Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#355
Vandaag maar eens de daad bij het woord gevoegd en naar de Markt gegaan... Vanochtend heeft Saar Rodi gekregen, 's avonds:

Hart met een prutje van wortel, banaan, appel.komkommer, tomaat, pruimen, sesamzaadjes, restje (donkere) sla enne...oh ja, twee champignons.
Als toetje een bot (zie thread hieronder) met daaraan nog spiervlees...

Is dit voldoende voor 'af-en-toe-een-keertje', of moet ik er nog meer aan toevoegen (meer soorten vlees...)
Door geer
#356
twee schijven...Maar ik heb mijn emmer groenteprut in zakjes verdeeld en in de vriezer gestopt....Dus ze kreeg niet EEN banaan, EEN appel, EEN wortel, EEN komkommer...dat zou een beetje veel zijn he?! ;D
Door geer
#357
Dat bot heeft ze niet helemaal opgegeten hoor!! Alleen het vlees eraf gekluifd...Ach, 't is tenslotte al bijna dierendag ;D ;D ;D
Door jeanne
#358
Kan dit ook zo?
Groentemixje van andijvi bloemkool en worteltjes?
En hoeveel van die groente moet ik dan geven bij de vlees maaltijd. Ik zat te denken aan pens, lamshart, kippevleugels/nekjes en/of kippepoten. Hoeveel van ieders heeft ze nodig voor een volledige maaltijd?
Jaja, ik begin er steeds meer plezier in te krijgen om zelf iets klaar te maken, maar kom dus ook steeds meer met vragen te zitten ??? Als ik nu 4 keer per week carnibest geef en de rest zelf klaarmaak, komt ze dan iets tekort, als ik in die zelfgemaakte maaltijden iets zou vergeten?
Tjonge jonge, anderhalf jaar geleden vrat ze nog van die droge brokken, arme hond :-[ ;D
Leuk he Geer, een echt Ba(rf)sset hebben we nu onderhand!!! Vind die foto trouwens schitterend, met die neus!
Gebruikersavatar
Door chooky
#359
Ik zou zelf iets minder koolsoorten geven. Daar zat geloof ik een stofje in waar honden bij te veel binnen krijgen last van kunnen krijgen.

Hoeveel gram geef je normaal gesproken?
Door jeanne
#360
Ik zou zelf iets minder koolsoorten geven. Daar zat geloof ik een stofje in waar honden bij te veel binnen krijgen last van kunnen krijgen.

Hoeveel gram geef je normaal gesproken?
Heb nog nooit een groentjemix gemaakt. Maar zat zelf te denken aan twee handenvol gesneden andijve (was over vandaag) kwart bloemkool, en stuk of 10 kleine peentjes? En dan de mixer in te mieteren en in porties in de vriezer de mikken. Kweet ook niet. Heb ook nog een komkommer in de koelkast die op moet, is dat wat?
Gebruikersavatar
Door chooky
#361
Komkommer is ook heel goed!
Kan geen kwaad hoor, beetje kool, maar niet te vaak. Zal zo even zoeken, zal wel ergens hier op de site staan, over koolsoorten.
klinkt goed.
Ik zou de hoeveelheid groentemix die je krijgt verdelen over een paar zakjes of in een ijsblokjesbakje. Ik geef tussen de 25 en 100 gram groentemix per dag.
voor de rest zou ik het grootste gedeelte van de maaltijd uit kippenekken/vleugels/pootjes laten bestaan. Met beetje pens, beetje hart. Groentesausje overheen... smullen!
Uit hoeveel gram bestaat een maaltijd van freule?
Door jeanne
#362
Komkommer is ook heel goed!
Kan geen kwaad hoor, beetje kool, maar niet te vaak. Zal zo even zoeken, zal wel ergens hier op de site staan, over koolsoorten.
klinkt goed.
Ik zou de hoeveelheid groentemix die je krijgt verdelen over een paar zakjes of in een ijsblokjesbakje. Ik geef tussen de 25 en 100 gram groentemix per dag.
voor de rest zou ik het grootste gedeelte van de maaltijd uit kippenekken/vleugels/pootjes laten bestaan. Met beetje pens, beetje hart. Groentesausje overheen... smullen!
Uit hoeveel gram bestaat een maaltijd van freule?
ze krijgt 500 gr. carnibest, verdeeld over twee maaltijden. Ik probeer dit een beetje aan te houden als ik zelf iets klaarmaak.
Gebruikersavatar
Door chooky
#363
k heb eventjes gezocht.
Ui en prei niet geven, en koolsoorten met mate, maar af en toe kan geen kwaad. Je loopt wel het risico van windjes!!! :o ;D

Ik maak mijn groentemixjes voor een week of twee. Ik maak meerdere soorten die ik in ijsblokjes invries. Eigenlijk altijd met dezelfde basisingredienten. Ik geloof dat ik die van Juliettes boek heb, via Rogers berichtjes .
Ik heb altijd een mix van kiemen (deze keer met een schep rauwe honing in de raat, twee pilletjes cat's claw) een mix met venkel en groene bladgroente (meestal spinazie) en peterselie + nog zo'n mix met als toevoeging appelazijn olijfolie en knoflook. en eentje met wortel rode paprika en venkel.
Gebruikersavatar
Door chooky
#365
Ik zou, als je dus twee maaltijden van 250 gram maakt, 200 gram kippenek/vleugel/poot geven en 50 gram orgaanvlees, dit dat mixen met groente (ik reken mijn groentemix zelf niet bij de hoeveelheid die chooky per dag krijgt, voor haar is het extra. ) dit eerst geven en als (groot) toetje (jaja grand dessert ;D) de kippedingen.
Ik zou als je drie dagen wil geven de 50 gram varieren. de ene keer lever, andere keer hart, dan pens en ook 1 of 2 keer extra spiervlees, of een eitje met wat cottage cheese.
Als freule gewend is aan het knagen op vleugeltjes en pootjes, zou ik daarmee ook gaan varieren, de ene keer kippedingen, dan lamsribbetjes of kalfsribbetjes, eendepootje...
Gebruikersavatar
Door chooky
#366
wat voor een boekje is dat dan?
Is "the herbal handbook for cats and dogs" (titel kan iets anders zijn hoor. boekje ligt nog in de auto, kan even niet controleren) van Juliette de Baraicly levy. Zet maar op je verlanglijstje voor sinterklaas ;D ;) :D
Door jeanne
#367
kan ik niet gewoon alles in een keer geven?
als ik normaal verschillende dingen in haar bak doe, bv pens met kippenekjes en een bot, dan bewaart ze het bot als laatste, en als eerste gaat de pens er meestal aan.
Komt het zo precies, als ze 4 dagen carnibest zou krijgen? Nu krijgt ze twee zelfklaargemaakte maaltijden per week, dus kijk ik niet zo precies met de hoeveelheden orgaanvlees en spiervlees. :-/
Door Lizzy
#368
Hoi Jeanne, als je vier dagen carnibest geeft, dan blijven er nog drie over, of mis ik nu iets? Of doe je 1 vaste dag?

Goed, ik denk dat het inderdaad zo iets dat je niet te moeilijk hoeft te doen wanneer je vier dagen carnibest geeft. Maar, ik zou zelf toch wat spaarzaam met orgaanvlees zijn. Er zit al voldoende orgaanvlees in het versvlees en (in mijn ogen) zou je dan beter bijv. spiervlees en bijv 1 dag vis ofzo kunnen geven. Dan wissel je nOg meer af.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door