Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3458437
Hallo allemaal,

Ik ben een poos heel stil geweest i.v.m. drukte, verhuizing en allerlei andere ballen die hoog gehouden moesten worden.
Hier weer eens een teken van leven van ons. ;-)

De hondjes voelen zich inmiddels thuis in hun nieuwe huis, we zijn erg blij met het losloopgebied om de hoek.
Doutze doet het super.
Voor het eerst sinds jaren is ze officieel ontslagen door de fysio. Volledig hersteld. 't draakje.
Inmiddels trainen we ook weer voorzichtig, alhoewel, ik probeer voorzichtig te trainen. Doutze denkt daar heel anders over.
https://youtu.be/2T2dsXyAyDA

En net nu je denkt dat alles helemaal geweldig gaat en we lekker kunnen gaan genieten begint het volgende probleem zich weer meer op te dringen, Doutze heeft weer nieuwe allergieën voor eiwitten ontwikkeld. Nog meer diersoorten die ze niet meer kan verdragen.
En daarmee heb ik een probleem, ik ben door de diersoorten heen. Er zijn niet genoeg diersoorten meer om een goed menu te maken.

Vorig jaar heb ik al eens via een natuurgeneeskundig iemand geprobeerd om de ontwikkeling van nieuwe allergieën te stoppen, maar dat werkte duidelijk niet.
Mijn gevoel zegt dat ze een lekkend darm syndroom heeft. Dat zou verklaren waarom ze continu maar nieuwe allergieën blijft ontwikkelen. Zeg ik met mijn boerenverstand. Maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Hebben jullie tips voor me bij wie ik moet zijn voor een goede diagnose en eventuele behandeling?
Is er iemand hier met ervaringen die me een goed adres kan aanbevelen?

't draakje moet nog een jaar of 8, hopelijk nog langer, mee. Maar ik zou niet weten wat ze in de komende jaren nog eten kan...

Alvast bedankt!

Karen
#3458440
Als het lekkende darm is.. ik ben daar anders tegenaan gaan kijken na een hele interessante podcast over de samenhang tussen darmflora en darmproblemen. Gaat weliswaar over mensen maar ik denk dat het principe ook op gaat voor dieren. Dat als het niet gaat over allergieën maar intoleranties dat het niet zo is dat je soorten eten voor altijd moet uitsluiten. Achteraf als ik naar Spot kijk hebben we dat ook niet helemaal gedaan. Maar goed, mocht je het interessant vinden; zoek maar eens naar Will Bulsiewiz https://www.richroll.com/podcast/will-bulsiewicz-538/
#3458452
Wat de reden van haar allergieën is, weet ik natuurlijk niet zeker. Daar heb ik niet voor geleerd.
Wat ik zie en merk is dat ze steeds na verloop van tijd een nieuwe allergie ontwikkeld. Als ik haar bijv. iets van rund geef krijgt ze daar ernstige traanogen, jeuk en huiduitslag van.
Dat was toen ze nog een pup was, niet zo. Ze heeft in eerste instantie prima runder dingen kunnen eten, maar nu niet meer.
En dat lijstje met diersoorten waar ze op die manier op reageert wordt steeds langer. Daarom sluit ik steeds meer diersoorten uit.
In eerste instantie kan ze een bepaald eiwit gewoon goed hebben, daarna wordt ze intolerant en daarna allergisch en kan ze er gewoon echt niet meer tegen. Niet uitsluiten is leuk, en sta ik op zich ook zeker achter, maar als ze zoveel last krijgt van een hapje rund ga ik dat echt niet meer geven. Dat is gewoon zielig. En zo is dat met alles, als ze eenmaal bij het stadium allergie is, dan is het gewoon klaar. Kan ze het echt niet meer hebben zonder veel last te krijgen.

En dat moet stoppen, ze moet nog een paar jaar iets fatsoenlijks te eten krijgen zonder jeuk en traanogen enzo. Hoop ik toch voor haar.

Het lijstje is inmiddels zo lang geworden dat ik haar nu noodgedwongen ook maar varken geef om toch aan 4 diersoorten te komen maar dat is eindig want ik kan voorspellen dat ze met een maand of 2, 3, misschien met wat geluk dat er nog wat meer tijd over heen gaat, en dan is het echt klaar qua diersoorten.

Ze heeft altijd rauw gegeten, heeft al allerlei soorten pro biotica gehad, ze wordt nooit ontwormd, alleen homeopathisch behandeld bij teken/vlooien indien nodig, stress heeft ze bij mijn weten ook niet. Zijn natuurlijk best periodes met stress geweest tijdens revalidaties enzo maar in basis heeft ze dat niet voor zover ik weet.

Ik weet niet wat ik ermee moet, wel weet ik dat we hier hulp bij nodig hebben. Iemand die verstand heeft van hoe dit werkt en hoe je dit oplost. Iemand die een diagnose kan stellen, waarom ze toch steeds weer nieuwe allergieën ontwikkeld.
Daarom mijn oproep hier, jullie kijken toch iets anders tegen honden en hun voeding aan dan de gemiddelde hondeneigenaar en ik weet dat er hier mensen zijn die naar de natuurlijkere dierenartsen gaan. Dus ik hoop dat iemand me kan vertellen waar ik de beste hulp krijgen kan. Afstand maakt me niet uit, Doutze is me heel veel waard.

Karen
#3458483
Dit ga je met het reguliere circuit volgens mij zowiezo niet redden.
Ik heb ooit heel straffe dingen gezien qua allergieën ombuigen, maar dat was zo alternatief en zweverig als je't maar kan bedenken....

Mijn neefje is geboren met een allergie voor bewaarmiddelen en bestrijdingmiddelen. Alle groenten en fruit dat niet uit de tuin kwam werd hij ziek van. Melk hetzelfde.
Mn tante is alles zelf gaan verbouwen voor hem, zelf geiten gaan houden, en verder gingen sommige dingen uit de biowinkel (dat stond 25 jaar geleden in België echt niet ver en was duur!) ook goed. Ze maakte bijna alles zelf van brood tot de chocopasta die je erop smeert.
Zij heeft in de loop der jaren, via die alternatieve weg en het feit dat kinderen er van nature ook wel iets uit groeien hem na jaren uitbreiden, best een gevarieerd menu kunnen voorschotelen. En nog belangrijker, zij heeft zelf geleerd te testen of hij ergens tegen kon of niet voor het hem aan te bieden.
Ja, zweverig dus he...
Maar het werkte.

Bij Doutze is het natuurlijk anders. Een hond is geen kind.
Maar misschien kunnen ze toch ook helpen met ombuigen, iets in haar lijf anders leggen zodat ze niet zo snel allergieën opbouwt.
Met een adres in NL kan ik je echter niet helpen. Dat wordt rondhoren, denk ik.
#3458499
Ik weet niet welke natuurgeneeskundige je hebt "ingehuurd" maar Eva Tesselaar is heel goed op gebied van darmen. En Petra Driessen is ook heel goed op gebied van darmen.

L-Glutamine wordt natuurlijk vaak ingezet bij Leaky Gut maar naar mijn beleving is dat te eenvoudig. Het is een super fijn middel maar misschien moeten er eerst andere dingen gebeuren.

Want zo denk ik dat er naar de zink status van je hond gekeken moet worden. Heel belangrijk, zink, voor een goed darmslijmvlies. Ook moet er gekeken worden naar stress. Toch. Want soms denken we dat er geen sprake is van stress maar soms kunnen dingen waarvan we denken dat die goed zijn voor een hond juist problemen geven (ik zeg maar wat: snuffelmatten en dergelijke). Soms moet je ook kijken naar waar je wandelt en of je hond daar niet teveel gif binnen krijgt (round-up waar lekker kwistig mee wordt gestrooid). Misschien moet je ook kijken naar hoe vaak je je hond per dag voert (inclusief snackjes). En misschien moet je zelfs kijken (en dat bedoel ik ook met stress) wat je zelf aan dingen gebruikt die niet goed zijn voor je hond (denk aan huisparfum en zelfs etherische olie, denk aan schoonmaakmiddelen, denk aan de kleedjes waar je hond op ligt). Al dat soort stomme dingen kunnen een optelsom worden voor iets. Maar goed, je zou bijv. kunnen gaan werken met bottenbouillon (dat je dan niet hoger dan 60 graden moet verhitten!) met slijmkruiden (zoals lindebloesem, heemst, kaarsjeskruid, weegbree, Goudsbloem).

Maar eigenlijk wil je dat iemand je gaat helpen die echt zoekt naar de oorzaak van de oorzaak en dus gaat kijken wat waar mis gegaan is en hoe het hersteld moet worden. Iemand met een echte holistische kijk op de zaak dus. Da's best lastig, om die te vinden. Maar ze zijn er wel. Is alleen altijd een langdurig proces....
#3458500
Siberienne schreef: vr 31 mar 2023, 20:24 Als het lekkende darm is.. ik ben daar anders tegenaan gaan kijken na een hele interessante podcast over de samenhang tussen darmflora en darmproblemen. Gaat weliswaar over mensen maar ik denk dat het principe ook op gaat voor dieren. Dat als het niet gaat over allergieën maar intoleranties dat het niet zo is dat je soorten eten voor altijd moet uitsluiten. Achteraf als ik naar Spot kijk hebben we dat ook niet helemaal gedaan. Maar goed, mocht je het interessant vinden; zoek maar eens naar Will Bulsiewiz https://www.richroll.com/podcast/will-bulsiewicz-538/

Wow, serieus interessante podcast!! En dan ben ik nog maar even onderweg, nu al super boeiend! Dank je voor het delen.
#3458507
Siberienne schreef: zo 02 apr 2023, 00:55 Wat je beschrijft met de jeuk ed lijkt allergie en niet een intolerantie. en dan snap ik dat je niet opnieuw aan blootstelt.

Maar waarom denk je dat ze een leaky gut heeft?
Vooral omdat ze steeds weer nieuwe allergieën ontwikkeld, leek leaking gut me een mogelijk logische oorzaak. Er moet toch iets zijn wat ervoor zorgt dat haar lichaam dat doet.

Ik ben al 5 jaar met haar aan het zoeken, daarom denk ik dat het nu wel echt tijd wordt dat er iemand met verstand van zaken meekijkt en de diagnose kan stellen. Zweverig maakt me op zich niet uit. Doutze ( en Skye) hebben beiden al een spirituele healing gehad. Veel zweveriger dan dat wordt het niet denk ik... :)
Als het maar helpt.
#3458661
Siberienne schreef: vr 31 mar 2023, 20:24 Als het lekkende darm is.. ik ben daar anders tegenaan gaan kijken na een hele interessante podcast over de samenhang tussen darmflora en darmproblemen. Gaat weliswaar over mensen maar ik denk dat het principe ook op gaat voor dieren. Dat als het niet gaat over allergieën maar intoleranties dat het niet zo is dat je soorten eten voor altijd moet uitsluiten. Achteraf als ik naar Spot kijk hebben we dat ook niet helemaal gedaan. Maar goed, mocht je het interessant vinden; zoek maar eens naar Will Bulsiewiz https://www.richroll.com/podcast/will-bulsiewicz-538/
Ik heb de podcast bekeken en inmiddels wat meer bekeken van Wil B. Kun je me wat meer vertellen over wat je achteraf nu anders zou doen?
#3458664
Lizzy schreef: do 06 apr 2023, 18:09 Ik heb de podcast bekeken en inmiddels wat meer bekeken van Wil B. Kun je me wat meer vertellen over wat je achteraf nu anders zou doen?
Ik denk niet dat ik zo veel anders zou gedaan hebben. Het was meer dat ik juist eigenwijs was. De dierenarts(en) waren heel stellig met ‘als je een voer vindt waar hij het goed op doet, houdt het daarbij’, terwijl ik zoiets had van… kan ik toch niet wat gaan variëren. In het begin deed ik dat te snel en te rommelig, dat was niet goed.

Ik denk ook dat het goed is geweest hem prednison te geven om de boel tot rust te laten komen, en dan in een rustige situatie, als de darm niet lekt, heel op het gemakje proberen wat wel en niet gaat. Dat zou ik een volgende keer weer doen, en dan vooral ook met groenten / vezels, omdat ik wel wel geloof in het prebiotisch effect ervan.
#3458733
Siberienne schreef: do 06 apr 2023, 19:27 Ik denk niet dat ik zo veel anders zou gedaan hebben. Het was meer dat ik juist eigenwijs was. De dierenarts(en) waren heel stellig met ‘als je een voer vindt waar hij het goed op doet, houdt het daarbij’, terwijl ik zoiets had van… kan ik toch niet wat gaan variëren. In het begin deed ik dat te snel en te rommelig, dat was niet goed.

Ik denk ook dat het goed is geweest hem prednison te geven om de boel tot rust te laten komen, en dan in een rustige situatie, als de darm niet lekt, heel op het gemakje proberen wat wel en niet gaat. Dat zou ik een volgende keer weer doen, en dan vooral ook met groenten / vezels, omdat ik wel wel geloof in het prebiotisch effect ervan.
Ah OK! Nu begrijp ik het beter, dank je wel voor je uitleg!

Gelukkig komt er steeds meer bewijs (uit wetenschappelijke hoek) dat groenten voor de hond van belang is voor de darmmicrobioom. Ik ben daar echt blij mee want vroeger (zeg in 2003) werden wij hier op Barfplaats voor gek verklaard met onze groenten. Laatst was er een onderzoek dat honden die groenten te eten kregen een veel rijkere darmflora hadden dan honden die alleen dierlijke dingen (rauw en vers) te eten kregen. Jij kent die ook vast wel. Werd nog aangehaald door Rodney Habib en Dr. K. Beckers.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door