Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#352220
We hebben in de tuin 2 kleine appelboompjes. Het is nu weer de tijd dat er appels op de grond vallen en Sita vindt dat geweldig. Ze gaat dan op het gras liggen met een appeltje tussen haar voorpoten en kluift net zolang tot ze het klokhuis overhoudt, net als een mens.
Aura doet het anders. Die neemt een appeltje in haar bek, springt in het rond, gooit het in de lucht, laat het stuiteren en begint weer overnieuw ;D

Maar nou liggen er ook vaak appeltjes die er niet erg lekker meer uitzien (beetje rot). Hoe gevaarlijk is dat voor honden? Ik probeer ze zoveel mogelijk weg te ruimen, maar soms krijgen ze er wel een te pakken (vooral Aura, want Sita pakt alleen de goede appels). En hoe gevaarlijk zijn de pitjes van een appel? Ik dacht dat daar blauwzuur in zit ofzo.... ???
Door Lil
#352225
Ik weet niet in hoeverre dit gevaarlijk is voor honden, maar bij paarden kan het probleem van gisting optreden, je krijgt dan paarden met koliek (ernstige buikpijn) of ze worden er dronken van. Zou het toch maar even in de gate houden.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#352276
Ik zou me over de pitjes van een appel geen zorgen maken, want die worden misschien wel opgegeten maar niet kapot gemaakt en komen er in z'n geheel via de achterkant weer uit ;). Ik heb zelf een appel en een pruimenboom, en moet nu ook elke dag appels en pruimen rapen. Ik vergeet er altijd wel wat maar dat vind Gitte niet erg :P. Ik merk het ook altijd aan de ontlasting of ze er teveel van heeft gesnoept ;).
Gitte vind rotte appels blijkbaar niet lekker en laat die liggen, maar rotte/overrijpe pruimen..... mjummie :-X
Door Aura
#352471
We hadden tot vorig jaar ook een pruimenboom, en de tuin lag toen vol met nog niet rijpe, maar al wel rottende pruimen. Sita vond ze niet lekker, maar al die wespen die erop af kwamen, wat een feest! Ik geloof dat ze wel een stuk over 30 wespen heeft opgegeten in totaal. Gelukkig is ze nooit gestoken.... ::)
(De boom is nu omgezaagd, want wij vonden al die wespen toch niet zo handig....)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#352516
Hier zullen ze nooit het overrijpe/rotte fruit eten. Het moet net uit de boom gepletterd zijn of als ze erbij kunnen trekken ze het zelf uit de boom. Misschien een instinctieve goede voorkeur.
Pitten komen er net zo weer uit als ze erin gegaan zijn.
Door Erna
#352551
Wij hebben alleen appels vanaf ongeveer 1 meter hoog.....de rest wordt eruit getrokken door de honden...Peren hetzelfde verhaal. Het rotte fruit op de grond laten ze liggen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#352579
Erna schreef: Wij hebben alleen appels vanaf ongeveer 1 meter hoog.....de rest wordt eruit getrokken door de honden...Peren hetzelfde verhaal. Het rotte fruit op de grond laten ze liggen.
Ze wachten tot die gaan gisten en dan gaan ze aan de appelcider ;D
Door Nelly
#352676
Heb hier net buiten m'n omheining een wilde appelboom staan, die grotendeels boven mijn tuin hangt en dan ook ieder jaar een flinke hoeveelheid appeltjes in mijn tuin "dropt" . Heb nog nooit gezien dat de honden ervan aten. Eerder liepen hier koetjes in de aangrenzende wei en die voerde ik dan iedere dag wat appeltjes, maar die zijn nu al jaren weg en nu laat ik de appeltjes maar liggen. De vogels zijn er blij mee, en de egeltjes ook. :D
Door evelyn02
#353590
Hier eet één van mijn twee honden zich altijd helemaal rond aan de onrijpe appeltjes. Geen probleem want de stukken komen er gewoon aan de andere kant weer uit ;). Honden zijn niet in staat plantencellen kapot te maken dus de suikers uit de appels nemen ze niet op. Anders is het als er flink rijpe peertjes liggen: in het sap zit behoorlijk wat suiker en dan krijgt ze wel wat diarree. Pruimen willen ze met pit en al eten. Dat vind ik niet zo fijn dus dat probeer ik te voorkomen.

Evelyn
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door