Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Podenji
#362633
pffff er staat hier zoveel info, dat ik de draad kwijtraak met zoeken naar de antwoorden op mijn vragen dus ik stel ze maar even heel gemakkelijk hier ;D

hopelijk willen jullie antwoorden.

1. hoe begin ik met barfen? ik bedoel is het de bedoeling dat ik dat een of 2 weken mix met de brokken die ze nu krijgen of kan ik in één keer overstappen? KVV moeten ze niet en ik weet zeker dat een van mijn honden de brokken er tussenuit haalt en weglegt.
ze zijn al gewent aan af en toe rauw vlees te krijgen
2. een van mijn honden wil altijd haar eten verstoppen voor de rest dus die krijgt zoizo in haar kennel te eten maar hoe voorkom ik dat ze het daar gaat verstoppen? wat ze ook wel eens doet,ze legt gewoon een kleed eroverheen en dan eet ze het later wel een keer op, ze moet gewoon goed eten en ze mag wel wat dikker!!
3. hoeveel zou ik ze ongeveer moeten geven?
mijn basenjis wegen elk ongeveer 9 kilo en mijn podenco ongeveer 25 kg, ik voer normaal "op het oog" maar wil graag een richtlijn omdat ik hier net mee begin en het zo anders is dan brokken
4. hoe weet ik of ik ze aan voedingsstoffen niets tekort doe? de balans zeg maar? moeten er ook supplementen toegevoegd worden, ik heb van mensen gehoord dat ze beetje visolie, zeewier, knoflook of gistocal toevoegen. hoe doen jullie dat?

lastig he al die vragen ;D
Door Mevroi Kruim
#362636
De beste manier om antwoord op je vragen te krijgen is lezen in de bibliotheek. Info voor beginnende barfers is er daar voldoende, en die geeft een heel goed overzicht van wat/hoe/waarom/hoezo ;D
Door Lizzy
#362706
Podenji schreef: pffff er staat hier zoveel info, dat ik de draad kwijtraak met zoeken naar de antwoorden op mijn vragen dus ik stel ze maar even heel gemakkelijk hier ;D

hopelijk willen jullie antwoorden.

1. hoe begin ik met barfen? ik bedoel is het de bedoeling dat ik dat een of 2 weken mix met de brokken die ze nu krijgen of kan ik in één keer overstappen? KVV moeten ze niet en ik weet zeker dat een van mijn honden de brokken er tussenuit haalt en weglegt.
ze zijn al gewent aan af en toe rauw vlees te krijgen
Het hangt er een beetje vanaf hoe het spijsverteringssysteem van jou honden werkt. Als ze erg gevoelig op de darmen zijn, dan kun je misschien beter heel langzaam overschakelen door de ene dag brokken te voeren en de andere dag eens een zelf samengestelde maaltijd te proberen waarin je steeds maar 1 vleessoort gebruikt. Ik zou sowieso nooit brokken met botten mengen. Als ze al gewend zijn aan rauw vlees en als dat goed gaat, dan zou ik zelf liever in 1 keer overstappen. Doch altijd wel langzaam. Je begint dus met 1 soort vlees/vleesbot. Bijv. kip en platgeslagen kippennekken. En daar maak je bijv. een eenvoudige groentemix bij met bijv. 2 of 3 groentes. Als jou honden wel het e.e.a kunnen hebben, dan zou je na een paar dagen iets nieuws kunnen introduceren. En zo bouw je het langzaam uit naar steeds nieuwe vlees en vis en groentesoorten.
2. een van mijn honden wil altijd haar eten verstoppen voor de rest dus die krijgt zoizo in haar kennel te eten maar hoe voorkom ik dat ze het daar gaat verstoppen? wat ze ook wel eens doet,ze legt gewoon een kleed eroverheen en dan eet ze het later wel een keer op, ze moet gewoon goed eten en ze mag wel wat dikker!!
Ja, zijn het haar brokken die ze wil verstoppen? Want als ik hond was, verstopte ik die ook ;D. Als het eten lekker is (rauw/vers) dan eet ze het misschien wel direct op? Ik zou gewoon haar eten geven zoals normaal. En ik zou het kleed uit de kennel halen.
3. hoeveel zou ik ze ongeveer moeten geven?
mijn basenjis wegen elk ongeveer 9 kilo en mijn podenco ongeveer 25 kg, ik voer normaal "op het oog" maar wil graag een richtlijn omdat ik hier net mee begin en het zo anders is dan brokken
Ongeveer 3% tot 8% van het lichaamsgewicht is de richtlijn bij zelf samengestelde voeding. Bij kleine actieve honden ga je richting 8% en grote honden richting 3%. Voeren met je ogen blijft wel heel belangrijk trouwens.
4. hoe weet ik of ik ze aan voedingsstoffen niets tekort doe? de balans zeg maar? moeten er ook supplementen toegevoegd worden, ik heb van mensen gehoord dat ze beetje visolie, zeewier, knoflook of gistocal toevoegen. hoe doen jullie dat?

lastig he al die vragen ;D
Door je zo'n beetje aan de regels te houden. Als je bijv. de richtlijnen van Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Kymythy Schultze of Tom Lonsdale volgt, dan komt je hond dus niks en nooit wat te kort. De percentages van Ian Billinghurst zijn:
60% rauwe vleesbotten (50% bot - 50% vlees)
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en/of voedingssupplementen

Je hoeft dus niet iedere dag al deze voedingsmiddelen te voeren maar je zou er voor moeten zorgen dat je honden dit ongeveer in 1 week allemaal binnen krijgen.

Gistocal raad ik je echt ontzettend af. Ten eerste is het mij niet duidelijk wat de exacte samenstelling van het product is (en dan geef ik het sowieso niet) maar bij mijn weten bevat het calcium en als je botten voert moet je niet ook nog eens een calciumpreparaat gebruiken. Daarnaast bevat het gist: en dat heeft een hond niet nodig. Ergo, ik vind het zelfs schadelijk.....

Sommige mensen vinden dat het geven van voedingssupplemten volstrekt overbodig is wanneer je genoeg afwisselend voert. Andere mensen vullengraag de voeding aan met wat natuurlijk zaken als visolie, zeewier en knoflook (allemaal niet te vergelijken met een product als Gistocal). Ik zelf zit er ergens tussen in. Ik geef mijn honden afwisselend te eten, maar geef wel regelmatig een beetje knoflook (niet teveel) en zeewier en chlorella en visolie.
Door peerle
#363293
Podenji schreef: 1. hoe begin ik met barfen? ik bedoel is het de bedoeling dat ik dat een of 2 weken mix met de brokken die ze nu krijgen of kan ik in één keer overstappen? KVV moeten ze niet en ik weet zeker dat een van mijn honden de brokken er tussenuit haalt en weglegt.
Wat ik heb gedaan is:
Je kijkt hoeveel gram brokjes je je hond per dag geeft. Is dat bijvoorbeeld 300 gram (voor een grote hond) dan zul je na de overgangsperiode 300x3=900 gram (maal 3 want er zit meer vocht in rauw voedsel) rauw geven per dag. Ik deed dat ook volgens de indeling die hier al vernoemd is 60% RMB, 15-20% GF-mix 10-15% organen en 5-10% supplementen en tafelrestjes (de supplementen zoals yoghurt, cottage cheese, olie en appelazijn, o en eieren tel ik daar ook bij gaan allemaal direct in de gf-mix bij mij). Maar terug naar het begin. Ik heb op aanraden, omdat mijn hond al zo lang brokjes en blikvoer at, 8 weken uitgerekend, en zo elke week minder brokjes. Als de overgang 8 weken duurt deel je de hoeveelheid brokken per dag ook in 8, in het voorbeeld van 300 gram is dat zo'n 37 gram dus 300-37=263 gram per dag. Wat je dan weglaat per dag van brokjes vervang je door BARF (in het voorbeeld 37x3=111 dus iets meer dan 100 gram BARF de eerste week en de tweede week 75x3=225 gram BARF terwijl je 300-37-37=226 gram brokjes geeft.
Er zijn vele andere methoden om een hond over te schakelen op BARF, het belangrijkste is dat je niet te snel gaat. Om brokjes te verteren is de maag van je hond veel minder zuur dan wanneer hij efficiënt rauw voedsel verteert, hoe langzamer en voorzichtiger de omschakeling (maar je moet er natuurlijk ook geen jàren over doen ;)) hoe minder de kans op problemen. Een goeie link is :
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=217
door het boek van Mogens Eliasen heb ik toch al een hoop bijgeleerd, en ik vind het allemaal logisch klinken, tot aan de volledige maaltijden toe ;) http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26
Laatst gewijzigd door peerle op di 02 aug 2005, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#363306
peerle schreef: Wat ik heb gedaan is:
Je kijkt hoeveel gram brokjes je je hond per dag geeft. Is dat bijvoorbeeld 300 gram (voor een grote hond) dan zul je na de overgangsperiode 300x3=900 gram (maal 3 want er zit meer vocht in rauw voedsel) rauw geven per dag. Ik deed dat ook volgens de indeling die hier al vernoemd is 60% RMB, 15-20% GF-mix 10-15% organen en 5-10% supplementen en tafelrestjes (de supplementen zoals yoghurt, cottage cheese, olie en appelazijn, o en eieren tel ik daar ook bij gaan allemaal direct in de gf-mix bij mij). Maar terug naar het begin. Ik heb op aanraden, omdat mijn hond al zo lang brokjes en blikvoer at, 8 weken uitgerekend, en zo elke week minder brokjes. Als de overgang 8 weken duurt deel je de hoeveelheid brokken per dag ook in 8, in het voorbeeld van 300 gram is dat zo'n 37 gram dus 300-37=263 gram per dag. Wat je dan weglaat per dag van brokjes vervang je door BARF (in het voorbeeld 37x3=111 dus iets meer dan 100 gram BARF de eerste week en de tweede week 75x3=225 gram BARF terwijl je 300-37-37=226 gram brokjes geeft.
Er zijn vele andere methoden om een hond over te schakelen op BARF, het belangrijkste is dat je niet te snel gaat. Om brokjes te verteren is de maag van je hond veel minder zuur dan wanneer hij efficiënt rauw voedsel verteert, hoe langzamer en voorzichtiger de omschakeling (maar je moet er natuurlijk ook geen jàren over doen ;)) hoe minder de kans op problemen. Een goeie link is :
http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=217
door het boek van Mogens Eliasen heb ik toch al een hoop bijgeleerd, en ik vind het allemaal logisch klinken, tot aan de volledige maaltijden toe ;) http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden ... hp?camp=26
Als je hond gezond is hoef je echt geen 8 weken :o uit te trekken om je hond over te zetten op BARF hoor, dat lijkt me erg overdreven. Verder is het mengen van vlees en brokken niet zo'n goed idee. Beter kun je dan beginnen met 1 brokkenmaaltijd te vervangen door een BARF-maaltijd. Maar de meeste honden kunnen zonder problemen cold-turkey worden over gezet. Als je maar wel rekening houdt met de juiste ingrediënten, zoals beginnersbotten e.d.

Verder vrees ik als je jouw (om)rekensom gebruikt om de hoeveelheid bij BARF-en uit te rekenen je binnen de korste keren je hond kan rollen ;). Als voorbeeld mijn eigen hond, die kreeg 300 gr. brokken en zou volgens jou berekening 900 gr. BARF moeten krijgen, ze krijgt in de praktijk 500 gr. anders wordt ze te dik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door