Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door hiram
#358423
hoi beste barfers,

als ik het goed heb begrepen zou barf de ideale methode zijn omdat honden in de natuur ook botten en rauw voedsel tot zich nemen.
hier zet ik toch een vraagteken bij.
want honden leven allang niet mee in de natuur maar zijn gedomesticeerd en leven bij de mensen waar ze eigenlijk restjes eten en tegenwoordig commercieel voer.
er zijn tegenwoordig zoveel verschillende rassen en typen die allemaal erg gespecializeerd zijn zowel qua karakter als lichamelijke bouw dat ik me afvraag of een barfdieet wel geschikt is voor een mopshond die nauwelijks tanden in zn bek heeft of voor een boxer die een gevoelig maagdarm kanaal heeft.
ik denk wel dat het voor veel honden werkt en ik zou het ook wel ns willen proberen maar om nou de voedingsgewoonten van een hond te vergelijken met een wolf...

gr,

hiram van rossem
Door Sam22
#358428
Het maag-darmstelsel van de hond is nog precies hetzelfde als die van de wolf....ook na domesticeren....
Brokken zijn pas sinds 1960..toen zijn dus eigenlijk de eetgewoontes veranderd.

Of het goed is voor een Mopshond zonder tanden en een Bxer met maag darm problemen...ik kan van harte zeggen ja. Mijn pupje heeft vanaf dat ie bij de fokker op brokken heeft gestaan diaree. Toen we haar hier kregen mee naar DA geweest medicijnen erin lichtverteerbare brokken na een week nog diaree...dus toen ben ik eens wat gaan zoek. Ben zelf dierenartsassistente en vind medicatie toch niet altijd de beste oplossing..Ik heb toen KVV (complete versvoeding) geprobeerd. Ze is tot nu en das ruim 8 weken later van af dag 1 dat ik KVV voer diaree vrij....en ben nu zo ver dat ik ga overstappen naar barf....
lees dit topic maar over hoe honden zijn opgeknapt van Barf: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=12758

Ik zou ook eens in de bibliotheek gaan lezen wat het allemaal inhoud!!...
Door Anneke V
#358458
Sluit me volledig aan bij Sam...Je vind hier héél véél informatie over je vragen & twijfels!!!

En als je nog bijkomende vragen hebt, stel ze gerust!

Maar toch nog een VB: waarom is het voor gedomisticeerde honden zo onmogelijk te geloven dat ze afstammen van & het verteringsgestel hebben van de wolf, terwijl het voor gedomesticeerde katten normaal is dat ze muizen en vogels verorberen...net zoals hun voorouders ???

Komt het misschien doordat katten veel langer gehouden zijn als jagers & een manier om het domein muisvrij te houden. Terwijl honden al jaaaren gehouden worden als "huisdier" & behandeld worden als een "lid van de familie" waarop brokkenfabricanten dan handig met hun marketingstrategieën op ingegaan zijn & nog steeds op ingaan trouwens ???
Door Ster
#358487
Anneke V schreef:waarop brokkenfabricanten dan handig met hun marketingstrategieën op ingegaan zijn & nog steeds op ingaan trouwens ???
Ik denk dit ja. Als ik naar mezelf kijk: ik dacht mijn hond goed eten te geven en waar had ik mijn info vandaan, van de DA en de brokkenfoldertjes. Die presenteren de boel zo vernuftig, dat ik er gewoon niet bij stil heb gestaan dat het wel eens anders kon zitten. Je moet denk ik vanuit jezelf al eea over voeding weten, of daar interesse in hebben om je vraagtekens bij die brokken te plaatsen. Of een zieke hond krijgen :-X >:(
Door Anneke V
#358588
Ster schreef: Ik denk dit ja. Als ik naar mezelf kijk: ik dacht mijn hond goed eten te geven en waar had ik mijn info vandaan, van de DA en de brokkenfoldertjes. Die presenteren de boel zo vernuftig, dat ik er gewoon niet bij stil heb gestaan dat het wel eens anders kon zitten. Je moet denk ik vanuit jezelf al eea over voeding weten, of daar interesse in hebben om je vraagtekens bij die brokken te plaatsen. Of een zieke hond krijgen :-X >:(
Vind ik ook, als je die reclames ziet van Sheba, Whiskas, Pedigree( weet niet of je de laatste gezien hebt met die hond die naar TV kijkt omdat ze gebraad aan het bakken zijn ::) ) enz...stellen ze het voor alsof de hond/kat een volwaardig lid van het gezin is ( wat ook zo is) & dus het beste van het beste moet krijgen, in dit geval is dat dan hun droge & blik rommel vol met conserveringsmiddellen, granen, kleur-& smaakstoffen :(

En van een dierenarts verwacht je zeker dat ze het verteringsgestel van een hond kennen & weten wat het beste voor hun is...

Het is eigenlijk met dat de mevrouw uit de kennel zei dat buiten brokken ik Pluto ook regelmatig een stuk rauw rood vlees & yoghurt mocht geven, maar alleen rood vlees en alleen volle yoghurt ,dat ik begon na te denken over hoe vlees vers gehouden wordt in die brokken en of dit wel echt zo'n gezonde oplossing was voor mijn hond/katten.
Laatst gewijzigd door Anneke V op di 26 jul 2005, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ducktails
#358594
hiram schreef: hoi beste barfers,

als ik het goed heb begrepen zou barf de ideale methode zijn omdat honden in de natuur ook botten en rauw voedsel tot zich nemen.
hier zet ik toch een vraagteken bij.
want honden leven allang niet mee in de natuur maar zijn gedomesticeerd en leven bij de mensen waar ze eigenlijk restjes eten en tegenwoordig commercieel voer.
er zijn tegenwoordig zoveel verschillende rassen en typen die allemaal erg gespecializeerd zijn zowel qua karakter als lichamelijke bouw dat ik me afvraag of een barfdieet wel geschikt is voor een mopshond die nauwelijks tanden in zn bek heeft of voor een boxer die een gevoelig maagdarm kanaal heeft.
ik denk wel dat het voor veel honden werkt en ik zou het ook wel ns willen proberen maar om nou de voedingsgewoonten van een hond te vergelijken met een wolf...

gr,

hiram van rossem
Ik heb 4 boxers en nu ze Barf eten zijn er geen maagdarm problemen meer...
Mijn witte boxer van drie jaar heeft haar hele leventje Barf gehad en de eerste diarree of overgeven moet nog komen.
Mijn andere boxers hadden op brokken inderdaad veel problemen met maagdarmen. Is nu op barf helemaal over.dusss....
Laatst gewijzigd door ducktails op di 26 jul 2005, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#358614
hiram schreef: maar om nou de voedingsgewoonten van een hond te vergelijken met een wolf...

gr,

hiram van rossem
Ja, waarom niet? Maagproblemen, darmproblemen en huidproblemen (onder andere) zijn juist ontstaan doordat wij mensen onze honden voeren als kleine mensjes op vier pootjes ipv wat een hond werkelijk is: gewoon, een carnivoor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 jul 2005, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#358635
Het is eigenlijk wel jammer dat we helemaal afgeweken zijn van het normale voedingspatroon van de hond.
De commercie heeft het toch maar voor elkaar gekregen dat wij alleen datgene geven, wat in de winkels ligt. Hoe duurder hoe betere brok, kluiven en tandenpoetsmiddelen.
Opeens moet je weer anders en zelf gaan denken en wikken en wegen. Makkelijker waren die zakken kant en klare droge brokken.
Barf is je verdiepen in de natuurlijke rauwe verse voeding.
Geloof me, dit is alleen niet veel leuker maar ook nog eens veel gezonder voor je hond en.. je krijgt er zelf ook nog eens plezier in .
Lees maar eens lekker op dit forum, er staat zoveel informatie en blijf vragen !
Laatst gewijzigd door Truus op di 26 jul 2005, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pollekind
#358646
Ik vind het ook een lastige theorie dat van die wolf,en ik kan me er ook niet veel bij voorstellen als ik naar mijn Cavalier King charles Spanieltjes kijk dat ze van de wolf afstammen.OK mijn husky lijkt er al heel wat meer op en de poolhonden die we de afgelopen 16 jaar gehad hebben ook.Maar ik denk ook vaak bijmezelf;"Waarom moet een hond nog net zo gevoed worden als zijn voorouders?"Wij eten ook niet meer hetzelfde als 100 geleden,moet een hond dan ook niet met zijn tijd meegroeien?Want hoeveel mensen eten er nu nog 7 dagen per week verse groenten,vers vlees?Ik niet,ik eet chineesafhaalmenu,chips uit een zak met een hoop geur kleur en smaakstoffen en drink ook graag cola(ook al zo'n gezond product :-X).Tuurlijk eet ik ook regelmatig vers,maar niet iedere dag.Dus kan een hond dan niet met de moderne tijd mee en ook eens 1 maal in de week een afhaalmenuutje(blikje Pedigree)eten?Ik bergijp Hiram dus wel een beetje.Ik voer ook KVV maar twijfel er wel een beetje aan of het gezonder,is het niet gewoon een andere manier van voeren?(Oh jee,nu begeef ik me op glad ijs tussen allemaal versfans,Sorry...)
Door Laura2004
#358656
pollekind schreef: Ik vind het ook een lastige theorie dat van die wolf,en ik kan me er ook niet veel bij voorstellen als ik naar mijn Cavalier King charles Spanieltjes kijk dat ze van de wolf afstammen.OK mijn husky lijkt er al heel wat meer op en de poolhonden die we de afgelopen 16 jaar gehad hebben ook.Maar ik denk ook vaak bijmezelf;"Waarom moet een hond nog net zo gevoed worden als zijn voorouders?"Wij eten ook niet meer hetzelfde als 100 geleden,moet een hond dan ook niet met zijn tijd meegroeien?Want hoeveel mensen eten er nu nog 7 dagen per week verse groenten,vers vlees?Ik niet,ik eet chineesafhaalmenu,chips uit een zak met een hoop geur kleur en smaakstoffen en drink ook graag cola(ook al zo'n gezond product :-X).Tuurlijk eet ik ook regelmatig vers,maar niet iedere dag.Dus kan een hond dan niet met de moderne tijd mee en ook eens 1 maal in de week een afhaalmenuutje(blikje Pedigree)eten?Ik bergijp Hiram dus wel een beetje.Ik voer ook KVV maar twijfel er wel een beetje aan of het gezonder,is het niet gewoon een andere manier van voeren?(Oh jee,nu begeef ik me op glad ijs tussen allemaal versfans,Sorry...)
En je ziet al wat deze eetgewoontes voor problemen geven bij mensen. Volwassenen en kinderen met overgewicht, veel meer hart en vaat ziektes, kinderen die diabetis hebben, dus ik vind dit een beetje een domme vergelijking. Dus je ziet dat deze manier van eten heel erg slecht is. En ik voer mijn hond niet als een wolf, mijn hond eet veel beter dan een wolf. Een wolf eet soms twee weken niet. Mijn hond eet iedere dag.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op di 26 jul 2005, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#358658
Jemaakt zelf al onderscheid tussen gezonde en niet gezonde voeding ;). Natuurlijk eet ik ook wel eens patat en krijgen mijn honden zo af en toe een hondensnackje maar ik mag hopen, dat jij zelf gezond eet en je hond het ook zo gun.
Neem nou de gezondheid van je hond, ik ben straks blij dat ik beiden een goed leven hebt gegeven met gezonde eerlijke voeding.
Door Lizzy
#358662
pollekind schreef: Ik vind het ook een lastige theorie dat van die wolf,en ik kan me er ook niet veel bij voorstellen als ik naar mijn Cavalier King charles Spanieltjes kijk dat ze van de wolf afstammen.OK mijn husky lijkt er al heel wat meer op en de poolhonden die we de afgelopen 16 jaar gehad hebben ook.Maar ik denk ook vaak bijmezelf;"Waarom moet een hond nog net zo gevoed worden als zijn voorouders?"Wij eten ook niet meer hetzelfde als 100 geleden,moet een hond dan ook niet met zijn tijd meegroeien?Want hoeveel mensen eten er nu nog 7 dagen per week verse groenten,vers vlees?Ik niet,ik eet chineesafhaalmenu,chips uit een zak met een hoop geur kleur en smaakstoffen en drink ook graag cola(ook al zo'n gezond product :-X).Tuurlijk eet ik ook regelmatig vers,maar niet iedere dag.Dus kan een hond dan niet met de moderne tijd mee en ook eens 1 maal in de week een afhaalmenuutje(blikje Pedigree)eten?Ik bergijp Hiram dus wel een beetje.Ik voer ook KVV maar twijfel er wel een beetje aan of het gezonder,is het niet gewoon een andere manier van voeren?(Oh jee,nu begeef ik me op glad ijs tussen allemaal versfans,Sorry...)
Je Cavalier lijkt dan misschien niet op de wolf, zijn spijsverteringssysteem komt direct over een met die van de wolf. Dat verzinnen we niet, dat is gewoon een feit!

Overigens voer ik mijn honden niet zoals een wolf eet. Ik voer beter. Want wolven hebben vandaag de dag heus zo prettig leven niet meer, met de oprukkende mensheid.

Maar goed, even terug te komen op het voedingsvergelijk die je trekt met de mens: vind je nou echt dat jouw voedingspatroon ten gunste is geevalueerd? Ik mag toch hopen van niet!

En wat jij jezelf aan doet moet jij natuurlijk zelf weten want dat is jou verantwoordelijkheid. Maar jij bent ook verantwoordelijk voor je hond. Het welzijn en hun gezondheid. Dus als je verstandelijk weet dat snacken en Pal niet goed voor ze is, waarom zou je dat dan geven? Ik zie die logica niet......
Door Lizzy
#358674
(brokken zijn inderdaad goed te vergelijken met fastfood en een keertje fastfood is natuurlijk niet te vergelijken met dag in dag uit fastfood)
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 jul 2005, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#358725
pollekind schreef: Ik vind het ook een lastige theorie dat van die wolf,en ik kan me er ook niet veel bij voorstellen als ik naar mijn Cavalier King charles Spanieltjes kijk dat ze van de wolf afstammen.OK mijn husky lijkt er al heel wat meer op en de poolhonden die we de afgelopen 16 jaar gehad hebben ook.Maar ik denk ook vaak bijmezelf;"Waarom moet een hond nog net zo gevoed worden als zijn voorouders?"Wij eten ook niet meer hetzelfde als 100 geleden,moet een hond dan ook niet met zijn tijd meegroeien?Want hoeveel mensen eten er nu nog 7 dagen per week verse groenten,vers vlees?Ik niet,ik eet chineesafhaalmenu,chips uit een zak met een hoop geur kleur en smaakstoffen en drink ook graag cola(ook al zo'n gezond product :-X).Tuurlijk eet ik ook regelmatig vers,maar niet iedere dag.Dus kan een hond dan niet met de moderne tijd mee en ook eens 1 maal in de week een afhaalmenuutje(blikje Pedigree)eten?Ik bergijp Hiram dus wel een beetje.Ik voer ook KVV maar twijfel er wel een beetje aan of het gezonder,is het niet gewoon een andere manier van voeren?(Oh jee,nu begeef ik me op glad ijs tussen allemaal versfans,Sorry...)
Jij was van deze wereld toch ook he? ;)

Ik kan me voorstellen dat je enige moeite hebt met het wolfverhaal als je alleen van het uiterlijk van de hond uitgaat. En ook begrijp ik ergens heel verweg nog wel je ethische vraag of een hond niet ook eens met ONZE tijd mee moet groeien, heeeeeeeel verweg dan he, ;D, maar dat je eraan twijfelt of kvv voor de hond, of iedere dag verse groentes en vers vlees voor de mens gezonder is dan wat jij daar allemaal verorbert. Vergeef me, maar ik dacht dat dat inmiddels al wel tot ons allemaal was doorgedrongen.
Ik denk ook dat je mensen wat verkeerd inschat. Er zijn zat mensen die iedere dag verse groentes, vlees enz eten. Kijk bv eens buiten de westerse wereld. Maar ook hier eet gelukkig niet iedereen constant ongezond. En ja: sommige mensen kunnen de honderd passeren op cola en chips, maar dat zegt alleen iets over de wonderlijke flexibiliteit van ons gestel. Maar hoe langer we daarmee sollen, des te meer we aftakelen.
Eet smakelijk vanavond ;) Heb zelf net worteltjes, ui, tofu en rijst achter mn kiezen 8)
Door Debora
#358735
Volgens mij houd ik mezelf meer bezig met het eten van de hond en katten dan met mijn eigen voedsel. Maar toch begint het daar ook in door te dringen. De Kleur/geur/smaakstoffen en conserveringsmiddelen en hoe slecht het dus óók voor ons is! En niet alleen dat. Als ik iets helemaal zelf klaar maak, is altijd nog 10 keer lekkerder dan als wanneer ik het uit een pakje maak (zo'n mix van honig of knorr ofzo :-X) Vandaag heb ik zelfs al een blender gekocht omdat het volgens mij lekkerder en beter is als ik er zelf fruit etc in gooi dan die 'smoothies' uit de supermarkt! En nog eens goedkoper ook :P
Enne....versvlees is eigenlijk ook lekker makkelijk. Je hoeft het alleen maar te ontdooien ;)
Als ik helemaal ingelezen ben op het barfen, ga ik daar langzamerhand ook mee beginnen. Er is geen twijfel over mogelijk dát het gezonder is, je moet er alleen wat meer voor doen.....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door