Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jojo
#356626
Aangezien ik voor mijn hond alleen nog maar gezond eten wil vind ik het eigenlijk best wel hypocriet van mezelf om de katten gewoon brokken en whiskas te blijven geven, aangezien ik ook wel weet dat dit niet goed is.
Alleen, mijn poezen eten niets, maar dan ook niets anders dan hun stinkvoer. Zelf gekookte rijst en kip ging er niet in toen er een aan de diaree was. ::) Tafelrestjes ??? wat moeten we daarmee, dat ruikt niet naar whiskas :P (alleen mayonaise wordt gesnoept door 1 vd twee)
Nu is het ook nog eens zo dat 1 van de poezen ergens een intolerantie voor ontwikkelt heeft, na een voerverandering (van aldibrokjes naar diverse commerciele merken, purina one, blikjes gourmet, felix-zakjes en weet ik veel wat nog meer) overal ging ze onverbeterd van aan de scheit.... Uiteindelijk hebben we maar brokken van de dierenarts genomen, Royal canin sensitiviti control 31, en had ze weer pefecte drolletjes en ze is nu ook weer lekker 'vol'. Ben er weer whiskas maaltijdzakjes bij gaan voeren omdat ze die zo lekker vinden en ze die voor het hele diaree verhaal ook altijd kregen, en wat blijkt, geen enkel probleem, nada! ???
De brokken hebben als eiwitbron gedehydreerde vis (Capelin) en als koolhydraatbron Tapioca.
Alleen, die whiskas zakjes, daarvan voer ik diverse smaakjes (tenminste, dat staat er op, misschien bevatten ze allemaal wel hetzelfde ::)) dus ik vraag me toch echt af wat het nou is waar ze intolerant voor is ???
Ze ziet er nu prachtig gezond uit dus eigenlijk zou ik het gewoon zo moeten laten, ware het niet dat ik er dus zo van baal dat deze manier van voeren zo tegen mn verstand indruist.
Ik begrijp eigenlijk helemaal niet dat ze terwijl ik verstandelijk weet dat dit voer niet gezond is, ze het er zo goed op doen!
Wat zou ik, met deze wetenschap, mn poezen nou kunnen gaan voeren? Want het liefst wil ik dus van die brokken en zakjes af........
Door amber2
#356645
Probeer dan in elk geval zo natuurlijk mogelijke brokken (bv. Felidae, Catloversgold, ArdenGrange, Nutro) en blikvoer (bv. Nature Diet, Anifit, Snoezepoes, Almo Nature, Nutro, Felidae, Schesir). Minder granen en geen conserveermiddelen/smaakstoffen e.d. En je kunt door het blikvoer dan langzaam steeds ietsje meer kvv mengen... Probeer wat verschillende merken versvlees uit want het wil nog weleens erg verschillen wat katten lekker vinden, je kunt ook de hondenversies van de verschillende merken proberen (duck, carnibest, energique), soms vinden ze dat dan ineens veel lekkerder en het maakt verder niet zo heel veel uit qua samenstelling met de kattenversies.
Door Jojo
#356658
Ja, maar het probleem is dus ook nog eens dat er een een intolerantie heeft voor een voedingsstof die in de meeste voeders zit maar ik niet weet welke dat is :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#356702
Ik vind het niet raar dat je katten geen rijst met kip lusten, dat zouden die van mij ook niet hoeven. Rijst spreekt namelijk niet erg aan tot de kattenverbeelding.
Wat je eens zou kunnen proberen is soepvlees met het vocht erbij, in fijne reepjes gesneden kip ,runder of lamshart dat soort dingen.
Door amber2
#356757
Ik denk dat je met een natuurlijker voeding minder kans hebt op allergische/overgevoeligheids reacties dan met de supermarktvoeders! In deze laatste zitten namelijk allerlei toevoegingen (conserveermiddelen/kleurstoffen) en veel slechte kwaliteit granen en daar reageren dieren heel vaak allergisch op. Daarbij geven de meer natuurlijke merken meestal een uitgebreide ingredientenanalyse zodat je precies weet wat erin zit en dus eventueel kunt bekijken op welke inhoudsstof je kat niet goed reageert (itt tot de meeste commerciele voeders waar alleen vermeld staat vlees en dierlijke bijproducten, graan en graanbijproducten enz.)
Door Mevroi Kruim
#356833
En proberen kun je het toch altijd eens ... gewoon een stukje kipfilet in hapklare brokjes gesneden, of wat Sylvia al zei, hart of lever, maar dan kleine beetjes en evt. door hun normale voer. Het ergste dat kan gebeuren is dat ze het laten staan. Nou, dan haal je het weg en morgen weer een kans. Nooit geschoten is altijd mis.
Door Femke
#357032
ik heb me er ook lange tijd bij neer moeten leggen dat de katten geen gezond eten bliefden.... Ik voerde ze zoveel mogelijk gezonde snacks, onder het mom van: waar een sardientje zit kan tenminste geen gore brok zitten.

Ze leerden steeds meer de volgende dingen waarderen:

Sardientjes uit blik
snij afval van kipfilet
randje vet van een riblap
tonijn
hapje rundergehakt
randje biefstuk
rauw eitje
lepeltje tonijn uit blik


sinds eind vorige week ben ik er gelukkig achter dat ze ook energique lusten. Gewoon geen brokken er meer bij geven, staat stijf van de smaakstoffen dus daar gaat hun voorkeur naar uit. Als ze geen rauw vlees willen, gewoon volhouden. Je mag een kat echter niet laten vasten dus als ze er niet van eten dan toch maar aan de slag met bovenstaande snacks.

En dan is het maar te hopen dat ze met een paar dagen het rauwe vlees gaan waarderen, zo niet dan houdt het bij een kat gewoon op, jammergenoeg :-\
Door Jojo
#357033
moet je een kat ook laten wennen aan rauw en dus eerst nog overgieten met gekookt water of kun je direct rauwe kip geven bijvoorbeeld?!!?
Door Femke
#357034
Jojo schreef: moet je een kat ook laten wennen aan rauw en dus eerst nog overgieten met gekookt water of kun je direct rauwe kip geven bijvoorbeeld?!!?
nee hoor je kunt direct rauwe kip geven, niet met hele kilo's tegelijk hoor ;D ;D ;D ;D

Begin eerst maar eens met een sliertje, om te kijken of ze het ook lust.
Als ze wel aan de slinger gaat dan kun je het beter wel met heet water overgieten
Door amber2
#357066
Ik zou het ervan af laten hangen of het een oudere/verzwakt/ziek dier is; in dat geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en het wel een paar dagen met wat kokend water overgieten en dan langzaamaan steeds rauwer geven. Anders loop je toch risico op overgeven/diarree/maag-darmproblemen. Maar als je kat gewoon een goede gezondheid heeft, en zeker als hij ook altijd muizen/vogels heeft gegeten dan kan je waarschijnlijk wel sneller of zelfs in 1 keer overstappen.
Door Sam22
#357087
Mijn katten willen ook geen carnibest kat eten maar stelen wel carnibest bij de hond uit de bak.... ::)
Ook de kippennekken stelen ze maar doen ze verder niks mee..

Het enige waar ik ze thuis een plezier mee doe is met rundergehakt en een klein beetje kip... de rest moeten ze echt niet....
Ik ga ook niet lopen klungelen met biologische brokken ivm met blaasgruis problemen...een van mijn katers is al drie keer "ontstopt" dus dat gok ik er maar niet meer op..
Door wenne
#357175
Wat hier nog al eens wil helpen als ze iets voor de eerste keer krijgen en niet meteen "overtuigd" zijn: het geven voor zij (en wij) gaan slapen.
De eerste keer dat ik ze kippenvleugels gaf bvb, had ik dat 's morgens gedaan, en dan gingen ze er alleen met lange tanden eens aan gaan likken, en wierpen me verder een paar verwijtende blikken toe en gingen een paar keer zielig miauwen... De volgende keer heb ik ze het 's avonds gegeven (wel niet heel, maar in stukjes), toen konden ze niet zielig doen tegenover ons en alles was lekker opgegeten toen ik 's morgens opstond ;D (alleen met de botjes konden ze nog niet goed overweg). Op diezelfde manier heb ik nog een paar dingen geïntroduceerd.

Toen ik 100% op Cb overging was onze ene kat er ook niet erg van overtuigd, hoewel ze het haar toen ze nog 50% Cb kregen wel liet smaken... *géén brokjes meer, hoe durfde ik...* Op een keer had ze toevallig toegang tot de Cb van de fretjes, en daar begon ze me toch van te smullen... Dus heb ik er enkele dagen wat frettenCb onder gemend, en nu eet ze weer alle smaken Cb en redelijk wat vleessoorten met veel smaak op :)
Door Birgit
#359473
Sam22 schreef: Mijn katten willen ook geen carnibest kat eten maar stelen wel carnibest bij de hond uit de bak.... ::)
Ook de kippennekken stelen ze maar doen ze verder niks mee..

Het enige waar ik ze thuis een plezier mee doe is met rundergehakt en een klein beetje kip... de rest moeten ze echt niet....
Ik ga ook niet lopen klungelen met biologische brokken ivm met blaasgruis problemen...een van mijn katers is al drie keer "ontstopt" dus dat gok ik er maar niet meer op..
Als ze wel Carnibest hond eten, kun je ze dat toch geven ? Je moet het wel aanvullen met....? (Moet ik ff opzoeken, staat ook hier op Bp) in ieder geval wat extra hart geven.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#359520
Birgit schreef: Als ze wel Carnibest hond eten, kun je ze dat toch geven ? Je moet het wel aanvullen met....? (Moet ik ff opzoeken, staat ook hier op Bp) in ieder geval wat extra hart geven.
Wat mij betreft hoef je niet echt Taurine bij te geven, Taurine zit van nature in rauw vlees, het meest zit het in rood vlees en hart.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door