Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BBF
#355456
Ik heb het e.e.a al samengesteld en ben benieuwd naar jullie mening en nog wat tips omtrent het fruit en groente.

De meiden krijgen ca. 700 gram.
280 gram vlees/bot (40%)Kipkarkassen, werd gezegd dat ze daar best mee konden beginnen. (klopt toch?)
140 gram Groente/fruit, ik heb tot nu toe: veldsla, komkommer, banaan, ananas, meloen. Wat zou ik nog meer erbij kunnen doen en doen jullie het fruit ook mee pureren?
112 gram orgaanvlees: ik heb gekozen voor runderhart.
70 gram tafelrestjes: een ei (is het beter om rauw of toch zacht gekookt te geven) en wat zou ik er eventueel nog bij kunnen doen?

Boris krijgt het hetzelfde alleen uitgaande van 400gram per dag.
#355519
BBF schreef: O'ja de groentes doe ik vers pureren, dat maakt toch niet uit?




Hoe bedoel je onzeker ::)
:D De groenten MOET je rauw pureren.

Op zich vind ik het er prima uitzien voor een beginnersmaaltje. Ik zou alleen het fruit eruit laten omdat fruit in combi met vlees gisten kan geven. Je noemt hier nu erg waterrijke groenten, dat zal dus een blubberzooi worden ;D
Een ei geef je ook rauw, liefst met schil en al.
Door 202spots
#355522
BBF schreef: 140 gram Groente/fruit, ik heb tot nu toe: veldsla, komkommer, banaan, ananas, meloen. Wat zou ik nog meer erbij kunnen doen en doen jullie het fruit ook mee pureren?
112 gram orgaanvlees: ik heb gekozen voor runderhart.
70 gram tafelrestjes: een ei (is het beter om rauw of toch zacht gekookt te geven) en wat zou ik er eventueel nog bij kunnen doen?
ik geef geen fruit en groente door elkaar.
alleen sla en komkommer is geen groentemix...
(alle groentes blijven rauw)
alle fruit moet OOK gepureerd worden.
Ei is lekker om RAUW te geven.
Je kan meer variatie maken door nog even in de bieb of bij vorige groente topics te lezen voor meer afwisseling. ;)
Door BBF
#355529
Angelique schreef: :D De groenten MOET je rauw pureren.

Op zich vind ik het er prima uitzien voor een beginnersmaaltje. Ik zou alleen het fruit eruit laten omdat fruit in combi met vlees gisten kan geven. Je noemt hier nu erg waterrijke groenten, dat zal dus een blubberzooi worden ;D
Een ei geef je ook rauw, liefst met schil en al.
Hardstikke bedankt voor de tip. Wanneer geef je dan fruit? Is het niet te éénzijdig als ik alleen veldsla en komkommer geef, ik ga toch ff kijken of ik dan nog wat groentes kan toevoegen.
Door BBF
#355534
Ik probeer wel wat samen te stellen, maar vind het nogal moeilijk...onzeker zeg maar. :-\

Ik zit over de volgende groente(mix?) na te denken: Wortels, komkommer, veldsla, witlof maar dan heb ik alleen 1 soort ondergrondse groeiende groente, kan dit? Sorry, voor deze zeurtopic hoor :-[
Door Truus
#355535
BBF schreef: Ik probeer wel wat samen te stellen, maar vind het nogal moeilijk...onzeker zeg maar. :-\

Ik zit over de volgende groente(mix?) na te denken: Wortels, komkommer, veldsla, witlof maar dan heb ik alleen 1 soort ondergrondse groeiende groente, kan dit? Sorry, voor deze zeurtopic hoor :-[
Even een voorbeeldje van groenten ;).

Groenten
komkommer, sla (diverse soorten), tomaat, paprika, bleekselderij, wortel, peultjes, andijvie, witlof, bietjes, paksoi, Ao-noripoeder (zeewier), pompoen, courgette, avocado(let op: pit en schil zijn giftig voor honden), alfalfa, waterkers, tijm, peterselie, snijbonen, sperziebonen, bataat (zoete aardappel). Voor meer groentes: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=795
Bijzonderheden
*Geef geen prei en ui: giftig voor honden
*Groente uit de nachtschadefamilie (tomaat, aubergine, etc.) krijgen sommige honden jeuk of diarree van.
#355537
BBF schreef: Ik probeer wel wat samen te stellen, maar vind het nogal moeilijk...onzeker zeg maar. :-\

Ik zit over de volgende groente(mix?) na te denken: Wortels, komkommer, veldsla, witlof maar dan heb ik alleen 1 soort ondergrondse groeiende groente, kan dit? Sorry, voor deze zeurtopic hoor :-[
Nou zeg, onder zeurtopics verstaan we hier wat anders hoor. :D

Zelf geef ik maar heel weinig fruit en als ik het geef dan eigenlijk als tussendoortje met wat kwark gemengd.
Ik kijk bij de keuze van groenten eigenlijk nooit zo naar het bovengronds en ondergronds, ik kijk meer of het niet een al te waterig zooitje wordt en of er niet teveel van 1 soort inzit. Dus geen combi van hoofdzakelijk koolsoorten of bladgroenten of knollen. Variren is het toverwoord. Met de witlof en de wortel erbij zal het al meer op groentemix gaan lijken. Hier maak je gewoon een mixje van en over een paar dagen maak je weer een andere combi. Bedoeling is dat je groenten zoveel mogelijk afwisseld. Ik geef regelmatig (eigenlijk meestal ::) ) maar 1 soort per keer (dat wat we zelf die dag eten, omdat ik anders door de hoeveelheid een eeuwigheid sta te malen.
Door 202spots
#355541
BBF schreef: Ik probeer wel wat samen te stellen, maar vind het nogal moeilijk...onzeker zeg maar. :-\

Ik zit over de volgende groente(mix?) na te denken: Wortels, komkommer, veldsla, witlof maar dan heb ik alleen 1 soort ondergrondse groeiende groente, kan dit? Sorry, voor deze zeurtopic hoor :-[
Omdat het toch maar 4 groentes zijn is het OK.
Wanneer je meer bladgroentes gaat toevoegen dan moet er ook iets van broccoli of bloemkool bij.
Ook niet vergeten dat TEveel bladgroentes laxerend kan werken...en TEveel knolgroentes kan constipatie veroorzaken.

De fruitmix geef ik meestal s'morgens samen met huttekase of yogurt.
Je kan 't ook als tussendoortje geven.

en ja...veldsla en komkommer is eenzijdig,zoals ik al zei 2 groentes maakt geen groentemix :-\
Door Lizzy
#355613
Als je net begint, dan is het niet verkeerd om een eenvoudige mix te maken dus dan is wortel, witlof, veldsla en komkommer prima (ik let eerlijk gezegd ook nooit op boven en onder de grond maar dat komt omdat mijn honden geen ontlastingproblemen hebben. Als een hond diarree krijgt na z'n groentemix, dan zou dat dus bijv. door teveel aan bladgroente kunnen komen. Maar goed, ik kan hier een mix geven van alleen bladgroente en dan gebeurd er niks).

OK, ik weet niet voor hoeveel dagen je mix had, maar je volgende mix zou je bijv. kunnen maken met witlof, komkommer, wortel, courgette en andijvie. En je volgende met courgette, andijvie, peterselie, bietje. De keer erop kun je bijv. witlof, komkommer, courgette, wortel, andijvie, veldsla, peterselie, bietje, waterkers, alfalfa-spruiten, broccoli maken.

Zie ook : http://www.barfclub.nl/groentenz.htm

Ik meng zelf ook geen groente met fruit. Ik voer eerlijk gezegd nauwelijks fruit want mijn honden vinden het niet echt lekker. En van fruit met vlees krijgen ze hier rommelende darmen. Fruit kun je ook 's morgens geven of als tussendoortje. Ik geef fruit overigens ongepureerd (omdat ik eigenwijs ben en vind dat wolven ook fruit ongemalen eten, als ze het eten. Wolven schijnen bessen en bramen enzo nogal lekker te vinden. Maar ja, ik meet met twee maten want mijn honden krijgen wel groentemix terwijl wolven geen groentemix eten ;D).

Maar OK, zoals Angelique al aangaf, het toverwoord is afwisseling. Dat geldt niet alleen voor de groentes, dat geldt ook voor je vleesbotten, vlees, orgaanvlees. Na het langzame opbouwen (het is inderdaad prima om met 1 vleessoort en 1 botsoort te beginnen) is het gewoon goed om zoveel mogelijk verschillend vlees en bot en orgaanvlees en groente te voeren.
Door BBF
#355921
Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de informatie. :)

Het is niet zo dat ik volledig over gaat op barfen, maar ik wil 2 dagen vv, 2 dagen barf en de overige dagen brokken geven. Wel probeer ik het goed te doen en kom daarom soms nogal onzeker over. ;)

We hebben het geprobeerd en ze vonden het heerlijk. Morgen ga ik wat anders maken en dan wordt het vast heerlijk, ik heb trouwens toch maar eerst kippennekken geprobeerd en morgen krijgen ze als toetje een kipkarkas.
Door Lizzy
#356131
BBF schreef: Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de informatie. :)

Het is niet zo dat ik volledig over gaat op barfen, maar ik wil 2 dagen vv, 2 dagen barf en de overige dagen brokken geven. Wel probeer ik het goed te doen en kom daarom soms nogal onzeker over. ;)

We hebben het geprobeerd en ze vonden het heerlijk. Morgen ga ik wat anders maken en dan wordt het vast heerlijk, ik heb trouwens toch maar eerst kippennekken geprobeerd en morgen krijgen ze als toetje een kipkarkas.
Ik vind helemaal niet dat je onzeker over komt! Je stelt gewoon de vragen die je hebt en ik vind dat alleen maar goed hoor. Daar is ook het forum voor.

De foto's heb ik bewonderd. Zag er heeeeeel goed uit zeg!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door