Hier kun je artikelen/informatie over BARF en/of versvlees posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie!

Moderator: Charlie Angel

Door 202spots
#108702
Had het allemaal op 'n rijtje gezet...
als iemand nog iets ander wil toevoegen,ga je gang;)
Helemaal niet geven of heel weinig...
En zoals altijd.....wanneer er TE voorstaat...dan is alles TEveel.

Varkensvlees:
Geen varkensvlees voeren in verband met ziekte van Aujeszky (dodelijk).

Ui - Knoflook:
Uien word afgeraden,kan Heinz Anemia(soort bloed armoede) veroorzaken.
'n TEveel aan knoflook kan dat ook veroorzaken,maar knoflook heeft TEveel goeie eigenschappen om het niet te geven.
Houd daarom 'n kleine hoeveelheid aan.
*Ongeveer een half teentje per hond per keer en dat zo'n 3 a 4 keer per week is voldoende voor een volwassen middelgrote hond. Pups en kleinere honden nog veel minder geven.

Tomaat:
Alleen rijpe (rode) tomaat, geen groene tomaat,en geen blad of steeltjes van tomaten.

Spinazie:
TE veel spinazie kan de absorptie van calcium tegen gaan,maar je kan gerust wel 'n paar blaadjes door de groentemix doen.

*Mais:
Mais is niet echt geschikte groente voor de hond!
Het bevat behoorlijk wat koolhydraat, is slecht verteerbaar en sommige honden zijn zelfs allergisch voor mais!
*Mais is graan, geen groente.
En zoals hieronder ook vermeld is, is de kolf is levensgevaarlijk!!
Die verteerd niet of blijft in de keel zitten wanneer ze 'n groot stuk doorslikken!!!
Dus NOOOIT geven om de overgebleven maiskorrels er van af te laten kluiven!!!

Druiven en Rozijnen:
Druiven en rozijn,met hele kleine mate geven.
Vaak worden rozijnen gezwaveld of met een oplossing van kaliumcarbonaat behandeld.
'n grote hoeveelheid rozijnen kan nierbeschadiging,diaree,kramp en sloomheid veroorzaken.

Appelpitten en ander fruit pitten:
Kans op vergiftiging door eten van veel pitten of inademing van blauwzuurgas wanneer de pitten gebroken/gemalen zijn.

Chocolade:
helemaal NIET geven
Chocolade bevat caffeine and theobromine,dat verhoogd de hartslag .

Macadamia nuts:
helemaal NIET geven
Macadamia nuts verhoogd de lichaamstemperatuuur,veroorzaakt stijve spieren,versneld de hartslag en kan bevingen veroorzaken

Brood Deeg:
helemaal NIET geven.
Van brood deeg kan de hond niet alleen dronken worden van de gist,
maar wanneer het ongebakken deeg in de maag gaat rijzen kan het bloat of verstopping veroorzaken.

Alcohol en koffie:
helemaal NIET geven
Het is vanzelfsprekend om geen alcohol aan de hond te geven,en koffie bevat caffeine.

Rauwe zalm:
Rauwe zalm kan ook 'n bacterie bevatten,het is beter om de zalm 3 weken in te vriezen voordat het word gegeten.

http://www.holisticdog.org/BadFoods/badfoods.html
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 15 aug 2005, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sylvie
#259632
Even toevoegen;
geef geen maiskolven. Ik heb verschillende honden gezien die er een kregen en dit verteert dus niet en vormt een kolossale blokkade in de darmen!
Door Borke
#366298
Handige lijst!

Handig om bij knoflook een indicatie te geven hoeveel je dan wel mag geven!?
ik zou het namelijk niet weten. Wij geven Borke ca. 2x per week een kleine teen knoflook.
Door 202spots
#366303
chrisje schreef: En amandelen zouden ook giftig zijn.
Ik geef bijna dagelijks gemalen rauwe amandelen, in de notenmix.
En ik zou niet weten waarom ze giftig zouden zijn?

Jij wel ???
Heb je misschien 'n link met 'n article er over ???

Of bedoel je soms de amandelen die van de boom vallen en waar de buitenste schil nog omheen zit of zo?
Heb ik ook nooit eerder van gehoord, maar ik weet dus niet of die schil giftig zou wezen....ik heb geen amandelboom in de tuin,dus persoonlijk hoef ik daar niet over in te zitten.
Door 202spots
#366309
AstridStraver schreef: Handige lijst!

Handig om bij knoflook een indicatie te geven hoeveel je dan wel mag geven!?
ik zou het namelijk niet weten. Wij geven Borke ca. 2x per week een kleine teen knoflook.
Je zit nu aardig goed, 2 x per week 1 teentje, komt neer op 4x per week 'n half ;)

aangepast bij de lijst:

Ongeveer een half teentje per hond per keer en dat zo'n 3 a 4 keer per week is voldoende voor een volwassen middelgrote hond. Pups en kleinere honden nog veel minder geven.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 08 aug 2005, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#366357
Laura2004 schreef: Ik heb gehoord dat ranzige bittere amandelen giftig zijn.
Kijk het is makkelijker wanneer er gelijk 'n link neer gezet word inplaats van :
"zou kunnen" of "ik heb gehoord"
Dus hier is van 'n link wat trouwens over vogels gaat...

"Vergiftigingen
Vergiftigingen door bedorven voedsel, zoals ranzige noten, zonnebloempitten enz. is gemakkelijk te voorkomen door bij de aankoop van deze producten goed uit te kijken. Omdat veel schimmels ook giftige stoffen kunnen vormen moet men bij het kopen van voer hier goed op letten. Graan dat niet goed opgeslagen is kan schimmelschade hebben. Al eerder is gewezen op de noodzaak van goede hygiëne bij het bereiden van kiemvoer ter voorkoming van schimmelvorming. Uiterst giftig zijn ook bittere amandelen, die blauwzuur bevatten. Ze zijn van de gewone zoet amandelen te onderscheiden door hun bittere smaak en omdat ze maar half zo groot zijn."
http://home-3.tiscali.nl/~ac63261/Kaket ... iekten.htm

Ik neem aan dat niemand grijs verrot vlees met maaien aan de hond gaat geven....of ander verrot voer?
Dus ligt het dan niet voor de hand dat je GEEN beschimmelde noten aan je hond geeft ???
Wanneer je zegd dat eieren ook slecht zijn dan ben ik 't daar helemaal mee eens...zolang het over verrotte eireen gaat.....'n vers ei is net zo gezond als rauwe amandelen die niet bitter of ranzig zijn of onder de schimmel zitten.
Ik zou echt niet weten waar ik bittere amandelen op de kop zou moeten tikken, de amandelen die ik geef zijn voor menselijk consumptie.
Door Mevroi Kruim
#366411
Bittere amandelen zijn niet beschimmeld of rot, het is een varieteit van de zoete amandel. Zie o.a. hier http://plantaardigheden.nl/plant/beschr/wel/amandel.htm
Bittere amandelen bevatten amygdaline, dat in het spijsverteringssysteem wordt omgezet in cyanide. Hoe giftig het echt is, daarover lopen de meningen uiteen. In ieder geval hoort er een klein beetje bittere amandel in marsepein, anders smaakt het niet.

Tussen elke lading gewone amandelen voor menselijke consumptie zit wel een bittere, zeker tussen de ongepelde, die zijn niet van elkaar te onderscheiden. Als je ze gepeld en van velletje ontdaan koopt is de kans dat er een bittere tussen zit niet zo groot.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 08 aug 2005, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sheba
#383947
paprika is net zo als de aardappel en
de tomaat een nachtschade dus ook deze niet te
veel geven aan je hond of kat
ze kunnen er allergies voor zijn :-\
Laatst gewijzigd door sheba op zo 11 sep 2005, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dtje
#417572
Bij deze wil ik iets toevoegen aan de chocola; er staat wel dat je het helemaal NIET moet geven, maar wat mij betreft mag er aan toegevoegd worden dat chocola DODELIJK kan zijn. Zeker als het chocola van goede kwaliteit is!
Door Rajzcek
#570801
Ik wil ook even reageren op het niet geven van chocola.Onze honden geef ik het gewoon niet,omdat het geen voedsel voor dieren is,en er zijn voor honden wel betere snacks te verzinnen.Laatst sprak ik iemand die heel eigenwijs vertelde dat chocolade helemaal niet slecht is voor een hond,en dat hij zijn hond het gewoon gaf.Toen ik verder vroeg bleek hij de bekende koetjes repen te geven.In deze repen zit nihil cacao!!En deze stof is juist de grote boosdoener.Dus kort gezegd is PURE chocolade heel gevaarlijk voor honden!!Hoe groter het bestanddeel cacao hoe gevaarlijker het is!!Al vindt ik het grote onzin om honden mensensnoep te geven.Geef je hond een lekker vleesbot,dat is gezonder en voor menig hond VEEL lekkerder!! :o
Door 202Spots
#570828
Chocolade gevaarlijk voor honden

Chocolade is heel lekker, wij vinden het lekker, maar ook onze honden vinden het lekker. Al hoe lekker onze honden de chocolade vinden, ze mogen het niet hebben omdat het heel gevaarlijk is. In chocolade komt een stof voor dat gevaarlijk is voor een hond.
De gevaarlijke stof in Chocolade is theombromine.Pure chocolade is het meest gevaarlijk voor uw hond de witte is minder gevaarlijk. De pure chocolade is veel sterker en een hond zal hier dan ook nog sneller aan kunnen bezwijken. Een verhouding die aangehouden kan worden is 7,5 gram pure chocolade is dodelijk en voor de melkchocolade geldt, dat 60 gram dodelijk is.

De stof Theobromine kan bij overdosering binnen 6 tot 24 uur lijden tot de dood. Voor een hond is zuivere Theobromine in een dosis van 100 - 200 mg per kilogram lichaamsgewicht dodelijk. Een reep melkchocolade bevat 155 tot 232 mg Theobromine en een reep pure chocolade van het zelfde gewicht bevat al bijna 1600 mg Theobromine.

Verschijnselen na het eten van Chocolade:
*acute braakneigingen en diarree.
* Chocolade wordt snel in het bloed opgenomen waar het de hartspier aantast met een versnelde onregelmatige hartslag tot gevolg.
* Versnelde ademhaling, spieren trekken samen tot epileptische stuipen.
* Veelvuldig plassen, hierdoor veel drinken, hierdoor weer veel braken.
* Door dat het hart stil gaat staan, of de adem ophoudt, kan de hond sterven.

Theobromine kan zelfs prikkelingen, trillen, spierkrampen of verlammingen van de achterpoot veroorzaken wat in het extreme geval tot delirium kan leiden. Bij een overdosis komt het tot een hartstilstand

Wat kun je doen als een hond chocolade heeft gehad?
Als het niet langer dan een uur geleden is, mag je de hond laten braken. Helaas is het niet gemakkelijk om een hond na het eten van chocolade te laten braken, omdat Chocolade kleverig is na dat het gesmolten is (en de maag zorgt er voor dat de chocolade snel smelt), de chocolade blijft dan aan de maagwand/slokdarm kleven. Een hond mag je laten braken na het eten van chocolade mits het niet langer dan 60 minuten na inname is. Let er wel op dat je hond vol bij bewustzijn is. Ook mag je Norit geven, na inname van Chocolade.
© Copyright Jacqueline Bosch
http://home.wanadoo.nl/sheltiehealth/chocolade.htm
 Terug naar “Bibliotheek BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door