Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Debora
#364732
Ik ben dat boek van Donath aan het doorworstelen en ik moet zeggen erg leerzaam. Nu kom ik een aantal dingen tegen die ik niet begrijp.
Donath stelt heel duidelijk in zijn boek:
Beenderen van gevogelte en klein wild zijn voor de hond geheel uit den boze. Hij waarschuwt dan voor darm en maagbeschadigingen.
Ook zegt hij:
Grote vissen moeten ontgraat worden daar graten evenals beensplinters gevaarlijke verwondingen van het spijsverteringsorgaan kunnen veroorzaken.

Valt dit onder het kopje 'verouderde inzichten'? Want hier op BP lees ik het weer helemaal anders.
Verder is Donath erg pro rauw vlees omdat daar voor de hond veel meer uit te halen valt. Blijkbaar waren er ook al in zijn tijd mensen die tegen rauw vlees voeren waren.
Door Doedels
#364842
Debora schreef: Valt dit onder het kopje 'verouderde inzichten'?
Inderdaad, Donath is inmiddels behoorlijk achterhaald.
Door peerle
#364983
je kan dit heel simpel oplossen door logisch na te denken:
als de hond vanbinnen op de wolf lijkt, en de wolf eet wel gevogelte en grote vissen, dan zouden er een hoop wolven met doorboorde maag -en darmkanalen zijn, en zouden de wolven waarschijnlijk al lang geleden uitgestorven zijn. ;)
Door Borke
#364987
Debora schreef:Valt dit onder het kopje 'verouderde inzichten'? Want hier op BP lees ik het weer helemaal anders.
Ik weet niet wanneer dit boek geschreven is?
Door Lizzy
#364990
Het boek is ergens in 1955 volgens mij voor het eerst verschenen. Er zijn nog een aantal drukken verschenen zoals bijv. in 1973. Het is her en der echt superverouderd. Maar, de uitleg over het spijsverteringssysteem van de hond is wel goed. Het is eigenlijk een boek wat je gewoon gelezen moet hebben, maar hier en daar is het wel handig om te beseffen dat het boek zo oud als Methusalem is ;D en er nieuwere inzichten zijn. Zo ook over bot.
Door Mevroi Kruim
#365011
Lizzy schreef: Het boek is ergens in 1955 volgens mij voor het eerst verschenen. Er zijn nog een aantal drukken verschenen zoals bijv. in 1973. Het is her en der echt superverouderd. Maar, de uitleg over het spijsverteringssysteem van de hond is wel goed. Het is eigenlijk een boek wat je gewoon gelezen moet hebben, maar hier en daar is het wel handig om te beseffen dat het boek zo oud als Methusalem is ;D en er nieuwere inzichten zijn. Zo ook over bot.
Oh dank je :-X (ik ben van '53) ;D ;D
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op za 06 aug 2005, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#365017
Kruimel schreef: Oh dank je :-X (ik ben van '53) ;D ;D
Oeps :-[ !

Maar, dat zijn twee totaal andere dingen he: een boek waar wetenschap in wordt beschreven (wetenschap van vandaag is mogen oud!) of een lekker jong ding uit '53! Kijk, dan ben je nog een jonge blom! Vanaf je 50ste begint je leven ook pas echt!

(heb ik het weer een heel klein beetje goed gemaakt nu?)
Door Debora
#365023
dacht ik ook al. af en toe best droge stof hoor. ik heb het boek van dhont ook nog liggen :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#365027
Debora schreef: Ik ben dat boek van Donath aan het doorworstelen en ik moet zeggen erg leerzaam. Nu kom ik een aantal dingen tegen die ik niet begrijp.
Donath stelt heel duidelijk in zijn boek:
Beenderen van gevogelte en klein wild zijn voor de hond geheel uit den boze. Hij waarschuwt dan voor darm en maagbeschadigingen.
Ook zegt hij:
Grote vissen moeten ontgraat worden daar graten evenals beensplinters gevaarlijke verwondingen van het spijsverteringsorgaan kunnen veroorzaken.

Valt dit onder het kopje 'verouderde inzichten'? Want hier op BP lees ik het weer helemaal anders.
Verder is Donath erg pro rauw vlees omdat daar voor de hond veel meer uit te halen valt. Blijkbaar waren er ook al in zijn tijd mensen die tegen rauw vlees voeren waren.
Dit valt voor mij onder de verouderde inzichten. Evenals zijn jubelverhaal over biergist en zijn voedingsadviezen ergens achterin over 50/50 vlees/hondenbrood.
Hoewel ik wel het idee krijg bij die voedingsadviezen dat deze gemaakt zijn met het idee in de hand dat alleen vlees voeren voor veel mensen onbetaalbaar is.
Verder vind ik het boek heel goed omdat er precies instaat wat er bij de hond van binnen gebeurd als je 'm een bepaadl voedingsmiddel geeft.
Door Mevroi Kruim
#365121
Lizzy schreef: Oeps :-[ !

Maar, dat zijn twee totaal andere dingen he: een boek waar wetenschap in wordt beschreven (wetenschap van vandaag is mogen oud!) of een lekker jong ding uit '53! Kijk, dan ben je nog een jonge blom! Vanaf je 50ste begint je leven ook pas echt!

(heb ik het weer een heel klein beetje goed gemaakt nu?)
Nou .... vooruit dan maar .... 8) ;D ;D ;D

Tja, twas zo'n lekker intikkertje he, ik konnut niet laten ;D ;D
Door Lizzy
#365429
Kruimel schreef: Nou .... vooruit dan maar .... 8) ;D ;D ;D

Tja, twas zo'n lekker intikkertje he, ik konnut niet laten ;D ;D
Ohhhhh, dus je zat er gewoon op te wachten om mij ff te grazen te nemen ;D ;D ;D ;D ;D
Door Mevroi Kruim
#365432
Lizzy schreef: Ohhhhh, dus je zat er gewoon op te wachten om mij ff te grazen te nemen ;D ;D ;D ;D ;D

Hoefde ik niet op te wachten, gebeurde gewoon vanzelf 8) ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door