Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JoyceW
#369231
Ik heb vandaag het volgende gekocht:

penslappen, hart, kopvlees, kippennekken, kipkarkassen, knarsribben, lamsnekken, lamslever en lamsspareribs. Sommige stukken zijn heel erg groot, hoe doe je dit als je een klein hondje hebt? Geef je die alleen maar kippevleugeltjes en dergelijke of ga je echt met een zaag oid aan de gang?

Tweede vraag, ik ga zo naar de markt om te kijken wat ik daar qua groente, fruit en vis kan vinden, neem een lijstje mee. :) Je kunt dus beter niet groente en fruit door elkaar mengen? Moet je het dan ook apart geven, de ene dag een fruitmix en de andere dag en groentemix?

Ondertussen is de eerste lamsrib al bijna op.... ;D

Joyce

Molli (het is ooooooooooooooop)
Papu ( ik wil meer, meer, meer, meer, meer)
Malu (smak smak smak)
Quiero (ik bewaar wat voor straks)
Door Marion
#369244
Ik knip de lamsribben met een tuinschaar op grootte en sommige stukken hak ik met zo'n slagersmes doormidden, lamsribben zijn namelijk zo zacht dat dat meestal wel lukt, behalve als je een stuk ribbenkast eraan hebt zitten, dat kan soms wat harder zijn.

Als je groente en fruit in 1 mix verwerkt kunnen sommige honden daar winderig van worden. Sommige honden echter ook niet. Van teveel fruit worden ze makkelijk dik, dus je hoeft ook niet zo veel fruit te geven. Je kunt ook gewoon een groente mix maken en ze 2 of 3 keer in de week samen een appel, peer, kiwi banaan of wat dan ook laten delen. Ongepureerd, zonder schil dan wel.

Npg een tip; voor kleine hondjes heb je maar heel weinig mix nodig. Ik had de eerste keer veeeeel te veel gemaakt en hoe langer je het invriest hoe meer vitamines er mogelijk verloren gaan. Wat ik nu doe is bv wat losse andijviebladeren, 1 klein witlofje, een paar blaadjes spinazie enz. Ik koop dan gewoon voor mezelf voor 1 week groente en neem van iedere groente wat apart voor de groentemix. En soms koop ik ook nog wat losse andijviebladeren of spinazieblaadjes als ik dat die week bv niet eet, die weeg ik dan af (bij de ah) en dan kom ik met een zakje andijvie van 15 cent ofzo bij de kassa ;D
Door JoyceW
#369349
Ik moet dus een tuinschaar aanschaffen ;D

Er waren helaas geen sardientjes meer op de markt, maar ik heb de volgende groenten gekocht: sla, bospeentjes, radijsjes, boontjes, prei en knoflook. Volgens mij zit ik dan aardig goed toch?

Joyce
Door romila
#369352
dutchgirl schreef: Ik moet dus een tuinschaar aanschaffen ;D

Er waren helaas geen sardientjes meer op de markt, maar ik heb de volgende groenten gekocht: sla, bospeentjes, radijsjes, boontjes, prei en knoflook. Volgens mij zit ik dan aardig goed toch?

Joyce
Volgens mij is prei familie van de ui...en das dus niet aan te raden...radijs weet ik niet, heb ik mn twijfels over...
Door JoyceW
#369360
Ooow, dom, dom, dom. Prei mag inderdaad niet, wel als het gekookt is toch?? Ik wilde eigenlijk witlof nemen, maar dat was er niet, dus dan maar iets wat er op leuk. ::) Over radijs kan ik niks vinden...
Door JoyceW
#369396
Hmm, de groentemixjes hebben denk ik toch wat yoghurt ofzo nodig, want ik heb 4 heel teleurgestelde hondjes nu. ;D


Joyce

Molli (ik dacht dat BARF voor Bones and Raw stonden....)
Papu (je verwacht toch niet echt dat ik dit ga eten, ben geen konijn)
Malu (waar is mijn lamsrib)
Quiero (wie bewaart die heeft wat)
Door Truus
#369408
dutchgirl schreef: Hmm, de groentemixjes hebben denk ik toch wat yoghurt ofzo nodig, want ik heb 4 heel teleurgestelde hondjes nu. ;D


Joyce
Nou ja zeg >:( ;D. Puur alleen de groente eten ze hier ook niet, ik meng het dan met wat vlees . Timo eet alles als het maar eten is maar Mila laat dan een randje van groente in de bak achter. De een eet het en de andere niet. Je kunt ook wat yoghurt of hutekase erdoor proberen en misschien eerst een klein beetje geven om er aan te wennen.
Sucses met de ondankbare monsters ;D
Laatst gewijzigd door Truus op za 13 aug 2005, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#369417
maar ik heb de volgende groenten gekocht: sla, bospeentjes, radijsjes, boontjes, prei en knoflook. Volgens mij zit ik dan aardig goed toch?

Wanneer het donker groene sla is , is 't okay,geen iceberg geven,daar zit nik geen voedingswaarde in.
worteltje is goed,je kan ook 'n beetje van 't lof mee pureren.
Radijs is erg "heet" mijn honden hoeven 't niet.
Boontjes moeten heel even gekookt worden om de phasin onschadelijk te maken(soort eiwit)
Geen gekookte prei geven...
knoflook is goed, maar alles bij elkaar heb je dus weinig variatie, volgende keer meer soorten groentes dus.

Zoals Truus al schreef...de meeste honden eten geen groente mix wanneer het alleen maar groenten heeft.
Veel honden eten wel 'n stuk wortel of stuk bloemkool of broccoli ,maar wanneer het 'n gepureerde mix is dan moet er meestal iets anders bij gedaan.
Meestal is dat gemalen vlees/kip of kvv of zo, of stukken pens of ander vlees, of in stukjes geknipte verse sardientjes of blikje sardines met 'n rauw eitje erbij of zo.
Door k9
#369474
Wij mengen nog een rauw ei door de groentemix (rauw ei vinden ze heerlijk). Vervolgens mengen we het met rauw hart, of rauwe pens. Ook strooien we het weleens over de (geplette) kippenekken. Dan slobberen ze zo alles op... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door