Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ster
#354457
We zijn de diepvriespakken vergeten mee te nemen uit de tweede vriezer uit de werkplaats, maar toen dacht ik: goed excuus voor Boefs eerste doe-het-zelf maaltje. Ik heb nog 450 gram kipkluifjes liggen. Die wil ik dus geven en dan nog 1 schijf Duck erbij. Hij eet zijn kippennekken heel voorzichtig, dus zal ik ze gewoon heel serveren (die kipkluiven), of toch maar btje stukslaan? En moet er dan nog iets bij? Weet wel dat het voor 1 dag niet zoveel uitmaakt, maar stel hij Barft altijd, zeg maar.
Laatst gewijzigd door Ster op di 19 jul 2005, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#354505
Oh, ik zie het hier en daar al. Toch maar even platslaan. En ik doe denk ik maar btje worteltjes uit pot erbij, want heb geen keukenmachine om verse groeten te pureren. Vindt het nogal lastig om de theorie hier in de praktijk te brengen :-[ Ben wel heel benieuwd of hij het ook echt eet :-\
Door Mevroi Kruim
#354508
Platslaan kan, maar als het met de nekken goed gaat zou je gewoon eens een heel kluifje kunnen proberen.
En groente hoeft echt niet voor die ene keer, en worteltjes uit een potje zou ik sowieso niet doen, die zijn a. gekookt en b. rijkelijk van zout en suiker voorzien. Die klufjes is genoeg spanning en sensatie voor de eerste keer ;D
Het is goed om over de loop van bv de week de barf gebalanceerd te hebben, maar dat hoeft niet per maaltijd.

O ja, een simpele staafmixer kost je de kop niet, en daar kun je prima een groentemixje mee maken (of een smoothie voor jezelf, mjam ;D). Ik maak nooit grote voorraden groentemix maar pak wat er in de koelkast ligt en maal dat met een ei en wat lever en een scheut zalmolie of visolie, en voer het vers.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 19 jul 2005, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#354513
Ja, ik zou ook even meppen.

De worteltjes kun je ook weg laten. Gekookte worteltjes uit pot hebben weinig toegevoegde waarde vind ik. En zeker voor 1 zo'n maaltijdje zou ik die moeite niet eens doen.

Dus als je echt gaat barfen, dan denk ik dat je of apparatuur moet aanschaffen om wel groentemix te maken of je moet besluiten om volgens het prooidiermodel te gaan voeren. Zoals ze dat op http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/ doen.

En je kunt ook altijd nog daar ergens tussen in gaan zitten en bijvoorbeeld kleine beetjes groente bewerken met een vijzel en mengen met wat pens. Ik leg de nadruk op kleine beetjes groente omdat grote hoeveelheden met een vijzel niet te doen is. Maar als je groente en kruiden en spruiten gebruikt die veel vitamines en mineralen gebruiken, dan kun je misschien met minder ook af. Het mengen met pens is omdat de bacterieen in de pens helpen bij het kapotmaken van de plantencellen. Naar het schijnt (volgens Mogens Eliasen).

Je kunt natuurlijk ook je groenterestjes van je eigen maaltijd aan je hond geven.

Tja, het hangt er een beetje vanaf wat je zelf wil en welke methode jou het meest aan spreekt.

Maar vertel, wat vind je lastig om in de praktijk te brengen!
Door Ster
#354543
Ja, ik doe toch maar platslaan. Las net ergens beter niet te kleine botjes, want die kunnen ze in 1 keer inslikken.

Wat ik lastig vind? Nou, zo'n btje alles. Ik kom nooit in de keuken. Ik moet gewoon ff wennen. Alle info is hier wel te lezen, maar om mijn onzekerheid weg te nemen moet het zeg maar echt uitgespeld worden :-[ Ik vraag me nu bv af hoeveel ik die botjes dan moet kraken en dan ga ik voor de zekerheid maar door met hameren totdat er geen bot meer te bekennen is. ::) Ik houd het morgen op de kluifjes en ik zal eens een staafmixer opsnorren! Als het goed gaat, van het weekend weer een maaltje :) tnx
Door Lizzy
#354552
Ster schreef: Ja, ik doe toch maar platslaan. Las net ergens beter niet te kleine botjes, want die kunnen ze in 1 keer inslikken.

Wat ik lastig vind? Nou, zo'n btje alles. Ik kom nooit in de keuken. Ik moet gewoon ff wennen. Alle info is hier wel te lezen, maar om mijn onzekerheid weg te nemen moet het zeg maar echt uitgespeld worden :-[ Ik vraag me nu bv af hoeveel ik die botjes dan moet kraken en dan ga ik voor de zekerheid maar door met hameren totdat er geen bot meer te bekennen is. ::) Ik houd het morgen op de kluifjes en ik zal eens een staafmixer opsnorren! Als het goed gaat, van het weekend weer een maaltje :) tnx
Als je grote honden hebt, dan moet je ze eigenlijk vleesbotten geven die ze gewoon niet in 1 keer naar binnen kunnen slurpen. Je dwingt ze namelijk tot het kluiven wanneer de botten groot genoeg zijn. En volgens mij zijn kipkluifjes vrij klein (wat zijn kipkluifjes precies?) en zijn je honden middelgroot. Met andere woorden: eigenlijk zijn de kipkluifjes (waarschijnlijk) te klein. Tenzij jouw hond ze braaf helemaal oppeuzelt en kluift en kauwt. Maar veel honden doen dat dus niet... Dus, vandaar dat we zeggen "geef er een paar klappen op". Dus nee, je hoeft het bot niet tot moes te slaan (mag wel ;D). Je slaat er een paar keer op (of je knipt ze in met een snoeischaar) zodat ALS je hond 'm in 1 keer doorslikt hij in ieder geval geen lang botje in z'n maag heeft zitten.

Maar als je dus vragen hebt of je wilt dingen uitgekauwd hebben: geef dat gerust aan hoor! Daar is het forum voor! En als je het niet snapt: doorvragen! Ik vond het zelf ook zenuwslopend en moeilijk in het begin! (totdat ik erachter kwam dat het allemaal vrij simpel is ;D).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 19 jul 2005, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#354571
Lizzy schreef:En volgens mij zijn kipkluifjes vrij klein (wat zijn kipkluifjes precies?) en zijn je honden middelgroot.
Het zijn kleine stukjes vlees met bot. Een halve handpalm ongeveer. En dan 8 stuks. Die zijn dan dus te klein, want Boef is een middelgrote hond.
Hoop dat ik het ook ooit simpel kan noemen :-\ Maar leuk is het wel (lees: spannend) ;D Arme Boeffie, mijn proefkonijn.
Door Ejka
#354619
De eerste keer dat ik kippenppootjes gaf. Heb ik met een hamer alles tot moes staan slaan. Mijn man kwam in de keuken en vroeg of ik het aanrecht wilde mollen ;D
Nu geef ik alles zo. Alleen als ik zie dat het nog niet lukt. Maak ik het wat kleiner.
Door Ster
#354731
Haha, die Boef, die leert MIJ Barfen ipv ik hem ;D Sta ik buiten klaar om die kluifjes aan gort te slaan, draai ik me 1 seconde om (de kat mauwde ergens heel hard om) wurmt de dondersteen zich langs me en kauwt zo het kluifje voor mijn ogen heel zorgvuldig stuk. Kijkt me vervolgens aan of dat alles was ;D Slaan hoeft dus niet meer. Wat is het toch een goede hond... Hoewel, hij had dat ding natuurlijk niet zonder toestemming mogen grijpen >:( ;D
Door Marion
#354751
Ster schreef: Haha, die Boef, die leert MIJ Barfen ipv ik hem ;D Sta ik buiten klaar om die kluifjes aan gort te slaan, draai ik me 1 seconde om (de kat mauwde ergens heel hard om) wurmt de dondersteen zich langs me en kauwt zo het kluifje voor mijn ogen heel zorgvuldig stuk. Kijkt me vervolgens aan of dat alles was ;D Slaan hoeft dus niet meer. Wat is het toch een goede hond... Hoewel, hij had dat ding natuurlijk niet zonder toestemming mogen grijpen >:( ;D
hihi knappe hond hoor ;D
Door Lizzy
#354755
Ejka schreef: De eerste keer dat ik kippenppootjes gaf. Heb ik met een hamer alles tot moes staan slaan. Mijn man kwam in de keuken en vroeg of ik het aanrecht wilde mollen ;D
Nu geef ik alles zo. Alleen als ik zie dat het nog niet lukt. Maak ik het wat kleiner.
;D

Ik geef eerlijk gezegd ook alles ongemold. Maar dat is wel omdat ze allrounders zijn (en alles gewend zijn).
Door dazz
#361602
Ster schreef: Het zijn kleine stukjes vlees met bot. Een halve handpalm ongeveer. En dan 8 stuks. Die zijn dan dus te klein, want Boef is een middelgrote hond.
Hoop dat ik het ook ooit simpel kan noemen :-\ Maar leuk is het wel (lees: spannend) ;D Arme Boeffie, mijn proefkonijn.
Dat hangt echt van je hond af hoor. Hannes is grote hond en die kauwt braaf of kippenvleugels. Rustig beginnen en Boef moet leren te kauwen. Of dat lukt hangt natuurlijk van hem af. ;)

Oeps heb nog niet verder gelezen. Ik zie dat-ie het hartstikke goed doet. Geweldig!!!
Laatst gewijzigd door dazz op za 30 jul 2005, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#362054
Lizzy schreef: ;D

Ik geef eerlijk gezegd ook alles ongemold. Maar dat is wel omdat ze allrounders zijn (en alles gewend zijn).
Tinus is ook een echte allrounder....allleen rost hij nog steeds de grote kippenvleugels naar binnen,vaak zonder ook maar een enkele kauwbeweging :-X
Daarom worden ze nog steeds ingeknipt :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#362161
tieneke schreef: Tinus is ook een echte allrounder....allleen rost hij nog steeds de grote kippenvleugels naar binnen,vaak zonder ook maar een enkele kauwbeweging :-X
Daarom worden ze nog steeds ingeknipt :-\
Bij Gitte knip ik ze ook nog steeds in hoor, die werkt ze ook veels te snel naar binnen vind ik :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door