Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364388
Mijn honden doen het niet goed op orgaanvlees. Volgens het BARF-rekenmodel geef ik 10% orgaan maar de dag daarna hebben ze altijd diaree. Annak heeft er meer last van dan Rover overigens.
Wat is het probleem als ik minder orgaanvlees geef? Kan ik dat op enige manier compenseren?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#364392
Kun je het anders niet meer verdelen, over meerdere dagen? Want zoals ik het nu begrijp geef je die 10% op 1 dag? Misschien is dat voor Annak iets teveel van het goede :-\
Door Lizzy
#364417
Eerlijk gezegd? Nee. Een hond heeft zeker orgaanvlees nodig. Het bevat andere vitamines en mineralen en eiwitten als gewoon vlees en zonder: dat is geen idee. Ik vind het trouwens best raar. Ze kunnen wel tegen de organen in Bibi en niet tegen organen in hun BARF maaltijden.... Terwijl Bibi toch behoorlijk orgaan bevat! Vreemd.

Ik sluit me inderdaad aan bij Nitus: anders verdelen. Je kunt ook 10% verdeeld over 3 of 5 maaltijden geven. Of desnoods over 7. Maar zonder orgaan lijkt me echt een slecht idee.

Het ligt er trouwens misschien ook aan wat voor orgaan je geeft en wat je erbij geeft. Kijk daar ook eens kritisch naar. Dus geef je orgaanvlees bijv. op de dagen dat ze wat meer bot eten. En geef op die dag geen olie. En geef op die dag ook niet teveel bradgroentes.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364423
[quote="Nitus"]
Kun je het anders niet meer verdelen, over meerdere dagen? Want zoals ik het nu begrijp geef je die 10% op 1 dag? Misschien is dat voor Annak iets teveel van het goede :-\
[/quote]

Nee ik geef drie keer per week orgaan.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364426
[quote="Lizzy"]
Eerlijk gezegd? Nee. Een hond heeft zeker orgaanvlees nodig. Het bevat andere vitamines en mineralen en eiwitten als gewoon vlees en zonder: dat is geen idee. Ik vind het trouwens best raar. Ze kunnen wel tegen de organen in Bibi en niet tegen organen in hun BARF maaltijden.... Terwijl Bibi toch behoorlijk orgaan bevat! Vreemd.

Ik sluit me inderdaad aan bij Nitus: anders verdelen. Je kunt ook 10% verdeeld over 3 of 5 maaltijden geven. Of desnoods over 7. Maar zonder orgaan lijkt me echt een slecht idee.

Het ligt er trouwens misschien ook aan wat voor orgaan je geeft en wat je erbij geeft. Kijk daar ook eens kritisch naar. Dus geef je orgaanvlees bijv. op de dagen dat ze wat meer bot eten. En geef op die dag geen olie. En geef op die dag ook niet teveel bradgroentes.
[/quote]

Ja het is zeker vreemd dat ze met BIBI geen probleem hebben. De orgaandagen zijn nu als volgt verdeeld: in de ochtend vleesbot (kipkarkas, kippenvleugel, geitenrib, hele vis bijvoorbeeld) en 's avonds groentenmix met orgaanvlees.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364427
[quote="Lizzy"]
Aha, OK. En wat geef je dan precies en hoeveel?
[/quote]

O nee ik geef vier keer per week. Varierend: kippenlever, lamshart, runderpens en dat komt neer op tussen 90 en 115 gram per keer en dat is dus echt heel weinig en altijd in combinatie met groentenmix.
Overigens is de ontlasting van de honden na een hele dag alleen vlees en vleesbot ALTIJD beter dan na de dagen met orgaan en/of groente erbij.
Door Lizzy
#364431
[quote="Rovanna"]
Ja het is zeker vreemd dat ze met BIBI geen probleem hebben. De orgaandagen zijn nu als volgt verdeeld: in de ochtend vleesbot (kipkarkas, kippenvleugel, geitenrib, hele vis bijvoorbeeld) en 's avonds groentenmix met orgaanvlees.
[/quote]

OK, mogelijk ligt hier toch je probleem.... Ik heb je menu er even bij gezocht (praat wat makkelijker):

maandag
• ontbijt: 250 gram kippenkarkassen
• diner: groentemix en 250 gram kalfsbot
dinsdag
• ontbijt: 250 gram kippenkarkassen
• diner: 250 gram orgaanvlees met groentemix
woensdag
• ontbijt: 250 gram kippennekken
• diner: groentemix en 250 gram kalfsbot
donderdag
• ontbijt: 250 gram kippennekken
• diner: 250 gram spiervlees met groentemix
vrijdag
• ontbijt: 250 gram spiervlees
• diner: 250 gram orgaanvlees met groentemix
zaterdag
• ontbijt: 250 gram runderkopvlees
• diner: groentemix en 250 gram kalfsbot
zondag
• ontbijt: 250 gram vis
• diner: 250 gram spiervlees met groentemix

Op je orgaanvlees-dagen geef je bijna iedere keer s' morgens spiervlees en 's avonds orgaanvlees en groentemix. Allemaal licht laxerend (groente en spiervlees) en orgaan is zelfs heftig laxerend. Dit is dus geen goede combinatie.

Ik zou zelf het orgaanvlees bijvoorbeeld verdelen over de dagen waarop je 's avonds kalfsbot voert. Dus groentemix + orgaan + kalfsbot. Dat is een betere verhouding tussen laxerende voedingsmiddelen en stoppende voedingsmiddelen. In feite moet je dus je menu omgooien ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 aug 2005, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#364440
tja dit menu is alweer achterhaald.
ik verander iedere week, speciaal om jou te pesten ;D

Nu zien mijn orgaandagen (maandag, woensdag, vrijdag en zondag) er als volgt uit (neem even Annak als voorbeeld):

ochtend: 400 gr kipkarkas (maandag), kippenvleugel (woensdag), kipkarkas (vrijdag), kippennek met kaal bot (zondag)
avond: 160 gr groentemix en 90 gr orgaan

met het voeren van kalfsbot op de orgaandagen kom ik niet uit met mijn percentages. Ik zou dan teveel bot voeren omdat ik op de tussenliggende dagen (dinsdag, donderdag, zaterdag) ook vleesbot voer (2x geitenrib en 1x vis op dit moment).
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op vr 05 aug 2005, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#364446
[quote="Rovanna"]
tja dit menu is alweer achterhaald.
ik verander iedere week, speciaal om jou te pesten ;D

Nu zien mijn orgaandagen (maandag, woensdag, vrijdag en zondag) er als volgt uit (neem even Annak als voorbeeld):

ochtend: 400 gr kipkarkas (maandag), kippenvleugel (woensdag), kipkarkas (vrijdag), kippennek met kaal bot (zondag)
avond: 160 gr groentemix en 90 gr orgaan

met het voeren van kalfsbot op de orgaandagen kom ik niet uit met mijn percentages. Ik zou dan teveel bot voeren omdat ik op de tussenliggende dagen (dinsdag, donderdag, zaterdag) ook vleesbot voer (2x geitenrib en 1x vis op dit moment).
[/quote]

Oh fijn ;D!

Tja, hoe dan ook, ik denk toch dat je na het orgaanvlees een kaal bot moet gaan geven om de ontlasting goed te krijgen. Dus 's morgens kip en 's avonds groentemix met orgaan + kaal bot. En dan zul je je menu dus zo aan moeten passen dat je niet op teveel bot uit komt (door bijv. toch maar 2 keer orgaanvlees per week te geven).
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 05 aug 2005, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#365066
Lizzy schreef:En dan zul je je menu dus zo aan moeten passen dat je niet op teveel bot uit komt (door bijv. toch maar 2 keer orgaanvlees per week te geven).
Ja dat lijkt me een goeie optie. Ik ga morgen maar weer eens zitten zwoegen met de BARF-rekenhulp. Dus voor mensen die net beginnen met zelf samenstelling: ik zit ook nog iedere week te zweten om het goed te krijgen en ik BARF pas (of al) een half jaar ;D
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#365068
Rovanna schreef: Ja dat lijkt me een goeie optie. Ik ga morgen maar weer eens zitten zwoegen met de BARF-rekenhulp. Dus voor mensen die net beginnen met zelf samenstelling: ik zit ook nog iedere week te zweten om het goed te krijgen en ik BARF pas (of al) een half jaar ;D
Nou, dat geeft de burger hoop. ::)
Succes met puzzelen. ;)
Door dogsunlimited
#365431
Is er een speciale reden voor dat je 's ochtends bot geeft? Misschien is het een optie dat naar de avond te verschuiven? Volgens de theorie is 's ochtendsvroeg het maagzuur op het laagste niveau als je regelmatig 2/3 maaltijden voert. Dan vraag ik mij af of die botten wel goed te verteren zijn vanaf dat tijdstip.
Wie weet van deze theorie af trouwens? Vond het een erg interessant stukje.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Marion
#365437
Ik geef de botten ook altijd 's avonds. 's ochtends geef ik niets of vlees met groentemix of yoghurt. Soms geef ik ook alles halverwege de dag, maar de botten eigenlijk altijd op het einde van de dag ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#365568
barfje schreef: Is er een speciale reden voor dat je 's ochtends bot geeft? Misschien is het een optie dat naar de avond te verschuiven? Volgens de theorie is 's ochtendsvroeg het maagzuur op het laagste niveau als je regelmatig 2/3 maaltijden voert. Dan vraag ik mij af of die botten wel goed te verteren zijn vanaf dat tijdstip.
Wie weet van deze theorie af trouwens? Vond het een erg interessant stukje.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Ja dat kan natuurlijk ook. Nou ik ga het volgende week eens anders aanpakken. Wordt vervolgd..... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door