Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Podenji
#363240
ik heb tijdens kk-1 geleerd dat een hond ongevoelig is voor salmonella , staat ook in diverse literatuur,toch lees ik her en der ook het tegenovergestelde.
hoe denken jullie hoerover? kennen jullie salmonella vergiftiging bij de hond? ervaring?
Door Mevroi Kruim
#363244
Niet van mijn eigen honden of honden die ik ken; wel eens een verhaal gelezen op internet over een greyhound-kennel waar grootscheepse salmonellainfectie optrad. Die kwam geloof ik uit de brokken ....
Als je ziet wat honden aan smerige meuk vrolijk oppeuzelen waarna ze geen enkel probleem hebben denk ik dat ze idd zeer weinig gevoelig voor enge ziektes via voer zijn. Mits natuurlijk voer; brokken en andere gekookte rommel is een ander verhaal.
Door Podenji
#363251
jah inderdaad, mijn honden duiken regelmatig de bosjes in om er vervolgens doodleuk met een halfvergaan lijk uit te komen en die lekker op te peuzelen, ook wordt hier regelmatig konijn aangereden en mijn honden wachten dan tot de deur openstaan en vervolgens peren ze hem om dat op te gaan eten, of ze jatten eieren uit de eendennesten :-X
ze vangen ook wel eens kikkers en eten die op, geen idee of dat kwaad kan, ze hebben er nog nooit wat van gehad zover ik kon merken.
Ook eten ze insecten, ze graven grote maden en larven op, eten mieren en kikkerdril ook ??? ook graven ze regelmatig gras uit en eten de wortels ervan op. Wortels en komkommer verdwijnen regelmatig uit de koelkast als ik de deur niet snel genoeg dichtdoe
als ik het zo bekijk barfen mijn honden eigenlijk al best wel lang ;)
Door Mevroi Kruim
#363252
Podenji schreef: jah inderdaad, mijn honden duiken regelmatig de bosjes in om er vervolgens doodleuk met een halfvergaan lijk uit te komen en die lekker op te peuzelen, ook wordt hier regelmatig konijn aangereden en mijn honden wachten dan tot de deur openstaan en vervolgens peren ze hem om dat op te gaan eten, of ze jatten eieren uit de eendennesten :-X
ze vangen ook wel eens kikkers en eten die op, geen idee of dat kwaad kan, ze hebben er nog nooit wat van gehad zover ik kon merken.
Ook eten ze insecten, ze graven grote maden en larven op, eten mieren en kikkerdril ook ??? ook graven ze regelmatig gras uit en eten de wortels ervan op. Wortels en komkommer verdwijnen regelmatig uit de koelkast als ik de deur niet snel genoeg dichtdoe
als ik het zo bekijk barfen mijn honden eigenlijk al best wel lang ;)
Ja nou! Beroepsbarfers zij het ! ;D ;D ;D
Die botjes gaat dus gegarandeed goed, zeker als ze al eens konijn e.d. gegeten hebben.
Door Lizzy
#363260
Mijn mening is dat een gezonde hond met lekker zuur maagzuur (een vers hond) prima tegen salmonella kan.
Door peerle
#363302
idd, ik denk dat een hond wel salmonella kan krijgen, maar enkel als zijn lichaam en maag verzwakt zijn, bijvoorbeeld door het eten van brokjes. Ook is er wel eens een experiment gedaan (ik ben de link vergeten) waarbij honden salmonella werd INGESPOTEN (recht in het bloed dus), en zelfs bij gigantische hoeveelheden werden er slechts enkele honden een paar dagen ziek van.
Door dazz
#363333
peerle schreef: idd, ik denk dat een hond wel salmonella kan krijgen, maar enkel als zijn lichaam en maag verzwakt zijn, bijvoorbeeld door het eten van brokjes. Ook is er wel eens een experiment gedaan (ik ben de link vergeten) waarbij honden salmonella werd INGESPOTEN (recht in het bloed dus), en zelfs bij gigantische hoeveelheden werden er slechts enkele honden een paar dagen ziek van.
Jammer dat je de link niet meer weet. Bereinteressant! Als dat niets zegt weet ik het ook niet meer! ;)
Door Nelly
#366900
Mijn vader riep vroeger altijd dat honden in feite aaseters zijn, en ik denk dat dat gedeeltelijk wel waar is. Een gezonde hond, die gewend is vlees te eten zal niet gauw last krijgen van een paar bacterietjes. Denk dat het voor brokkenhonden misschien anders ligt; hoewel die er altijd nog beter tegen zullen kunnen dan wij mensen.
Door daanentous
#367049
Pino eet al vanaf dag 1 vers. Toch heeft hij de nodige kwaaltjes (gehad). Een maand of 2 / 3 geleden ben ik met hem bij Caspar Broekman geweest die hem energetisch heeft doorgemeten. (caspar is een "echte" dierenarts die holistisch werkt). Hij kwam bij Pino een salmonella besmetting tegen ??? Hij heeft een drietal homeopatische medicijnen gehad en ik moet zeggen dat het nu echt een stuk beter gaat. voorheen had hij zeker 2 of 3 keer in de week dunne ontlasting (die ik uit zijn broek kon wassen :P) en nu zo goed als nooit meer.
Zeker weten doe ik natuurlijk niets. Maar in iedergeval kan volgens hem een hond dus wel last hebben van salmonella. Ookal eet ie al zijn hele leven vers. Waarschijnlijk heeft hij dus gewoon een zwakke maag- darm en weerstand en was hij er daarom gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#367181
daanentous schreef: Pino eet al vanaf dag 1 vers. Toch heeft hij de nodige kwaaltjes (gehad). Een maand of 2 / 3 geleden ben ik met hem bij Caspar Broekman geweest die hem energetisch heeft doorgemeten. (caspar is een "echte" dierenarts die holistisch werkt). Hij kwam bij Pino een salmonella besmetting tegen ??? Hij heeft een drietal homeopatische medicijnen gehad en ik moet zeggen dat het nu echt een stuk beter gaat. voorheen had hij zeker 2 of 3 keer in de week dunne ontlasting (die ik uit zijn broek kon wassen :P) en nu zo goed als nooit meer.
Zeker weten doe ik natuurlijk niets. Maar in iedergeval kan volgens hem een hond dus wel last hebben van salmonella. Ookal eet ie al zijn hele leven vers. Waarschijnlijk heeft hij dus gewoon een zwakke maag- darm en weerstand en was hij er daarom gevoelig voor.
Dat is dus ook wat er gezegt werd een hond met een zwakke maag en darm stelsel wat dus vaak brokken honden zijn . Sommige honden hebben als pup al zo'n schade in de darm flora opgelopen dat ze daar hun hele leven last van blijven houden . In de puppy tijd wordt de darmflora opgebouwd als die door slechte voeding (lees steriele voeding) niet goed wordt aangelegd dan ligt het aan de mate waarin dit fout is gegaan hoe erg de hond daar last van blijft houden.
Door daanentous
#367642
Pino eet sinds hij 8 weken oud is vers.
Ik ben het helemaal met je eens dat zijn darmflora niet goed is opgebouwd. En dat zou kunnen komen door de voeding die hij kreeg in de paar weken voor hij bij ons kwam. Ws. komt het ook door het feit dat hij met 8 weken al kennelkuch had en uiteindelijk antibiotica moest hebben omdat het niet over ging.
aan de andere kant heeft Tous nog een veel slechtere start gehad, want die had al kennelkuch toen ze nog maar 5 wkn was of zo (lekker omstandigheden op het asiel) en toen kreeg ze direct antibiotica. Verder heeft tous de eerste 2 jaar van haar leven alleen maar brokken gegeten, Eukanuba nog wel! En toch heeft zij dus nooit last van enige maag / darm problemen.
Het zal dus zeker ook een stukje aanleg zijn.

Maar de vraag was of een hond gevoelig kon zijn voor salmonella. En ik geef aan dat dat volgens Caspar Broekman dus wel kan. En zelfs bij een hond die vers eet.
Door Nelly
#367711
Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd. Honden die een slechte start hebben gehad, of simpelweg om de een of andere reden een minder sterk afweerstelsel hebben.
Door Lizzy
#368002
daanentous schreef: Pino eet sinds hij 8 weken oud is vers.
Ik ben het helemaal met je eens dat zijn darmflora niet goed is opgebouwd. En dat zou kunnen komen door de voeding die hij kreeg in de paar weken voor hij bij ons kwam. Ws. komt het ook door het feit dat hij met 8 weken al kennelkuch had en uiteindelijk antibiotica moest hebben omdat het niet over ging.
aan de andere kant heeft Tous nog een veel slechtere start gehad, want die had al kennelkuch toen ze nog maar 5 wkn was of zo (lekker omstandigheden op het asiel) en toen kreeg ze direct antibiotica. Verder heeft tous de eerste 2 jaar van haar leven alleen maar brokken gegeten, Eukanuba nog wel! En toch heeft zij dus nooit last van enige maag / darm problemen.
Het zal dus zeker ook een stukje aanleg zijn.

Maar de vraag was of een hond gevoelig kon zijn voor salmonella. En ik geef aan dat dat volgens Caspar Broekman dus wel kan. En zelfs bij een hond die vers eet.
Nou moet ik zeggen dat energetisch doormeten mij niks zegt (ik geloof daar niet echt in). Persoonlijk vind ik dat daar salmonella niet mee aangetoond is. Maar goed, even er vanuitgaande dat het klopt en waar is: ik bestrijdt niet dat sommige honden bij een zwakke gezondheid een keer ziek worden (diarree) van salmonella. Maar de gemiddelde gezonde hond heeft met salmonella gewoon niks. Puur doordat salmonella gevoelig is voor zuren en het maagzuur van de hond een pH waarde heeft van 1. Dat is 1 + 1 = 2.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 11 aug 2005, 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door daanentous
#368163
Ik weet ook niet wat ik wel of niet moet geloven van het doormeten. Ik heb het gewoon geprobeerd omdat ik zeker wist dat als ik met Pino naar een reguliere DA zou gaan met zijn "vage" klachten, ze zeker alleen maar zouden gaan zeuren over zijn eten. En allerlei dure onderzoeken laten doen is natuurlijk ook een optie, maar helaas heb ik mijn kat met chronische diarree ook binnenste buiten laten keren, tot biopten aan toe, maar kwam daar helemaal niets uit. Dus wilde ik eerst dit eens proberen. En salmonella of niet, het enige wat ik weet is dat het absoluut een stuk beter met Pino gaat.

Ik geloof ook niet dat iedere gezonde hond zomaar salmonella krijgt. Dat ben ik helemaal met jullie eens.
Het begon alleen met de vraag of een hond uberhaubt salmonella kan krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door