Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#363993
dazz schreef: Bestaat er een verschil in het gehalte calcium/fosfor qua dier? Dus bijvoorbeeld; heeft kippenbot meer calcium/fosofor dan een lam?
Zeker weten! En dat verschil is nogal groot ook. Ergo, er zit al verschil in kippennekken, kippenruggen, kippenkarkassen, kippenvleugels qua Ca/F gehalte:

http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

In grotere botten van grotere dieren zit meer Ca en meer F. Ik zal eens kijken of ik de analyse van een gemiddeld kalfsbot nog kan vinden!
#364357
Hmm. Maar die analyses gaan over de complete delen van de kip, dus nek met vlees, vleugel met vlees en huid enz. En dan maakt de verhouding vlees/bot ook nog veel uit volgens mij; bij bv vleugels 50/50 met veel vel en relatief veel vet, bij nekken zonder vel 33/66, zuiver spiervlees.
Dazz d'r vraag gaat volgens mij over de botten zelf, of begrijp ik dat verkeerd?
#364362
Ja, dat is waar....

Maar er zit echt heel veel verschil in hoor.

Ik ben nog steeds op zoek naar een mailtje waarin stond hoeveel Ca/F er in een kalfsbot zit. De hoeveelheden Ca/F in zo'n groot bot zijn echt gigantisch. Ik overschreed met 3 kalfsbotten per week geloof ik 1000 keer de werkelijke behoefte aan Ca/F (wat ze gelukkig wel weer uitscheiden).

Ik kan alleen het mailtje niet meer vinden... ik zoek rustig door.
#364475
Lizzy schreef: Zeker weten! En dat verschil is nogal groot ook. Ergo, er zit al verschil in kippennekken, kippenruggen, kippenkarkassen, kippenvleugels qua Ca/F gehalte:
Ik dacht altijd als ik kip geef, dan geef ik kip, maakt niet uit (behalve qua hoeveelheid vlees die er aan het bot zit).
Daarom geef ik de laatste tijd karkassen omdat Borke daar het lekkerste mee aan het knagen is.
Als ik bovenstaande echter lees, dan kan ik dus beter meer varieren in welke delen van de kip hij krijgt?

Op zich maakt het niet zoveel uit denk ik, omdat Borke toch voor 2/3 met BIBI gevoed wordt, maar op die andere experimenteer dagen wil ik alles zo goed mogelijk doen. Wie weet leidt dat ooit nog wel eens tot volledig zelf samentellen en dan wil ik mijn basismenuutjes en kennis goed op niveau hebben!
#365348
Even een zijspoor; wat ik niet begrijp is dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden maar ik lees ook dat bijvoorbeeld 70 % vleesbotten (overdreven gezien) teveel bot is. Dat wordt dan toch uitgescheiden? Of is het zo dat je hond dan te weinig andere voedingsstoffen krijgt en daarom niet teveel vleesbotten mag?
#365349
dazz schreef: Even een zijspoor; wat ik niet begrijp is dat een teveel aan calcium wordt uitgescheiden maar ik lees ook dat bijvoorbeeld 70 % vleesbotten (overdreven gezien) teveel bot is. Dat wordt dan toch uitgescheiden? Of is het zo dat je hond dan te weinig andere voedingsstoffen krijgt en daarom niet teveel vleesbotten mag?
Dat laatste is helemaal 200% correct! Als je teveel bot voert blijft er te weinig ruimte over voor andere voedingsmiddelen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 06 aug 2005, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#365367
AstridStraver schreef: Daarnaast voorzie ik ook nog wel pijnlijke problemen met de stoelgang....
Nou, eergisteren had Hannes dus een lamskop op. Hij heeft wel 5 keer gepoept, kleine harde hoeveelheden en een keer moest hij erg persen. Dus voor Hannes geen lamskop meer. :-\
#365371
Ik heb de ervaring dat als ik een maaltijd spiervlees geef, Hannes 1x poept op die dag en met ribben iets meer evenals met kipkarkassen. Dus mijn conclusie is dat hij heel veel voedingsstoffen van het spiervlees opneemt. Dus het gevoel begint al aardig te groeien ;D
#365373
dazz schreef: Nou, eergisteren had Hannes dus een lamskop op. Hij heeft wel 5 keer gepoept, kleine harde hoeveelheden en een keer moest hij erg persen. Dus voor Hannes geen lamskop meer. :-\
Je kan hem wat ook minder lamskop geven en wat meer pens op dezelfde dag.
#365374
AstridStraver schreef: Daarnaast voorzie ik ook nog wel pijnlijke problemen met de stoelgang....
Da's ook waar ja! Een hond zal nog nauwelijks kunnen poepen!

Een keertje veel en moeilijk kunnen poepen is overigens niet zo erg hoor. Dat hoeft niet de reden te zijn om nooit meer lamskoppen te voeren. Maar je moet dat inderdaad niet te vaak voeren, anders wordt het zielig ;D
#365377
Lizzy schreef:Een keertje veel en moeilijk kunnen poepen is overigens niet zo erg hoor. Dat hoeft niet de reden te zijn om nooit meer lamskoppen te voeren. Maar je moet dat inderdaad niet te vaak voeren, anders wordt het zielig ;D
Toch wel zielig als Borke soms zit te piepen als hij poept en de 'steentjes' er uit schieten, maar het is niet anders want ik leer zo in de praktijk wat de goede verhouding is.

Leo vindt het dan heel zielig en ik denk: zijn anaalklieren zijn ook weer schoon en volgende keer wat minder bot of wat meer pens erbij :-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door