Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#356284
Mijn honden zijn praktisch over op puur vlees en botten, nog een enkele dag KVV (BIBI of CB, ook fytomix).
Ik merk dat ze de laatste tijd steeds vaker en langer achter elkaar gras eten. Ze aten altijd weleens een grassprietje maar het is nu anders. Ik hoorde dat dat kan vanwege het vlees en bot, dat ze last hebben van -te- zuur maagzuur. Ze eten gras om dat wat te temperen.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling dat ze last krijgen van hun maag, ik overweeg nu de aanschaf van een keukenmachine om groentemixen te maken, zou dat helpen om ze van hun last af te helpen?
Door Lizzy
#356438
Mmm, het is wel erg opvallend.... Ik denk dat er wel honden zijn die de zuur/basisch balans niet in orde kunnen krijgen/houden zonder 'plantaardig-heden'. Sommige mensen zouden zeggen dat je ze dan maar gewoon gras moet laten eten, ik zou denken dat het geen kwaad kan om wat groentemix erbij te gaan voeren. Misschien kun je eens kijken wat er gebeurd als je wat groente (als alfalfa-spruiten, waterkers, peterselie, paardebloemblad) in een vijzel fijn stampt en toe voegt. Eventueel ook wat geraspte wortel en dat mengen met pens. Men zegt (Mogens Eliasen) dat de bacterieen in pens mee helpt aan het 'voorverteren' van groente.
Door bas rouge
#356479
Hoi Lizzy,

Ik heb vandaag mijn eerste groentemix klaargemaakt (paksoi, broccoli, tuinkers en komkommer), wel smakelijk gemaakt en met hele eieren voor de calcium maar ... ze hebben er lekker van gegeten.
Ik hoop dat dit ze wat helpt en dat het obsessieve gras eten dan niet meer hoeft.
Ik wacht het even af.

Succes trouwens met je puppie Linga! En veel plezier ook natuurlijk. ;)
Door Sofie
#356507
Onze cocker at vroeger ook gras maar sinds ze vers eet eet ze nog meer gras. Ze moet nog maar even buiten in de tuin zijn of het lijkt net een koe...Misschien dat ik ook meer eens zo'n groentenmix geef.
Laatst gewijzigd door Sofie op vr 22 jul 2005, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bas rouge
#356563
Rovanna schreef: Sieneke, ik geef iedere dag groentenmix en ook hier vreten ze gras als koeien :o
Nou, dat schiet dan lekker op. Deden ze dat ook met brok? Maar denk je dat ze dat doen omdat ze het lekker vinden of omdat ze ergens last van hebben, dat laatste denk ik namelijk bij die van mij. Bolke is de ergste (de oudste, tevens kleinste). Hij kotst sinds een paar dagen echt bijna dagelijks gal. Bovendien, volgens mij is hij niet helemaal lekker. Hij is een hondje dat eigenlijk zijn hele leven nog nooit iets heeft gemankeerd. Eet alles (behalve lever) en heeft ook smakelijk van de groentenmix gegeten. Maar vanochtend toch weer gal spugen. Ik denk dat het ligt aan het vlees en botten eten, dat zijn spijsvertering daarvan even in de knoop zit. Vandaar ook de groenten.
Door Lil
#356587
Rovanna schreef: Sieneke, ik geef iedere dag groentenmix en ook hier vreten ze gras als koeien :o
Hier ook, nu heb ik ontdekt dat Boris het vooral doet als hij geestelijk een beetje van slag is, het is bij hem vooral een soort overspronggedrag en een (slechte?) gewoonte. O, ja op die plek in het veld moet ik gras eten... ::)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#356652
Lil schreef: Hier ook, nu heb ik ontdekt dat Boris het vooral doet als hij geestelijk een beetje van slag is, het is bij hem vooral een soort overspronggedrag en een (slechte?) gewoonte. O, ja op die plek in het veld moet ik gras eten... ::)
Zouden mijn honden dan in een permanente staat van geestelijk onbehagen verkeren ??? :-\
Laatst gewijzigd door MoniqueAppels op za 23 jul 2005, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#356689
bas rouge schreef: Nou, dat schiet dan lekker op. Deden ze dat ook met brok? Maar denk je dat ze dat doen omdat ze het lekker vinden of omdat ze ergens last van hebben, dat laatste denk ik namelijk bij die van mij. Bolke is de ergste (de oudste, tevens kleinste). Hij kotst sinds een paar dagen echt bijna dagelijks gal. Bovendien, volgens mij is hij niet helemaal lekker. Hij is een hondje dat eigenlijk zijn hele leven nog nooit iets heeft gemankeerd. Eet alles (behalve lever) en heeft ook smakelijk van de groentenmix gegeten. Maar vanochtend toch weer gal spugen. Ik denk dat het ligt aan het vlees en botten eten, dat zijn spijsvertering daarvan even in de knoop zit. Vandaar ook de groenten.
Als je hem s'avonds voor het naar bed gaan nou eens iets te eten geeft?
Meestal spugen ze s'ochtends gal omdat ze te lang leeg zijn.
Door bas rouge
#356778
sylvia schreef: Als je hem s'avonds voor het naar bed gaan nou eens iets te eten geeft?
Meestal spugen ze s'ochtends gal omdat ze te lang leeg zijn.
Niet dat dat niet kan hoor, dat ie te lang leeg is en daarom gal spuugt. Ik denk alleen niet dat dat het is. Hij heeft dat in 11 jaar nog nooit gedaan en krijgt bovendien na het laatste plas/poeprondje nog een gedroogd pensstaafje voor het slapen gaan.

Dank allemaal voor het meedenken, ik hou hem goed in de smiezen de komende tijd.
Door Helen
#356787
Balou en Kuma hebben allebei gal gespuwd toen ze te regelmatig te eten kregen. Nu ik de etenstijden heel erg varieer, doen ze het niet meer. Ik voer ergens tussen 0700 en 1200 en ergens tussen 2000 en 0000 en ze spuwen vrijwel nooit meer. Balou sowieso niet en Kuma nog heel af en toe. Maar dat is als ik het eten al klaar zet op het aanrecht en daarna iets anders ga doen. Zij anticipeert dan zo op het eten dat ze gal gaat spuwen. Dat doe ik dus ook niet meer, vind het eigenlijk ook een beetje gemeen.
Laatst gewijzigd door Helen op za 23 jul 2005, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#356948
bas rouge schreef: Niet dat dat niet kan hoor, dat ie te lang leeg is en daarom gal spuugt. Ik denk alleen niet dat dat het is. Hij heeft dat in 11 jaar nog nooit gedaan en krijgt bovendien na het laatste plas/poeprondje nog een gedroogd pensstaafje voor het slapen gaan.

Dank allemaal voor het meedenken, ik hou hem goed in de smiezen de komende tijd.
Ik heb er 1 gehad die ook altijd s'morgens gal spuugde en die deed dat niet als ze voor het slapen gaan een boterham kreeg .
Door Lizzy
#356982
Er zijn overigens legio redenen waarom honden gras eten.

Ik heb ze al eerder een keer opgenoemd:

Ik heb zelf de volgende redenen geidentificeerd (na grondige studie ):

*Misselijkheid. Ze eten dan dwangmatig gras waarbij ze zelfs niet schuwen ook takjes/bladeren en veters te eten. Soms lijkt het alsof ze last hebben van een opgezwollen maag oftewel 'bloat' (gasophoping). Soms zelfs gevolgd door maagtorsie.

*Misselijkheid door teveel aan maagzuur en/of lege maat. Ze eten dan vooral 's morgens vroeg dwangmatig gras waarna ze vaak ook het gras + geel gal/slijm weer uitbraken.

*Misselijkheid. Ze eten dwangmatig gras en proberen iets uit hun maag naar buiten te werken. Vaak is er sprake van iets scherps/onverteerbaars dat zich in de maag bevind.

*Tekort aan voedingsstoffen (met denkt aan foliumzuur) hoewel dit ook door andere wetenschappers weer wordt tegengesproken. Honden eten hier niet dwangmatig.

*Om balans te brengen in de basisch/zuurverhouding van het lichaam (vlees = verzurend en gras = alkaliserend). Honden eten hier niet dwangmatig maar ze kunnen 'pittig grazen'.

*"Ik vind het gewoon lekker". Dit zie je vooral wanneer een hond de verse lente en zomersprietjes eet. De hond selecteert ze, kauwt erop en eet ze soms op en soms niet (hond spuugt de sprieten uit. Ook dit is buitengewoon normaal gedrag. Wolven vertonen het ook. Vaak moet je de volgende dag de sprieten uit de achterkant trekken....

==========================

En over het gal spugen: ik zou dat toch in de gaten houden ja. En anders even bij de DA langs. Het kan altijd iets zijn met de maag.

Ik moet overigens ook zeggen dat sinds wij ergens tussen 07:00 en 12:00 en tussen 17:00 en 21:00 uur voeren Pinkel minder vaak gal spuugt. Regelmatig eten helpt dus toch niet, zeker niet bij honden die last hebben van ochtendmisselijkheid.
Door evelyn02
#357204
Lizzy schreef:
*Om balans te brengen in de basisch/zuurverhouding van het lichaam (vlees = verzurend en gras = alkaliserend). Honden eten hier niet dwangmatig maar ze kunnen 'pittig grazen'.

Heb je enig idee hoe het gras dan alkaliserend kan werken? Ik vraag dat omdat volgens mij een hond helemaal niets kan doen met het gras, behalve gewoon weer uitpoepen. Een hond kan de celwanden niet kapotmaken dus wordt het gras praktisch niet verteerd. Ik vermoed dat het daarom heel weinig invloed kan hebben op de zuur/base balans. Gepureerde groentes natuurlijk wel.

Evelyn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door