Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elfy
#366763
Hoi,

ik zit een beetje te stoeien met de hoeveelheden barf die mijn honden moeten krijgen.
Hou ik nu 2-3% of 3-8% van het lichaamsgewicht aan? Bonny mag best een kg of 1 1/2 kwijt; hoe bereken ik dat het beste? Hou ik dan het gewicht aan van het gewicht dat ze zou moeten hebben?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366801
Als Bonny een overgewicht heeft moet je niet voeren naar het gewicht maar naar het gewenste gewicht. Dus weegt ze nu (ik zeg maar wat) 15 kilo maar ze zou 10 kilo moeten wegen, dan zou je ongeveer 2 ons moeten voeren.
Laatst gewijzigd door sylvia op di 09 aug 2005, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#366807
Elfy schreef: Hoi,

ik zit een beetje te stoeien met de hoeveelheden barf die mijn honden moeten krijgen.
Hou ik nu 2-3% of 3-8% van het lichaamsgewicht aan? Bonny mag best een kg of 1 1/2 kwijt; hoe bereken ik dat het beste? Hou ik dan het gewicht aan van het gewicht dat ze zou moeten hebben?
Normaal is tussen de 3% en 8% van het lichaamsgewicht. Kleine drukke hondjes hebben vaak 8% nodig en grote rustige honden 3%. Pups hebben meer nodig, maar volgens mij heb jij volwassen honden, toch?

(Syl, ik denk dat je een typfout maakt bij 20%. Want stel jou hond weegt 10 kilo en hij eet 20% van zijn lichaamsgewicht, dan eet hij 2 kilo per dag ;D).

Als mijn hond moest afvallen, dan zou ik dus uit gaan van 3% van het IDEALE lichaamsgewicht. En als dat niet voldoende helpt, dan kun je magerder gaan voeren. Dus, magere vleessoorten gebruiken, grote vetranden wegsnijden, het percentage groentes iets verhogen. Dat soort maatregelen.
Door Elfy
#367482
Lizzy schreef: Normaal is tussen de 3% en 8% van het lichaamsgewicht. Kleine drukke hondjes hebben vaak 8% nodig en grote rustige honden 3%. Pups hebben meer nodig, maar volgens mij heb jij volwassen honden, toch?

(Syl, ik denk dat je een typfout maakt bij 20%. Want stel jou hond weegt 10 kilo en hij eet 20% van zijn lichaamsgewicht, dan eet hij 2 kilo per dag ;D).

Als mijn hond moest afvallen, dan zou ik dus uit gaan van 3% van het IDEALE lichaamsgewicht. En als dat niet voldoende helpt, dan kun je magerder gaan voeren. Dus, magere vleessoorten gebruiken, grote vetranden wegsnijden, het percentage groentes iets verhogen. Dat soort maatregelen.
Bedankt voor het antwoord! Bonny weegt nu 9 kg en dat mag best wel 8 of 7,5 kg. worden. Dus dat ga ik dan even omrekenen. Ze is best actief, maar heeft een heel logge lichaamsbouw. Daardoor lijkt ze ook al snel dikker. Maar nu moet er gewoon wat af. ;D
Vanavond heb ik een groentemix gemaakt van sperziebonen, alfalfa, paprika, aubergine, ruccola sla, komkommer, wortel en witlof. Daardoor heb ik een ei gedaan (met schaal) en wat visbouillon voor de lekkere smaak. Casper heeft met veel smaak zijn bak leeggegeten,alleen de schaal van het ei niet... Maar Bonny heeft het dus echt met geen hap aangeraakt! Ze was het niet eens een klein beetje van plan. >:( Hoe moet ik dit nu gaan aanpakken? Misschien had ik wel teveel gegeven. Ik heb de hoeveelheid van de hele week, wilde ik in 2 maaltijden geven. Zal ik het nog wat meer verdelen? Kan ik er bijvoorbeeld orgaanvlees doordoen? Dat vind ze denk ik wel lekker. Of kan ik het wat vermengen met bv. cottage cheese en het in nog kleinere porties geven? Maar je kon iets beter niet samen geven met groentemix... wat was dat nu ook alweer...
Ik heb zoveel gelezen dat ik het een beetje door elkaar haal en niet meer weet waar terug te vinden. Nu schrijf ik alles maar op ::) Dus nog 1 vraagje: ik heb kwartel gehaald. Mag ik dat als eerste maaltijd geven of kan je RMB beter na een maaltijd geven? Ze krijgen trouwens ook nog Carnibest danwel Duck te eten totdat ik mezelf vertrouw dat ik de maaltijden goed heb. :)
Sorry voor alle vragen, maar wil het gewoon goed doen! :)
Door Lizzy
#367565
Je kunt alles mengen met groentemix! Vis, blikje vis, vlees, orgaanvlees, kwark, magere yoghurt, cottage cheese. Als ze het maar eet. Waarschijnlijk wil ze er wel wat vlees doorheen zien... ;D
Door Lizzy
#367567
Heb je een hele kwartel? Dus met vlees en botten (zonder dat het vlees eraf geplukt is)? Dan kun je dat zo geven. Hoeft niet na een maaltijd. Alleen botten die wat kaler zijn, die kun je na de maaltijd geven.
Door Elfy
#367746
Ah, geweldig bedankt Lizzy! Ja, het is een hele kwartel (iedere hond een halve). Ben erg benieuwd wat ze ervan vinden!
De groentemix ga ik dus lekker mengen met wat ze wel lekker vind. Madam kan erg miesmuizen met eten, dus ik moet wel met iets goeds komen ::) ;D
Oh trouwens, Casper heeft gisteren dus wel groentemix gegeten (en ook het restje van Bonny zit hij weer goed deze week ;) ) en heeft volgens mijn vader minstens een liter geplast vanmorgen, haha. Was alleen OP de deurmat want hij hield het echt niet meer... Ach, goed voor de waterhuishouding toch? :D
Had ik nog maar een vraagje erbij ;) Als ik gehakt (lams/rund) geef, waar reken ik dat dan onder? RMB? Dan is het dus belangrijk dat ze een bot erbij krijgen? Want in gehakt zit geen bot en dan zou dat tekort komen. Klopt dit?
Laatst gewijzigd door Elfy op wo 10 aug 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#367750
Elfy schreef: Ah, geweldig bedankt Lizzy! Ja, het is een hele kwartel (iedere hond een halve). Ben erg benieuwd wat ze ervan vinden!
De groentemix ga ik dus lekker mengen met wat ze wel lekker vind. Madam kan erg miesmuizen met eten, dus ik moet wel met iets goeds komen ::) ;D
Oh trouwens, Casper heeft gisteren dus wel groentemix gegeten (en ook het restje van Bonny zit hij weer goed deze week ;) ) en heeft volgens mijn vader minstens een liter geplast vanmorgen, haha. Was alleen OP de deurmat want hij hield het echt niet meer... Ach, goed voor de waterhuishouding toch? :D
Had ik nog maar een vraagje erbij ;) Als ik gehakt (lams/rund) geef, waar reken ik dat dan onder? RMB? Dan is het dus belangrijk dat ze een bot erbij krijgen? Want in gehakt zit geen bot en dan zou dat tekort komen. Klopt dit?
Veel honden moeten echt iets lekkers door hun groente krijgen willen ze het opeten. Mijn honden eerlijk gezegd niet. Ik kan 1 lap vlees geven met groentemix en dan nog eten ze hun groente op! Ik heb dit wel langzaam opgebouwd. Begon met gemalen vlees en toen in stukjes geknipt, nog grotere stukken en nu in lappen (zo groot mogelijk).

Sommige honden moeten inderdaad even wennen aan hun nieuwe vochtige voedsel. Maar, misschien zaten er ook groentes/kruiden in je mix die vocht afdrijvend waren?
Door 202spots
#367759
Elfy schreef: Had ik nog maar een vraagje erbij ;) Als ik gehakt (lams/rund) geef, waar reken ik dat dan onder? RMB? Dan is het dus belangrijk dat ze een bot erbij krijgen? Want in gehakt zit geen bot en dan zou dat tekort komen. Klopt dit?
Geen Lizzy...
Maar als het vlees geen bot heeft dan kan je er 1 theelepeltje gemalen eierenschaal (per pond vlees) als calciumbron erbij doen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367762
Mijn honden wegen 10 kg (ongeveer) en krijgen 200 gr Donna 50 gram meer omdat die meer verbruikt.
Dus je zal dan aan de 150 gr per dag komen om af te laten vallen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door