Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Birgit
#353283
Nou heb ik toch zoveel gelezen en nu......

Ik was bij de c 1000 en zag daar de kipkarbonade's liggen. ( in de aanbieding ) Gekocht voor Tos. ( en voor Sam, onze kat )
Vind het best spannend nu zo een eerste keer iets zo rauw geven.
::)
Geef ik het nu zo aan Tos, of moet ik dan iets doorknippen. En voor de kat, de zachte stukjes eraf halen ?
En zal ik dan de helft van Tos zijn Bibi geven ?
Door geer
#353285
Heeft Tos al eerder botjes gegeten? Zo nee, dan zou ik de kipkarbo even platmeppen met een hamer; zo ja, dan zou ik hem gewoon geven! En het gewicht van de kipkarbo zou ik afhalen van het bibigewicht...
Gebruikersavatar
Door Pauline
#353297
Birgit, ik heb ze ook gekocht. Joep en Joris (12,5 weken) krijgen ze vanavond ook. Joep is volleerd barfer dus die geef ik het zo en bij Joris houd ik het vast en kijk hoever hij ermee komt. Weet niet wat Tos voor hond is? Maar zou inderdaad Geer's raad opvolgen.
Door Birgit
#353302
Pauline schreef: Birgit, ik heb ze ook gekocht. Joep en Joris (12,5 weken) krijgen ze vanavond ook. Joep is volleerd barfer dus die geef ik het zo en bij Joris houd ik het vast en kijk hoever hij ermee komt. Weet niet wat Tos voor hond is? Maar zou inderdaad Geer's raad opvolgen.
Hahaha Een DALMAAT !! Bedankt voor jullie reactie. Ik ga hem platmeppen.( Hij heeft nog niet eerder botten in zijn geheel gekregen. Wel vaak een recreatiebot, om af te knauwen.)
Dan ga ik bij hem zitten om te kijken wat hij er mee doet.
Eigenlijk krijgt hij vanavond pas weer eten, maar ja....... ben zoooo benieuwd ! ;D

En wat denken jullie van de kat ?
Door Mevroi Kruim
#353318
Birgit schreef:
En wat denken jullie van de kat ?

Tja, ik ken 'em niet, dus wat zou ik ervan moeten denken 8) 8) ;D ;D

Maar dus ... katten kunnen de botten in karbo's meestal niet aan en zijn ook vaak tamelijk gekant tegen al die onzin van dat kauwen. Platmeppen kan helpen maar de botstukken blijven dan vaak toch wel groot.
Ik koop de karbo's bij kilo's tegelijk, fileer ze, snij het vlees aan flinke stukken en laat de botten malen. Door het personeel 8) zijnde manlief. Wat ze bij mij wel zo eten zijn nekken, en de twee grootste vreetzakken verwerken ook nog wel een vleugeltje mits geknipt/geplet.
Door Mevroi Kruim
#353320
[quote="Birgit"]
Hahaha Een DALMAAT !! Bedankt voor jullie reactie. Ik ga hem platmeppen

[/quote]

Beetje radicaal misschien :o :o wat heeft 'ie gedaan?
Door 202spots
#353338
Hahaha Een DALMAAT !! Bedankt voor jullie reactie. Ik ga hem platmeppen

[quote="Kruimel"]
Beetje radicaal misschien :o :o wat heeft 'ie gedaan?
[/quote]

;D ;D Je zou iid denken dat de hond word platgeslagen!!
maar de kip word platgemept.....
voordat de dalmaat 'm te eten krijgt... 8)

En kijk maar of de kat 'n paar stukjes wil eten.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 18 jul 2005, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Birgit
#353409
[quote="202Spots"]
Hahaha Een DALMAAT !! Bedankt voor jullie reactie. Ik ga hem platmeppen ;D ;D Je zou iid denken dat de hond word platgeslagen!!
maar de kip word platgemept.....
voordat de dalmaat 'm te eten krijgt... 8)

En kijk maar of de kat 'n paar stukjes wil eten.
[/quote]

Hahahahaha ;D ;D IK zou niet durven mijn lekkere ding, die Tos
Kip is platgemept, en Tos heeft ervan zitten (VR) ETEN !!!
Hij sleepte 'm door de tuin, en is toen heerlijk op zijn gemakkie gaan zitten ervoor. Knauw knauw.....Geweldig vond 'ie het en IK ook
:D :D Tos keek me ook echt zo aan van Mag ik dit opeten, is het echt voor mij.
Zonder dat ik iets gejat heb mag het gewoon.....

Sam de kat is nergens te bekennen. Die komt meestal als zijn klokje ;D op 17.30 staat !! Dus ik ben al stukjes aan het knippen, en die krijgt het vanavond. ;) ::)
Door Anneke V
#353831
Als het je zou interesseren mag je altijd het gewicht van je hond & kat eens doorgeven & dan kan ik je een basisberekening maken van wat ze ongeveer nodig hebben qua hoeveelheden ???

Greetz
Door Birgit
#353933
[quote="Anneke V"]
Als het je zou interesseren mag je altijd het gewicht van je hond & kat eens doorgeven & dan kan ik je een basisberekening maken van wat ze ongeveer nodig hebben qua hoeveelheden ???

Greetz
[/quote]
Ja is prima ! Ben wel benieuwd. Van Tos weet ik het zo uit mijn hoofd. Die is 33 kg ! Zit goed op zijn gewicht, en wil ik graag zo houden. Sam, de kat is nu het zomer is een stuk magerder. Zijn gewicht moet ik je nog even doorgeven dan.
( Zal je bekennen dat ik zelf geen weegschaal heb. Soms wel makkelijk ;D ;D)
Door Anneke V
#355256
[quote="Birgit"]
Ja is prima ! Ben wel benieuwd. Van Tos weet ik het zo uit mijn hoofd. Die is 33 kg ! Zit goed op zijn gewicht, en wil ik graag zo houden. Sam, de kat is nu het zomer is een stuk magerder. Zijn gewicht moet ik je nog even doorgeven dan.
( Zal je bekennen dat ik zelf geen weegschaal heb. Soms wel makkelijk ;D ;D)[/quote]


We nemen ongeveer 2à3% van het lichaamsgewicht van Toss: dus voor een hond van 33kg = 1kg/dag of 7kg/week :)

Je kunt dit onderverdelen in volgende percentages:

60%: 50% rauw vlees+50% botten
15% rauwe gepureerde groenten
15% orgaanvlees
10% tafelrestjes

Dat komt dan neer op volgend menu(voorbeeld):

PER DAG:

600gr:   kippenvleugels, soepvlees, lamsribbetjes, stoofvlees, haantje, konijn, kalfsbeen, alle soorten vlees behalve varkensvlees            
150gr:   groenten gepureerd rauw                  
150gr:   kippenhart, kippenmaag, runderhart, vuile pens enz,,,                  
100gr   noten (rauwe)& zaden, volle yoghurt, rauw ei, restjes van tafel, fruit enz,,                  


PER WEEK:

4.2 kg: kippenvleugels, soepvlees, lamsribbetjes, stoofvlees, haantje, konijn, kalfsbeen, alle soorten vlees behalve varkens                     
1.050 kg: groenten gepureerd rauw                     
1.050 kg: kippenhart, kippenmaag, runderhart, vuile pens enz,,,                     
700 gr: noten (rauwe)& zaden, volle yoghurt, rauw ei, restjes van tafel, fruit enz,,      

Natuurlijk als je niet volledig barf (ik dacht gelezen te hebben dat je barfen ging afwisselen met kvv), dan moet je je zo exact niet aan deze percentages houden.
Pluto krijgt zijn Duck & in de weekends barft hij. Hij krijgt dan vooral rauw spiervlees, af & toe een beetje orgaanvlees ( maar dit zit al voldoende in kvv), een bot om aan te kluiven of een bot met vlees aan om op te eten, rauwe vis, rauwe noten & zaden gemalen, rauw eitje & af en toe eens een goede kwak yoghurt ;D

Als je ook kvv geeft moet je gewoon zien dat je op de dagen dat je je hond vlees geeft, genoeg geeft...maar dat merk je wel snel denk ik ;)

Veel succes!
               
Door Anneke V
#355262
Voor je kat heb ik een gewicht van 7kg geschat ( ongeveer het gewicht van onze katten thuis ;D)

Dan kom je op:

PER DAG:

126gr:   kippenvleugels, soepvlees, lamsribbetjes, stoofvlees, haantje, konijn, kalfsbeen            
      alle soorten vlees behalve varkens            
9gr   groenten gepureerd rauw                  
9gr   kippenhart, kippenmaag, runderhart, vuile pens enz,,,                  
6gr   noten (rauwe)& zaden, volle yoghurt, rauw ei, restjes van tafel enz,,                  

PER WEEK:

882gr:   kippenvleugels, soepvlees, lamsribbetjes, stoofvlees, haantje, konijn, kalfsbeen,alle soorten vlees behalve varkens
                           
63gr:   groenten gepureerd rauw                  
63gr:   kippenhart, kippenmaag, runderhart, vuile pens enz,,,                  
42gr:      noten (rauwe)& zaden, volle yoghurt, rauw ei, restjes van tafel, fruit enz,,   

Bij de kat moet je misschien in het begin wel proberen met alles te malen ??? Mijn katten willen het sowieso niet als het niet gemalen is ::) Ze zijn de malse Sheba & Whiskas toestanden gewoon geweest dus ze willen niet knabbelen om te eten ::)!!!! Maar dit hangt af van kat tot kat....
Onze katten lusten ook geen groentenmix, net zoals onze hond trouwens..

Ook altijd eerst vooraleer je een bot aan de hond/kat geeft in de bibliotheek de toppic over botten voeren lezen!!!!!!!!!!!!! Heel belangrijk!!!!!

Groetjes! ;D               
Door Birgit
#355676
Hartelijk bedankt Anneke !

Hier heb ik zeker iets aan !
Tos vond het geweldig van de week die kipkarbonade....
Dus dat ga ik zeker vaker doen, en uitproberen, als aanvulling op BIBI of Carnibest

Sam, de kat doet het goed op BIBI, dat vul ik aan met vis, en hart, en af en toe dus kip.

:D
Door Anneke V
#358444
En, lukt het goed???

Tos & Sam zullen wel in de wolken zijn zeker ::)
Door Birgit
#359204
Het gaat Superrr! ;D ;D Leuk dat je het vraagt.

Iedere dag zijn ze nieuwsgierig wat er nu weer "bij" zit ! :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door