Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
#364465
Door BP enthousiast gemaakt ben ik vanochtend met Borke naar de visboer gegaan. Ik weet dat hij in ieder geval zalmkop lust, iets anders hadden we nog niet geprobeerd.

Ik heb gekocht sardientjes, wijting en makreel.
Helaas had ik al pens voor 2 dagen ontdooid, dus ik wil alles invriezen, maar ik was natuurljik ook benieuwd of hij het wel lust. Dus ik heb net wat geprobeerd.
Hij moet behoorlijk hongerig zijn geweest, want we waren tot 11.30 uur op pad en hij had nog geen ontbijt gehad en heeft altijd een prima eetlust.
Ik heb de vis direct zo gegeven niet eerst in warm water gelegd o.i.d.

Sardientje: groot succces!
Makreelkop: even wennen, maar daarna ook bingo!

Wijtingkop, veel aan gelikt en vaak in de bek genomen, maar niets van gegeten. Speelde er wel heel leuk mee.
Ik heb de kop in stukken gesneden (dat viel tegen) en nog at hij het niet op. Toen een stukje gewone wijting in hapklare brokkengsneden en dat at hij dan wel op.
Wijting is dus geen succes, maar hij lust het wel.

Borke eet 4-5 dg per week BIBI 2x 250 gram en 2-3 dagen per week zelf samengesteld ca 2x 300 gr.
Tot nu toe at hij nooit vis, ik wil nu 1x per week vis gaan geven.


Nu mijn vragen:

Volgende keer de vis eerst in warm water leggen?
Hoe lang doe je dat en hoe warm moet dat water zijn?
Doe je dat met alle vissoorten?

Hoe weet ik of vis zoet of zoutwatervis is, dat miste ik op Barfclub?

Hoeveel vis geven jullie per dag?
Geef je de normale dagportie aan voer in gewicht of geef je er altijd iets bij en wat dan?
Geef je een soort tegelijk of juist niet en waarom doe je dat zo?

Wat is het effect op de ontlasting?
Bij Borke heb ik nooit enig effect gemerkt van pens o.i.d., alleen met lamshart (na paar keer kauwen heel doorgeslikt) had hij beduidend meer ontlasting, maar niet dun.

Ik heb geen flauw idee wat handig is m.b.t. de porties en samenstelling waarin ik de vis invries. Met vlees doe ik dat meestal in porties van 1-2 dagen. Met jullie antwoorden ontdek ik vanzelf wat handig is qua invriezen.

Alle adviezen en tips zijn zeer welkom!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#364512
AstridStraver schreef:Volgende keer de vis eerst in warm water leggen?
Dat hoeft niet hoor, maar ik merk dat Gitte de sardientjes dan met meer smaak opeet. Sardientjes op kamertemparatuur eet ze ze een beetje met lange tanden ::)
Hoe lang doe je dat en hoe warm moet dat water zijn?
Ik doe het een half uurtje in warm water uit de kraan, niet loeiheet maar ook niet lauw
Doe je dat met alle vissoorten?
Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik heb tot nu toe alleen maar sardientjes geprobeerd, maar zoals ik net ook al zei, als Borke het zo ook opeet hoef je het echt niet eerst in warm water te leggen
t ik of vis zoet of zoutwatervis is, dat miste ik op Barfclub?
http://www.genietenvanvers.nl/vleesvis/vis/index.html en dan scrollen tot onderaan
Hoeveel vis geven jullie per dag? Geef je de normale dagportie aan voer in gewicht of geef je er altijd iets bij en wat dan?
Ik geef Gitte meestal zo'n 300 gr. per dag, ik vervang 1 maaltijd CB door vis, 's morgens krijgt ze dan Hüttekäse met groentes
Geef je een soort tegelijk of juist niet en waarom doe je dat zo?
1 soort tegelijk, vind ik wel zo handig
Wat is het effect op de ontlasting?
Niet veel byzonders, het ruikt wat naar... eh vis ;)
Ik heb geen flauw idee wat handig is m.b.t. de porties en samenstelling waarin ik de vis invries. Met vlees doe ik dat meestal in porties van 1-2 dagen. Met jullie antwoorden ontdek ik vanzelf wat handig is qua invriezen.
Ik vries vis in dag porties in, omdat je dat niet zolang kunt bewaren zonder dat het onwijs gaat meuren :-X
Door Borke
#364521
Bedankt voor al je antwoorden Anne-Marie :-)

Nog een ander vraagje:
hoe moet ik een comlete vis (met ingewanden) zien in de verhouding bot/vlees/orgaanvlees, dit i.v.m. het maken van verantwoorde menu's.
Of is het een compleet prooidier en perfect zoals het is?
Door Lizzy
#364530
AstridStraver schreef: Volgende keer de vis eerst in warm water leggen?
Hoe lang doe je dat en hoe warm moet dat water zijn?
Doe je dat met alle vissoorten?
Ik leg ze altijd een minuut of 5 a 10 in warm/heet water. Ze worden dan vanzelf zachter. Ik gebruik wel vrij heet water. Je kunt er net niet lekker je handen onder wassen en het kookt ook niet.
Hoeveel vis geven jullie per dag?
Hetzelfde als dat ze normaal vlees krijgen. Dus als ik 400 gram vlees geef, geef ik ook 400 gram vis.
Geef je de normale dagportie aan voer in gewicht of geef je er altijd iets bij en wat dan?
Ik geef het met groentemix en yoghurt. Behalve zalmkoppen. Die geef ik zo, zonder groente of yoghurt. Niet specifiek om een reden. Ja hoewel? Pinkel lust geen vis als ik het niet meng met groente.
Geef je een soort tegelijk of juist niet en waarom doe je dat zo?
Soms geef ik 1 soort en soms 2 or 3. Net zo het me uit komt. Soms heb ik net niet meer genoeg vis voor 3 honden van 1 soort en dan geef ik er dus 2 of 3.
Wat is het effect op de ontlasting?
Van vette vis is de ontlasting vrijwel altijd wat dunner.
Ik heb geen flauw idee wat handig is m.b.t. de porties en samenstelling waarin ik de vis invries. Met vlees doe ik dat meestal in porties van 1-2 dagen. Met jullie antwoorden ontdek ik vanzelf wat handig is qua invriezen.

Alle adviezen en tips zijn zeer welkom!
Ik vries altijd vis in voor 1 portie voor 2 (en nu 3) honden.
hoe moet ik een comlete vis (met ingewanden) zien in de verhouding bot/vlees/orgaanvlees, dit i.v.m. het maken van verantwoorde menu's.
Of is het een compleet prooidier en perfect zoals het is?
Ik zie het als een perfect prooidier voor zo 1 keer per week. Ik tel het voor het gemak (om 'm berekening te maken) tot spiervlees. Want, qua graatjes stelt het niet veel voor... en qua orgaantjes zal zo'n 5% a 10% van de vis uit orgaantjes bestaan maar ik ga het mezelf niet te moeilijk maken en omdat het voor het allergrootste deel uit vlees bestaat, reken in het tot spiervlees.
Door Borke
#364543
Lizzy schreef:Ik zie het als een perfect prooidier voor zo 1 keer per week. Ik tel het voor het gemak (om 'm berekening te maken) tot spiervlees. Want, qua graatjes stelt het niet veel voor... en qua orgaantjes zal zo'n 5% a 10% van de vis uit orgaantjes bestaan maar ik ga het mezelf niet te moeilijk maken en omdat het voor het allergrootste deel uit vlees bestaat, reken in het tot spiervlees.
Je uitleg om het als spiervlees te zien, klinkt niet gek.
Het leek mij gemakkeijk om als je naar een compleet weekmenu kijkt, om die visdag niet mee te tellen, omdat het een perfect compleet prooidier is. Maar ach, goed spiervlees is veel waard in een mooi menu, zeker als het van een heel ander dier komt :-)

Ik heb nu 3x kg vis (wijting, makreel, sardientjes) in de vriezer, daar kan ik 6 weken mee vooruit. Ik was er totaal 9 Euro voor kwijt. Is dat veel?
(had goedkoper gekund als ik 2 kg wijting had genomen, dan was het 2.50 per kg, maar ik wilde eerst kjiken of hij het lust).

Hebben jullie wel een 'Harder' aan je hond gegeven?
Het kostte 2.50 per kg en was volgens de visboer te vergelijken met haring.
Op internet zag ik dat het door Nederlandse vishandelaren ook wel 'witte zalm' wordt genoemd.
Door Borke
#364616
Rovanna schreef: Ik leg vis nooit in warm water. Waarom zou je dat moeten doen dan?
Dit haalde ik van Barfclub:
"Voordat je de vis aan de hond geeft kun je de vis het beste een tijdje in warm water leggen. De vis wordt dan weer lekker zacht en zo vindt de hond ze smakelijker."

Ik had vanochtend niets in warm water gelegd.
Borkie at het sardientje direct op maar draalde zo lang met de wijting, dat ik het daarmee een volgende keer wel ga doen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364632
AstridStraver schreef: Dit haalde ik van Barfclub:
"Voordat je de vis aan de hond geeft kun je de vis het beste een tijdje in warm water leggen. De vis wordt dan weer lekker zacht en zo vindt de hond ze smakelijker."

Ik had vanochtend niets in warm water gelegd.
Borkie at het sardientje direct op maar draalde zo lang met de wijting, dat ik het daarmee een volgende keer wel ga doen.

O oke. Ik doe het dus nooit.
Door Debora
#365001
AstridStraver schreef: Hebben jullie wel een 'Harder' aan je hond gegeven?
Het kostte 2.50 per kg en was volgens de visboer te vergelijken met haring.
Op internet zag ik dat het door Nederlandse vishandelaren ook wel 'witte zalm' wordt genoemd.
Ik meende dat harder meer graten bevat maar dat weet ik niet zeker hoor. Ik heb het wel eens gehad ooit dacht ik.....
Door Borke
#365353
Debora schreef: Ik meende dat harder meer graten bevat maar dat weet ik niet zeker hoor. Ik heb het wel eens gehad ooit dacht ik.....
Weet je nog of de vis zijn naam eer aan deed en inderdad een veel hardere vis is?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door