Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door conleeuw
#355020
Mijn anders kern gezonde Border Collie (2 jaar oud)heeft nu al voor de zoveelste keer last van bloederige slijmerige ontlasting. En niet een beetje hoor, gisteren 4 keer in huis gedaan en dan nog tig keer buiten. Ze heeft vanmorgen haar neus opgehaald voor haar eten, maar daar maak ik me niet druk om, het geeft alleen aan dat mevrouw haar niet lekker voelt.
Ik heb twee andere honden en die hebben niet echt veel of vaak last gehad van het omslag in eten.
Even wat dingen op een rij. want ik heb al heelwat gelezen en weet nu gewoon dat ik twintig vragen krijg, ik probeer zoveel mogelijk vooruit te denken en geef wat achtergrond info.
We zijn nu een maand of twee aan het omschakelen.
Ik introduceer een "orgaan" per keer en voer het dan afwisselend als het goed gaat. We zijn nu op 50 rauw en 50 brok gearriveerd, al een week of twee.
Ze eten nu Kippennekjes, Long, hart, en dan natuurlijk de bij behorende groetes en soms wat fruit (voornamelijk banaan, ongeveer een centimeter stukje twee keer per week) en een stukje appel af en toe.
Ze kregen al vanaf pup hart en fruit en groente.
De andere honden inclusief mijn 14,5 jarige Border Collie hebben geen problemen.
Nou wil ik met de beste wil in de wereld wel rauw voeren maar liefs niet ten koste van een van mijn honden.
Dus, brand maar los met voorstellen en vragen.
Alvast bedankt.
Door romila
#355024
Heb je brokdagen en vv dagen? Of combies? Wanneer ik omschakelde van brok-vv-brok-vv had ik ook vaker last van dunne ontlasting...mijn hond dan he...Romme, de andere niet. Misschien eens weekje alleen vv
Laatst gewijzigd door romila op wo 20 jul 2005, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#355040
Tja, dit zijn altijd moeilijke dingen... Een paar vragen en opmerkingen!

Heeft ze last van wormen? Je zou eventueel een mestonderzoek door de DA kunnen laten uitvoeren.

Dan is het voor de meeste honden een eitje om geleidelijk over te schakelen en van vers naar brok naar vers naar brok te schakelen. Maar, sommige honden hebben daar heel veel moeite mee. Ik weet het niet natuurlijk, maar jou hond kan er aar 1 van zijn. Ik zou zelf (als ik jou was) geen brokken meer geven. Je kunt eventueel in de plaats daarvan tijdelijk wat versvlees geven, want je een dag of 2 overgiet met gekookt water.

Verder zou ik zelf absoluut direct beginnen met het geven van een goed probiotica supplement! Ik vind zelf de "Akropharma Acidophilus" goed (te koop bij veel reformwinkels) en ik vind Protexin Pro-Soluble erg goed. Deze kan besteld worden bij de dierenarts.
Door conleeuw
#355051
ze heeft zeker geen last van wormen, nou ja 4 weken gelden niet. Is getest.
Ik heb haar al ruim een week geen brokken gegeven, maar helaas was dat nog meer van een ramp. Een hoopje hond. Dus weer terug op combinatie. Nu gaat ze wel mee naar buiten om te lopen, maar het moet niet te lang duuren dat zij bloederige ontlasting heb. Ik wil niet dat mijn hond er aan onderdoor gaat.
Door Lizzy
#355075
conleeuw schreef: ze heeft zeker geen last van wormen, nou ja 4 weken gelden niet. Is getest.
Ik heb haar al ruim een week geen brokken gegeven, maar helaas was dat nog meer van een ramp. Een hoopje hond. Dus weer terug op combinatie. Nu gaat ze wel mee naar buiten om te lopen, maar het moet niet te lang duuren dat zij bloederige ontlasting heb. Ik wil niet dat mijn hond er aan onderdoor gaat.
Ik krijg uit dit bericht eerder de indruk dat je hond dus echt ziek is. Ik denk dat je er verstandig aan doet om naar de dierenarts te gaan.
Door Lizzy
#355080
Ik denk dat je ook qua voeding maar even rustig aan moet doen. Ik zou zelf kiezen (tijdelijk) voor een versvlees. En dat overgieten met gekookt water, waarna je (als het afgekoeld is) probiotica toe voegt. Dit geven tot de hele toestand goed gestabiliseerd is. En dan weer langzaam gaan beginnen zelf samengestelde dingen toe te voegen. Maar, schrijf op wat je geeft, geef niet teveel verschillende dingen tegelijkertijd zodat je weet waar ze eventueel niet goed op reageert.

Ondersteun haar (op dit moment al) met Okugest van VSM.
Door conleeuw
#355123
Ik ben met haar bij de dierenarts geweest en het lijkt of het echt aan de eten ligt.
van jongs af aan heb zij al hart gehad, en ook runder gehakt. daar heb zij geen probleem mee. Ik voer nu per dag een of de ander vlees, niet zamen, anders kom ik er nooit achter.
Ze krijgt dus
hart (rund of lam)
kippen nekjes
runder long
gehakt (rund)
ze krijgt ook brokken (die heb ze al vanaf pup) ook als ik een paar dagen alleen brokken geef (eigelijk omdat zij zelf haar vlees niet wil eten) knapt het weer een beetje op. Als ik erg kritisch kijk denk ik dat ze niet echt last heb van runder hart en ook niet van runder gehakt. Ik heb met introductie van kippen nekjes een paar dagen alleen wat kippennekjes gegeven bij de brokken, toen bleek het goed te gaan, maar gisteren hebben ze kippen nekjes gehad en het is weer helemaal niets.
Ze krijgen ook bevleesd bot (rund kregen ze altijd al)
Uiteraard ook groente (kregen ze altijd al)
Joghurt (kregen ze ook altijd al)
Met de introductie van Long heb ik ook een aantal dagen alleen long gegeven bij de brokken, omdat ik er van uitging dat ik dan in ieder geval kon zien of een product wel of niet bevalt. Dat was veel moeilijker als ik combinaties maakten. Nu zijn we al zoveel weken verder en krijgen ze inderdaad combinaties.
In de joghurt zit wel probiotica, maar ik kan proberen om extra toe te voegen.
Kan het zo zijn dat zij wel tegen de producten apart kan maar in combinatie er wat mis gaat, ik weet het niet hoor ik gooi ook maar iets eruit.
Ik zou er geen probleem mee hebben als zij alleen runder hart en runder gehakt kan eten, maar had natuurlijk liever dat ze met z'n allen gewoon van alles en nog wat konden eten.
Door Lizzy
#355309
conleeuw schreef: Ik ben met haar bij de dierenarts geweest en het lijkt of het echt aan de eten ligt.
van jongs af aan heb zij al hart gehad, en ook runder gehakt. daar heb zij geen probleem mee. Ik voer nu per dag een of de ander vlees, niet zamen, anders kom ik er nooit achter.
Ze krijgt dus
hart (rund of lam)
kippen nekjes
runder long
gehakt (rund)
ze krijgt ook brokken (die heb ze al vanaf pup) ook als ik een paar dagen alleen brokken geef (eigelijk omdat zij zelf haar vlees niet wil eten) knapt het weer een beetje op. Als ik erg kritisch kijk denk ik dat ze niet echt last heb van runder hart en ook niet van runder gehakt. Ik heb met introductie van kippen nekjes een paar dagen alleen wat kippennekjes gegeven bij de brokken, toen bleek het goed te gaan, maar gisteren hebben ze kippen nekjes gehad en het is weer helemaal niets.
Ze krijgen ook bevleesd bot (rund kregen ze altijd al)
Uiteraard ook groente (kregen ze altijd al)
Joghurt (kregen ze ook altijd al)
Met de introductie van Long heb ik ook een aantal dagen alleen long gegeven bij de brokken, omdat ik er van uitging dat ik dan in ieder geval kon zien of een product wel of niet bevalt. Dat was veel moeilijker als ik combinaties maakten. Nu zijn we al zoveel weken verder en krijgen ze inderdaad combinaties.
In de joghurt zit wel probiotica, maar ik kan proberen om extra toe te voegen.
Kan het zo zijn dat zij wel tegen de producten apart kan maar in combinatie er wat mis gaat, ik weet het niet hoor ik gooi ook maar iets eruit.
Ik zou er geen probleem mee hebben als zij alleen runder hart en runder gehakt kan eten, maar had natuurlijk liever dat ze met z'n allen gewoon van alles en nog wat konden eten.
Ik denk dat je eerst moet zorgen dat ze van de diarree af komt. Probiotica in capsules werkt gewoon 100 keer beter als die in yoghurt (da's gewoon te weinig om de darm te bereiken en daar wat nuttigs voor de hond te doen). Je kunt ook Okugest geven. Als je haar nu een weekje of wat stabiel hebt, dan kun je ook weer wat met voer gaan experimenteren, maar ik zou het nu even rustig aan doen.

Het zou overigens best de kip kunnen zijn hoor. Je hoort wel vaker dat honden niet goed tegen kip kunnen. Hoewel het ook weer niet persee aan de voeding hoeft te liggen.... Maar goed, je zou voorlopig eens kunnen proberen om 1 vleessoort tegelijkertijd te geven en dat een paar dagen achter elkaar. Mocht dan blijken dat ze niet tegen kip kan, dan kun je dit uit het menu schrappen en bijv. eend gaan proberen.
Door conleeuw
#355336
ik ga probiotica proberen, kan ik van de bio winkel krijgen. Dan ga ik even een paar dagen gewoon brokken voeren en kijken of de diaree stopt, zo ja, gaan we weer opnieuw beginnen met introduceren van vlees. Als ik het goed begrijpt heb ik het juist gedaan, een soort per keer, aantal dagen achter elkaar (zelfs twee weken) dan kijken of er een reactie ontstaat. Dan pas de tweede, dan wel zonder enig ander vlees ook weer proberen. zo heb ik het gedaan. Ik hoop dat het lukt, anders heb ik een hond die het gewoon met brokken moet doen en natuurlijk af en toe een bot en wat hart en groente.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door