Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Podenji
#363121
ik weer ;D lees hier en daar over het platslaan van kippennekken e.d. en dragende botten niet geven?

waarom die nekken e.d. platslaan en wat zijn dragende botten? en waarom mag je die niet geven? ???

EDIT: het platslaan heb ik inmiddels gevonden **grijns** maar nu dat dragende nog
Laatst gewijzigd door Podenji op di 02 aug 2005, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#363125
Podenji schreef: ik weer ;D lees hier en daar over het platslaan van kippennekken e.d. en dragende botten niet geven?

waarom die nekken e.d. platslaan en wat zijn dragende botten? en waarom mag je die niet geven? ???

EDIT: het platslaan heb ik inmiddels gevonden **grijns** maar nu dat dragende nog
Pootjes enzo....die botjes die het beestje hoog houden ;D

Dragende botten zijn knoerhard, te hard om te eten, soms wel leuk voor de recreatie, maar dat kan in sommige gevallen wel voor flinke gebitsslijtage zorgen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#363130
Podenji schreef: ik weer ;D lees hier en daar over het platslaan van kippennekken e.d. en dragende botten niet geven?

waarom die nekken e.d. platslaan en wat zijn dragende botten? en waarom mag je die niet geven? ???
Platslaan van kippennekken e.d. wordt geadviseerd bij beginnende bot-eters en hele jonge pups. Als dat zonder problemen verloopt (het wordt allemaal goed verteerd) ga je die botten zonder voorbewerking geven en daarna wat moeilijkere botten.

Dragende botten zijn de botten die een dier dragen, dus poten. Waarom je die beter niet kunt geven (behalve misschien eventjes om het vlees eraf te laten knagen) is dat ze erg hard zijn en minder goed, soms zelfs erg slecht verteren. Verder zorgen deze harde botten voor slijtage aan het gebit.

Zucht, moet toch eens sneller leren typen... :P zie nu pas dat je je vraag veranderd hebt ;)
Laatst gewijzigd door Nitus op di 02 aug 2005, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#363242
Nitus schreef: Platslaan van kippennekken e.d. wordt geadviseerd bij beginnende bot-eters en hele jonge pups. Als dat zonder problemen verloopt (het wordt allemaal goed verteerd) ga je die botten zonder voorbewerking geven en daarna wat moeilijkere botten.

Dragende botten zijn de botten die een dier dragen, dus poten. Waarom je die beter niet kunt geven (behalve misschien eventjes om het vlees eraf te laten knagen) is dat ze erg hard zijn en minder goed, soms zelfs erg slecht verteren. Verder zorgen deze harde botten voor slijtage aan het gebit.

Zucht, moet toch eens sneller leren typen... :P zie nu pas dat je je vraag veranderd hebt ;)

;D ;D ;D het eerstvolgende Scheideggerfoldertje maar eens goed bestuderen dus ;D

Aanvulling: dragende delen (poten dus) van kleine dieren zoals kippen, konijnen, eendagskuikens e.d. kun je iha wel voeren, die zijn lang zo hard niet en ook dunner en kleiner dus goed te verwerken voor de meeste honden, Chihuahua's, Yorkies e.d. uitgezonderd.
Door Podenji
#363245
bedankt voor de antwoorden :)

gebitsslijtage moeten we niet hebben, ik ga van de week eens kijken of ik kipnekken kan kopen hier en lekkerplatslaan in de keuken , lijkt me geen lekker werk maar als ik doe alsof het mijn ex is lucht het misshchien op ook, sla ik twee vliegen in één klap :P wat een woordspeling :-X

ik hou ze eerst wel vast als ik ze ga geven, vooral mijn podenco zal ze proberen heel door te slikken ben ik bang, die heeft ook zo'n grote bek, mijn basenjis kauwen altijd heel netjes maar ik hou ze toch in de gaten, het is ook nieuw voor mij ;)
ben blij dat als ik mijn nieuwe pup krijg die het al gewent is van de fokker haha en tegen die tijd zitten mijn honden er ook allang op ( nieuwe hond komt in januari en is dan 7 maanden oud )

ik hoop zo dat mijn verwachtingen van BARF niet te hoog zijn.......sorry ben soms best wel een muts :-\
Door Lizzy
#363276
Podenji schreef: bedankt voor de antwoorden :)

gebitsslijtage moeten we niet hebben, ik ga van de week eens kijken of ik kipnekken kan kopen hier en lekkerplatslaan in de keuken , lijkt me geen lekker werk maar als ik doe alsof het mijn ex is lucht het misshchien op ook, sla ik twee vliegen in één klap :P wat een woordspeling :-X

ik hou ze eerst wel vast als ik ze ga geven, vooral mijn podenco zal ze proberen heel door te slikken ben ik bang, die heeft ook zo'n grote bek, mijn basenjis kauwen altijd heel netjes maar ik hou ze toch in de gaten, het is ook nieuw voor mij ;)
ben blij dat als ik mijn nieuwe pup krijg die het al gewent is van de fokker haha en tegen die tijd zitten mijn honden er ook allang op ( nieuwe hond komt in januari en is dan 7 maanden oud )

ik hoop zo dat mijn verwachtingen van BARF niet te hoog zijn.......sorry ben soms best wel een muts :-\
Kippennekken zijn dus ontzettend kleine hapjes. Dus als je een kippennek geeft (platslaan gaat ook erg goed als je ze in een plastic diepvrieszak doet - beetje stevig zakje dus - en ze dan bewerkt met een vleeshamertje), dan heb je dus echt grote kans dat je hond zegt "hap, slik, weg". Dat is op zich niet erg want de nek verteerd gewoon prima in de maag. Het is ook maar om je hond te laten wennen aan het verteren van bot. Maar goed, als ze dus niet netjes het nekje kraken, dan wordt het al snel tijd voor grotere vleesbotten. Zo groot dat ze er wel op MOETEN kraken en rukken en plukken en niet in 1 keer kunnen inslikken. Het moment dat de nekken goed verteerd worden en het barfen lekker gaat is het moment om eventueel grotere vleesbotten te gaan introduceren.

(ik geef nog steeds wel nekken en vleugels terwijl die te klein zijn voor mijn honden maar dat is puur vanwege het kosten aspect. Feitelijk zou een halve kip beter voor ze zijn maar de kilo-prijs is dermate hoger dat ik ook nog wel nekken en vleugels voer. Op zich kraken ze ze hier ook wel een paar keer voor ze ze inslikken).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door