Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cindy de Wolf
#3457453
Daniël schreef: zo 05 mar 2023, 13:06 Is er geen polier in de buurt die wat gemalen karkas verkoopt?

Polier hier in de buurt verkoopt gewoon gemalen kipkarkas voor €1,- de kilo. Ik haal daar af en toe gewoon 10 of 20kg. Zaag ze doormidden en dan heb ik ze redelijk op portie formaat 500gr vleesbot per dag.

Het nadeel is dat het wat eenzijdig is. Maar compenseer het met veel afwisseling in diersoorten voor orgaan, lever en spier vlees.

Dus komt het uiteindelijk wel goed en hoef ik niet zelf te malen. Ik ben wel net begonnen met barf dus wil nu nog niet gelijk heel karkas gaan geven. Eerst zorgen dat z’n maagzuur wat sterker is en hij het wat beter kan verteren.
Geen idee eerlijk gezegd.

Ik heb al jarenlang een hele goede gehaktmolen welke echt supersnel maalt. Het meeste werk gaat hem nog zitten in het verpakken, stickeren en alles weer schoon maken. Ik heb deze molen https://www.expondo.nl/royal-catering-r ... t-10010177 Nou ja hopelijk wordt het snel weer wat warmer dat zal echt wel schelen.
Door Daniël
#3457767
Afbeelding

Deze rol met vlees had ik gekregen bij dogmeat.
Normaal geef ik geen KVV. Maar wou het eens proberen. Ik zag dit er wel wat info op stond, dus doe je voordeel ermee. En nu zijn we dan ook weer een beetje op topic.
Door Cindy de Wolf
#3457768
Daniël schreef: wo 15 mar 2023, 10:37 Afbeelding

Deze rol met vlees had ik gekregen bij dogmeat.
Normaal geef ik geen KVV. Maar wou het eens proberen. Ik zag dit er wel wat info op stond, dus doe je voordeel ermee. En nu zijn we dan ook weer een beetje op topic.
Dit is een kvv van dogmeat. Geen botmix. Dit zijn de botmixen https://dogmeat.nl/nl/jolisearch?s=Botmix is echt wezenlijk anders.
Door Daniël
#3457903
Ow oké. Ik had niet goed begrepen dat KVV en bot mix ook nog weer verschillend zijn. Ik dacht dat zo’n verpakte worst in principe allemaal KVV was alleen andere verhoudingen en smaken.
Door El_Kato
#3458668
Ik geef al een paar jaar de botmixen van Dogmeat. Rana is gevoelig voor verstopping en met karkassen vind ik het lastig inschatten of ze te veel krijgt. Dex kauwt niet maar schrokt. Vast houden werkt averechts hij denkt dan dat je het af wilt pakken en probeert het dan helemaal snel naar binnen te werken - met gevaar voor je vingers :o groter geven werkt ook niet, hij kauwt nauwelijks maar probeert het zo snel mogelijk naar binnen te krijgen. Dus geen karkassen meer voor ons… :-X

Wij geven alleen de eend en kip. Kalkoen zorgt per definitie voor harde krijtachtige poep. De eend en kipkarkassen lijken redelijk bevreesd want de maling is best pulpig. Ideaal is natuurlijk om echte karkassen te geven maar ik vind dit voor nu een prima alternatief. Ze doen het er goed op en voor Rana bv is het heel goed te portioneren. Ze krijgen het zeker al 4-4,5 jaar.
Door Cindy de Wolf
#3458701
El_Kato schreef: do 06 apr 2023, 21:37 Ik geef al een paar jaar de botmixen van Dogmeat. Rana is gevoelig voor verstopping en met karkassen vind ik het lastig inschatten of ze te veel krijgt. Dex kauwt niet maar schrokt. Vast houden werkt averechts hij denkt dan dat je het af wilt pakken en probeert het dan helemaal snel naar binnen te werken - met gevaar voor je vingers :o groter geven werkt ook niet, hij kauwt nauwelijks maar probeert het zo snel mogelijk naar binnen te krijgen. Dus geen karkassen meer voor ons… :-X

Wij geven alleen de eend en kip. Kalkoen zorgt per definitie voor harde krijtachtige poep. De eend en kipkarkassen lijken redelijk bevreesd want de maling is best pulpig. Ideaal is natuurlijk om echte karkassen te geven maar ik vind dit voor nu een prima alternatief. Ze doen het er goed op en voor Rana bv is het heel goed te portioneren. Ze krijgen het zeker al 4-4,5 jaar.
Super thankx voor het delen van je ervaring.

Nu dogmeat echter zeer recent zijn prijzen van met name kip/kalkoen spiervlees weer verhoogd heeft (over de 11 euro pkg) is de grens voor mij bereikt. Buiten het feit dat er een eind zit aan wat ik kan betalen zit er ook een einde aan wat ik wil betalen en met 2kg per dag is de grens nu wel bereikt.
Ik heb inmiddels een lading kvv laten komen. Ze zullen heus weleens een barfhap blijven krijgen maar niet fulltime meer. Tenzij ons salaris serieus omhoog gaat. Wij zaten in de groep waar de CAO voor 2 jaar was afgesproken eind 2021...2,4% verhoogd....dat dekt natuurlijk bij lange na de lading niet.
Door El_Kato
#3459270
Aaah lees je reactie nu pas! Maar bij de laatste bestelling ook ontdekt dat de prijzen voor spiervlees bij Dogmeat de pan uitrijzen :o Kip bij de Turkse slager is een stuk goedkoper en dan heb je gegarandeerd de kwaliteit voor menselijke consumptie. Vrijdag nog voor 6,50 de kg dijfilet voor de honden gehaald. En ook dat is al flink duurder dan een tijdje geleden maar dat is tegenwoordig met alles zo :-\

Voor nu is het voor ons nog te doen maar het word wel echt steeds duurder en de kwaliteit minder lijkt ook wel :-\
Door Cindy de Wolf
#3459272
El_Kato schreef: za 29 apr 2023, 20:30 Aaah lees je reactie nu pas! Maar bij de laatste bestelling ook ontdekt dat de prijzen voor spiervlees bij Dogmeat de pan uitrijzen :o Kip bij de Turkse slager is een stuk goedkoper en dan heb je gegarandeerd de kwaliteit voor menselijke consumptie. Vrijdag nog voor 6,50 de kg dijfilet voor de honden gehaald. En ook dat is al flink duurder dan een tijdje geleden maar dat is tegenwoordig met alles zo :-\

Voor nu is het voor ons nog te doen maar het word wel echt steeds duurder en de kwaliteit minder lijkt ook wel :-\
Ja erg he en wat je zegt ook de kwaliteit oogt minder. Ik had vanmorgen de rundvlees 97/3 nou dat was echt minder. Ik heb vriendlief inderdaad van de week bij de Turkse slager kipfilet en riblappen voor de honden mee laten brengen. 5,50 voor de kipfilet en 10,50 voor 1kg riblappen. En soepvlees wat kipkarkas is wat nog redelijk bevleesd is, is daar nog goed betaalbaar 2kg voor 1 euro. Wa thet gemiddelde dan weer wat naar beneden haalt.
Op dit moment krijgen ze de ene week barf en de andere week kvv.
Door frodo quin
#3459282
Inderdaad erg lastig om goede kwaliteit te vinden, ongeacht de prijs en de prijzen worden erger en erger. Gisteren besteld (niet bij dogmeat) en ik kwam net niet aan 1000 euro. Het was wel een veel grotere bestelling dan normaal, maar dit was wel serieus slikken.

De kvv van hierboven vind ik maar niets. Het is niet in goede verhoudingen en dan is het zo'n gedoe om daar een kloppend menu van te maken. Complete kvv (mits afwisseling van diersoorten) of barf vind ik dan toch veel handiger.

Zijn de botmixen dan wel effectief uitsluitend bevleesd bot?
Door Cindy de Wolf
#3459284
frodo quin schreef: zo 30 apr 2023, 15:55 Inderdaad erg lastig om goede kwaliteit te vinden, ongeacht de prijs en de prijzen worden erger en erger. Gisteren besteld (niet bij dogmeat) en ik kwam net niet aan 1000 euro. Het was wel een veel grotere bestelling dan normaal, maar dit was wel serieus slikken.

De kvv van hierboven vind ik maar niets. Het is niet in goede verhoudingen en dan is het zo'n gedoe om daar een kloppend menu van te maken. Complete kvv (mits afwisseling van diersoorten) of barf vind ik dan toch veel handiger.

Zijn de botmixen dan wel effectief uitsluitend bevleesd bot?
Het staat er nu niet meer bij maar op de oude website stond altijd; gemalen bot van onbevleesd karkas. En mijn ervaring is dat dit wel zo is. Dus als ik een gooi zou moeten doen is het 70-80% bot en 20-30% vlees.

Ongeacht waar je besteld; de prijzen van gunshies, florisvlees, barf kopen, het rijst allemaal de pan uit. Dit had ik in ieder geval 4 jaar geleden niet voor mogelijk gehouden.
Door frodo quin
#3459286
Cindy de Wolf schreef: zo 30 apr 2023, 16:05 Het staat er nu niet meer bij maar op de oude website stond altijd; gemalen bot van onbevleesd karkas. En mijn ervaring is dat dit wel zo is. Dus als ik een gooi zou moeten doen is het 70-80% bot en 20-30% vlees.

Ongeacht waar je besteld; de prijzen van gunshies, florisvlees, barf kopen, het rijst allemaal de pan uit. Dit had ik in ieder geval 4 jaar geleden niet voor mogelijk gehouden.
Hopelijk staat het op de verpakking dan wel en is het inderdaad gewoon gemalen vleesbot.

Ik zie de tendens wel al veel langer en het was mij niet ontgaan dat het de laatste jaren nog sneller lijkt te verslechten, maar het zijn de laatste jaren vaak kleine bestellingen geweest. Daardoor valt het mij nu zo hard op hoeveel duurder het is geworden. Als ik deze bestelling had gedaan toen ik begon te barfen had ik geen 300 euro betaald. Dat is dan 12 jaar terug.

Het vreemde is dat barf veel duurder is dan kvv momenteel, terwijl het altijd omgekeerd was.
Door El_Kato
#3459543
Is KVV echt duurder dan barf? Ook KVV is harstikke duur geworden. Tijdens vakantie gaven we vaak smuldier. Troep maar goed verkrijgbaar en prima voor een week of 2 max. Maar smuldier is ook echt niet meer goedkoop. Ik schrok de laatste keer echt van de prijs. Helemaal omdat het kwalitatief bij lange na niet de beste is. Vandaag voor Dex konijn KVV gehaald voor 7,95 de kg van Daily Meat. Ik ken het merk verder niet maar hij moet tijdelijk even op een beperkt dieet en dit was het enige merk wat ik hier in de stad kon krijgen. De enkelvoudige konijnmix van Dogmeat daar verstopt hij acuut op - ondanks extra groente en pens :-X
Door Cindy de Wolf
#3459549
Als je grootverbruiksprijzen neemt is kvv inderdaad een bak voordeliger dan barf. Barf in grootverbruiksprijzen is er domweg niet. Hooguit als je zegt ik neem 100kg kipkk af maarja iets met menu...
Zelf gebruik ik wel eens de konijn van dogmeat/kivo als botmix in een barfweek want ook mijn ervaring is dat die van bijna elk merk erg bottig zijn. Alleen de kiezebrink konijnmix niet is mijn ervaring. Maar pfoe he wat een prijs voor 1kg kvv.
Door frodo quin
#3459555
Ik etaal voor kvv van bio en wild doorgaans tussen de 6 en 7 euro per kilo. Ik raak met moeite aan vleesbot voor deze prijs, laat staan spier en orgaan, ook wild of bio natuurlijk.

KVV is inderdaad ook flink duurder geworden, maar bij barf is het echt veel extremer. Ik denk dat het komt omdat kvv door de jaren heen best main stream geworden is. Er zijn er ook veel bijgekomen. De productiekost is door de hogere hoeveelheden natuurlijk lager en de merken kopen veel vlees op wat jaren geleden door particulieren kon gekocht worden. Ze hebben onderling ook flink wat concurrentie.

Het aanbod barf artikelen is in tegenstelling tot kvv's dus drastisch geslonken. Dat helpt natuurlijk om hogere prijzen te kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3459560
De kvv producenten kopen alles op en die zijn minder kieskeurig, waardoor er veel minder aanbod overblijft voor barfers.
Afvalproducten zijn het al lang niet meer...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door