er zit vrij veel vlees aan, kan ik Saar dat er gewoon af laten kluiven?

En dan nog iets... Ze passen niet in de koelkast en liggen dus op het balkon...maarre...hoe lang blijft zoiets goed??
Gebruikersavatar
Door chooky
#371
Zo'n schouderblad geef ik meestal gewoon helemaal. Die botjes zou ik ook gewoon geven en schoon laten kluiven.
Hoe lang je ze buiten kan laten liggen weet ik niet helemaal. Maar toch wel eventjes. Ze komen net van de slager het is fris buiten, en het is rauw dus zal het niet zo snel bederven als bewerkt vlees.
Ik heb vandaag drie tassen (gratis) vleesafval van de turkse slager gekregen. Da's het vlees wat ze niet hebben kunnen verkopen en de afsnijdsels. Het stinkt al wel, wordt ook al zachter (het besterft) maar chook vindt het geweldig en het kan volgens mij geen kwaad.
Gebruikersavatar
Door chooky
#373
Als ze keihard zijn, zou ik het gebruiken als recreatiebot. Goed in de gaten houden en niet te lang mee laten kluiven. Als chooky zoiets eet, laat ik haar meestal een half uurtje klooien. Meestal is ze het dan zeelf ook wel zat en begraaft ze het ding met haar neus onder de houtsnippers in de tuin (ja ;D wij hebben geen molshopen, maar wel bothopen ;D ).
Het gevaar van dragende botten is volgens mij vooral dat tanden te snel slijten. Dat voorkom je doorr niet te vaak en niet te lang dat soort botten te geven. Voor de rest, als saar zo sterk is dat ze het voor elkaar krijgt om er een te kraken, kijk dan uit voor scherpe stukken. help haar dan door het merg eruit te lepelen (dat vindt chooky geweldig! ze staat er heeeeel graag haar kluifbot voor af. Ik laat haar ook echt zien... kijk ik haal iets uit je bot waar jij niet bijkomt. Na een hap komt ze dan ook het bot brengen om leeg te lepelen)
Door jeanne
#374
Afbeelding[img]
Ooh, als Saar het niet wil, dan houdt Freule zich aanbevolen hoor, die zit hier namelijk kwijlend naar die foto te kijken. Vooral dat grote bot, met dat kogelgewricht, jamjamjam zegt ze ;D
Ze heeft een tick om dat witte kraakbeen op die kogel er helemaal af te schrapen! Echt HELEMAAL
Door Helen
#375
Zo'n schouderblad geef ik meestal gewoon helemaal. Die botjes zou ik ook gewoon geven en schoon laten kluiven.
Hoe lang je ze buiten kan laten liggen weet ik niet helemaal. Maar toch wel eventjes. Ze komen net van de slager het is fris buiten, en het is rauw dus zal het niet zo snel bederven als bewerkt vlees.
Ik heb vandaag drie tassen (gratis) vleesafval van de turkse slager gekregen. Da's het vlees wat ze niet hebben kunnen verkopen en de afsnijdsels. Het stinkt al wel, wordt ook al zachter (het besterft) maar chook vindt het geweldig en het kan volgens mij geen kwaad.
Hee Eva,

Hoe bewaar je dat vlees dan? Vries je het alsnog in?

groetjes Helen
Gebruikersavatar
Door chooky
#376
ja, ik vries het weer in.
Voordat ik het geef 'was' ik het wel eerst. Dat raadde de turkse slager mij aan. Ik doe dat met water wat net van de kook is. Daar laat ik het ook even in staan (paar minuten). Ik controleer hoe het eruit ziet, en het stinkt wel, maar niet als rottend vlees, meer als gerijpt vlees.
Ik vind dat vlees van de turkse slager sowieso vaak anders ruikt dan vlees uit de supermarkt of van de gewone slager. Deze geur is dan eigenlijk alleen erger.
Door ElinevKa
#377
Ik heb vandaag drie tassen (gratis) vleesafval van de turkse slager gekregen. Da's het vlees wat ze niet hebben kunnen verkopen en de afsnijdsels. .

dat lukt mij helaas niet bij mijn biologische slager..die gebruikt het in worsten enzo..
toch krijg ik ook dit soort botten mee naar huis hoor, en een rug, en knarsachtige botten. ik krijg meestal 2 tassen en 1 gaat linea recta in een la van de vrieser.de ander in de groente la (goed verpakt natuurlijk) in de ijskast.
Gebruikersavatar
Door chooky
#378
Ik moet ook altijd afwachten of en wat ik krijg. Soms krijg ik een beetje, net genoeg voor een maaltijd van chook. Soms krijg ik een tas vol, soms de jackpot zoals gisteren (moet even de overburen lief aankijken... past niet allemaal in mijn vriezertje...), maar soms krijg ik ook niets. Maar ja. Ze hebben er soms kalfsstaarten, altijd lams ribben, soms geitenvlees, en soms hele konijnen. allemaal voor redelijke prijzen, dus ik ga daar nooit met lege handen vandaan. Ik koop trouwens altijd wel wat. Soms veel, soms weinig, maar zo'n slager wil ik wel te vriend houden!
Door vleemink
#379
hoi,

wij geven ook botten rechtstreeks van de slager (net als op de foto) gaat super en ze doen er lang mee. Invriezen en als het te lang ligt (2 dgn) weg gooien.
Gebruikersavatar
Door chooky
#381
Ik bedoelde het iets anders als dat ik het schreef... Ik bedoelde als gekookt vlees. In ieder geval wordt het anders 'oud'. Ik geloof dat roger dat eens schreef over het vlees n z'n vlees put. dat dat zachter wordt als het besterft. gekookt vlees wordt groenig. heb ik zelf ook een keer gezien bij ham die iets te lang in de koelkast lag, er komt een groenige waas overheen. Juliette had daar toch ook over geschreven?
Ik ben niet zo bang meer voor bacterien in rauw vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door