Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door toppa
#358809
Hallo, ik ben hier nieuw en vooral nogal ontwetend wat betreft barfen. Mijn hond, een dalmaat van bijna 8 jaar, is epilepties. Nu heb ik gelezen dat deze honden baat kunnen vinden of zelfs genezen door het eten van vers vlees en/of botten. Nu verdraagt zij haar medicijnen niet meer, daarom wil ik eigenlijk zo snel als kan overstappen op vers voer. Alleen ik weet niet hoe dit aan te pakken. Kan ik zo maar vlees bij de slager gaan halen en wat dan? en hoeveel per keer of beter langzaam overschakelen, ze krijgt nu 2 keer per dag Prins brokken. Moet er wel bij zeggen dat ik zelf geen vlees eet, dus ik was al geschrokken van al de verhalen met hakken knippen en plat slaan.Zo'n held ben ik niet dus als het kan liever gewoon vlees wat ik zo kan kopen. Weet iemand raad? bij voorbaat dank. ans
Door Debora
#358810
Als je liever vlees hebt wat je zo kan kopen, waarom begin je dat niet met versvlees. Er zijn genoeg merken die het kant en klaar aanbieden. Misschien als je daar dan een beetje aan gewend bent, kun je verder gaan met barf enzo :)
Door Sofie
#358813
Jep ik zou ook zo beginnen met een volledig versvleesvoeding zoals duck, carnibest,.... Ondertussen kan je bijvoorbeeld eens rustig rondlezen over volledig barfen en kan je jezelf eventueel wat meer moed inpraten... :D
Troost u...ik eet ook geen vlees maar omdat ik weet dat dit het beste voor mijn hond is valt dit goed mee... ;)
Door Doedels
#358825
Hallo Toppa, voor een hond met epileptie is het verstandig om voor een kant en klaar vers voer (kvv) te kiezen dat geen tarwe bevat. B.v. Carnibest of Energique nr 4. Via de zoek optie van bp kan je veel info over epileptie en voeding vinden. Er zijn nogal wat vegetariërs op barfplaats en geloof me, langzaam maar zeker ga je vlees waarderen (voor je hond dan ;)). Zeker als je ziet hoe je hond er van geniet. Misschien ga je in een later stadium wel zelf samenstellen. Het is leuk als je jezelf even voortelt in de rubriek 'voorstellen nieuwe leden'
Door toppa
#358847
Fijn dat jullie reageren, het is niet zo dat is vlees vies vind ofzo ik wil het gewoon niet eten, maar voor de hond is het prima te doen. Ik heb al veel de naam duck en carnibest gezien, maar waar koop je dat? Ik woon in en dorp en er is hier wel en dierwinkel Dobey, maar die heeft geen vers vlees.Slager misschien? groetjes ans.
Door toppa
#358875
Bedankt Doedels, ben net al wezen kijken bij Carnibest, en zowaar er zit hier vlak bij een verkooppunt. Ga nog even bij de andere kijken
Door Truus
#358879
Hoi Toppa, heb je al een gelezen op de site ... http://www.epilepsiebijhonden.nl/
Kijk dan ook even bij voeding. Ook daar wordt versvlees aangeraden, vooral omdat een hond met epilepsie heel gevoelig is voor alle toevoegingen die in de brokken zitten.
Versvlees is sowieso beter , voor elke hond en zeer zeker voor de jouwe.
Om te beginnen, zou ik kant en klaar versvlees gaan geven, daar zit alles in wat jouw hond nodig heeft.
Laatst gewijzigd door Truus op di 26 jul 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door toppa
#358906
Die site heb ik inderdaad gelezen en daardoor ben ik nu ook hier terechtgekomen. Weten jullie misschien of het bezwaarlijk voor de hond is om ineens over te stappen of moet ik dat geleidelijk doen.
Door Truus
#358914
toppa schreef: Die site heb ik inderdaad gelezen en daardoor ben ik nu ook hier terechtgekomen. Weten jullie misschien of het bezwaarlijk voor de hond is om ineens over te stappen of moet ik dat geleidelijk doen.
In een keer overstappen gaat heel goed hoor, heb ik ook gedaan en ze hebben het prima gedaan.
Je zou het de eerste keer met een beetje lauw water kunnen overgieten en dit dan langzaam af gaan bouwen.
Als je Carnibest gaat geven, neem dan de light versie in het begin. Dit is om ze te laten overschakelen.
Het verkooppunt zit dicht bij jou las ik en is prima k.v.v.
Het gaat lukken hoor ;)
Door toppa
#358923
Bedankt Truus, ga morgen eerst bellen naar dat verkooppunt, want het was geen winkel maar een natuurarts met alleen een mobielnr. ?? Van Energique heb ik ook een adres gevonden en dat was weer een Trimsalon??Ben benieuwd.
Door Truus
#358927
toppa schreef: Bedankt Truus, ga morgen eerst bellen naar dat verkooppunt, want het was geen winkel maar een natuurarts met alleen een mobielnr. ?? Van Energique heb ik ook een adres gevonden en dat was weer een Trimsalon??Ben benieuwd.
Succes ! Laat je nog weten hoe het gaat? En o ja, als je in een grote hoeveelheid in kunt kopen, dan is het goedkoper. Even naar vragen ;)
Door Lizzy
#359133
toppa schreef: Bedankt Truus, ga morgen eerst bellen naar dat verkooppunt, want het was geen winkel maar een natuurarts met alleen een mobielnr. ?? Van Energique heb ik ook een adres gevonden en dat was weer een Trimsalon??Ben benieuwd.
Ja, veel verkooppunten zijn dierenartsen, trimsalons of enthousiaste hondeneigenaren. Deze mensen halen het versvlees (compleet) op bij de fabrikant en verkopen het vanaf hun praktijk/adres. Energique en Duck kunnen ook nog wel eens bij de dierenwinkel gekocht worden, maar als je een Carnibest verkooppunt in de buurt hebt, dan zou ik daar voor gaan hoor! Lekker makkelijk! Wie weet kan die natuurarts je overigens nog wel verder helpen ook, met je hond want ook op natuurlijk gebied is nog veel te proberen met epilepsie! (ik denk aan homeopathie).
Door peerle
#359173
ik zou hier toch even duidelijk willen maken dat kvv niet hetzelfde is als BARF. Ik weet niks van kvv, en heb het nog nooit gevoerd. Ik denk wel dat het geschikt is als overgangsmiddel, maar het is niet hetzelfde als BARF, dus het is volgens mij niet de bedoeling dit jarenlang te geven.
Er zijn meestal geen problemen bij de overgang, lees ik, maar pas toch op bij iets oudere of zwakke honden, elke hond kàn ontgiftingsverschijnselen vertonen zoals braken, diarree,...
En tenslotte: als je wilt beginnen barfen, zou ik beginnen met gewoon eens een kippenek geven. De meeste honden zijn niet allergisch aan kip (sommige honden kunnen, net als mensen, sommige voeding niet goed hebben) en het is makkelijk te eten voor een hond die nooit vers gegeten heeft. Ik kon in het begin niet aan kippenekken komen en heb kippevleugels gegeven, ook goed maar als je onzeker bent over stikken knik dan het vleugeltje op de plaats waar het plooit, dan is het makkelijker voor de hond (ik knik het niet, want lucy kraakt dat goed genoeg). Als je hond dat graag en makkelijk opeet, geef het dan daarna nog eens...en voor je het weet ben je begonnen.
ps: ik eet ook niet veel vlees, maar ik denk dat dit juist een verband kan zijn tussen vegetarisme (bij mensen) en BARF. Het gaat allemaal om uitzoeken, onafhankelijk van propaganda, wat nu eigenlijk het beste voor je is en daarnaar proberen te leven ;).
Door Peet
#359182
peerle schreef: ik zou hier toch even duidelijk willen maken dat kvv niet hetzelfde is als BARF. Ik weet niks van kvv, en heb het nog nooit gevoerd. Ik denk wel dat het geschikt is als overgangsmiddel, maar het is niet hetzelfde als BARF, dus het is volgens mij niet de bedoeling dit jarenlang te geven.


Hoe kom je daar bij? ::) Wat een onzin!
Maar je zegt zelf al dat je niks van kvv weet..... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door