Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door WendyB
#359556
Ik heb nu een paar keer mijn hondje (whippet 1 jaar) kippenvleugels (kipkluifjes)gegeven. De eerste 2 keer platgeslagen en daarna 2 keer geheel. Hij kauwt erop en de hele kluifjes gaan sneller naar binnen dan de geslagen kluifjes.
Als ik de ontlasting bekijk (ik raap het toch op, dus dan knijp ik er ff in) dan zitten er dus botdeeltjes in, stukjes van ongeveer 1 bij 3 mm.
Is dat normaal of betekent dat dat ie nog onvoldoende verteerd?
Hij krijgt wel van pup af aan mergpijpen om te knagen, dus het is niet zo dat ie nog nooit botten heeft gehad hiervoor.

Het is een brokkenhond die af en toe rodi krijgt.
Laatst gewijzigd door WendyB op wo 27 jul 2005, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#359589
Op zich kunnen er wel botdeeltjes in de ontlasting zitten. En vaak zitten die een beetje ingepakt in de ontlasting. Maar kip zou een hond goed moeten kunnen verdragen en goed moeten kunnen verteren. Misschien moet je alleen de kipdelen geven op de dagen dat je ook Rodi voert want brokken veroorzaken een slechtere vertering van botten.
Door WendyB
#359609
Hij heeft er geen last van, zitten idd verpakt. Maar ik ruim de poep altijd op en als je het dan toch (in een boterhamzakje) in je hand hebt en je hebt "enge dingen"gevoerd, dan kijk je ff extra goed.
Als het geen kwaad kan maakt het niet zoveel uit als ie niet al het bot helemaal verteerd, het is niet zijn enige calciumbron.
Door Truus
#359684
Brokken en ook bot vind ik geen goede combinatie. Beter kun je je hond helemaal op versvlees zetten.
Of i.d.d alleen op de rodidagen het vlees met bot geven.
Door Jinxy
#360649
WendyB schreef: Hij heeft er geen last van, zitten idd verpakt. Maar ik ruim de poep altijd op en als je het dan toch (in een boterhamzakje) in je hand hebt en je hebt "enge dingen"gevoerd, dan kijk je ff extra goed.
Als het geen kwaad kan maakt het niet zoveel uit als ie niet al het bot helemaal verteerd, het is niet zijn enige calciumbron.
Waarschijnlijk zijn de brokken die je voert vele malen enger dan de botten ::)
Door *Axel*
#362176
Heb het hier ook gezien bij Tasco, die kvv duck krijgt, dus geen brok.
Heb hem een vleugeltje gegeven en vond er de dagf erop grote stukken van een cm of meer in terug.
Dus ben van plan om hem geen bot meer te geven.
Door 202spots
#362274
WendyB schreef: Hij krijgt wel van pup af aan mergpijpen om te knagen, dus het is niet zo dat ie nog nooit botten heeft gehad hiervoor.
Ik zou denken dat stukjes onverteerd bot eerder van de harde mergpijp is dan van de kippenbotjes.
Ik zou helemaal geen mergpijp geven :-\
Door 202spots
#362276
isabel debacker schreef: Dus ben van plan om hem geen bot meer te geven.
Vind ik wel 'n beetje vlug besloten hoor....
er zijn veel honden die in 't begin gewoon te grote stukken doorslikken en dan onverteerd stukjes bot in de poep hebben.....maar om dan gelijk geen bot meer te geven ???
Door dogsunlimited
#362378
In het begin had 1 van mijn honden ook wat botdeeltjes in de ontlasting. Ik heb gemerkt dat hij kipkarkas moeilijker kan verteren. Die krijgt hij nu niet meer en alleen nog maar kipkarbo's, kippenek, lamsschouderblad en lamsrib met veel vlees. Vooraf krijgen ze dan spiervlees met visolie er doorheen. Ik heb het idee dat het ook goed helpt om de boel goed 'gesmeerd' te houden.
Hier krijgen ze ook wel een mergpijp die overdwars is doorgezaagd, zodat ze goed bij het merg kunnen. Die pijp eten ze in 1x op. Daarom zorg ik altijd dat ze het achter een vleesmaaltijd krijgen om verstopping te voorkomen.
Moet zeggen dat ik ook mijn twijfels had in het begin met wel of geen bot. Maar ik zou eerder zeggen de brok eruit en gewoon goede barfmaaltijden voorzetten als je weet dat je bot geeft.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door Debora
#362463
barfje schreef: In het begin had 1 van mijn honden ook wat botdeeltjes in de ontlasting. Ik heb gemerkt dat hij kipkarkas moeilijker kan verteren. Die krijgt hij nu niet meer en alleen nog maar kipkarbo's, kippenek, lamsschouderblad en lamsrib met veel vlees. Vooraf krijgen ze dan spiervlees met visolie er doorheen. Ik heb het idee dat het ook goed helpt om de boel goed 'gesmeerd' te houden.
Hier krijgen ze ook wel een mergpijp die overdwars is doorgezaagd, zodat ze goed bij het merg kunnen. Die pijp eten ze in 1x op. Daarom zorg ik altijd dat ze het achter een vleesmaaltijd krijgen om verstopping te voorkomen.
Moet zeggen dat ik ook mijn twijfels had in het begin met wel of geen bot. Maar ik zou eerder zeggen de brok eruit en gewoon goede barfmaaltijden voorzetten als je weet dat je bot geeft.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Nu ben ik een beetje confuus ??? Is een mergpijp nou niet hetzelfde als een schenkel? En dat is toch een keihard bot?
Door dogsunlimited
#362476
Debora schreef: Nu ben ik een beetje confuus ??? Is een mergpijp nou niet hetzelfde als een schenkel? En dat is toch een keihard bot?
Yep, dat zou hard moeten zijn, maar ze krijgen het hier makkelijk weg. Vandaar dat ik het als volledig kraakbeen meereken en dus veel spiervlees vooraf geef.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Door *Axel*
#363354
202Spots schreef: Vind ik wel 'n beetje vlug besloten hoor....
er zijn veel honden die in 't begin gewoon te grote stukken doorslikken en dan onverteerd stukjes bot in de poep hebben.....maar om dan gelijk geen bot meer te geven ???
Ja ok, je hebt gelijk. Maar heb nog steeds schrik voor perforatie en zo.
Maar zou het helpen om bot plat te slaan?? Zou dat de vertering makkelijk maken?

Trouwens, Darqan heeft net een lekker vleugeltje heel netjes en voorzichtjes opgegeten ;D
Door tieneke
#363373
barfje schreef: Yep, dat zou hard moeten zijn, maar ze krijgen het hier makkelijk weg. Vandaar dat ik het als volledig kraakbeen meereken en dus veel spiervlees vooraf geef.

Groetjes,
Sandra, Stanley en Whooper
Tinus kreeg het bot ook makkelijk weg...zo makkelijk zelfs dat hij het helemaal opvrat in een onbewaakt ogenblik....had er niet aan moeten denken wat er had kunnen gebeuren :-X
Vanaf die tijd is het hier verboden,buiten dat het knetterkeihard is voor de tanden ;)
Door Lil
#364029
202Spots schreef: Vind ik wel 'n beetje vlug besloten hoor....
er zijn veel honden die in 't begin gewoon te grote stukken doorslikken en dan onverteerd stukjes bot in de poep hebben.....maar om dan gelijk geen bot meer te geven ???
Hier waren er in het begin ook botdeeltjes zichtbaar in de ontlasting, nu al lang niet meer. Nadat ik gestopt ben met brok en kvv nooit meer botrestjes gevonden. Bij versvlees verteren de botten veel beter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door