Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#349099
Gisteren moest Beau overgeven. Hij had erg veel gras gegeten en hij k*tste dus een keurig pakje gras uit, met daarin nog zeer herkenbare stukjes bot.... :-\

Vervolgens had Tunja 's middags even een beetje de dunne....uit nood heeft ze dat op het gras gedaan, waardoor ik het tijdens het weg-spoelen met de tuinslang goed kon bestuderen (ach, als barfer kan je daar wel tegen...humhum...). Ook hierin zaten onverteerde stukjes bot, gelukkig niet scherp, maar toch.

Maarre....is dit normaal? Is dit "eng" ?
Of moet ik niet zo mutsen :-\?

Ze hadden overigens lamsrib gehad, van een zeer betrouwbaar adres.... ;)
Door Lizzy
#349103
Hier kotsen ze ook wel eens botrestjes. Ik maak me er niet druk om. Overigens kotste ze vaker botrestjes toen ik ze net overschakelde op zelf samengestelde voeding als dat ze nu nog botrestjes spugen (gebeurd nu zelden).
Door Peet
#349105
Maar ze staan al zolang op kvv, met gemalen botten, dat ik zoiets had van "dat zouden ze nu toch wel overeen moeten zijn", in de zin van extra zuur maagzuur enzo ;)...

Maar het kan dus geen kwaad?
(ik weet het...ik blijf zoeken naar bevestiging.. :-[)

O...trouwens, nog 1 vraagje: in Frankrijk verkopen ze prachtige runderlappen, met bot. Dit heet Plat D'Os. Het is een soort ribstuk, met ribben er in dus. Echter, dit zijn vast geen jonge dieren. Zouden die ribben te hard zijn om te geven, ondanks dat het geen dragende botten zijn?
Laatst gewijzigd door Peet op ma 11 jul 2005, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#349109
Peet schreef: Maar ze staan al zolang op kvv, met gemalen botten, dat ik zoiets had van "dat zouden ze nu toch wel overeen moeten zijn", in de zin van extra zuur maagzuur enzo ;)...

Maar het kan dus geen kwaad?
(ik weet het...ik blijf zoeken naar bevestiging.. :-[)
Maar gemalen kvv is niet hetzelfde als het eten van vleesbotten of het eten van grote lappen vlees.... kvv verteerd echt heel wat makkelijker als grote lappen vlees en vleesbotten. Dus een hond die barft met grote lappen vlees en vleesbotten heeft een zowaar nog veel sterkere maag/spijsverteringssysteem.

Ik heb overigens liever dat mijn honden de botjes die ze niet lekker verteren (om welke reden dan ook) uitkotsen! Dus nee, ik vind dat het geen kwaad kan. Nogmaals, na al die jaren kotsen ook mijn honden wel eens wat splinters uit. Meestal in geel slijm.

En volgens mij kunnen de oorzaken zijn: te hard bot, te weinig vlees aan het bot/te weinig vlees voorafgegaan aan een (te) kaal bot, niet helemaal jofel in het vel zitten (virusje of iets verkeerds gegeten). En soms merk ik dat mijn honden vaker spugen bij heel warm weer. Het lijkt wel of ze op hele warme dagen minder goed bot kunnen verteren.
Door Marion
#349111
Toevallig dat Zorro vannacht ook wat gras opkotste met eenfliedertje bot eron. Ik maak me daar ook niet zo druk om. Als ze hier lamsrib krijgen laten ze trouwens altijd wat fliedertjes liggen, alletwee, ik denk dat sommige stukjes misschien toch te hard ofzo zijn, maar ze hebben er nooit last van, en kotsen, op vannacht na dan, zelden bot uit.
Door Peet
#349115
Aha, het zou best aan het weer kunnen liggen, het was natuurlijk lekker warm van het weekend.

Aan te weinig vlees zal het niet liggen, want ik geef altijd eerst (veel :P) vlees en dan de kluif als toetje.

Overigens hadden beide er verder geen last van, ze wandelden en aten 's avonds als vanouds, dus niets aan de hand.

Maar goed, ik ben weer gerustgesteld ;)..bedankt!! :D
Door Audrina
#349118
Peet schreef: O...trouwens, nog 1 vraagje: in Frankrijk verkopen ze prachtige runderlappen, met bot. Dit heet Plat D'Os. Het is een soort ribstuk, met ribben er in dus. Echter, dit zijn vast geen jonge dieren. Zouden die ribben te hard zijn om te geven, ondanks dat het geen dragende botten zijn?
Botten (ook niet dragende) van oudere runderen zijn soms echt wel knoerthard. Leuk om ff aan te knabbelen misschien maar niet geschikt om op te eten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door