Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door amber2
#369383
Wat kan een kat na de overstap op kvv allemaal vertonen aan ontgiftingsverschijnselen? En hoe lang kan dit maximaal duren? Is het handig om iets te geven om dit proces wat te ondersteunen?
Onze kat is 16 en heeft zijn hele leven brok/blik gegeten. Het is nu eindelijk gelukt hem compleet op kvv op te zetten, hij eet nu carnibest en prins zonder verder enige toevoeging sinds een paar weken. Direct toen hij pas een paar dagen kvv at kreeg hij een grote bult op zijn kop tussen de ogen, vrij hard als ik het aanraakte maar niet pijnlijk volgens mij. Deze bult is nu 3 week later inmiddels alweer grotendeels weggetrokken maar inmiddels heeft hij nu sinds een dag een soortgelijke bult ter hoogte van de onderkaak. Kan dit bij de ontgifting horen? Ik heb weleens gehoord dat dieren die een reinigingskuur krijgen met groene leem ook tijdelijk bulten kunnen krijgen... Is het een goed idee om hem iets te geven ter ondersteuning? Misschien Drainage compositum of All septicum van de Groene Os? Het gaat om een kat met een al vrij slechte gezondheid namelijk slecht werkende nieren, gewrichtsproblemen en chronische niesziekte.
Door Lizzy
#369485
Het kan geen kwaad om een ontgiftingskuurtje te doen, maar grote bulten klinkt niet lekker... Zijn het ontstekingen? Voelt het warm? Ik denk zelf niet dat zulke extreme reacties passen bij ontgiften.
Door amber2
#369490
Nou, de bult bij zijn kaak is nu ook alweer een stuk geslonken, dus ik kijk het nog even aan. Zo te zien heeft hij er zelf niet zoveel last van. De bulten voelen inderdaad wel een beetje warm aan dus het zouden holte-ontstekingen kunnen zijn. Misschien ivm zijn chronische niesziekte dat hij dit soort verschijnselen nu vertoond als ontgifting? Het is opzich toch bekend dat klachten tijdelijk kunnen verergeren tijdens het reinigingsproces... Wat voor reiniginskuur zou jij aanraden? Heb op mijn opleiding geleerd dat je veel afvalstoffen en een zwakke gezondheid erg op moet passen met een te sterke reinigingskuur omdat er dan in 1 keer teveel afvalstoffen vrij kunnen komen. Dus groene leem leek mij dan sowieso geen optie. Meer iets wat helpt om de afvalstoffen die nu vrijkomen sneller af te voeren. Wat is hiervoor geschikt?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#369492
Donna heeft 6 weken van die hele grote bulten gehad toen ze van jeukenumaar over ging op vers. Ze heeft bij de fokker een week of 5 die euk brokjes gegeten en heeft er netzolang over gedaan de zooi uit haar lichaam te krijgen.
Bij Donna zaten ze op haar buik, het waren hele grote onderhuidse puisten.
Door amber2
#369500
Goed om te horen dat het meer voorkomt! Wel een goed teken opzich dat het lichaam direct is begonnen de afvalstoffen eruit te gooien. Hoop dat het bij onze kat niet net zolang duurt tot alle gifstoffen eruit zijn als de tijd dat hij brokjes heeft gegeten... ! Heb jij toen nog iets extra's als ondersteuning gegeven Sylvia?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#369509
amber2 schreef: Goed om te horen dat het meer voorkomt! Wel een goed teken opzich dat het lichaam direct is begonnen de afvalstoffen eruit te gooien. Hoop dat het bij onze kat niet net zolang duurt tot alle gifstoffen eruit zijn als de tijd dat hij brokjes heeft gegeten... ! Heb jij toen nog iets extra's als ondersteuning gegeven Sylvia?
Nee ik heb het zo laten gaan, Donna was natuurlijk nog maar 9 weken, dus dan geef je niet snel wat, tenminste ik niet.
Maar je zou dus een reinigingskuurtje kunnen geven, of het even aan kijken .
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door