Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Cathelijn
#348044
ik zit net te googelen naar de aanwezigheid van teken in Polen en kom dit tegen:


Wie zijn vakantie doorbrengt in Zuid-Duitsland, Oostenrijk of een van de nieuwe EU-lidstaten als Hongarije of Polen, moet oppassen voor teken. De laatste jaren komen ze steeds vaker voor in Midden-Europa.
Het leefgebied van teken die besmet zijn met een encefalitisvirus, strekt zich uit in een lange gordel van west naar oost over het Europees-Aziatisch continent. Risicogebieden in Europa zijn Zuid-Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Slovakije, Kroatië, Hongarije, Polen, Slovenië, de Baltische Staten en zelfs sommige Scandinavische gebieden.


Het encefalitisvirus kan een hersenvliesontsteking veroorzaken. Ik had hier nog niet eerder van gehoord, maar het schijnt dat mensen in Oostenrijk hier zelfs voor gevaccineerd worden!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#348765
Mijn ouders hebben zich er dit jaar ook voor laten enten, omdat ze veel in Duitsland wandelen. Ik had er daarvoor ook nog nooit van gehoord.
Vraag me trouwens af hoe erg het risico is om die ziekte op te lopen? Is dat net als bij Lyme dat als je de teek binnen 24 uur verwijderd er geen besmettingsgevaar is? :-\

Ik vind dat teken maar verboden moeten worden >:(
Door Cathelijn
#348777
Nitus schreef: Mijn ouders hebben zich er dit jaar ook voor laten enten, omdat ze veel in Duitsland wandelen. Ik had er daarvoor ook nog nooit van gehoord.
Vraag me trouwens af hoe erg het risico is om die ziekte op te lopen? Is dat net als bij Lyme dat als je de teek binnen 24 uur verwijderd er geen besmettingsgevaar is? :-\

Ik vind dat teken maar verboden moeten worden >:(
ja ook in dit geval is de kans op besmetting kleiner als je de teek snel verwijdert.
Wat ik zo raar vind is dat je vanalles over Lyme hoort, maar niks over dit virus. En het is niet zo'n onschuldig virusje ook.

En ja: teken moeten op de zwarte lijst! >:(
Door Irm-Joh
#348852
Het gaat om de Fruehsommer-Meningo-Encephalitis-virus (FSME-virus) die je door een tekenbeet op kunt lopen.
Het maakt trouwens niet uit hoe snel je de teek verwijdert - De besmetting kan onmiddelijk na de beet plaatsvinden.
Per jaar zijn er 150 - 200 gevallen van deze ziekte in Duitsland (vooral in de zuidelijke provincies).
(totale bevolking Duitsland: rond 80 Mio mensen - dus reken maar zelf uit hoeveel om hoeveel percent het gaat...).

Risicogroep: boeren, boswerkers en vakantiegangers die in korte broeken en met blote armen (dus onbeschermd) door het bos zwerven.
Het is "common knowledge" bij de bevolking in deze risicogebieden dat men alleen met lange broek en gesloten schoenen het bos in gaat (de teken zitten voornamelijk in gras en struiken dicht bij de grond).

Dit is allemaal al jaaaaren bekend, maar waarschijnlijk hebben de media momenteel vrij weinig zinnigs te vertellen, dus ...

Groet,
Irm
Door Jinxy
#349290
Irm-Joh schreef: Het gaat om de Fruehsommer-Meningo-Encephalitis-virus (FSME-virus) die je door een tekenbeet op kunt lopen.
Het maakt trouwens niet uit hoe snel je de teek verwijdert - De besmetting kan onmiddelijk na de beet plaatsvinden.
Per jaar zijn er 150 - 200 gevallen van deze ziekte in Duitsland (vooral in de zuidelijke provincies).
(totale bevolking Duitsland: rond 80 Mio mensen - dus reken maar zelf uit hoeveel om hoeveel percent het gaat...).

Risicogroep: boeren, boswerkers en vakantiegangers die in korte broeken en met blote armen (dus onbeschermd) door het bos zwerven.
Het is "common knowledge" bij de bevolking in deze risicogebieden dat men alleen met lange broek en gesloten schoenen het bos in gaat (de teken zitten voornamelijk in gras en struiken dicht bij de grond).

Dit is allemaal al jaaaaren bekend, maar waarschijnlijk hebben de media momenteel vrij weinig zinnigs te vertellen, dus ...

Groet,
Irm









Ha, ha, waarschijnlijk 100% waar!! ;D ;D

Komkommertijd dus laten we iedereen eens lekker bang maken.

Gewoon advies lange broek aan in het bos brengt niets op, dan maar een dure spray. Hi,hi.

Ik ben in dit referendum ook tegen de teek! >:( ;D
Door Irm-Joh
#349395
Haha, en Scalibor-band voor mensen... daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht!

Trouwens, verantwoordelijk voor de hele tekenzooi is natuurlijk Noah - want had hij toendertijd niet een mannetje en een vrouwtje uitgenodigd voor een rit in zijn schip, dan hadden we nu heel wat minder chemicaliën nodig...

Groet,
Irm
Door Lizzy
#349427
Irm-Joh schreef: Haha, en Scalibor-band voor mensen... daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht!

Trouwens, verantwoordelijk voor de hele tekenzooi is natuurlijk Noah - want had hij toendertijd niet een mannetje en een vrouwtje uitgenodigd voor een rit in zijn schip, dan hadden we nu heel wat minder chemicaliën nodig...

Groet,
Irm
;D ;D ;D

Hetzelfde geldt voor vlooien ;D! En muggen ;D!
Door Cathelijn
#349449
nee, dit is geen hetze in komkommertijd hoor. Dit is wat ik zelf op internet had gevonden na te googelen op teken en Polen. Ik vind het gewoon erg raar dat je wordt doodgegooid met waarschuwingen tegen Lyme en dit nooit wordt genoemd.

Nog maar een goede reden om heel goed te kijken of er niet eentje ergens zit!

Ik snap ook niet dat Noah die beestjes niet heeft doodgemept >:( Samen met de dazen natuurlijk! ;D
Door Irm-Joh
#349462
Ja hoor, er zijn nog een heel aantal akelijke kleine beestjes die maar beter niet in de rij hadden kunnen gaan staan toen Noah riep "Allemaal instappen nou!"

Cathelijn, het is wel zo dat ook dit onderwerp elk jaar om deze tijd terugkomt in de buitenlandse kranten.
Misschien is de verhouding Lyme-besmettingen hoger dan FSME-virus-besmettingen... want laat ons eerlijk wezen: 150 - 200 mensen is niet echt veel als je de totale bevolking daar tegenover zet.

Groetjes,
Irm

:)
Door Cathelijn
#349466
Irm-Joh schreef: Ja hoor, er zijn nog een heel aantal akelijke kleine beestjes die maar beter niet in de rij hadden kunnen gaan staan toen Noah riep "Allemaal instappen nou!"

Cathelijn, het is wel zo dat ook dit onderwerp elk jaar om deze tijd terugkomt in de buitenlandse kranten.
Misschien is de verhouding Lyme-besmettingen hoger dan FSME-virus-besmettingen... want laat ons eerlijk wezen: 150 - 200 mensen is niet echt veel als je de totale bevolking daar tegenover zet.

Groetjes,
Irm

:)
nee gelukkig niet... ik laat me ook niet gek maken ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door