Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Ingeborg1958
Zo...dat was ff stress vanmorgen. Shadow kreeg een rare aanval...stuiptrekkingen, schuimbekken. Helemaal van de kaart. Duurde niet erg lang gelukkig.
Meteen de dierenarts gebeld.
Blijkt dat zulke kleine,jonge hondjes een glucose dip kunnen krijgen als er teveel tijd tussen de voedingen zit.
Gisteren rond 18.30 voor het laatst gegeten en vanmorgen gebeurde dat rond 8.30. Hij had toen nog niet gegeten.
Nu moet ik hem s'avonds voor het slapen nog iets te eten geven met een soort druivensuiker erbij.
Door Cindy de Wolf
Ja dat kan kloppen.Bij de markiesjes komt dit ook voor. Inderdaad in general bij de kleinere rassen.Meer voedingen/snack over de dag moet dat voorkomen.
Door pike
Goh nog nooit van gehoord :-[ wat zal je geschrokken zijn zeg. Dat is heel naar om te zien. Hopelijk komt het niet meer voor als hij ‘s avonds ook nog wat te eten krijgt.
Door frodo quin
Bij chihuahuas is dat inderdaad ook een ding. Extreem kleine hondjes moeten veel vaker eten. Druivensuiker standaard geven niet bij mijn weten, maar wel als ze zo een dip krijgen.
Door Ingeborg1958
frodo quin schreef: di 03 dec 2024, 11:51 Bij chihuahuas is dat inderdaad ook een ding. Extreem kleine hondjes moeten veel vaker eten. Druivensuiker standaard geven niet bij mijn weten, maar wel als ze zo een dip krijgen.
Ik heb een soort pasta in een tube mee gekregen. Nutri plus heet het. Daar mag hij een paar keer per dag een likje van. Zit glucose in,maar ook vitamine en mineralen
Door zurca
Dat zal schrikken geweest zijn! :-\
Maar "gelukkig" weet je nu wat het is en wat je er aan kunt doen....
Ik heb er weleens over gelezen maar zelf geen ervaring mee.
:bigarmhug: voor de schrik.. is Shadow alweer zichzelf of merk je nog iets aan hem?
Door Ingeborg1958
zurca schreef: di 03 dec 2024, 21:46 Dat zal schrikken geweest zijn! :-\
Maar "gelukkig" weet je nu wat het is en wat je er aan kunt doen....
Ik heb er weleens over gelezen maar zelf geen ervaring mee.
:bigarmhug: voor de schrik.. is Shadow alweer zichzelf of merk je nog iets aan hem?
Nee toen hij eenmaal gegeten had was hij weer helemaal zichzelf. Dus hij heeft er goddank niks aan over gehouden.
Ben nu gewoon weer terug naar vier voedingen per dag,waarvan de laatste rond 21.30 ,en s'morgens een half uurtje eerder op. :)
Door Lizzy
Wow, wat een schrik zeg :o ! Ik heb het nog nooit gezien maar ik weet het inderdaad van de Chihuahua's. Gelukkig is de behandeling simpel zeg maar!
Door lauraV
als iemand een hypo (hond of mens ) heeft geen druivensuiker geven ... de bloedsuiker moet geleidelijk weer omhoog ..anders krijg je een te snelle /hoge piek omhoog en is er een langere periode van herstel ... eigen ervaring. ( ben diabetes )
Noa van mij (jackrussell) was het eerste jaar barf eten vaak sàvonds misselijk en vaak gepaard met een lichte hypo ... bij haar hielp sàvonds na de laatste wandeling voor t slapen nog een stuk gedroogd vlees ...
Door pearlsofpassion
Ik zou net geen suiker geven. En zeker niet voor het slapengaan.
Dat lijkt logisch want het is zijn bloedsuiker die te laag komt, maar dat stuurt net het hele systeem in de war. Het is een quick fix maar maakt het onderliggende probleem alleen maar groter.
Zeker voor het slapengaan belast suikerinname je suikerregeling en pancreas en het is bewezen dat je er slechter van gaat slapen en 's ochtends sneller een suikerdip kan krijgen.
Dat is bij mensen al zo maar honden zijn daar nog veel gevoeliger voor omdat ze geen suiker in hun natuurlijk dieet hebben en hun pancreas daar dus niet op gebouwd is.
Als het probleem is dat hij zijn bloedsuiker moeilijk op peil kan houden zou ik net extra voorzichtig zijn met aan zijn suikerregeling te morrelen. Glucose geeft een snelle piek, die gevolgd kan worden door een dal. Dat wil je niet. Je wil gewoon stabiel een goed niveau en de pieken en dalen zo klein mogelijk houden. Daarvoor moet je snelle suikers vermijden.

Ik zou hem iets geven dat langer werkt. Eiwit of vet. Daar is hij op gebouwd. Dat geeft hem een stabielere bloedsuiker en die blijft langer hangen.
Door lauraV
ook in t voeren opletten met koolhydraten , deze worden ook omgezet in suiker ... dus een eventueel stukje brood van je eigen ontbijt of wat rijst van t avondeten ... dit alles beinvloed de bloedsuikers teveel ...
Door Anne in Zweden
Ingeborg1958 schreef: do 09 jan 2025, 20:42 Inmiddels heb ik een topic geopend in het medische gedeelte. Shadow is helaas gediagnosticeerd voor epilepsie :-\
Och, wat sneu! Maar hopelijk kunnen jullie het zo managen dat hij een gelukkig leven kan blijven leiden en stokoud wordt. Ik duim!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door