Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#359156
Onze Linga eet op dit moment 's morgens kippennekken of vleugels (dit weekend introduceren we ook eendennekken). En 's avonds eet ze hetzelfde als wat Brutus en Pinkel eten. Dus, kalkoenvlees met gemalen kalkoenbot + groentemix en een sardien in stukjes op maandag. Rundvlees + groentemix op dinsdag en vanavond krijgt ze orgaanvlees + een botje om eens op te kluiven. Ze lust tot nu toe alles!

Maar, Linga heeft dus de neiging om kippennekken en vleugels in 1 keer naar binnen te slikken. En dat vinden we niet goed. Dus timmeren we de nekken en vleugels tot moes met een vleeshamertje (perfect ding zeg! Lekker zwaar en werkt echt als een speer - hier een foto van wat ik bedoel met een vleeshamer: http://www.brinkmanskookwinkel.nl/weekn ... week38.htm)

Ook voeren we de nekken en vleugels uit de hand zodat ze wel moet rukken en plukken. Maar leuk vindt ze dat niet hoor. Ze werkt het liever in 1 keer naar binnen....

Hoe ging dat bij jullie puppies met nekken en dergelijke?
Door Mevroi Kruim
#359158
Leuk dat Linga zo professioneel barft :D
Behalve dan de nekken en vleugels dus.
Tja, Kátur is een stuk kleiner (weegt volwassen ong. 17 kg) en die at ze netjes, knaagknaagcrunchweg. Nog steeds trouwens. Misschien omdat hij de kunst van Tara afkeek, die alles eerst kraakt voordat ze het inslikt.
Je eigen advies zou volgens mij zijn: probeer eens grotere stukken, zodat ze wel moet knagen ;D ;D Een zacht lamsbot bv, of een kippenpoot, daar zit ook nog flink wat vlees aan maar kan ze wel helemaal opeten. Je moet dan alleen wel in de gaten houden dat ze het laatste stuk niet alsnog in 1x naar binnenwerkt. Maar dat had je zelf ook al wel gesnapt denk ik ;D
Door Lizzy
#359168
Kruimel schreef: Leuk dat Linga zo professioneel barft :D
Behalve dan de nekken en vleugels dus.
Tja, Kátur is een stuk kleiner (weegt volwassen ong. 17 kg) en die at ze netjes, knaagknaagcrunchweg. Nog steeds trouwens. Misschien omdat hij de kunst van Tara afkeek, die alles eerst kraakt voordat ze het inslikt.
Je eigen advies zou volgens mij zijn: probeer eens grotere stukken, zodat ze wel moet knagen ;D ;D Een zacht lamsbot bv, of een kippenpoot, daar zit ook nog flink wat vlees aan maar kan ze wel helemaal opeten. Je moet dan alleen wel in de gaten houden dat ze het laatste stuk niet alsnog in 1x naar binnenwerkt. Maar dat had je zelf ook al wel gesnapt denk ik ;D
;D ;D ;D

Ja, het is echt leuk hoe ze alles lekker vindt. Maar ja, ze heeft ook een prachtige start gehad en kreeg al alles te eten! Ik moet inderdaad maar eens wat groters gaan geven aan haar (hoewel ik iets van 20 kilo nekken heb liggen ::) - misschien blijf ik ze voorlopig even intimmeren.... dat gaat best goed....).

Gelukkig dat je dit met Katur niet hebt gehad! Da's altijd lekker en geruststellend he, als ze de dingen zelf kraken!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#359183
Ik heb met Joris (maar da's helemaal geen vergelijk met Linga) ook geen problemen gehad. Geef hem hele kippennekken en hij kauwt en knaagt ze keurig kapot. Gisteren was het een lamsschouderblad en dat krijgt hij natuurlijk niet helemaal maar na een 15 minuten ruil ik het voor wat anders en dan heeft hij er keurig mee zitten knagen. Lamsribben eet hij inmiddels in het geheel maar zonder geschrok.
Fijn he als je pup zo lekker barft! Ik had er in het begin nog wel een hard hoofd in, maar inmiddels lust Joris alles wat ik voor hem maak.
Joep is ook weer alles gaan eten, want die had wel door dat ie anders de hond :-X in de pot vond.
Door meisje uit haarlem
#359234
Mijn flatcoat puppy Lieve heeft ook net haar eerst kippennekje op!! :) wat kun daar blij van worden he ;D ;D.Het begon met Lieve allemaal wat moeizaam maar ik heb nu van lupa wat carnibest overgenomen en dat gaat er in als koek. Gisteren eindelijk alles er in gekregen wat er in zou moeten per dag. We gaan dus de goede kant op ;D ;D
Ik heb haar van de week tussen door ook even gewogen. vier dagen hier en 400gr aangekomen. Lijkt me prima :)
(mede mogelijk gemaakt door Lupa!) :-* :-* :-*
Door Lizzy
#359235
meisje uit haarlem schreef: Mijn flatcoat puppy Lieve heeft ook net haar eerst kippennekje op!! :) wat kun daar blij van worden he ;D ;D.Het begon met Lieve allemaal wat moeizaam maar ik heb nu van lupa wat carnibest overgenomen en dat gaat er in als koek. Gisteren eindelijk alles er in gekregen wat er in zou moeten per dag. We gaan dus de goede kant op ;D ;D
Ik heb haar van de week tussen door ook even gewogen. vier dagen hier en 400gr aangekomen. Lijkt me prima :)
(mede mogelijk gemaakt door Lupa!) :-* :-* :-*
Heeeee, klinkt goed zeg :D!

Het is fijn dat je even over het aangekomen in gewicht begint.... Linga is namelijk 300 gram aangekomen in 3 dagen tijd en ik vraag me dus ook af op dat goed is!

Wie?
Door meisje uit haarlem
#359242
Ik heb me laten vertellen dat ze elke week tussen de 500 en 1000gr moeten groeien. 1000gr is wel wat veel en dat moet je het voer wat aanpassen zodat ze niet te snel groeien. Ik pas het gewicht in voer per week aan. Maar als ik het zo bekijk doen onse puppjes het helemaal goed. 100gr per dag :D :D
Door meisje uit haarlem
#359247
Ja dat wil zeggen een! :) Ik heb ze in de koelkast een beetje laten ontdooien en ze wat handzamer verpakt voor Meisje en Lieve. vanmorgen ieder eentje gegeven als koekje na het wandelen ;D
Door meisje uit haarlem
#359260
Lupa schreef: eventjes tussen door,als je reageerd op iemand is het handig als je citeert(dat staat boven iedere bericht) dan weet de rest op wie je precie reageerd
Oke, weer wat geleerd :-[
Door Red_Hunter
#359280
Lizzy schreef:

Het is fijn dat je even over het aangekomen in gewicht begint.... Linga is namelijk 300 gram aangekomen in 3 dagen tijd en ik vraag me dus ook af op dat goed is!

Mijn Ierse Setter kwam 1 kg per week aan en dat moest ook volgens de fokkers. Maar een Ierse Setter reu is natuurlijk wel iets groter dan een Dalmaat teef.
Door Lizzy
#359292
Lupa schreef: als goed is het wel, ik denk dat 1 kilo veel te veel is voor een flatje, een kooikertje goriet ongeveer 300 gr per week, dus een flatje zou het dubbelen moeten aankomen en dat is 600 gr iets speling erin dus dan moetje goed zitten
Hoeveel weegt een volwassen flat-teef?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#359307
Lizzy schreef: Heeeee, klinkt goed zeg :D!

Het is fijn dat je even over het aangekomen in gewicht begint.... Linga is namelijk 300 gram aangekomen in 3 dagen tijd en ik vraag me dus ook af op dat goed is!

Wie?
Lijkt me redelijk. Als je een kilo per week als taxje aanhoud zit je wel goed.
Toen ze hier nog die leeftijd hadden kregen ze voor het eten alleen gemalen kip, ook om de reden dat nekken e.d. in 1 keer weggekloekt werden. Voor de leut en de amusement kregen ze dan een flink stuk lamsrib/wervel waar ze wel leuk mee kunnen meuten en knagen maar waar naast het vlees maar weinig vanaf komt.
Door Helen
#359311
Kuma schrokte ook erg. Balou vreet snel, maar die kauwt alles wel heel behoorlijk. Kuma kauwt niet zo goed. Ze heeft er (behalve uiteraard met de betreffende geitenribben)nooit problemen mee gehad.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door