Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door malinois
#359507
hoi allemaal,

ik volg nu sinds een paar weken alles hier (en elders) over BARF. ik voel er veel voor om hiermee te beginnen voor mijn 6 honden, maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, ondanks alle tips, lijsten etc.
mijn eerste poging om een zelf-bereid maaltje te bereiden en voor te schotelen is goed ontvangen, helaas het 2e maaltje werd niet aangeraakt.
(kan natuurlijk aan de lever liggen die ik erin had gedaan).
nu is mijn vraag : is er misschien iemand in z-limburg die ruime ervaring heeft met deze voeding en die mij wegwijs kan maken met verkoop-punten, bereiding, combinaties, hoeveelheid etc. en waar ik misschien eens over de schouder mee mag kijken bij de bereiding ? of die bereid is om bij ons thuis voorlichting/demo te willen geven ? bij het praten met vrienden met honden blijkt dat meer mensen interesse hebben in deze voedingswijze, maar gewoonweg niet weten waar ze beginnen moeten.

alvast bedankt !
groetjes van Monique uit Z-limburg.
Door malinois
#359694
sorry,
in de omgeving van Heerlen.
ik ben vanmiddag op "jacht" geweest naar botten en vlees en heb daarna mijn honden een feestmaal (in mijn ogen) bereid : resultaat...noppes.
ingredienten : wortel, paksoi, bietjes, licht gekookte spercieboontjes, kippehartjes, eitje en knoflookteentje.
daarbij nog een kalfsbotje met vlees.
mijn cattledog was de enigste die at, de rest trok de neus op en keek naar het bot alsof het een eng ding was ! geen succes dus.

groetjes.
Door Bart H
#359853
In Maastricht op de markt (woensdag en vrijdag) haal ik kippennekken (80 cent per kg) konijenruggen inclusief ingewanden en vlees (4 euro p/kg) kipvleugels (1,75 p/kg) kipfilet (5 p/kg) paardevlees (6 p/kg) kippenlever en maagjes en ander gevogelte.

Bij de islamitische slager haal ik lamsribben met vlees (7,50 p/kg) en kalfsribben met vlees (8 p/kg) lams lever, hart en nier.

Bij de dierenwinkel haal ik pens.
Laatst gewijzigd door Bart H op do 28 jul 2005, 03:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#360230
Heb vroeger in Heerlen gewoont en woon nu in Jabeek.

Kippennekken markt brunssum, wel van tevoren bestellen (woensdags) of naar de markt gaan en dan neemt hij het de week erna mee.
Je kunt ook in Eygelshoven naar de markt gaan, deze zijn duurder.
Konijn en andere kip/kalkoen etc. is goedkoop bij de Naanhof in Nuth.
Slachthuis in Puth geloof ik (kijk even verder in deze rubriek, want daar zijn pas nog berichten over geweest). Hier moet je veel afnemen, haal het daarom op bij Heidi (zie ook deze rubriek) in Maastricht, ik studeer daar en kom er dus ook geregeld in de buurt.
Door Jinxy
#360616
Lil schreef:
Slachthuis in Puth geloof ik (kijk even verder in deze rubriek, want daar zijn pas nog berichten over geweest). Hier moet je veel afnemen, haal het daarom op bij Heidi (zie ook deze rubriek) in Maastricht, ik studeer daar en kom er dus ook geregeld in de buurt.
Is niet waar, bij Leqlerc kun je ook minder halen.
Ok, denk dat je niet elke week aan moet komen voor 100 gr. vlees maar een paar kilo is geen probleem ..

Enne de slachtplaats in Oensel.
Door malinois
#360676
dank je wel voor de tips !
ben inmiddels bij de Naanhof geweest, maar kippenekjes hadden ze niet, daarom vleugeltjes meegenomen. platgeslagen gegeven en wat denk je ?
1. de cattledog : hap, kauw, slik, weg.
2. de mechelaars....snuf...snuf...ahum....wat is dit...???
kun je dit eten..?? toch voor de zekerheid maar effe doodmaken. na wat aanmoedigingen toch maar voorzichtig opgegeten ! het eerste succes !
ik zag verder bij de Naanhof paardevlees liggen voor rond de 6 a 7 euro de kilo. ik heb begrepen dat ik dit ook mag geven, maar is dit een redelijke prijs ?
voor 6 honden tikt dit natuurlijk wel effe aan.

heb verder bij de islam.slager kalfbot gekregen, lamshart en lever. en besteld : kippenekjes en geitenrib.
ik heb gemerkt dat als ik de groentemix met lever of kippehartjes geef ze het niet aanraken (behalve de cattledog : die eet alles en vangt af en toe zelf een konijn op de hei en eet het helemaal op). geef ik nu pens door de groentemix : dan eten ze het helemaal op.

is pens als orgaanvlees voldoende of moeten ze perse ook ander orgaanvlees hebben ?

en waar ligt Leqlerc ?

ik geef al jaren KIVO, (vooral aan de zogende teef en haar pups). maar daar trekken ze inmiddels hun neusjes voor op !

ik vind het heerlijk om zo met het honden-eten bezig te zijn : volgens mijn man besteed ik nu meer tijd aan het hondenvoer dan aan ons eigen eten !

dan heb ik nog een vraagje over de hoeveelheid :
ik heb tot nu toe altijd op het oog gevoerd, hoe weet ik nu met deze groentemix/vlees en botten of ze wel genoeg krijgen ? moet ik het echt gaan wegen ?
het lijkt alsof er zoweinig in hun bakken zit ?

groetjes van Monique.
Door Lil
#360720
Jinxy schreef: Is niet waar, bij Leqlerc kun je ook minder halen.
Ok, denk dat je niet elke week aan moet komen voor 100 gr. vlees maar een paar kilo is geen probleem ..

Enne de slachtplaats in Oensel.
Dan moet ik zeker nog eens gaan proberen, heb toen telefonisch gevraagd wat ze hadden en ik geloof dat ik toen twee a drie kilo ribjes heb gevraagd. Die vrouw aan de telefoon deed toen heel erg vervelend, maar iedereen kan wel eens een slechte dag hebben natuurlijk.
Door Lil
#360721
malinois schreef:
nog wat vergeten te vragen : waar kan ik visolie krijgen in het zuiden ??
Welke visolie??? Ga je niet gewoon van die capsules van de drogisterij voeren???
Door Marion
#360790
malinois schreef: dan heb ik nog een vraagje over de hoeveelheid :
ik heb tot nu toe altijd op het oog gevoerd, hoe weet ik nu met deze groentemix/vlees en botten of ze wel genoeg krijgen ? moet ik het echt gaan wegen ?
het lijkt alsof er zoweinig in hun bakken zit ?

groetjes van Monique.
je moet zorgen dat je je aan je de juiste verhoudingen houdt en dna inderdaad op het oog voeren. Zeker als ze al een beetje mutsen met het eten dan zou ik ze niet te veel geven, als ze flink trek hebben zullen ze beter eten dan wanneer ze eigenlijk al een beetje voldaan zijn. Kippekartjes, kippemaagjes, en rund of kalfs lever eten ze hier ook niet uit zichzelf, ik heb er de vorige keer pindakaas doorheen gesmeerd zodat ze het aten :-[
Misschien moet je iets minder van dit geven en mengen met wat ander vlees (spiervlees ofzo)
Door malinois
#360911
vanavond wederom geen succes.
bij de Naanhof paardenvlees gehaald en dat gemengd met een mix van : bloemkool, wortel, komkommer, sla, spercieboontjes, ei en lijnzaadolie.
eten....ho maar.
van ellende ( spugen gal) het vlees met wat groentemix effe gekookt en over de brokken gedaan : de bodem kompleet uit de voerbak. ppffff....zijn mijn honden nu zo'n watjes (op de cattledog na dan), of hoe pak ik dit nu aan ? vandaag op weg geweest voor Carnibest (in Geleen) en stond voor een gesloten deur. (vakantie).
het leven van een beginnende barfer en zijn honden gaat niet over....botten(?)

Monique.
Door 202spots
#360939
malinois schreef: vanavond wederom geen succes.
bij de Naanhof paardenvlees gehaald en dat gemengd met een mix van : bloemkool, wortel, komkommer, sla, spercieboontjes, ei en lijnzaadolie.
eten....ho maar.
van ellende ( spugen gal) het vlees met wat groentemix effe gekookt en over de brokken gedaan : de bodem kompleet uit de voerbak. ppffff....zijn mijn honden nu zo'n watjes (op de cattledog na dan), of hoe pak ik dit nu aan ? vandaag op weg geweest voor Carnibest (in Geleen) en stond voor een gesloten deur. (vakantie).
het leven van een beginnende barfer en zijn honden gaat niet over....botten(?)
Monique.
Je schrijft:
"het vlees met wat groentemix effe gekookt en over de brokken gedaan "

Over welke brokken? brokken vlees? of hondevoerbrokken?of brokken groentes?
Schrijf anders effe wat je precies geeft,hoeveel groenten(alles gepureerd toch he?) hoeveel vlees?
Misschien veel te veel groent in verhouding met vlees?

Wanneer ze de groente wel gekookt op eten, hoef je niet te pureren maar dan kan je 't in grotere stukjes of plakjes geven die 'n paar min. gekookt zijn.

Anders misschien het vlees in hele kleine stukjes snijden of malen totdat ze eraan gewend zijn.
Door Jinxy
#361272
malinois schreef: vanavond wederom geen succes.
bij de Naanhof paardenvlees gehaald en dat gemengd met een mix van : bloemkool, wortel, komkommer, sla, spercieboontjes, ei en lijnzaadolie.
eten....ho maar.
van ellende ( spugen gal) het vlees met wat groentemix effe gekookt en over de brokken gedaan : de bodem kompleet uit de voerbak. ppffff....zijn mijn honden nu zo'n watjes (op de cattledog na dan), of hoe pak ik dit nu aan ? vandaag op weg geweest voor Carnibest (in Geleen) en stond voor een gesloten deur. (vakantie).
het leven van een beginnende barfer en zijn honden gaat niet over....botten(?)

Monique.
Hei wat leuk...ik woon daar zo´n beetje naast...in Geleen.
Ik heb die meneer helemaal het hoofd gek gemaakt dat hij het moest gaan verkopen, en succesvol! maar ja, vakantie, daar is geen hond tegen opgewassen ;D

Enne Leclerq is die in Puth.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door