Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Isis
#361204
Lieve dierenvrienden/ Hondenvrienden, wij verzoeken om jullie medewerking.

Gezocht worden de Dermacentor teken:

De Dermacentor- teek overdrager van Babesiose veroorzaakt door: Babasia Canis.

De Dermacentor- teek is groter en beweegt zich zichtbaar sneller dan de gemene Ixodus- teek. Hieronder de link met foto’s van de Dermacentor- teek en de Ixodus- teek en zie het verschil.

http://www.parasitus.com/dermacentorsteckbrief.PDF

http://www.parasitus.com/krankheiten/ba ... siose.html

De gemene Ixodus- teek waar bekend van is dat deze de overdrager is van de Borreliose.
Deze Ixodus- teken hebben we niet nodig. Het gaat om de Dermacentor teek deze komt uit de Middelandse Zee gebieden vandaan en verspreid zich nu in Duitsland en Nederland.

Ons verzoek is: Verzamel de Dermacentor- Teek/ teken, die u op uw huisdieren vindt en stuur deze zowel dood maar het liefst levend naar ons toe!
Doe de Dermacentor Teek of Teken op een vochtig doekje of watten in een fotorol doosje of een medicijnen potje en sluit deze goed af met plakband.

Wij proberen zo goed mogelijk de verspreiding van de Dermacentor teek in kaart te brengen
Waar in Nederland en Duitsland en of de gevonden teken de Babesia verder verspreid. Daarom ook het verzoek van een zo goed mogelijke beschrijving van vindt plaats.

De Dermacentor kunt u opsturen naar:

Parasitus Ex e.V.
z. Hd. Dr. Torsten Naucke
Vollbergstrasse 37
53859 Niederkassel
Duitsland

Tel. 0049-89 (0) 2208770998


Babesiose is een zeer ernstige toenemende infectieziekte bij honden, die ook tot de dood kan leiden.

Actuele stand:

Begin 2004 kwam in de omgeving van Den Haag en Arnhem bij meerdere honden verschillende Babesiose gevallen voor. Deze ziekte kan eigen alleen veroorzaakt worden door de Teek Dermacentor. Voor die tijd niet eerder bekend dat deze teken in deze omgevingen
voor kwamen.

Ook in verschillende gebieden van Duitsland zijn er gevallen van Babesiose bekend geworden.

In September/ Oktober 2004 zijn er levende Dermacentor teken gevonden in de omgeving van Bonn, Gladbeck, Berlijn und Dresden . Deze teken kwamen voor die tijd niet eerder voor in Duitsland en Nederland.

De vraag die rond deze situatie is ontstaan zijn:

Bestaat de mogelijkheid, dat de Dermacentor zich inmiddels verder heeft verspreid in Nederland en Duitsland?

Kan de Dermacentor ook in Nederland honden met Babesiose infecteren?

Op grond van de inmiddels ingezonden Dermacentor teken vermoeden wij dat deze
hoofdzakelijk in Maart/ April en September/ Oktober aktief is in Duitsland.
Maar naar aanleiding van inzendingen van Dermacentor teken in Januari is dit nu een vaag vermoeden.

Om de Dermacentor teken ook in Nederland in kaart te brengen!

Hebben wij een verzoek aan iedereen die een Dermacentor teek vindt en met een zo nauwkeurig mogelijke omschrijving van vindt plaats, naar ons toe te sturen!

Wij hopen op veel exemplaren van de Dermacentor om de verspreiding van deze teek
te ervaren en in kaart te brengen.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#361292
Je kunt ze ook naar de dierenarts brengen.Wij hebben het verzoek gekregen om alle teken die je van een dier afhaalt op te sturen zodat ze kunnen zien welke teken er voorkomen en of ze besmet zijn. Als ze besmet zijn krijg je dat teruggekoppeld.
Door Helen
#361304
O, ik heb een bakje met gevangen teken. Een stuk of 6, maar ze zitten wel in een bakje met zeepsop en alcohol rond te drijven. Is dat ook ok?
Door Helen
#361314
Hitam schreef: Geen idee ik heb de brief niet hier. Volgens mij maakt dood of levend niet uit.
Nou ja, dan bewaar ik ze nog ff. We halen iedere dag wel een teek van Kuma af. Gelukkig wandelt ie meestal nog. Ik wacht wel totdat ik er een hele hoop heb en krijg je ze wel van me?

Gut, wat stuur ik jou toch altijd leuke dingen toe he ;D
Door Lizzy
#362040
Hitam schreef: Hmmmm, hondendrollen en teken. Dat wordt weer smullen :)
;D ;D ;D

Dat zijn zeker de dagen dat je wel blij bent met je beroep he Tannetje, als je weer poep mag gluren ;D?
Door conleeuw
#362120
net te laat, vorige week twee van die mooie teken door Dot gepresenteert gekregen, gekkie plukt ze dus gewoon zelf eruit. Ik heb ze met een grootse gebaar buiten doodgetrapt. En dat vindt ik al moeilijk, ik maak zelfs geen vlieg dood als ik het kan vermijden, maar voor eens was ik wel een moordlustige hondeneigenaresse. Overiginds wil ik ook wel vlooien doden, maar daar hou ik het bij. Ik zal de toekomstige lading maar in een doosje doen en opsturen. Op de veluwe krijgt zij genoeg teken, ondanks de scalibor, zij proeft kennelijk onweerstaanbaar.
Door geer
#362125
Lizzy schreef: ;D ;D ;D

Dat zijn zeker de dagen dat je wel blij bent met je beroep he Tannetje, als je weer poep mag gluren ;D?
Die drollen mag ik altijd doen! ::)
Laatst gewijzigd door geer op zo 31 jul 2005, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#362136
geer schreef: Die drollen mag ik altijd doen! ::)
Ik gooi ze morgen op de bus, maar ik zal aardig zijn. Ik zal ze per 3 dagen in 1 zakje doen ipv per dag 1 zakje, goed? ;D
Door geer
#362139
Helen schreef: Ik gooi ze morgen op de bus, maar ik zal aardig zijn. Ik zal ze per 3 dagen in 1 zakje doen ipv per dag 1 zakje, goed? ;D
Ja, dat is wel een strak plan! ;D
Door geer
#362163
Lizzy schreef: Er even lekker in kneden en naar gluren en klaar is Geer ;D!
Hmmmm...lekker roeren in een potje, overgieten in een ander potje en dan de helft over je broek gieten...puur genieten! 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#363078
conleeuw schreef: net te laat, vorige week twee van die mooie teken door Dot gepresenteert gekregen, gekkie plukt ze dus gewoon zelf eruit. Ik heb ze met een grootse gebaar buiten doodgetrapt. En dat vindt ik al moeilijk, ik maak zelfs geen vlieg dood als ik het kan vermijden, maar voor eens was ik wel een moordlustige hondeneigenaresse. Overiginds wil ik ook wel vlooien doden, maar daar hou ik het bij. Ik zal de toekomstige lading maar in een doosje doen en opsturen. Op de veluwe krijgt zij genoeg teken, ondanks de scalibor, zij proeft kennelijk onweerstaanbaar.
Een teek doodtrappen :o als er eitjes in zitten komen die dan nog gewoon uit he, dus geen teken meer doodtrappen maar even in een bakje water met vergif of even verbranden en dan wegspoelen door de wc
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door