Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
#365748
Hoi allemaal,

Ik heb van de week een goed Engels stuk zitten lezen over de functie van de alvleesklier en ontzuring van de hondenmaag. (Was niet van Donath). Daarin werd gesteld dat het niet aan te bevelen is om 's ochtendsvroeg de maaltijd al met kraakbeen/botten te beginnen. Dan is het maagzuur niet op niveau, waardoor verteringsproblemen kunnen optreden met uiteindelijk resultaat een verstoring van de alvleesklier en de pancreas. Nou ben ik vergeten die link op te slaan en kan het echt nergens meer terugvinden. Maar nou is mijn vraag aan jullie; is dit onzin of moet je hier wel degelijk rekening mee houden?
Ik geef dus in de ochtend wel spiervlees/orgaan/groentemix/zuivel en af en toe wat kipkarbo's. Laat in de middag krijgen ze hun botmaaltijden. Heb onderstaande link maar even als aanknopingspunt genomen:

http://www.barf-natuurlijk.nl/12%
20barfaltijdoptijd040313.htm

Als jullie nog goede informatieve links weten, hou ik me aanbevolen.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Gebruikersavatar
Door Nitus
#365773
In de link die jij geeft gaat het om honden die van brokken naar vers worden overgezet. En er wordt ook nog een ander onderwerp aangehaald, namelijk het op een vaste tijd voeren.
Bij het op een vaste tijd voeren gaat een hond op een gegeven moment anticiperen door al van te voren maagzuur aan te maken, is dat maagzuur niet zuur (zoals bij honden die brokken eten) dan kun je problemen krijgen met het verteren van rauw vlees en botten. Zoals ik het begrijp hoef je dus met een hond die gewend is om vers te eten niet bang te zijn voor verteringsproblemen, omdat z'n maagzuur zuur genoeg is.

oja, pancreas en alvleesklier zijn 2 verschillende benamingen voor hetzelfde orgaan ;).
Door dogsunlimited
#365792
Hoe dom, je hebt helemaal gelijk! Alvleesklier/pancreas, simpel...... ::)

Nee, deze link wilde ik alleen plaatsen zodat het duidelijk is wat ik bedoelde met het aanpassen van het maagzuur. De Engelse link ging daar dus ook over, maar dan met name over raw meat diet-honden die al langer op rauwe voeding staan. En toen begon ik dus te twijfelen of het wel zo goed is om rauwe botten in de ochtend te geven. Tot nog toe is dat hier alleen kip en geloof ik niet dat dat zoveel problemen oplevert.
Het zou beter zijn om dan groentemixen met zuivel en/of orgaan te geven en dat zeker niet tezamen met carbohydrates (koolhydraten), want dat wordt weer anders opgenomen waardoor de alvleesklier ook weer wordt verstoord.
En dat bracht me gelijk weer op de theorie van Mogens Eliassen over het maar een paar x voeden in de week.
Zou dat dan idd beter zijn? Daar heb ik zelf nogal moeite mee, want ik heb nou eenmaal 2 lekkerbekken, maar dat is een ander onderwerp.

Pffffff, probeer nog steeds die link terug te vinden, dus ik hoop dat ik het jullie gauw kan laten lezen.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Laatst gewijzigd door dogsunlimited op zo 07 aug 2005, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366082
Zuivel....als er iets onnatuurlijk is voor een hond dan is het het eten van zuivel, een wilde hond zal ook zeker niet de botjes laten liggen van een in de morgen gevangen dier.
Een hond heeft een 24 uurs vertering dus het lijkt mij niet aannemelijk dat die op een bepaald moment van de dag het ineens minder goed zou doen.
Door Lizzy
#366089
Ik weet niet, maar ik heb helemaal niks met de theorie. Vertel maar eens aan een wolf dat hij z'n net gevangen prooi niet op mag eten omdat z'n maagzuur nog niet op volle oorlogsterkte is in de ochtend.... Een wolf eet gewoon wanneer hij iets te eten heeft. En voor een hond geldt hetzelfde. Mijn honden eten als sinds jaar en dag 's ochtends bot van gevogelte en dat gaat prima. Dit doet met denken aan de theorie van JdBL. Die zegt dat een hond voor 12:00 uur niks mag eten en geeft ze na 12'en een onnatuurlijk granenpapje. Alsof een wolf kan klokkijken... (en granenpapjes eet). De theorie is ook nergens onderbouwt. Maar goed, we wachten het artikel wel af. Misschien is de uitleg dusdanig goed! (hoewel de theorie dan in mijn ogen nog steeds niet overeenkomt met de praktijk). De theorie van Eliasen over een paar keer per week je hond voeren, omdat wolven tenslotte ook niet iedere dag eten: ik weet niet, soms heb ik wat moeite met dit soort dingen. Vooral wanneer hij aan de ene kant wel de wolven-theorie aanhangt (en je je hond dus qua tijdstippen moet voeren als een wolf - ik ben volstrekt met hem eens dat je hond maagzuur aan begint te maken als hij weet dat hij iedere dag stipt om 6 uur eten krijgt. En dat brengt teveel nadelen met zich mee. Maar om een hond nou een paar maaltijden per week te geven? Gewoon niet op vaste tijdstippen voeren helpt ook afdoende), als het hem uit komt. Maar hij trekt dat dan niet door.... Want een wolf: die eet geen maaginhoud. Die eet geen groente. Maar vooralsnog moet je wel 1/3 groentes aan je hond voeren volgens Eliasen. Eliasen heeft veel nuttigs geschreven maar ik pik er eigenlijk alleen de dingen uit die ik logisch vind klinken. En waarvan ik in de praktijk merk dat hij gelijk heeft. Vooralsnog vind ik het mijn honden vier maaltijden per week geven niet logisch en niet zinvol. Mijn honden hebben niet (net zoals wolven) de tijd om een grote maaltijden heeeeeel lang te verteren. Daarnaast hebben honden wel hetzelfde spijsverteringssysteem, maar niet dezelfde bouw. Zo verschilt een Duitse Dog qua bouw nogal van de wolf. En sorry, maar een DD zou ik dus never nooit 4 maaltijden per week geven. Maar, met dat ik dit schrijf realiseer ik me heel goed dat het voor sommige mensen en honden wel heel goed werkt, deze theorie.
Door dogsunlimited
#366091
sylvia schreef: Zuivel....als er iets onnatuurlijk is voor een hond dan is het het eten van zuivel, een wilde hond zal ook zeker niet de botjes laten liggen van een in de morgen gevangen dier.
Een hond heeft een 24 uurs vertering dus het lijkt mij niet aannemelijk dat die op een bepaald moment van de dag het ineens minder goed zou doen.
Hmmmmmmmmm....... natuurlijke probiotica als yoghurt/karnemelk/cottage cheese door een groentemix 2x per week. Geeft een boost aan het darmstelstel. Is volgens jou slecht?
Ik heb een darmprobleemhond en dit zou ik zeker moeten geven volgens kenners. Hoe vaak geven jullie zuivel?
Ik geef mijn zoektocht op, kan het echt nergens meer terugvinden. Als het maar 1 link is geweest, zal het wel niet zo geloofwaardig zijn denk ik dan.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door dogsunlimited
#366095
Lizzy schreef: Ik weet niet, maar ik heb helemaal niks met de theorie. Vertel maar eens aan een wolf dat hij z'n net gevangen prooi niet op mag eten omdat z'n maagzuur nog niet op volle oorlogsterkte is in de ochtend.... Een wolf eet gewoon wanneer hij iets te eten heeft. En voor een hond geldt hetzelfde. Mijn honden eten als sinds jaar en dag 's ochtends bot van gevogelte en dat gaat prima. Dit doet met denken aan de theorie van JdBL. Die zegt dat een hond voor 12:00 uur niks mag eten en geeft ze na 12'en een onnatuurlijk granenpapje. Alsof een wolf kan klokkijken... (en granenpapjes eet). De theorie is ook nergens onderbouwt. Maar goed, we wachten het artikel wel af. Misschien is de uitleg dusdanig goed! (hoewel de theorie dan in mijn ogen nog steeds niet overeenkomt met de praktijk). De theorie van Eliasen over een paar keer per week je hond voeren, omdat wolven tenslotte ook niet iedere dag eten: ik weet niet, soms heb ik wat moeite met dit soort dingen. Vooral wanneer hij aan de ene kant wel de wolven-theorie aanhangt (en je je hond dus qua tijdstippen moet voeren als een wolf - ik ben volstrekt met hem eens dat je hond maagzuur aan begint te maken als hij weet dat hij iedere dag stipt om 6 uur eten krijgt. En dat brengt teveel nadelen met zich mee. Maar om een hond nou een paar maaltijden per week te geven? Gewoon niet op vaste tijdstippen voeren helpt ook afdoende), als het hem uit komt. Maar hij trekt dat dan niet door.... Want een wolf: die eet geen maaginhoud. Die eet geen groente. Maar vooralsnog moet je wel 1/3 groentes aan je hond voeren volgens Eliasen. Eliasen heeft veel nuttigs geschreven maar ik pik er eigenlijk alleen de dingen uit die ik logisch vind klinken. En waarvan ik in de praktijk merk dat hij gelijk heeft. Vooralsnog vind ik het mijn honden vier maaltijden per week geven niet logisch en niet zinvol. Mijn honden hebben niet (net zoals wolven) de tijd om een grote maaltijden heeeeeel lang te verteren. Daarnaast hebben honden wel hetzelfde spijsverteringssysteem, maar niet dezelfde bouw. Zo verschilt een Duitse Dog qua bouw nogal van de wolf. En sorry, maar een DD zou ik dus never nooit 4 maaltijden per week geven. Maar, met dat ik dit schrijf realiseer ik me heel goed dat het voor sommige mensen en honden wel heel goed werkt, deze theorie.
OK, bedankt voor jouw kijk hierop. Is duidelijk dat jij die theorie ook niet echt ondersteund. Toch zijn er al wat mensen die het zo doen en die het goed bevalt. Persoonlijk zie ik het ook niet zitten. Als je ziet wat mijn honden dagelijks aan energie verspillen en dan geen eten.....pfffffff. Wat die eenderde groente betreft neig ik wel die kant op. Ik heb 1 hond die flink uitdijt en ik heb hem al op minder vlees en iets meer orgaan staan (pens). Probeer het zo wel te houden, maar dan wordt gezegd dat kale groentemixen veel voordeel kunnen bieden. Nou vind ik ook dat het geen konijn is, dus doen we dat nog maar niet.
Volgens mij ben ik die link volledig kwijt. Ben gisteren tot laat in de avond aan het zoeken geweest, maar ik kan het nergens meer terugvinden.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Borke
#366101
Lizzy schreef:En sorry, maar een DD zou ik dus never nooit 4 maaltijden per week geven. Maar, met dat ik dit schrijf realiseer ik me heel goed dat het voor sommige mensen en honden wel heel goed werkt, deze theorie.
Zit het geheim van goed samenstellen hem er nou net niet in dat je zoveel mogelijk informatie verzameld en aan de hand van de reacties van je eigen hond(en) bepalt wat je doet?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366271
barfje schreef: Hmmmmmmmmm....... natuurlijke probiotica als yoghurt/karnemelk/cottage cheese door een groentemix 2x per week. Geeft een boost aan het darmstelstel. Is volgens jou slecht?
Ik heb een darmprobleemhond en dit zou ik zeker moeten geven volgens kenners. Hoe vaak geven jullie zuivel?
Ik geef mijn zoektocht op, kan het echt nergens meer terugvinden. Als het maar 1 link is geweest, zal het wel niet zo geloofwaardig zijn denk ik dan.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Als mijn hond darmproblemen had gaf ik persoonlijk liever probiotica capsules. Ik heb hier zelfs een hond die aan de diaree gaat van bv yoghurt. Mijn honden hebben nooit zuivel gehad, ik ben het een tijdje gaan geven omdat ze anders hun groenten niet willen eten maar ik ben er mee gestopt omdat ik er helemaal niet tevreden over ben, ik ben weer terug bij mijn eerder overtuiging , geen zuivel voor mijn honden.
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 08 aug 2005, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#366436
sylvia schreef: Als mijn hond darmproblemen had gaf ik persoonlijk liever probiotica capsules. Ik heb hier zelfs een hond die aan de diaree gaat van bv yoghurt. Mijn honden hebben nooit geen zuivel gehad, ik ben het een tijdje gaan geven omdat ze anders hun groenten niet willen eten maar ik ben er mee gestopt omdat ik er helemaal niet tevreden over ben, ik ben weer terug bij mijn eerder overtuiging , geen zuivel voor mijn honden.
Goh, typisch. Het wordt juist wel aanbevolen als natuurlijke probiotica. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die geen zuivel geven of juist niet meer geven vanwege problemen.
Stanley doet het erg goed op barf nu. Af en toe heeft hij nog erg harde ontlasting en is het zoeken naar de gulden middenweg. Maar de diarree die hij voor het barfen had, komt gelukkig bijna nooit meer voor.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Gebruikersavatar
Door sylvia
#366597
barfje schreef: Goh, typisch. Het wordt juist wel aanbevolen als natuurlijke probiotica. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die geen zuivel geven of juist niet meer geven vanwege problemen.
Stanley doet het erg goed op barf nu. Af en toe heeft hij nog erg harde ontlasting en is het zoeken naar de gulden middenweg. Maar de diarree die hij voor het barfen had, komt gelukkig bijna nooit meer voor.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Dat is het belangrijkste dat het goed gaat met Stanley :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door