Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anneke V
#357458
Weet niet goed waar dit te plaatsen, dus maar bij zelf samenstellen ???

Zijn er nog onder jullie die soms schapenvet aan hun kat/hond geven???
Naar't schijnt zou dit heel gezond zijn voor de vacht??

Heb in de dierenwinkel schapenvet met knoflook gekocht om te proberen...Het is 100% natuurlijk zonder conserveringsmiddellen enz... En de knoflook is goed tegen vlooien & teken (heb ik op barfplaats nog al gelezen).

Het is in blokjes verdeeld. Pluto neemt het zo aan, maar onze katten dat is weer een andere historie ::) Heb ik dan maar zo'n blokje plat gedaan tussen hun eten....Hebben ze er toch iets van binnen ...want hun eten was wel op maar er lag toch nog schapenvet in hun kommetjes ::) ::) ::)

Is schapenvet ook goed voor andere dingen buiten alleen de vacht??? En zou het goed zijn om Pluto & de katten 2x per jaar zo'n kuur met blokjes te geven ???
Denk dat er ongeveer 12 blokjes in een pak zitten & ik dacht van 's zomers een doos met knoflook te geven & 's winters een doos met een ander kruid...kan er niet opkomen maar is voor een goede weerstand...

Of is dit teveel???

Alvast bedankt!
Groetjes
Door Lizzy
#357467
Volgens mij zijn de blokjes schapenvet bewerkt en verhit. Want vers schapenvet smelt terwijl je er naar kijkt (nierbekkenvet) en bederft natuurlijk ook als je het niet op de een of andere manier conserveert.

Ik zie niet in wat schapenvet voor positieve uitwerking zou hebben op de huid/vacht, aangezien het geen essentiele vetzuren bevat (visolie is veel beter voor de vacht!). Schapenvet is wel handig om magere honden wat aan te laten komen en wat extra energie te geven. En het kan handig zijn om de eiwitfractie van de voeding te verlagen (hoewel ik ook nog steeds niet weet wat daar het voordeel van zou zijn....) maar verder zie ik eigenlijk geen nut van schapenvet. Behalve dat honden het wel lekker vinden en het dus wel als beloning kan dienen. Ik zou zelf wel de voorkeur geven aan vers/onbewerkt schapenvet.

Knoflook kun je ook vers aan je hond geven. Niet te veel want dat kan bloedarmoede veroorzaken. Maar een keer of 4 per week een kwart tot heel teentje knoflook (afhankelijk van de grote van de hond) is prima.
Door Anneke V
#357516
Maar mogen ze op die verpakking dan zomaar "100% natuurlijk" & " bevat geen conserveringsmiddellen of anti-oxidanten" plaatsen ???
Door Lizzy
#357517
Anneke V schreef: Maar mogen ze op die verpakking dan zomaar "100% natuurlijk" & " bevat geen conserveringsmiddellen of anti-oxidanten" plaatsen ???
Nou, je kunt het wel geven, als beloning-kje! Ik eet ook wel eens een Marsje (elke dag ;D). Volgens mij hoeft het nier persee conserveringsmiddelen in te zitten. Maar misschien is het verhit geweest. Of gedroogd. Ik weet ook niet precies hoe ze dat doen, maar ik weet wel dat vers schapenvet heel snel smelt en in de vriezer bewaard moet worden.
Door Audrina
#357522
Dat schapenvet uit de dsz is inderdaad verhit geweest en als je vet verhit komen er altijd zogenaamde transvetzuren vrij en die zijn ongezond. Wat het effect van die transvetzuren is als je je hond elke dag zo'n blokje geeft weet ik niet. Maar hier hebben ze het ook een tijdlang gehad en mijn honden zijn er niet ongezonder door geworden. Net wat Lizzy zegt, je eet zelf ook wel eens een marsje (en soms ook wel eens een hele zak :P ).

Ik geloof dat er een bepaald soort vitamine (E?) aan die blokjes is toegevoegd als natuurlijk conserveermiddel.

Je kan ook een stuk rauw onbewerkt schapenvet halen (islamiet) en daar zelf blokjes van maken en die invriezen. Je kan het evt ook met een gehaktmolen malen en er dan balletjes met bijvoorbeeld een klein beetje knoflook of zeewier van maken.
Door Anneke V
#357692
Audrina schreef: Dat schapenvet uit de dsz is inderdaad verhit geweest en als je vet verhit komen er altijd zogenaamde transvetzuren vrij en die zijn ongezond. Wat het effect van die transvetzuren is als je je hond elke dag zo'n blokje geeft weet ik niet. Maar hier hebben ze het ook een tijdlang gehad en mijn honden zijn er niet ongezonder door geworden. Net wat Lizzy zegt, je eet zelf ook wel eens een marsje (en soms ook wel eens een hele zak :P ).

Ik geloof dat er een bepaald soort vitamine (E?) aan die blokjes is toegevoegd als natuurlijk conserveermiddel.

Je kan ook een stuk rauw onbewerkt schapenvet halen (islamiet) en daar zelf blokjes van maken en die invriezen. Je kan het evt ook met een gehaktmolen malen en er dan balletjes met bijvoorbeeld een klein beetje knoflook of zeewier van maken.
Bedankt voor de tips! :D
Door conleeuw
#359540
Ik heb wel ervaring met schapen vet aangezien onze bordercollies allemaal heel wat schapen vet hebben gehad, dagelijks, het is een bron van energie, en of je het geloof of niet het heeft wel deegelijk een positieve effect op hun vacht, en darmen. Men (mensen die veel schapen vet voeren) zegt dat het een goed effect heeft op darm werking, vooral voor honden die veel vlees eten. Schapen vet smelt niet zomaar, wel inwendige vet wel (dus net vet) maar de vet die onderhuids ophoopt wat ook gebruikt wordt om dit soort vet blokjes te maken smelt niet zomaar. Het is wel verhit geweest om in vorm te kunnen gieten, maar ik ben benieuwd naar chemisch gezien waar dan de trans vetten dan vandaan komen. Of Ik heb niet goed opgelet op universiteit toen het over trans en sis ging?
Onze borders hebben tonnen aan schapen vet gegeten en slecht is het niet. Ook raakt schapen vet niet snel slecht. je mag het best een aantal weken buiten de koelkast houden. Het gaat op een gegeven moment een beetje ranzig ruiken, maar dat vonden de honden niet erg.
Door Jacolien_Hoorn
#359561
Schapenvet schijnt goed te werken voor de darmen.
In winkels zeggen ze altijd dat het ook heel goed is voor de vahct, maar dat is een beetje l*lkoek. Schapenvet begint pas te smelten als het warmer wordt als 41 graden, eerder doet het weinig. Aangezien de lichaamstemp. van de hond lager ligt worden hooguit de darmen een beetje gesmeerd. Echt voor een goede vachtconditie werkt het niet. Kun je beter vloeibaar schapenvet met zalmolie doen voor de vacht. Wel geeft het energie enzo volgens mij.
Laatst gewijzigd door Jacolien_Hoorn op wo 27 jul 2005, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#359712
conleeuw schreef: Het is wel verhit geweest om in vorm te kunnen gieten, maar ik ben benieuwd naar chemisch gezien waar dan de trans vetten dan vandaan komen. Of Ik heb niet goed opgelet op universiteit toen het over trans en sis ging?
Misschien niet ... bij mijn weten zijn het cisvetzuren en niet sis.
Door conleeuw
#360056
mijn excuus voor de spel fout "trans en sis"had cis moeten zijn, he denk ik dat ik een goed vertaalslag heb gemaakt is het nog fout. :( nadeel als je niet echt nederlands bent, je blijf nog fouten maken.

Over schapen vet even nog dit, ik voer het al geruime alleen af en toe als snoepje, het is sinds ik in nederland woont geen deel van de dieet van mijn honden meer. Mischien omdat er niet meer schapen geslacht worden bij ons thuis. ;D
Door Mevroi Kruim
#360090
Dit zegt het Voorlichtingsbureau margarine, Vetten & Olien ;D hierover

Transvetzuren zijn onverzadigde vetzuren die zich in het lichaam gedragen als verzadigde vetzuren.
Transvetzuren ontstaan door bewerkingprocessen van oliën en vetten. Men noemt dit proces ook wel gedeeltelijke harding of gedeeltelijke hydrogenering van vetten. Het gedeeltelijk harden van vetten wordt toegepast om het smeltpunt van vet te verhogen en de houdbaarheid te vergroten. Dit proces heeft invloed op de zogenoemde configuratie van de vetzuren. De dubbele bindingen die in de natuur voorkomen bij onverzadigde vetzuren hebben meestal een zogenoemde cisconfiguratie. Dat is een aanduiding voor de richting van de waterstofatomen in het vetzuurmolecuul rond de dubbele binding. Gedeeltelijke hydrogenering kan een cisconfiguratie veranderen in een transconfiguratie, waardoor er dus transvetzuren ontstaan. Dit proces speelt zich in de natuur ook af in de pensflora van herkauwers. Daarom komen transvetzuren van nature ook voor in melkvet en vlees van herkauwers.

Transvetzuren zijn net als verzadigde vetten ongezond omdat zij het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Een hoger cholesterolgehalte geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Eet daarom zo min mogelijk transvetzuren.
Door Mevroi Kruim
#360093
Jacolien_Hoorn schreef: Schapenvet schijnt goed te werken voor de darmen.
In winkels zeggen ze altijd dat het ook heel goed is voor de vahct, maar dat is een beetje l*lkoek. Schapenvet begint pas te smelten als het warmer wordt als 41 graden, eerder doet het weinig. Aangezien de lichaamstemp. van de hond lager ligt worden hooguit de darmen een beetje gesmeerd. Echt voor een goede vachtconditie werkt het niet. Kun je beter vloeibaar schapenvet met zalmolie doen voor de vacht. Wel geeft het energie enzo volgens mij.
Eehhh ... volgens mij heeft het smeltpunt van vet helemaal niks te maken met of het wel of niet verteerd en gemetaboliseerd wordt. Zou wel handig zijn als geharde vetten niet werden opgenomen in het lichaam, kon je onbeperkt vet eten en niks dikker worden ;D
Door conleeuw
#360122
Schapen vet bevat een van nature voorkomende trans vetzuur, dus is het niet hetzelfde als mense gemaakte.
Ik hoop niet dat men denkt dat het ongezond is om schapen vet aan hun hond te voeren.

Uit onderzoek:
Conjugated Linoleic Acid (CLA)
Conjugated linoleic acid is a naturally occurring
trans fat that may have beneficial effects on genomic
regulation, metabolic function, and physiological
outcomes.10 The major dietary sources of CLA are
foods from ruminant animal sources, with about
70% from dairy products and 25% from red meat
(i.e, beef, lamb and veal).11 These foods generally have
CLA levels in the range of 3-7 mg/g fat.12
Most research demonstrating the beneficial effects of
CLA in protecting against cancer, heart disease and
obesity has been conducted with animal models
and cell/tissue culture systems. For example, several
animal studies have demonstrated the significant
anticarcinogenic effects of CLA for many types of
cancer.10,13,

The Bottom Line
All trans fatty acids are not alike. There is enormous
potential for confusion if education about trans fat
is oversimplified and consumers assume all trans fat
acts in the same way.2 CLA, for example, because of its
positive health benefits, cannot be categorized in the
same way as the man-made trans fat found in baked
goods and snack foods,2 a point recognized by the
Food and Drug Administration

Een van de 30 bronnen is hier vermeld:

Belury MA. Not all trans fatty acids are alike: what
consumers may lose when we oversimplify nutrition
facts. J Am Diet Assoc. 102(11):1606, 2002
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door