Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aura
#347993
Ik kreeg van iemand onderstaand stukje. Nou weet ik wel dat dit onzin is (gezonde honden zullen geen last hebben van salmonella), maar hoe kan je dit nou weerleggen? Want dat van die ontwormingsmiddelen enzo, dat lijkt me nog best logisch....

Oh ja, de laatste zin "modegril". Iemand anders merkte al op dat als er iets een modegril is, dat het dan de brokken zijn ;D

Afbeelding
Door Lizzy
#347998
Wat je hier mee moet? Niks?

Kijk, vroeger kon je je paard volkwakken met bute (of is het buut? Tis in ieder geval pijnstiller). En daarna kon het paard gerust naar de slacht gebracht worden, niemand die zich er druk om maakte. Tegenwoordig kun je je paard dit middel niet meer geven. Tenzij je vrijstelling aanvraagt. Want, als een paard dit middel heeft gehad, dan mag het binnen zoveel weken/maanden niet geslacht worden en voor menselijke consumptie worden gebruikt.

Dat geldt ook voor wormenmiddelen. Je dacht toch niet dat de Fransen en de Islamieten pens zouden eten waar ze dood aan zouden gaan van de wormmiddelen? (pens wordt gewoon door mensen ook gegeten hoor).

En kip mag allang geen AB meer hebben krijgen.

En dan nog wat he: stel, stel dat vlees wormmiddelen en AB's en andere troep zouden bevatten, denk jij dat dit allemaal als sneeuw voor de zon verdwijnt op het moment dat je het verhit (zoals in brokken en blikvoedin gebeurd)? WELNEE!!!!

Broodje Aap verhaal. Kan de prullenbak in.

En dan de laatste zin "houdt u aan een goed merk droogvoer". Deze meneer heeft er zeker belang bij, bij de droogvoer industrie...?!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 09 jul 2005, 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#348058
202Spots schreef: En........ :o ook nog 'n advertentie voor HOKAMIX erbij!!! ::) ::) :-X 8)
Tja, daar heb je als schrijver of adverteerder geen invloed op. Die adv. kom je overal tegen in de NL-bladen, dus die zie je toch al niet meer staan ;D
Door Aura
#348131
Lizzy schreef: En dan nog wat he: stel, stel dat vlees wormmiddelen en AB's en andere troep zouden bevatten, denk jij dat dit allemaal als sneeuw voor de zon verdwijnt op het moment dat je het verhit (zoals in brokken en blikvoedin gebeurd)? WELNEE!!!!
Ok, ik snap dat de regels wat betreft die middelen nu veel strenger zijn. Datzelfde vlees wordt natuurlijk ook door mensen gegeten.

Maar hoe zit dat dan met die parasiet?

Ik weet wel dat de rest gewoon onzin is, maar dit soort verhalen zijn er juist de veroorzakers van dat mensen denken dat brokken veel beter zijn (ook al is dat juist een modegrill). :-\
Door Lizzy
#348132
Overigens, over neosporosis: dit is al twee keer eerder aan de orde geweest op Barfplaats.

Hier zijn de links naar deze onderwerpen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg332863

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg159469

Ook nog even over de AB en wormmiddelen: dieren die daarmee behandeld zijn mogen niet direct daarna geslacht worden en voor menselijke consumptie (of dierlijke) worden gebruikt. Daar staan wachttijden voor. Ik weet niet hoe lang de wachttijden zijn, want dit veschilt per middel. En nogmaals, al zou er al AB in een dier zitten: dit verdwijnt niet met verhitting, dus de man kletst echt uit zijn nek.

Bacterieen ala salmonella enzo: daar hebben we het hier natuurlijk al vaak over gehad. Gezonde honden zijn praktisch ongevoelig voor bacterieen. Ze kunnen zelfs in het bos een half ontbonden vogel of konijn opvreten waar de maden uitlopen en zelfs dan worden ze niet ziek...

Overdosis eiwitten: is allang en breed achterhaalt. En vlees is natuurlijk niet het enige wat je voert.
Door Lizzy
#348162
Lupa schreef: je negeerd me ;D
Hahaha, chips, ik zie het!! Ik heb Do genegeerd! Tjonge, ik had me weer een google-tje kunnen besparen als ik gewoon goed had gelezen ;D

Maar meneer RAWlinson (die heb ik nu ook gezien Do ;D!) is dus hondenfluisteraar en zou gewoon als een schoenmaker op zijn eigen leest moeten blijven >:(
Door Nelly
#348169
Een hondefluisteraar die brokken promoot? Raar. Ik dacht dat die mensen op een zo natuurlijk mogelijke manier met honden omgaan?
Door Jinxy
#348180
Lizzy schreef: Wat je hier mee moet? Niks?

Kijk, vroeger kon je je paard volkwakken met bute (of is het buut? Tis in ieder geval pijnstiller). En daarna kon het paard gerust naar de slacht gebracht worden, niemand die zich er druk om maakte. Tegenwoordig kun je je paard dit middel niet meer geven. Tenzij je vrijstelling aanvraagt. Want, als een paard dit middel heeft gehad, dan mag het binnen zoveel weken/maanden niet geslacht worden en voor menselijke consumptie worden gebruikt.
Dat is niet helemaal waar Lizzy.... ::)
Hoeveel bute wil je hebben voor je paard........

Wordt nog gewoon gebruikt hoor. En registratie?? Ho maar. Daarom voer ik dus geen paard..Ik weet wat erin gaat in de sport..

Maar verder, helemaal met je eens ;) ;D
Door Aura
#348185
Lizzy schreef: Ook nog even over de AB en wormmiddelen: dieren die daarmee behandeld zijn mogen niet direct daarna geslacht worden en voor menselijke consumptie (of dierlijke) worden gebruikt. Daar staan wachttijden voor. Ik weet niet hoe lang de wachttijden zijn, want dit veschilt per middel. En nogmaals, al zou er al AB in een dier zitten: dit verdwijnt niet met verhitting, dus de man kletst echt uit zijn nek.
Ok, nou weet ik hoe dat zit met die regels. Weer wat geleerd ;)
Dit is trouwens oorspronkelijk een engelse tekst, en ik weet niet hoe daar de regels zijn....
En ik wil ook niet weten hoeveel er gesjoemeld wordt, want dat zal vast gebeuren. Maar officieel kunnen antibiotica en wormmiddelen dus geen effect meer hebben.
Bacterieen ala salmonella enzo: daar hebben we het hier natuurlijk al vaak over gehad. Gezonde honden zijn praktisch ongevoelig voor bacterieen. Ze kunnen zelfs in het bos een half ontbonden vogel of konijn opvreten waar de maden uitlopen en zelfs dan worden ze niet ziek...
Dat wist ik. Komt toch omdat het maagzuur van onze gezonde honden veel te sterk is? En bij brokkenhonden is het juist zwakker, dus als er al honden zijn die gevoelig zijn voor bacterien, dan zijn het brokkenhonden. Klopt toch?
Overdosis eiwitten: is allang en breed achterhaalt. En vlees is natuurlijk niet het enige wat je voert.
En het zijn juist de koolhydraten die vaak de gedragsproblemen veroorzaken.
Volgens mij begin ik het te leren ;D

Overigens, over neosporosis: dit is al twee keer eerder aan de orde geweest op Barfplaats.

Hier zijn de links naar deze onderwerpen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg332863

en

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... #msg159469
Ok, ik heb het gelezen en volgens mij snap ik het nu. Ik wil alleen niet weten hoe een hond dit kan krijgen door het eten van gehakt. Wat zit er dan in dat gehakt? :-X

Maar is dit dan wel de parasiet waar de schrijver op doelt? Hij heeft het over een parasiet die hersenen, ruggemerg en organen aantast. Ik weet dat er bij mensen wel zo'n parasiet bestaat (veel Discovery Channel kijken ;D). Ik krijg niet het idee dat dit neosporosis is.....
Door Aura
#348186
Nelly schreef: Een hondefluisteraar die brokken promoot? Raar. Ik dacht dat die mensen op een zo natuurlijk mogelijke manier met honden omgaan?
Dat dacht ik ook altijd. En ik dacht ook dat die mensen verstand hadden van hondengedrag.... ::)
Door Lizzy
#348188
Jinxy schreef: Dat is niet helemaal waar Lizzy.... ::)
Hoeveel bute wil je hebben voor je paard........

Wordt nog gewoon gebruikt hoor. En registratie?? Ho maar. Daarom voer ik dus geen paard..Ik weet wat erin gaat in de sport..

Maar verder, helemaal met je eens ;) ;D
Nou, een heel goede kennis van mij heeft laatst met haar paard bute nodig gehad en ze kreeg het gewoon niet van haar vee-arts, totdat ze alle vrijstelling-papieren netjes had gekregen...

Maar OK, er zal zeker gesjoemeld worden. AB wordt mogelijk ook nog steeds stiekem hier en daar wel gebruikt. Neemt niet weg dat bute en AB enzovoorts NIET verdwijnt bij verhitting. Dus of je nu afvalvlees (nog even prettig over datum enzo, dat zogenaamde laag risico materiaal) eerst verhit, meel van maakt en in brokken stopt of dat je het nu rechtstreeks rauw aan je hond voert: maakt gewoon niet uit.

Wil je al deze risico's niet lopen (ben benieuwd of schrijver/vertaler zelf vegetarier zijn ::)), dan voer je het beste biologisch vlees aan je hond (en aan jezelf en je kinderen).
Door Debora
#348192
Lizzy schreef: Bacterieen ala salmonella enzo: daar hebben we het hier natuurlijk al vaak over gehad. Gezonde honden zijn praktisch ongevoelig voor bacterieen. Ze kunnen zelfs in het bos een half ontbonden vogel of konijn opvreten waar de maden uitlopen en zelfs dan worden ze niet ziek...
Ik weet niet of jullie deze al gelezen hebben van Mogens Eliasen maar dat stukje gaat over Salmonella:
http://k9joy.com/dogarticles/doghealth01salmonella.pdf

Nogmaals, misschien bij jullie allang bekend..in dat geval excuus
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door