Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *elly*
#361494
Ik begrijp dat het beter is om je hond 1x per week te laten vasten, dit omdat vlees en botten verteren zwaar werk is voor de maag/darmen van je hond.
Als jullie je honden laten vasten, krijgt je hond dan helemaal niks of geef je yoghurt o.i.d. ?
Door 202spots
#361501
*elly* schreef: Ik begrijp dat het beter is om je hond 1x per week te laten vasten, dit omdat vlees en botten verteren zwaar werk is voor de maag/darmen van je hond.
Als jullie je honden laten vasten, krijgt je hond dan helemaal niks of geef je yoghurt o.i.d. ?
'N heleboel honden vasten niet hoor...is niet verplicht en mijn honden en ik zelf doen 't ook niet.

Maar met vasten word er niks gevoerd,alleen is er water beschikbaar. :-\
Door Nelly
#361523
Vroeger, heel lang gelden, liet ik de honden die ik toen had ook vasten; ze hadden dan alleen water tot hun beschikking.
Door *elly*
#361525
Nelly schreef: Vroeger, heel lang gelden, liet ik de honden die ik toen had ook vasten; ze hadden dan alleen water tot hun beschikking.
Waarom nu niet meer Nelly? Is het vasten achterhaalt?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#361555
Hier hebben ze nog wel een vastendag, ze krijgen dan inderdaad niets , water staat er altijd.
Door Nelly
#361576
*elly* schreef: Waarom nu niet meer Nelly? Is het vasten achterhaalt?
Het vasten is idd min of meer achterhaald, na een maagtorsie - jaren geleden- van de duitse herder die ik toen had. Hij heeft het op het kantje gered en de da die hem heeft behandeld heeft me toen aangeraden om de honden niet meer te laten vasten. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik toen anders voerde dan nu, nl. dinner met blikvoer/pens. Op aanraden van de da ben ik toen brok gaan voeren en heb dat jaren gedaan. Nu is het zo dat m.n. Angel gal gaat spugen als ze te lang nuchter moet zijn, dus ik voer maar gewoon elke dag.
Door Helen
#361581
Balou vast wel 1 dag in de week en ik ben er zeer over te spreken. Ze poept zichzelf helemaal leeg. Poept dan ook vaak slijm. Ze krijgt dan ook een rustdag en haar hele lijfje kan zich dan herstellen en opschonen en uit rusten. Balou vast ongeveer 36 uur. 's Avonds voor het laatst eten en niet de volgende dag maar de dag erop 's ochtends weer.
Kuma vast nog geen hele dag, maar 1 dag in de week geef ik haar laatste maaltijd laat in de middag en de volgende dag de eerste laat in de ochtend. Dan zit er bijna 16-20 uur tussen.
Ik ben er zeker een voorstander van.
Door Nelly
#361595
Ik weet ook niet echt wat goed is Helen, ben altijd een voorstander geweest van een dag vasten in de week, totdat Berry die maagtorsie kreeg.
Door Helen
#361663
Nelly schreef: Ik weet ook niet echt wat goed is Helen, ben altijd een voorstander geweest van een dag vasten in de week, totdat Berry die maagtorsie kreeg.
Het ligt echt aan de hond denk ik. Ik weet niet of ik Kuma ooit een hele dag laat vasten. Zij anticipeert heel erg op voer, ondaks dat ze nooit weet wanneer ze te eten krijgt. Als ze denkt dat ze te eten gaat krijgen, kwijlt ze en smakt ze al. Balou heeft dit nooit gedaan. Ik denk dat ik het bij Kuma houd bij het zodanig verschuiven van 2 maaltijden dat er 24 uur tussen zit.
Door Helen
#361664
Rovanna schreef: We hebben hier ook een vastendag gehad maar dat is niet goed bevallen. :(
Balou gaat ook nergens los heen op een vastendag. Ze vreet anders het bos bij elkaar ;)
Door 202spots
#361674
Helen schreef: Balou vast ongeveer 36 uur. 's Avonds voor het laatst eten en niet de volgende dag maar de dag erop 's ochtends weer.
Kijk DIT zou ik dus 'n echte vasten dag noemen...
s'avonds eten,de volgende dag helemaal niks is dan de echte vastendag, en dan de volgende morgen weer eten.
En wanneer je er 24 uur tussen laat, dan is 't eigenlijk gewoon 1 keer per dag eten geven.

En dan heb je altijd nog die honden die met 2 keer per dag eten nog denken dat ze verhongeren, als ze ook niet wat tussendoor krijgen!! ::) :-\
Door Lizzy
#361690
Sommige mensen geven wat water met rauwe honing. Dat mag, rauwe honing. Dat geeft iets energie. Sommige mensen geven yoghurt. Maar ik vind vasten : geen eten en dus ook geen yoghurt. Zo gezond is zuivel trouwens nou ook weer niet voor honden (en mensen).
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#361858
Mischien hoort deze vraag bij KVV thuis:

Ken eet soms van de 2 porties per dag er maar
1 op. Dit gebeurt denk ik 1x per 3 / 4 weken.
Het andere portie van die dag eet ie met lange
tanden. Soms spuugt ie het ook uit.
Daarna is er niks aan de hand, voor de rest
eet ie altijd met veel smaak en poept ie goed.

Kan ik hem dan beter die dag (gedeeltelijk)
laten vasten? Of is het dan beter 1 dag per week?

Ook heb ik het idee dat ie steeds meer honger krijgt.
Ben sinds een paar weken over op CB natuur ipv light.
(Doe af en toe nog een rol light opmaken.)
Hij loopt soms savonds nog terug naar zijn bak en
blijft er aan likken. Ook blijft ie ons aankijken.
Hij krijgt smorgens 250 gram en savonds 250 gram.
Savonds krijgt ie ook bijna altijd een toetje, nl.:
een lamsrib of kippenbout of kippenvleugel ect.
(altijd 1 stuk van een of ander)
Hij weegt nu 28 kg, dit vind ik prachtig (7 kg kwijt!)
maar het moet niet minder worden.
Door Mevroi Kruim
#361869
Is hij afgevallen op de hoeveelheden die je nu voert? Dan kun je wat meer geven als je hem op dit gewicht wilt houden.
En wb af en toe niet eten: tja, ik ben daar errug gemeen in. Als ze bij mij lopen te mutsen over teen of tander of gewoon even niet zo'n honger hebben, dan krijgen ze een dag niks. En dan eten ze weer als bootwerkers.

Vasten moeten ze wel aan wennen, zeker als je gewend bent om 2x daags en ook nog op vaste tijden te voeren. Je kunt dan beter langzamerhand overgaan op 1x per dag, op wisselende tijden, en dan eens een vastendag proberen. Ook kun je de hoeveelheden per dag wat laten verschillen, de ene keer wat meer, de andere weer wat minder.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door